Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vleesverwerkende industrie en coronahausse.

22-05-2020 23:10 511 berichten
Hallo allemaal,

De laatste tijd vernemen we bijna dagelijks dat er grote coronauitbraken plaatsvinden in de vleesverwerkende industrie, typische is dat er wel meer arbeid wordt uitgeoefend onder slechte omstandigheden en met veel personeel dat op elkaars lip werkt en woont, maar daarbij gebeurt het dus niet.
Onderstaande link is alweer achterhaald, want ook hier, bij de Groene weg slachterij is zo'n slachting onder het personeel uitgebroken.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/slachthu ... smettingen

Ik maak me hier zorgen om en vraag me af wat er in rauw vlees zit dat mensen eventueel ontvankelijker maakt voor corona en in hoeverre kan het zich van slachterij naar de private keuken verplaatsen en ook een zeer stringente vraag van mij is ook, zit dat virus alreeds in onze kuddes.
Cateautje schreef:
23-05-2020 13:50
Die zoek ik op. Dankje voor de tip. :)

De rest weet ik, vandaar mijn vraag, ook in hoeverre dit door middel van het vlees verder de bevolking kan bereiken. Zou wat zijn dat half gebakken biefstuk de oorzaak zou zijn van een grote uitbraak.
Wat te denken van carpaccio! Of sushi!
*2020* schreef:
23-05-2020 13:49
En ik maar denken dat dit topic zou gaan over arbeidsomstandigheden
Nee het vegetarisch riedeltje komt weer voorbij.
Join the club 8-)
redbulletje schreef:
23-05-2020 13:52
Wat te denken van carpaccio! Of sushi!
Ja, inderdaad. Ik noemde ook maar een zijstraat, maar het kan met zoveel.
*2020* schreef:
23-05-2020 13:49
En ik maar denken dat dit topic zou gaan over arbeidsomstandigheden
Nee het vegetarisch riedeltje komt weer voorbij.
Nou ja het hangt allemaal samen hè: de vraag naar veel en goedkoop vlees zorgt voor megastallen met de bijkomende problemen (luchtvervuiling, zoönosen) en slachthuizen waar de regels met voeten getreden worden en de (arbeids)omstandigheden uitermate kut (excuzes-les mots) zijn.

Dit leidt ertoe dat mensen gaan nadenken over een andere manier van eten.

Tenminste daar leidt het bij mij toe. Maar ik ben altijd geïnteresseerd in de gedachten van een ander: wat zou jouw oplossing zijn?
redbulletje schreef:
23-05-2020 13:52
Wat te denken van carpaccio! Of sushi!
Alsof dat maaltijden zijn die je van een modaal salaris dagelijks op tafel kan zetten voor je gezin...
ClumsyNinja schreef:
23-05-2020 14:00
Alsof dat maaltijden zijn die je van een modaal salaris dagelijks op tafel kan zetten voor je gezin...
Daar gaat het toch helemaal niet om? Het gaat er om dat er nu misschien risico's aan kleven om rauwe producten te eten ivm de huidige pandemie.

Het zijn producten die straks weer regelmatig gegeten gaan worden als de horeca weer opent tenslotte.
ClumsyNinja schreef:
23-05-2020 14:00
Alsof dat maaltijden zijn die je van een modaal salaris dagelijks op tafel kan zetten voor je gezin...
Ja, dat is waar, dan zijn we ook gelijk van al die grenzeloze zakkenvullers af.

Elk nadeel heb z'n voordeel. :rofl:
redbulletje schreef:
23-05-2020 14:03
Daar gaat het toch helemaal niet om? Het gaat er om dat er nu misschien risico's aan kleven om rauwe producten te eten ivm de huidige pandemie.

Het zijn producten die straks weer regelmatig gegeten gaan worden als de horeca weer opent tenslotte.
Volgens mij zit het risico er helemaal niet in om rauw vlees te eten; Corona krijg je niet van vlees. Je krijgt het wel van luchtvervuiling (of specifieker: als er sprake is van een gebied met veel stikstof luchtvervuiling zoals bij de intensieve veehouderij, blijken er veel meer mensen ziek te worden van dit virus).
Dus wat doe je daaraan?

Met z’n allen sushi eten i.p.v. hamlappen is denk ik geen oplossing, want voor de meesten gewoon onbetaalbaar. En allemaal aan de dure biefstuk van de keurslager zoals jij eerder voorstelde levert hetzelfde probleem op: zat mensen die daar helemaal het geld niet voor hebben.
ClumsyNinja schreef:
23-05-2020 14:12
Volgens mij zit het risico er helemaal niet in om rauw vlees te eten; Corona krijg je niet van vlees. Je krijgt het wel van luchtvervuiling (of specifieker: als er sprake is van een gebied met veel stikstof luchtvervuiling zoals bij de intensieve veehouderij, blijken er veel meer mensen ziek te worden van dit virus).
Dus wat doe je daaraan?

Met z’n allen sushi eten i.p.v. hamlappen is denk ik geen oplossing, want voor de meesten gewoon onbetaalbaar. En allemaal aan de dure biefstuk van de keurslager zoals jij eerder voorstelde levert hetzelfde probleem op: zat mensen die daar helemaal het geld niet voor hebben.
Dus is mijn punt klip en klaar dat er nog iets in de lucht moet hangen in die slachterijen dat er voor zorgt dat de medewerkers ontvankelijker worden voor het virus. Die stikstof heeft alles te maken met de uitstoot van uitwerpselen dieren, dus.
ClumsyNinja schreef:
23-05-2020 14:12
Volgens mij zit het risico er helemaal niet in om rauw vlees te eten; Corona krijg je niet van vlees. Je krijgt het wel van luchtvervuiling (of specifieker: als er sprake is van een gebied met veel stikstof luchtvervuiling zoals bij de intensieve veehouderij, blijken er veel meer mensen ziek te worden van dit virus).
Dus wat doe je daaraan?

Met z’n allen sushi eten i.p.v. hamlappen is denk ik geen oplossing, want voor de meesten gewoon onbetaalbaar. En allemaal aan de dure biefstuk van de keurslager zoals jij eerder voorstelde levert hetzelfde probleem op: zat mensen die daar helemaal het geld niet voor hebben.
In de horeca eet men die dingen natuurlijk wel want je gaat niet dagelijks uit eten en als je uit eten gaat dan verwen je jezelf met 'n goed stuk vlees of vis.

Persoonlijk zie ik de grootveehouderijen liefst naar Oost Europa verplaatst worden. Hier is de luchtkwaliteit slechter dan daar. Kunnen wij mooi onze klimaatdoelen halen en in schonere lucht leven terwijl we lokaal goed/kleinschaliger gefokt vee kunnen eten.
Wij hebben hier overigens een slagerij waar je 2 ons biefstuk hebt voor 1,90, dus zo duur hoeft het niet te zijn om doodziek te worden.
redbulletje schreef:
23-05-2020 14:20
In de horeca eet men die dingen natuurlijk wel want je gaat niet dagelijks uit eten en als je uit eten gaat dan verwen je jezelf met 'n goed stuk vlees of vis.

Persoonlijk zie ik de grootveehouderijen liefst naar Oost Europa verplaatst worden. Hier is de luchtkwaliteit slechter dan daar. Kunnen wij mooi onze klimaatdoelen halen en in schonere lucht leven terwijl we lokaal goed/kleinschaliger gefokt vee kunnen eten.
Hier ben ik het niet mee eens. Ik pleit ervoor om elk land zijn eigen veehouderij te hebben, zonder export.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
23-05-2020 14:16
Dus is mijn punt klip en klaar dat er nog iets in de lucht moet hangen in die slachterijen dat er voor zorgt dat de medewerkers ontvankelijker worden voor het virus. Die stikstof heeft alles te maken met de uitstoot van uitwerpselen dieren, dus.

Ik denk dat er inderdaad iets in de lucht blijft hangen, namelijk de virusdeeltjes die een besmette persoon heeft uitgeademd.

Aan het vlees zelf zal het niet liggen. Dan was het al veel eerder en in veel meer slachthuizen uitgebroken en dat is ook niet uit onderzoeken gekomen. Maar als virusdeeltjes van een besmet persoon in de lucht blijven hangen, dan kan dat weer door anderen ingeademd worden. Blijkbaar zijn de condities in de slachthuizen (lage temperatuur, lage luchtvochtigheid en waarschijnlijk slechte ventilatie) fantastisch voor verspreiding van het virus.

Probleem: deze theorie gaat in tegen wat het RIVM verkondigt. Maar langzaamaan wordt steeds meer bekend over het virus (in buitenlucht amper besmettingen, volgens CDC zijn voorwerpen lang niet zo besmettelijk als eerst gedacht..). Wie weet wordt over 2 weken wel de conclusie getrokken dat verspreiding toch via de lucht gaat?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
redbulletje schreef:
23-05-2020 14:20

Persoonlijk zie ik de grootveehouderijen liefst naar Oost Europa verplaatst worden. Hier is de luchtkwaliteit slechter dan daar. Kunnen wij mooi onze klimaatdoelen halen en in schonere lucht leven terwijl we lokaal goed/kleinschaliger gefokt vee kunnen eten.
Hoe is dat een oplossing? Dan is de lucht dáár smerig...
ClumsyNinja schreef:
23-05-2020 13:59
Nou ja het hangt allemaal samen hè: de vraag naar veel en goedkoop vlees zorgt voor megastallen met de bijkomende problemen (luchtvervuiling, zoönosen) en slachthuizen waar de regels met voeten getreden worden en de (arbeids)omstandigheden uitermate kut (excuzes-les mots) zijn.

Dit leidt ertoe dat mensen gaan nadenken over een andere manier van eten.

Tenminste daar leidt het bij mij toe. Maar ik ben altijd geïnteresseerd in de gedachten van een ander: wat zou jouw oplossing zijn?
Bij mij is de grote vraag of het virus nu is doorgegeven aan familieleden die in deze fabriek werkte het zal je oma tante oom kind of ander dierbaar familielid zijn die ziek is geworden door dat je besmet bent geraakt door werkomstandigheden of collega's.
Geeft niet hoor dat jij het liever hebt over vegetarisch eten.
ClumsyNinja schreef:
23-05-2020 14:31
Hoe is dat een oplossing? Dan is de lucht dáár smerig...
Maar hier niet meer en er wordt blijkbaar een overvloed gefokt in Nederland voor exportdoeleinden. Laat men dat dus maar elders doen. Als ze naar Oost Europa verplaatsen hoef je al die arbeidsmigranten ook niet meer naar hier te halen. De grond zal er ook goedkoper zijn. Dus win-win.
*2020* schreef:
23-05-2020 14:32
Bij mij is de grote vraag of het virus nu is doorgegeven aan familieleden die in deze fabriek werkte het zal je oma tante oom kind of ander dierbaar familielid zijn die ziek is geworden door dat je besmet bent geraakt door werkomstandigheden of collega's.
Geeft niet hoor dat jij het liever hebt over vegetarisch eten.
Ja, dat zal best wel en ook die familieleden gaan weer de straat op en besmetten weer andere mensen. Reden tot grote zorg.
*2020* schreef:
23-05-2020 14:32
Bij mij is de grote vraag of het virus nu is doorgegeven aan familieleden die in deze fabriek werkte het zal je oma tante oom kind of ander dierbaar familielid zijn die ziek is geworden door dat je besmet bent geraakt door werkomstandigheden of collega's.
Geeft niet hoor dat jij het liever hebt over vegetarisch eten.
Arbeidsmigranten hebben wel als voordeel dat ze hier zonder gezin wonen. Die mannen hokken met elkaar. Dus zullen naast hun collega's waarschijnlijk niet veel andere mensen kunnen besmetten.
redbulletje schreef:
23-05-2020 14:36
Arbeidsmigranten hebben wel als voordeel dat ze hier zonder gezin wonen. Die mannen hokken met elkaar. Dus zullen naast hun collega's waarschijnlijk niet veel andere mensen kunnen besmetten.
Die mensen doen ook de boodschappen in het dorp of ander super die hebben misschien wel hier een vriendin of gaan op de bbq bij buren verder op of bedenk het.
redbulletje schreef:
23-05-2020 14:36
Arbeidsmigranten hebben wel als voordeel dat ze hier zonder gezin wonen. Die mannen hokken met elkaar. Dus zullen naast hun collega's waarschijnlijk niet veel andere mensen kunnen besmetten.
Dat geldt niet voor de slagers aldaar.
*2020* schreef:
23-05-2020 14:32
Bij mij is de grote vraag of het virus nu is doorgegeven aan familieleden die in deze fabriek werkte het zal je oma tante oom kind of ander dierbaar familielid zijn die ziek is geworden door dat je besmet bent geraakt door werkomstandigheden of collega's.
Geeft niet hoor dat jij het liever hebt over vegetarisch eten.
Ja dat is gebeurd, ik verwijs alweer naar diezelfde podcast en artikelen van de New York Times.
Ik heb het niet liever over vegetarisch eten. Ik denk wel graag in oplossingen.
redbulletje schreef:
23-05-2020 14:33
Maar hier niet meer en er wordt blijkbaar een overvloed gefokt in Nederland voor exportdoeleinden. Laat men dat dus maar elders doen. Als ze naar Oost Europa verplaatsen hoef je al die arbeidsmigranten ook niet meer naar hier te halen. De grond zal er ook goedkoper zijn. Dus win-win.
Corona virus slaat heftiger toe in gebieden waar de lucht door intensieve veehouderij vervuild is.
Door de intensieve veehouderij te verplaatsen wordt de lucht niet schoner, dan wordt ie alleen ergens anders vies.

Ik neem aan dat we het er over eens kunnen zijn dat de gezondheid van mensen in oost Europa net zo belangrijk is als de gezondheid van mensen in Brabant, en dit dus geen oplossing is.
ClumsyNinja schreef:
23-05-2020 14:43
Corona virus slaat heftiger toe in gebieden waar de lucht door intensieve veehouderij vervuild is.
Door de intensieve veehouderij te verplaatsen wordt de lucht niet schoner, dan wordt ie alleen ergens anders vies.

Ik neem aan dat we het er over eens kunnen zijn dat de gezondheid van mensen in oost Europa net zo belangrijk is als de gezondheid van mensen in Brabant, en dit dus geen oplossing is.
De lucht is vooralsnog vele malen schoner in Oost Europa, dus als we dit soort dingen van west naar oost verplaatsen krijgen we juist een eerlijkere verdeling van vervuiling.
redbulletje schreef:
23-05-2020 14:46
De lucht is vooralsnog vele malen schoner in Oost Europa, dus als we dit soort dingen van west naar oost verplaatsen krijgen we juist een eerlijkere verdeling van vervuiling.
https://www.youtube.com/watch?v=DS5VXZ9mtME
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-05-2020 14:33
Maar hier niet meer en er wordt blijkbaar een overvloed gefokt in Nederland voor exportdoeleinden. Laat men dat dus maar elders doen. Als ze naar Oost Europa verplaatsen hoef je al die arbeidsmigranten ook niet meer naar hier te halen. De grond zal er ook goedkoper zijn. Dus win-win.
nimby....
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven