Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vraag maatregelen

24-01-2021 12:00 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, ik ben een zorgmedewerker en kom in dat kader ook bij mensen thuis, die in sommige gevallen kwetsbaar zijn. Ik ben daardoor voorzichtig met de maatregelen. Niet uit angst voor mijzelf, maar ik zou het vreselijk vinden als via mij iemand anders ziek wordt, of erger. Thuis heb ik een vriend die eigenlijk niemand ziet (soms buiten op 1,5 meter), en 1 alleenwonende vriendin die eigenlijk ook niemand ziet komt wel eens bij ons thuis, met wie ik wel binnen de 1,5 meter-cirkel kom. Zij vertelt net blij over een date, die ze amper kent, die is blijven slapen vannacht. En vraagt nu wanneer wij weer af gaan spreken bij ons thuis. Nu weet ik dat ik met oog op mijn eigen innerlijke morele discussie soms wat te star kan zijn, maar ik vind het nu toch even lastig wat te doen. 'Gewoon' afspreken zoals altijd en niet zo overbezorgd doen, eventjes enkel afspreken met 1,5 meter tussen ons of buiten, een paar dagen wachten op eventuele klachten voor we elkaar weer zien, of... Ik ben gewoon even benieuwd wat jullie overwegingen zouden zijn in dit geval. Spaar me niet ;-) . En alvast dank voor de reacties.
lilalinda schreef:
24-01-2021 13:00
Thuiswerken is echt de norm hoor
Aan het verschil in verplaatsingen te zien zijn er heel veel mensen voor wie het in de eerste piek mogelijk was om thuis te werken, maar voor wie het na een paar maanden (of sneller) ineens onmogelijk werd.
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
24-01-2021 13:00
Leuk voor vriendin dat ze een geslaagde date had :) Al helemaal als ze verder vrijwel niemand anders ziet, behalve jou dan wel eens.

Persoonlijk zou ik gewoon afspreken, maar ik ben jou niet. Als je twijfelt, zou ik buiten afspreken, gaan wandelen ofzo. Of juist vanmiddag afspreken, de incubatietijd (mocht ze onverhoopt gisteravond of vannacht besmet zijn) is gemiddeld wel een aantal dagen.
Ja dit. Het is niet slim om nu elke week met iemand anders te slapen, of om bij elke eerste date meteen te dichtbij te komen, maar ik snap wel dat mensen die nu alleenstaand zijn wel eens een date hebben en dat daar op een bepaald moment wel meer uit kan komen als je elkaar echt leuk vindt. Je kunt moeilijk van je vriendin verwachten dat ze dat allemaal afhoudt tot het einde van de coronacrisis, zodat je haar op minder dan anderhalve meter kunt blijven ontmoeten. Zeker als je zelf wel gewoon een vriend thuis hebt zitten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
lilalinda schreef:
24-01-2021 13:00
en om mij heen houden mensen zich daaraan

Thuiswerken is echt de norm hoor

Lees de Volkskrant van afgelopen week:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bdf50504/

‘Blijf thuis’, is het motto. Toch gaat ruim tweederde van de mensen naar het werk. Een deel omdat ze daartoe worden gedwongen door hun baas. Daar moet het kabinet harder tegen optreden, vinden partijen in de Tweede Kamer. Maar dat is nog niet zo makkelijk.


[...]

Makelaar Pieter heeft zijn pogingen om thuiswerken af te dwingen inmiddels gestaakt. Om collega’s op afstand te houden, heeft hij op anderhalve meter van zijn bureau wel een piketpaaltje neergezet. Het is meer voor de vorm, want als ze tijdens de vrijmibo eenmaal een flesje wijn hebben geopend aan de bar, lijkt het soms weer even 2019. ‘Dan denk ik: dit gaat lekker jongens, als niemand dit maar ziet.’
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
24-01-2021 12:59
Ik ben zo iemand en ik ken mensen met een kantoorbaan die thuiswerken amper twee weken hebben volgehouden.

Ik heb het ongeveer anderhalf maand volgehouden in het voorjaar. Dat was eens en nooit weer. Heb me nog nooit zo eenzaam gevoeld. Dag in, dag uit niemand fysiek spreken (ik woon alleen) deed meer met me dan ik ooit voor mogelijk had gehouden. En dat bedoel ik niet positief...

Heb gelukkig wat taken met een collega geruild waardoor ik ineens voor een kritisch proces werk dat op locatie uitgevoerd moet worden. Collega blij dat ze kan thuiswerken (want risicogroep). Ik blij dat ik weer op locatie met collega's kan werken :)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
24-01-2021 13:04
Aan het verschil in verplaatsingen te zien zijn er heel veel mensen voor wie het in de eerste piek mogelijk was om thuis te werken, maar voor wie het na een paar maanden (of sneller) ineens onmogelijk werd.
dat komt ook door de uitzichtloosheid
in maart dachten we dat het een paar weken zou duren, de combinatie met thuislesgeven ging nog wel.
Nu het langer duurt, alle verlofsoorten wel zijn opgebruikt, wordt het steeds lastiger

Ik heb echt te doen, met mensen met kleine kinderen, die werk en school nu combineren
lilalinda schreef:
24-01-2021 13:09
Ik heb echt te doen, met mensen met kleine kinderen, die werk en school nu combineren
Ik ook, absoluut.

Daarom had ik graag gezien dat op thuiswerken gehandhaafd werd, dan was de maatregel dat kinderen weer niet naar school mogen, misschien niet nodig geweest.
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
24-01-2021 13:08
Ik heb het ongeveer anderhalf maand volgehouden in het voorjaar. Dat was eens en nooit weer. Heb me nog nooit zo eenzaam gevoeld. Dag in, dag uit niemand fysiek spreken (ik woon alleen) deed meer met me dan ik ooit voor mogelijk had gehouden. En dat bedoel ik niet positief...

Heb gelukkig wat taken met een collega geruild waardoor ik ineens voor een kritisch proces werk dat op locatie uitgevoerd moet worden. Collega blij dat ze kan thuiswerken (want risicogroep). Ik blij dat ik weer op locatie met collega's kan werken :)
En je bent echt niet de enige. Ik zie het bij vrienden ook. Bij de een gaat het prima, de ander trekt het gewoon niet. Sommige hebben gesmeekt of ze alsjeblieft weer op kantoor mochten komen werken. Gewoon om psychische ellende te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
24-01-2021 13:13
Ik ook, absoluut.

Daarom had ik graag gezien dat op thuiswerken gehandhaafd werd, dan was de maatregel dat kinderen weer niet naar school mogen, misschien niet nodig geweest.
ik vraag het me af, in de meeste werksituaties wordt meer afstand gehouden, dan op scholen
Niet voor niets dat scholen broeinesten zijn van verkoudheden en hoofdluis
Oriander schreef:
24-01-2021 13:04
Aan het verschil in verplaatsingen te zien zijn er heel veel mensen voor wie het in de eerste piek mogelijk was om thuis te werken, maar voor wie het na een paar maanden (of sneller) ineens onmogelijk werd.

Inderdaad. En dus is een verplichting om thuis te werken het enige wat echt helpt. Ook tegen werkgevers die menen mensen te kunnen verplichten naar kantoor te komen.
En als er boetes op staan zijn mensen opeens wél gemotiveerd om thuis te werken...
LAgirl82 schreef:
24-01-2021 13:14
En als er boetes op staan zijn mensen opeens wél gemotiveerd om thuis te werken...
Ja, dan kan je je werk op je laptop ineens wel thuis doen!
Dahlia74 schreef:
24-01-2021 13:13
En je bent echt niet de enige. Ik zie het bij vrienden ook. Bij de een gaat het prima, de ander trekt het gewoon niet. Sommige hebben gesmeekt of ze alsjeblieft weer op kantoor mochten komen werken. Gewoon om psychische ellende te voorkomen.

Maar mede daardoor komen nu kinderen in daadwerkelijke psychische ellende vanwege het gedwongen thuiszitten. Zij kúnnen dat niet voorkomen, want zijn volledig afhankelijk van hun thuissituatie en hebben letterlijk nul mogelijkheden om daaraan te ontsnappen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik kan het gewoon niet rijmen, sorry.
lilalinda schreef:
24-01-2021 13:09
Ik heb echt te doen, met mensen met kleine kinderen, die werk en school nu combineren

Ik ook.

Een maat van mij vroeg tijdens de eerste lockdown al of ik zijn kinderen niet wilde overnemen. Gratis af te halen. :-D
Alle reacties Link kopieren
Perlala_Gadeon schreef:
24-01-2021 13:18
Maar mede daardoor komen nu kinderen in daadwerkelijke psychische ellende vanwege het gedwongen thuiszitten. Zij kúnnen dat niet voorkomen, want zijn volledig afhankelijk van hun thuissituatie en hebben letterlijk nul mogelijkheden om daaraan te ontsnappen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik kan het gewoon niet rijmen, sorry.
Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
24-01-2021 13:13
En je bent echt niet de enige. Ik zie het bij vrienden ook. Bij de een gaat het prima, de ander trekt het gewoon niet. Sommige hebben gesmeekt of ze alsjeblieft weer op kantoor mochten komen werken. Gewoon om psychische ellende te voorkomen.

Herkenbaar.. Op dat punt zat ik ook ongeveer :(
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
24-01-2021 12:50
Daarom pleit ik ook voor thuiswerkverplichting en dat je verplicht ook maar max. 1 persoon mag zien.
Net als in België bv, Nederland is echt véél te laks. Veel 'adviezen' maar dat werkt dus niet. Gezond verstand om die op te volgen is vaak ver te zoeken.
Da's best naïef. Ik werk inderdaad thuis, omdat dat kan met mijn baan.
Maar de kinderen werken in de supermarkt en man kan zijn beroep ook niet thuis doen. Zij komen dus noodgedwongen gewoon veel in aanraking met anderen.
Dahlia74 schreef:
24-01-2021 13:13
En je bent echt niet de enige. Ik zie het bij vrienden ook. Bij de een gaat het prima, de ander trekt het gewoon niet. Sommige hebben gesmeekt of ze alsjeblieft weer op kantoor mochten komen werken. Gewoon om psychische ellende te voorkomen.

Ik snap dat wel. Niet iedereen is ervoor gemaakt. Ik ben zelf introvert en kan goed alleen zijn maar zelfs voor mij is het moeilijk nu. Ik kan me goed voorstellen dat iemand die extravert is al snel tegen de muren opvliegt.
Alle reacties Link kopieren
Perlala_Gadeon schreef:
24-01-2021 13:18
Maar mede daardoor komen nu kinderen in daadwerkelijke psychische ellende vanwege het gedwongen thuiszitten. Zij kúnnen dat niet voorkomen, want zijn volledig afhankelijk van hun thuissituatie en hebben letterlijk nul mogelijkheden om daaraan te ontsnappen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik kan het gewoon niet rijmen, sorry.
Het is ook een groot dilemma, aan depressieve ouders (want zover ging het echt) hebben kinderen ook niets.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
24-01-2021 13:21
Ik snap dat wel. Niet iedereen is ervoor gemaakt. Ik ben zelf introvert en kan goed alleen zijn maar zelfs voor mij is het moeilijk nu. Ik kan me goed voorstellen dat iemand die extravert is al snel tegen de muren opvliegt.
Ik werk al jaren thuis, heb al jaren mijn eigen bedrijf. Ben introvert, ben dus echt heel wat gewend. Heb ook nog eens geen kinderen, wel een partner. Maar ook ik heb echt mijn moeilijke momenten. Ik snap heel goed dan anderen thuiswerken gewoon niet trekken en echt niet uit luxe naar kantoor gaan.
vivapimpelmees schreef:
24-01-2021 13:20
Da's best naïef. Ik werk inderdaad thuis, omdat dat kan met mijn baan.
Maar de kinderen werken in de supermarkt en man kan zijn beroep ook niet thuis doen. Zij komen dus noodgedwongen gewoon veel in aanraking met anderen.

Voor wie kan thuiswerken uiteraard he. Dat lijkt me logisch.
Maar veel mensen die nu naar hun werk gaan kunnen wel thuiswerken.
Daar zouden strenge controles op moeten komen, net als in de landen om ons heen.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
24-01-2021 13:24
Ik werk al jaren thuis, heb al jaren mijn eigen bedrijf. Ben introvert, ben dus echt heel wat gewend. Heb ook nog eens geen kinderen, wel een partner. Maar ook ik heb echt mijn moeilijke momenten. Ik snap heel goed dan anderen thuiswerken gewoon niet trekken en echt niet uit luxe naar kantoor gaan.
Ik vond thuiswerken altijd (zo af&toe) een heerlijke luxe: wat later op. Totale stilte om me heen.
Een wasje tussendoor en aan eind van de werkdag tijd over.
Plande ze ook op de dagen, dat de kinderen lange schooldagen hadden.
Maar nu:
Mijn man werkt in onze werkkamer, ik beneden (3 dagen, 2 dagen op locatie) en je wordt continue uit je werk gehaald:
man komt beneden, kind 1, kind 2, kat wil eten, pakjesbezorger, goh daar is man weer etc.
Het is amper werken te noemen en dat frustreert. Ik ben echt heel blij met de uitwijk naar kantoor
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
24-01-2021 13:28
Voor wie kan thuiswerken uiteraard he. Dat lijkt me logisch.
Maar veel mensen die nu naar hun werk gaan kunnen wel thuiswerken.
maar er is een verschil tussen Kunnen en Kunnen
Ik ben op mijn thuiswerkdagen beduidend minder productief, alles in de avonduren inhalen is ook meer een tijdelijke oplossing.
In theorie kan ik veel beter thuiswerken, dan in de praktijk
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
24-01-2021 12:16
Voor je gemoedsrust, spreek buiten af. Het is lekker wandelweer.
Goeie, ga ik ook doen met mn vriendin straks
Alle reacties Link kopieren
Ik werkte altijd al thuis, maar dan was ik wel alleen thuis en hoefde me alleen op dat werk te concentreren, en af en toe een wasje dat de machine in ging. Nu is het natuurlijk wel anders.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb haar laten weten dat ik me niet meer senang voel bij thuis afspreken op dit moment en ik haar graag buiten zie vanaf nu. Ik denk niet dat ze erg blij gaat reageren op het nieuws, maar wil gewoon echt bijdragen aan zo snel mogelijk door dit ellendige gedoe heen zijn en niet in conflict zijn met mijn eigen normen en waarden. Maar bleh, wat ben ik dit gedoe na al die maanden toch zat.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
24-01-2021 13:28
Voor wie kan thuiswerken uiteraard he. Dat lijkt me logisch.
Maar veel mensen die nu naar hun werk gaan kunnen wel thuiswerken.
Daar zouden strenge controles op moeten komen, net als in de landen om ons heen.
Inderdaad... helaas. Wij kunnen best thuiswerken met wat aanpassingen op de server / Cloud / laptop aanschaffen. Maar dan moet het wel door je werkgever gestimuleerd worden terwijl hij er juist op tegen is. Volgens hem wordt je thuis minder productief dus we zijn op kantoor.

Een collega heeft de spullen ingepakt en is thuis gaan werken. Het werk ging prima maar werkgever bleef t onzin vinden, wat opgelopen is tot een conflict. Die collega heeft ondertussen een andere baan gekozen.

Nu laat iedereen t wel uit z'n hoofd om over thuiswerken te beginnen. Ik zou ook graag thuiswerken. Mijn werk kan perfect in m'n eigen huis, scheelt 2 uur reistijd op een dag. Maar ruzie met m'n werkgever over dit onderwerp zorgt er wel voor dat ik toch naar kantoor kom.
koekie1980 wijzigde dit bericht op 24-01-2021 13:49
0.19% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven