Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vergoeding van werkgever voor thuiswerken?

27-07-2020 22:03 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
N.a.v. dit artikel;
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... oronavirus

ben ik benieuwd of er mensen zijn die een vergoeding van hun werkgever krijgen voor het thuiswerken. Ikzelf niet, en vraag me af of ik dit zou kunnen vragen. We gaan nu de 20e week in en voorlopig blijft het; werk zoveel mogelijk thuis.

Dus, krijg jij een vergoeding? Kwam de werkgever daar zelf mee, of heb je erom gevraagd?
Alle reacties Link kopieren
Vóór corona was thuiswerken voor ons: niet mogelijk, niet bespreekbaar, mag niet, privacy, blablabla...terwijl artsen wel regelmatig een thuiswerkdag hadden. Nogal dubbel dus.

Bats Corona: in 2 weken was het voor ons ook geregeld. We zijn productiever, kunnen schermen/muis/stoel/laptop evt van het werk lenen en we willen ook thuiswerken. Voor nu is afgesproken om 50/50 thuis/op locatie te zijn en dat werkt prima.
Ik krijg verder geen extra vergoeding, maar voor nu is het nog wel volledige reiskostenvergoeding terwijl ik de helft van het aantal km rij.
Zelf heb ik 'geinvesteerd' in een goed bureau en stoel, omdat het bij ons een blijvertje is. Nogal een ommezwaai van de leidinggevende, maar ze hebben het licht gezien :cheer:
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Hier iets vergelijkbaars als bij PimPom, eerst kon en mocht het niet en nu het moet blijkt het prima te gaan. De mensen die liever lui dan moe zijn doen op kantoor ook niet zoveel.

We zijn langzamer (op een kleine laptop werk je toch wat minder snel dan met twee enorme schermen) maar daar staat tegenover dat ze flink wat minder ziekmeldingen hebben. Thuis werken is dus een blijvertje. En ik moet zeggen, maar dat is persoonlijk, dat ik me beter kan concentreren als ik alleen thuis ben, op kantoor heb je altijd kleppende collega's, een leidinggevende die wat komt vragen en algemeen gewoon flink wat meer geluid.

Ik zou boven een kamer kunnen inrichten, maar vind het beneden fijner en ben vaak alleen thuis. Aangezien de eetkamerstoelen aan vervanging toe waren heb ik nieuwe gekocht, drie setjes van twee, waarbij één set bestaat uit bureaustoelen die bij het interieur passen. En toen Lon naar de middelbare ging en huiswerk moest maken (en dat ook liever beneden deed) hebben we een keer een secretaire gekocht, die gebruik ik nu als werkplek. Als mijn dienst erop zit maak ik de kast dicht en ben ik thuis. Hoewel het ding in de woonkamer staat voelt het niet als werkplek thuis. Sterker nog; als ik pauze heb en even wil forummen doe ik dat op mijn eigen computer, die staat aan de andere kant ;-D .

Leuk detail; het is maar goed dat klanten mij niet zien zitten, want het plaatje was vanmiddag een tikje hilarisch. Ik heb mijn was buiten gehangen vandaag. Op een gegeven moment zat ik met de laptop op de bank, met een stapel was om te vouwen en een kat in mijn nek. Geweldig. Ik vind het echt top dat ik wasgoed buiten kan drogen, ramen en deuren kan open zetten, de poezels kunnen gaan en staan waar ze willen, dat ik de deur kan openmaken voor de post, tussendoor een uurtje buiten kan werken, de wc lekker dichtbij heb, me niet hoef te verantwoorden omdat ik alweer koffie ga halen. En als ik om zes uur moet beginnen, moet ik voor kantoor om 4 uur opstaan, nu is half zes ruim op tijd. Ik zou zelfs mijn laptop mee naar boven kunnen nemen en in bed blijven...
En wij hebben juist meer teamcontact. Zit ik op kantoor en wil ik iets vragen/overleggen, doe ik dat met één of maximaal twee personen. Nu hebben we een teamsgroep dus als je nu iets vraagt krijg je antwoord van meerder personen. Wat ook vaak genoeg leidt tot andere inzichten en verbeteringen.

Ik kleed me niet kantoornetjes, ben in het afgelopen half jaar één keer bij de kapper geweest (in plaats van elke vijf weken). Ik verslijt geen schoenen want thuis loop ik op blote voeten. Ik lak mijn nagels niet en ik draag geen make-up meer. Heeft totaal geen zin, aangezien ik bij het boodschappen doen een mondkapje op moet (Duitsland).

Dus ja, laat mij maar thuis.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Gaat over en weer vind ik, jij betaald je eigen koffie en wc papier en je baas betaald de tijd die jij in werktijd aan je huishouden besteed gewoon door.
Alle reacties Link kopieren
https://www.99woorden.nl/thuiswerken/
Alle reacties Link kopieren
2020Suzuki schreef:
28-07-2020 11:58
En wat bespaar je aan kosten als je thuiswerkt.
Ik trap af;
Kleding
Reiskosten (want de reiskostenvergoeding van de werkgever vergoedt een gedeelte)
Lekkere broodjes, soep, en andere verleidingen in de personeelskantine..
Hier niks. Kantoor is op 4 minuten fietsen, kleding is hetzelfde als normaal, geen bedrijfskantine.
Alle reacties Link kopieren
Thuiswerken is hier geen optie. Reiskosten worden doorbetaald ook al heb ik ov ingeruild voor fietsen op de meeste dagen. Op zich ook wel verdiend omdat het me meer reistijd kost, omdat broeken zo snel slijten en ik eerder dan gepland een nieuwe fiets moest kopen.
Alle reacties Link kopieren
Geen thuiswerkvergoeding en reiskostenvergoeding is stopgezet.
Ik had al een laptop en telefoon, en een thuiskantoor waar ik nu wel een betere bureaustoel voor geleend heb bij m'n werkgever.
Wat ik nu rij voor m'n werk (ambulante functie) declareer ik op zakelijke kilometers, terwijl ik normaliter m'n routes zo plan dat ik die niet hoef te declareren maar onder m'n woon-werk kan laten vallen. Lood om oud ijzer zeg maar.

Komend najaar zal verwarming m'n grootste extra kostenpost zijn, maar het niet naar kantoor hoeven scheelt me ook zo 2 tot 2,5 uur reistijd per dag, dus daar ga ik echt niet over piepen.

Ik vind het echter te makkelijk gesteld dat een thuiswerkvergoeding onzin is; je kunt niet bij anderen in de portemonnee kijken. Dus voor wie het nodig heeft/vindt; vooral in gesprek gaan met de werkgever!
Ik bespaar heel veel geld door thuis te werken: per week minstens 50 euro aan benzine en 25 euro aan parkeerkosten, bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
De grap is ook dat 'mogen thuiswerken' niet zelden gezien wordt als een fijne secundaire arbeidsvoorwaarde. Als je het ervaart als een leuke bijkomstigheid, zul je minder geneigd zijn naar de kosten te kijken.
Als een werkgever structureel thuiswerken van je verwacht vind ik het wel iets anders. Zeker als je het niet als fijn(er) ervaart. Dan voert je werkgever bewust het beleid in waarbij je je huis beschikbaar stelt aan je werkgever. Dan word je verplicht werk met privé te mixen, ook als je dat niet prettig vindt.
De extra koffie en pleepapier boeien me echt niet. Maar mijn werkgever krijgt nu al een maand of vier een aantal vierkante meters woonoppervlakte van me. Word ik daar armer van? Op de aanschaf van een IKEA bureau na niet. Vind ik het gezellig dat ik 's avonds vanaf de bank naar mijn werkplek zit te kijken? Iets minder...
Dat is verder niet zo goed in geld uit te drukken en in deze coronacrisis neem ik het allemaal zoals het komt. Maar ik vind het niet iets wat je zomaar over het hoofd mag zien, als een werkgever thuiswerken als structureel beleid in gaat zetten.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
Doornroosje75 schreef:
29-07-2020 15:05
De grap is ook dat 'mogen thuiswerken' niet zelden gezien wordt als een fijne secundaire arbeidsvoorwaarde. Als je het ervaart als een leuke bijkomstigheid, zul je minder geneigd zijn naar de kosten te kijken.
Als een werkgever structureel thuiswerken van je verwacht vind ik het wel iets anders. Zeker als je het niet als fijn(er) ervaart. Dan voert je werkgever bewust het beleid in waarbij je je huis beschikbaar stelt aan je werkgever. Dan word je verplicht werk met privé te mixen, ook als je dat niet prettig vindt.
De extra koffie en pleepapier boeien me echt niet. Maar mijn werkgever krijgt nu al een maand of vier een aantal vierkante meters woonoppervlakte van me. Word ik daar armer van? Op de aanschaf van een IKEA bureau na niet. Vind ik het gezellig dat ik 's avonds vanaf de bank naar mijn werkplek zit te kijken? Iets minder...
Dat is verder niet zo goed in geld uit te drukken en in deze coronacrisis neem ik het allemaal zoals het komt. Maar ik vind het niet iets wat je zomaar over het hoofd mag zien, als een werkgever thuiswerken als structureel beleid in gaat zetten.
Er zijn bij ons op het bedrijf nu collega’s die hierdoor nu willen verhuizen. Die moeten nu werken aan de eettafel of in de slaapkamer want ergens anders Is geen plek. Die zijn nu op zoek naar een huis waar 1 of 2 extra kamers zijn zodat ze hun eigen werkplek hebben.
Ons kantoor was eigenlijk te klein en daar moest een oplossing voor komen. Die is nu gevonden in thuiswerken voor 50%. Ik vind dat daar best wat tegenover mag staan. Om goed te kunnen werken zal ik een deel van mijn zolder moeten om toveren tot werkplek.
Alle reacties Link kopieren
Ook hier de reiskostenvergoeding ingetrokken en geen thuiswerkvergoeding. Wel lullig, de mensen die al een vergoeding voor thuiswerken kregen mochten deze houden en krijgen dit dus maandelijks uitbetaald. De rest krijgt niets. Is ook nogal wat weerstand geweest maar lijkt geen verandering te komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon alleen en heb twee slaapkamers, waarvan 1 eerder alleen voor de was werd gebruikt en er staat een grote kledingkast en boekenkast. Beetje herindelen en toen paste mijn nieuwe bureastoel en Ikea bureau er ook in (zo eentje die je met een zwengel ook op sta hoogte kunt instellen). Die investering (ong €225) heb ik voor mezelf gedaan om zo een gezonde werkplek te houden waar ik geen arm/nek/rugklachten van krijg.

In het begin zat ik in de woonkamer aan mijn prive pc te werken, nu heb ik een pc/beeldscherm geleend van het werk voor boven in mijn 'kantoor'.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Handbal schreef:
29-07-2020 18:39
Er zijn bij ons op het bedrijf nu collega’s die hierdoor nu willen verhuizen. Die moeten nu werken aan de eettafel of in de slaapkamer want ergens anders Is geen plek. Die zijn nu op zoek naar een huis waar 1 of 2 extra kamers zijn zodat ze hun eigen werkplek hebben.
Ons kantoor was eigenlijk te klein en daar moest een oplossing voor komen. Die is nu gevonden in thuiswerken voor 50%. Ik vind dat daar best wat tegenover mag staan. Om goed te kunnen werken zal ik een deel van mijn zolder moeten om toveren tot werkplek.
Wij zijn ook op zoek naar een andere woning. Niet hierom, maar een extra kamer is nu wel onderdeel van het wensenlijstje.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
Doornroosje75 schreef:
29-07-2020 19:32
Wij zijn ook op zoek naar een andere woning. Niet hierom, maar een extra kamer is nu wel onderdeel van het wensenlijstje.

Het zal op de woningmarkt ook niet makkelijker worden als elke woningzoekende nu op een extra kamer gaat mikken vanwege de thuiswerkexplosie. Niet dat ik er tegen ben, ik droom ook al jaren van een woning met minstens een extra kamer, maar het huidige woningbestand voorziet niet overal in de collectieve behoefte van een thuiskantoor.
Alle reacties Link kopieren
Wij krijgen in normale omstandigheden 15 euro per maand internetvergoeding.
Nu krijgen we maximaal 500 euro bruto voor extra scherm/ bureaustoel oid.

Geen vergoeding voor thuiswerken, maar ik krijg wel mijn reiskostenvergoeding doorbetaald terwijl ik dus niet naar kantoor ga.

Thuiswerken levert mij ook veel minder reistijd op.
Alle reacties Link kopieren
Doornroosje75 schreef:
29-07-2020 15:05
De grap is ook dat 'mogen thuiswerken' niet zelden gezien wordt als een fijne secundaire arbeidsvoorwaarde. Als je het ervaart als een leuke bijkomstigheid, zul je minder geneigd zijn naar de kosten te kijken.
Als een werkgever structureel thuiswerken van je verwacht vind ik het wel iets anders. Zeker als je het niet als fijn(er) ervaart. Dan voert je werkgever bewust het beleid in waarbij je je huis beschikbaar stelt aan je werkgever. Dan word je verplicht werk met privé te mixen, ook als je dat niet prettig vindt.
De extra koffie en pleepapier boeien me echt niet. Maar mijn werkgever krijgt nu al een maand of vier een aantal vierkante meters woonoppervlakte van me. Word ik daar armer van? Op de aanschaf van een IKEA bureau na niet. Vind ik het gezellig dat ik 's avonds vanaf de bank naar mijn werkplek zit te kijken? Iets minder...
Dat is verder niet zo goed in geld uit te drukken en in deze coronacrisis neem ik het allemaal zoals het komt. Maar ik vind het niet iets wat je zomaar over het hoofd mag zien, als een werkgever thuiswerken als structureel beleid in gaat zetten.
Ik snap wat je schrijft en ik ben het ook wel met je eens. Maar eerlijk is eerlijk: bij ons kon het eerst niet en nu kan het wel. En 95% van de mensen is super enthousiast en de paar die dat niet zijn mogen op kantoor werken, daar zijn nog 8 plekken beschikbaar. Behalve na tien uur 's avonds, want dan zou je alleen zijn en dat mag niet.

Maar juist omdat wij er allemaal happy van worden, wordt het structureel. Dus de volgende groep die erbij komt krijgt het als secundair voordeeltje aangereikt. Tja. Daar zal vast iemand tussen zitten die het niks vindt. Sorry.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Foechoer schreef:
31-07-2020 16:29
Het zal op de woningmarkt ook niet makkelijker worden als elke woningzoekende nu op een extra kamer gaat mikken vanwege de thuiswerkexplosie. Niet dat ik er tegen ben, ik droom ook al jaren van een woning met minstens een extra kamer, maar het huidige woningbestand voorziet niet overal in de collectieve behoefte van een thuiskantoor.
Het scheelt dat we geen kinderen hebben, dus in theorie zou een doorsnee eengezinswoning voldoen ;-D
Maar dan nog... valt het aanbod vooralsnog wat tegen. Dus ik zit nog wel een tijdje in de woonkamer te werken, ben ik bang.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
geen vergoeding. Indien we een laptop of beeldscherm of stoel etc nodig hebben, kunnen we die op kantoor halen. Is op afspraak zodat het niet te druk is.

We hebben in eerste instantie gehoord tot 1/9 thuis te moeten werken. Al hebben ze het nu al over 1/1/2021.
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
Hier heb ik in die tijd ook niets bespaard. We kregen niets van de werkgever, op een plant na. We konden zelfs geen laptop/scherm/stoel lenen. Mochten alleen eventueel extra gemaakte telefoonkosten declareren.

Vriend kreeg van 1 werkgever na 2 maanden 100 eu voor een werkplek thuis, maar ook geen spullen te leen. Recent van baan gewisseld en hij krijgt weer niets. Waarschijnlijk gaan ze er vanuit dat hij alles al heeft. Hij bespaart ook niet, zijn boterhammen met kaas die meegingen leveren nu wat duurdere en lekkerdere broodbeleg op. Jammer dan. Het moet wel leuk.blijven. Ja koffie gaat sneller, meer energie en waterverbruik. Maar jammer dan, ik ga er niet om vragen al zou ik een aangeboden bijdrage niet afslaan.
Een baksteen is nooit alleen
misspatrice schreef:
02-08-2020 20:45
We hebben in eerste instantie gehoord tot 1/9 thuis te moeten werken. Al hebben ze het nu al over 1/1/2021.

Hier ook zo. Na 01/09/2020 waarschijnlijk wel met de mogelijkheid om 1 dag in de 1 á 2 we(e)k(en) op kantoor te werken, waar je dan van tevoren voor moet intekenen. Helaas zijn niet alle ruimtes op kantoor geschikt, qua afstand houden e.d. Voor een groot deel van de werknemers zal het daarom (vrijwel) volledig thuiswerken blijven in ieder geval voor de rest van het jaar zoals het er nu uit ziet.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 02-08-2020 22:21
2.60% gewijzigd
PimPom schreef:
28-07-2020 20:06
Vóór corona was thuiswerken voor ons: niet mogelijk, niet bespreekbaar, mag niet, privacy, blablabla...terwijl artsen wel regelmatig een thuiswerkdag hadden. Nogal dubbel dus.

Bats Corona: in 2 weken was het voor ons ook geregeld. We zijn productiever, kunnen schermen/muis/stoel/laptop evt van het werk lenen en we willen ook thuiswerken. Voor nu is afgesproken om 50/50 thuis/op locatie te zijn en dat werkt prima.
Ik krijg verder geen extra vergoeding, maar voor nu is het nog wel volledige reiskostenvergoeding terwijl ik de helft van het aantal km rij.
Zelf heb ik 'geinvesteerd' in een goed bureau en stoel, omdat het bij ons een blijvertje is. Nogal een ommezwaai van de leidinggevende, maar ze hebben het licht gezien :cheer:

Soortgelijke situatie hier :furious: :cheer2:

Ik vind mijn werkgever al zeer genereus en voor mij een kwestie van geven en nemen. Dus prima hoe het is en niets te klagen.
Alle reacties Link kopieren
Haha herkenbaar.

Voor Corona: "nee, jullie functie speelt zich af op kantoor." Thuiswerken was zo ongeveer een scheldwoord.

Nu: we krijgen enquêtes met "hoeveel werkdagen zou u thuis willen blijven werken na corona"?
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
_Branwen_ schreef:
02-08-2020 21:47
Hier ook zo. Na 01/09/2020 waarschijnlijk wel met de mogelijkheid om 1 dag in de 1 á 2 we(e)k(en) op kantoor te werken, waar je dan van tevoren voor moet intekenen. Helaas zijn niet alle ruimtes op kantoor geschikt, qua afstand houden e.d. Voor een groot deel van de werknemers zal het daarom (vrijwel) volledig thuiswerken blijven in ieder geval voor de rest van het jaar zoals het er nu uit ziet.
Bij ons ook. Als er meer mensen dan nu naar kantoor mogen, dan zit daar ook een volgorde in en zit ik in de groep die als laatste mag. Ik werk op een universiteit en prioriteit ligt bij studenten en onderwijsgevend personeel. (Vind ik ook logisch). Ik heb zelf een ondersteunende functie.

Bij ons mag je schermen, bureaustoel ed lenen van kantoor. Zelf aanschaffen kan ook met bijdrage werkgever (kosten bedrag krijg je bruto uitbetaald). Ik ben erg blij met mijn 2 schermen.
Alle reacties Link kopieren
Nog een toevoeging: ik schreef eerder dat mensen niet moeten zeuren over wc papier. Dat vind ik nog steeds, maar ik lees nu ook over werkgevers die er maar meteen gebruik van maken om het halve (of zelfs hele) kantoor af te schaffen. Dat vind ik een hele andere situatie, want dat is een keuze. In dat geval vind ik wel degelijk dat er goed gekeken moet worden of je kosten daarmee niet vooral verlegd naar je personeel. Want het is natuurlijk lekker besparen als iemand anders voor de kosten opdraait. Dat vind ik hele wat anders dan een tijdelijke noodgedwongen situatie waarin het kantoor leeg staat.

Zeker omdat het voor veel mensen inderdaad helemaal niet zo lekker is om thuis te werken. Omdat ze geen plek hebben, en dus inderdaad ineens in hun kantoor wonen. Of omdat ze kinderen thuis hebben waar weliswaar een andere ouder of oppas voor zorgt, maar die natuurlijk toch enorm afleiden. Je zag bij ons een sterke tweedeling tussen ‘heerlijk effectief, dat thuiswerken’ en ‘ik krijg niks gedaan’, met een duidelijke relatie met wie er kinderen thuis had.
Als je werkgever dan ineens eenzijdig besluit dat je maar gewoon thuis moet gaan werken, kan dat ook een verschraling van het arbeidsaanbod zijn, en daar moet ook oog voor zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
27-07-2020 22:09
Nee. Maar we hebben een goede laptop meegekregen, een nieuwe headset en ik krijg gewoon salaris.

Los daarvan krijg ik weliswaar ook geen reiskostenvergoeding meer, daar staat tegenover dat ik dagelijks twee uur tijd overhoud, op het eind van de maand is dat een volle werkweek eigen tijd die ik nu lekker zelf kan invullen. In plaats van netjes aankleden, optutten, haasten en file kan ik nu even stoffen, dweilen, een was draaien of simpelweg een uurtje in de zon zitten, een boek lezen of forummen.

Dus ik hoef geen vergoeding, ik zit hier heerlijk.


Ik hoef ook geen vergoeding, ik zou me schamen om dat aan te nemen. Ik werk tegenover een winkelcentrum, met heel veel horeca gelegenheden, zeker 2 a 3 keer pw lunchen we buiten de deur, in ons kantoor zit een koffiecorner, met diverse warme dranken en natuurlijk met bijbehorende lekkernijen, ook daar ben ik regelmatig te vinden met collega's, per week gaf ik minimaal €30/€35 uit aan ..... niks.
De vrijheid die ik nu heb, en de rust is voor mij meer waard dan die vergoeding. En ja straks komt de winter, maar onderzoek heeft uitgewezen dat de hele dag laag stoken, goedkoper is dan koud huis verwarmen.
Voor mijn part blijft het thuiswerken voorgoed.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven