Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vleesverwerkende industrie en coronahausse.

22-05-2020 23:10 511 berichten
Hallo allemaal,

De laatste tijd vernemen we bijna dagelijks dat er grote coronauitbraken plaatsvinden in de vleesverwerkende industrie, typische is dat er wel meer arbeid wordt uitgeoefend onder slechte omstandigheden en met veel personeel dat op elkaars lip werkt en woont, maar daarbij gebeurt het dus niet.
Onderstaande link is alweer achterhaald, want ook hier, bij de Groene weg slachterij is zo'n slachting onder het personeel uitgebroken.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/slachthu ... smettingen

Ik maak me hier zorgen om en vraag me af wat er in rauw vlees zit dat mensen eventueel ontvankelijker maakt voor corona en in hoeverre kan het zich van slachterij naar de private keuken verplaatsen en ook een zeer stringente vraag van mij is ook, zit dat virus alreeds in onze kuddes.
vrijenblij20220 schreef:
24-05-2020 08:56
Van mij mag er ook gerust een vleestax komen maar ik zal er echt niet minder vlees om gaan eten. Je hebt daar voornamelijk de mensen mee die toch al moeilijk rond kunnen komen. Hetzelfde als bij roken. Sinds kort is dat weer een euro duurder geworden op een pakje. Dat kost nu al 11 euro maar ik koop het nog steeds.
Ik zie een vleestax (of gewoon een hogere prijs, tax insinueert belasting, toch?) meer als dwingen tot bewust zijn en niet als stok om de arme mensen mee te slaan. En ja, dat zullen sommigen betuttelend vinden. Maar ik niet.

Ik woon in een zogeheten "tokkiebuurt" en ik zie mensen met een laag inkomen (Waar ik technisch gezien ook onder val) die veelal overgewicht, hoge bloeddruk, etc hebben. Lopen soms bij de voedselbank en raadt eens waar ze het meest over klagen: Dat ze teveel groenten en te weinig vlees krijgen want je hebt gewoon recht op je speklap. En die mindset vind ik zonde.
redbulletje schreef:
24-05-2020 08:57
De vleesproductie dus verplaatsen naar de landen waar nu arbeidsmigranten vandaan gehaald worden. Dat is win-win. Want een stuk rustiger hier en die mensen kunnen gewoon bij hun familie blijven wonen ipv dat ze nu met 'n stel kerels worden opgehokt.
Nee, een heel slecht idee. In die landen kun je er zeker van zijn dat het dierenleed nog veel groter gaat worden.
Minder regels, nog minder aandacht voor dierenwelzijn.
redbulletje schreef:
24-05-2020 08:57
De vleesproductie dus verplaatsen naar de landen waar nu arbeidsmigranten vandaan gehaald worden. Dat is win-win. Want een stuk rustiger hier en die mensen kunnen gewoon bij hun familie blijven wonen ipv dat ze nu met 'n stel kerels worden opgehokt.

Ja, kan. Maar in dat soort landen is de wetgeving vaak nog slechter dan bij ons als het gaat om arbeidsomstandigheden en dierenwelzijn.

Daarom wil ik een vleestaks. De baten daarvan gaan naar boeren die diervriendelijk te werk gaan en naar vleesverwerkers die normale werkomstandigheden bieden, zodat we geen mensen uit het buitenland moeten halen om dat werk te doen.

Dat vlees dan mogelijk een luxeproduct wordt kan mij niet schelen. Ik zou echt niet weten waarom mensen zeven dagen per week recht hebben op vlees.
Poppy_del_Rio schreef:
24-05-2020 09:05
Ja, kan. Maar in dat soort landen is de wetgeving vaak nog slechter dan bij ons als het gaat om arbeidsomstandigheden en dierenwelzijn.

Daarom wil ik een vleestaks. De baten daarvan gaan naar boeren die diervriendelijk te werk gaan en naar vleesverwerkers die normale werkomstandigheden bieden, zodat we geen mensen uit het buitenland moeten halen om dat werk te doen.

Dat vlees dan mogelijk een luxeproduct wordt kan mij niet schelen. Ik zou echt niet weten waarom mensen zeven dagen per week recht hebben op vlees.
Ik zou dan vaker goedkoop gehakt halen ter compensatie van de duurdere kwaliteits stukken. Er moeten ook gewoon snacks blijven en die zijn niet van het mooiste stukje biefstuk.
Plopper schreef:
24-05-2020 09:01
Ik zie een vleestax (of gewoon een hogere prijs, tax insinueert belasting, toch?) meer als dwingen tot bewust zijn en niet als stok om de arme mensen mee te slaan. En ja, dat zullen sommigen betuttelend vinden. Maar ik niet.

Ik woon in een zogeheten "tokkiebuurt" en ik zie mensen met een laag inkomen (Waar ik technisch gezien ook onder val) die veelal overgewicht, hoge bloeddruk, etc hebben. Lopen soms bij de voedselbank en raadt eens waar ze het meest over klagen: Dat ze teveel groenten en te weinig vlees krijgen want je hebt gewoon recht op je speklap. En die mindset vind ik zonde.
Je kunt mensen nu eenmaal niet dwingen tot meer bewustzijn, want bewustzijn kun je helemaal niet afdwingen.
Dat zullen ook trouwens echt niet de mensen zijn die het hele voedingssysteem gaan hervormen.
Zo'n taks draagt werkelijk helemaal niets bij want de bron wordt niet aangepakt.
Poppy_del_Rio schreef:
24-05-2020 09:05
Ja, kan. Maar in dat soort landen is de wetgeving vaak nog slechter dan bij ons als het gaat om arbeidsomstandigheden en dierenwelzijn.

Daarom wil ik een vleestaks. De baten daarvan gaan naar boeren die diervriendelijk te werk gaan en naar vleesverwerkers die normale werkomstandigheden bieden, zodat we geen mensen uit het buitenland moeten halen om dat werk te doen.

Dat vlees dan mogelijk een luxeproduct wordt kan mij niet schelen. Ik zou echt niet weten waarom mensen zeven dagen per week recht hebben op vlees.
Dat moet ik dan eerst nog zien voor ik het geloof.
Vlees is jarenlang veel te goedkoop gehouden. Duurder betekent gewoon een eerlijkere prijs.
redbulletje schreef:
24-05-2020 09:08
Ik zou dan vaker goedkoop gehakt halen ter compensatie van de duurdere kwaliteits stukken. Er moeten ook gewoon snacks blijven en die zijn niet van het mooiste stukje biefstuk.

Mensen zullen dan inderdaad bepaalde keuzes gaan maken. Ik ben niet anti-vleeseten, maar de manier waarop de vleesindustrie nu is ingericht vind ik zo afstotelijk dat ik het weinig eet.
tantejans schreef:
24-05-2020 09:10
Dat moet ik dan eerst nog zien voor ik het geloof.

Een mens mag dromen :)
tantejans schreef:
24-05-2020 09:09
Je kunt mensen nu eenmaal niet dwingen tot meer bewustzijn, want bewustzijn kun je helemaal niet afdwingen.
Dat zullen ook trouwens echt niet de mensen zijn die het hele voedingssysteem gaan hervormen.
Zo'n taks draagt werkelijk helemaal niets bij want de bron wordt niet aangepakt.
Ik denk dat zo'n taks best kan helpen. Als er minder vlees verkocht hoeft te worden voor hetzelfde geld, kan de boer een boel dieren wegdoen. Of nou, niet geboren laten worden.

Als ik voor 1 varken hetzelfde krijg als wat ik eerst voor 2 varkens kreeg, ga ik natuurlijk maar 1 varken houden.

En over dat bewust zijn: Roken werd als goed voorbeeld genoemd. Dat went wel. Misschien is bewustwording niet het goede woord, maar...Conditionering? Dat klinkt wel erg dictator....Nou,verzin maar wat.
redbulletje schreef:
24-05-2020 09:08
Ik zou dan vaker goedkoop gehakt halen ter compensatie van de duurdere kwaliteits stukken. Er moeten ook gewoon snacks blijven en die zijn niet van het mooiste stukje biefstuk.
Jij roept ook maar wat. Een paar pagina’s geleden at je nog alleen van een goeie locale slager die op Facebook met een half varken in haar handen stond en die koeien kocht die je bij jou in de buurt in de wei had zien lopen.
Als dat écht waar is, betaal jij al de hoofdprijs.
Plopper schreef:
24-05-2020 09:11
Ik denk dat zo'n taks best kan helpen. Als er minder vlees verkocht hoeft te worden voor hetzelfde geld, kan de boer een boel dieren wegdoen. Of nou, niet geboren laten worden.

Als ik voor 1 varken hetzelfde krijg als wat ik eerst voor 2 varkens kreeg, ga ik natuurlijk maar 1 varken houden.

En over dat bewust zijn: Roken werd als goed voorbeeld genoemd. Dat went wel. Misschien is bewustwording niet het goede woord, maar...Conditionering? Dat klinkt wel erg dictator....Nou,verzin maar wat.
:nope:
Alle reacties Link kopieren
Als vlees duurder wordt dan zouden wij niet vaker gehakt gaan eten want dat eten we nu al niet zo vaak omdat wij andere soorten vlees veel lekkerder vinden. Ik zou dan meer geld kwijt zijn aan boodschappen maar daar zou ik niet echt mee zitten. Zoals ik al zei heb je daar de mensen mee die toch al niet goed rond kunnen komen.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
24-05-2020 09:14
Jij roept ook maar wat. Een paar pagina’s geleden at je nog alleen van een goeie locale slager die op Facebook met een half varken in haar handen stond en die koeien kocht die je bij jou in de buurt in de wei had zien lopen.
Als dat écht waar is, betaal jij al de hoofdprijs.
Volgens mij bedoelt ze dat ze goedkoop gehakt gaat kopen als vlees duurder wordt.
Bewustzijn creëren vind ik niet zo zinvol. Want het is al bewezen dat veel mensen zich er niets van aantrekken dat dieren onder slechte omstandigheden worden gehouden en mensen in slechte omstandigheden moeten werken.

In die gevallen moet je mensen gewoon in hun portemonnee raken.
ClumsyNinja schreef:
24-05-2020 09:14
Jij roept ook maar wat. Een paar pagina’s geleden at je nog alleen van een goeie locale slager die op Facebook met een half varken in haar handen stond en die koeien kocht die je bij jou in de buurt in de wei had zien lopen.
Als dat écht waar is, betaal jij al de hoofdprijs.
Daar haal ik een stukje kwaliteitsvlees idd, maar ik pak ook gewoon vleeswaar van de supermarkt (wel zoveel mogelijk 3*) en gemaksproducten/snacks. Mijn budget is niet toereikend om dagelijks dure vlees- of visproducten te kunnen betalen en soms heb ik ook gewoon zin in een snack. Bij mijn weten zijn er nog geen frikandellen met sterren.
Cateautje schreef:
24-05-2020 09:14
:nope:
Niet? Varkens houden is best veel werk. En misschien ben ik zo naïef dat ik dan geloof dat de varkensboer in kwestie niet perse meer winst wil maken, maar gewoon wil kunnen leven ofzo?
vrijenblij20220 schreef:
24-05-2020 09:17
Zoals ik al zei heb je daar de mensen mee die toch al niet goed rond kunnen komen.

Ja, dus dan maar niet doen?
vrijenblij20220 schreef:
24-05-2020 09:19
Volgens mij bedoelt ze dat ze goedkoop gehakt gaat kopen als vlees duurder wordt.
Dit idd.
Tja, iets terugdraaien dat stelselmatig te goedkoop was is nooit leuk. Maar wel noodzakelijk.
Diezelfde redenatie kan opgaan voor veel te goedkope kleding. Dan maar minder kleding kopen en duurdere fairtrade.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
24-05-2020 09:22
Ja, dus dan maar niet doen?
Precies!
Plopper schreef:
24-05-2020 09:21
Niet? Varkens houden is best veel werk. En misschien ben ik zo naïef dat ik dan geloof dat de varkensboer in kwestie niet perse meer winst wil maken, maar gewoon wil kunnen leven ofzo?
Als een varkensboer ineens 5000E krijgt voor z'n varkens, dan neemt hij er echt niet minder. Er is niet voor niets een enorme exporttoestand opgezet, juist om zoveel mogelijk geld binnen te harken.
vrijenblij20220 schreef:
24-05-2020 09:24
Precies!

Ik vind dus van wel.
Je zegt toch ook niet dat het asociaal is dat een pakje sigaretten zo duur is geworden dat mensen met een kleinere portemonnee ze niet meer kunnen kopen?
Cateautje schreef:
24-05-2020 09:27
Als een varkensboer ineens 5000E krijgt voor z'n varkens, dan neemt hij er echt niet minder. Er is niet voor niets een enorme exporttoestand opgezet, juist om zoveel mogelijk geld binnen te harken.
Dat mag dan ook maar gewoon niet.

Ik mag ook dromen hebben. :mrgreen:
Poppy_del_Rio schreef:
24-05-2020 09:28
Ik vind dus van wel.
Je zegt toch ook niet dat het asociaal is dat een pakje sigaretten zo duur is geworden dat mensen met een kleinere portemonnee ze niet meer kunnen kopen?
Ik ken er genoeg die dat dus wel vinden, hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven