Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Vrijwillig mondkapje in openbare ruimtes?

29-09-2020 19:31 295 berichten
Vlak voor de tweede golf overwoog ik het al, nu ga ik het zeker doen: in openbare ruimtes mondkapje dragen.

Veel winkels willen het niet verplicht stellen omdat ze geen zin hebben in discussies. Maar als klant kun je natuurlijk vrijwillig een mondkapje dragen. Ga jij dat doen?

Ga jij vrijwillig een mondkapje dragen in openbare ruimtes?

Totaal aantal stemmen: 443

Ja (63%)
Nee (34%)
Ik ben een uniek geval met een uniek verhaal of ik weet niet waar ik mondkapjes moet halen of ik heb alleen een luchtdichte variant en kan er niet mee ademen (3%)
Alle reacties Link kopieren
Er is al een topic over
granny71 schreef:
29-09-2020 19:32
Er is al een topic over
Dacht echt van niet, maar blijkbaar niet goed gekeken. Heb je een link?
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
29-09-2020 19:33
Dacht echt van niet, maar blijkbaar niet goed gekeken. Heb je een link?
Die onder die van jou. Supermarkt heet die.
Alle reacties Link kopieren
Deze: coronavirus-covid-19/supermarkten/list_messages/468611
Alle reacties Link kopieren
Maar even inhakend op het voorgaande bericht...

We zijn op vakantie geweest in Frankrijk en ik moet zeggen: het went best snel hoor, zo'n mondkapje. De eerste dag loop je als een sneue goudvis te happen naar adem, terwijl dat natuurlijk helemaal nergens op slaat. Na een paar dagen weet je niet beter en heb je 'm ook op waar het eigenlijk helemaal niet hoeft.

Het enige probleem dat ik echt ervaren heb in Frankrijk is dat je 's ochtends bijna bij de kampwinkel bent om je baguettes te halen, om er vervolgens achter te komen dat je je mondkapjes in de tent hebt laten liggen. Dan is het wel even godverdegodver en mopperend teruglopen.

Dus het went. Maar zolang het niet verplicht is, sla ik graag over. De toegevoegde waarde ervan is mij niet helder. Als iemand in een gangpad loopt te hoesten of proesten, dan loop ik wel een blokje om. En naast de supermarkt en de bakker ben ik al weken niet meer in een andere winkel geweest.
Alle reacties Link kopieren
Als het niet hoeft doe ik het niet.
FitsSprits schreef:
29-09-2020 19:56
Maar even inhakend op het voorgaande bericht...

We zijn op vakantie geweest in Frankrijk en ik moet zeggen: het went best snel hoor, zo'n mondkapje. De eerste dag loop je als een sneue goudvis te happen naar adem, terwijl dat natuurlijk helemaal nergens op slaat. Na een paar dagen weet je niet beter en heb je 'm ook op waar het eigenlijk helemaal niet hoeft.

Het enige probleem dat ik echt ervaren heb in Frankrijk is dat je 's ochtends bijna bij de kampwinkel bent om je baguettes te halen, om er vervolgens achter te komen dat je je mondkapjes in de tent hebt laten liggen. Dan is het wel even godverdegodver en mopperend teruglopen.

Dus het went. Maar zolang het niet verplicht is, sla ik graag over. De toegevoegde waarde ervan is mij niet helder. Als iemand in een gangpad loopt te hoesten of proesten, dan loop ik wel een blokje om. En naast de supermarkt en de bakker ben ik al weken niet meer in een andere winkel geweest.
Eens, volgens mij went het wel op een gegeven moment.

Ben nog even benieuwd: wat heb je gestemd hierboven?
Andere topic even gezien: is toch anders.
Alle reacties Link kopieren
LadyLola schreef:
29-09-2020 19:58
Als het niet hoeft doe ik het niet.
Dit. Maar ik woon ook niet in een dikbevolkt gebied en hou goed afstand.
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
29-09-2020 20:01
Eens, volgens mij went het wel op een gegeven moment.

Ben nog even benieuwd: wat heb je gestemd hierboven?

Alles went natuurlijk.

Ik heb overigens 'nee' gestemd. Ik woon in een gebied waarin maar relatief weinig gevallen van Covid bekend zijn. De mensen zijn nuchter, de mensen zijn zich bewust van het risico en hier werd al die tijd ook gewoon keurig afstand gehouden.

Zou ik naar Amsterdam gaan, dan zou ik wellicht wel een mondkapje op doen. Maar... Ik ga niet naar Amsterdam.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb JA gestemd, maar ik zoek nog wel naar een afdoende manier om m'n brilleglazen helder te houden. Want anders is het behoorlijk mistig in de winkel. Ik heb al een mondkapje met een metalen klipje, maar dat werkte nog niet afdoende. Ik blijf natuurlijk proberen. Heb al diverse tips op internet gevonden en ga ze allemaal af, totdat ik een goede vind. :geek:

Tot die tijd houd ik m'n bril maar op m'n hoofd en doe 'm alleen op als ik wat moet lezen :proud:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
29-09-2020 20:02
Dit. Maar ik woon ook niet in een dikbevolkt gebied en hou goed afstand.
Ik ook niet, woon in klein dorp.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nú in Frankrijk (geel gebied). Vrijwel iedereen draagt mondkapjes op straat terwijl dat dus niet verplicht is hier. Alleen 'oudjes' doen het niet.
Ik had me voor de persconferentie al voorgenomen om straks thuis ook mondkapjes te dragen in winkels, al woon ik in een gat met weinig besmettingen.
FitsSprits schreef:
29-09-2020 20:08
Alles went natuurlijk.

Ik heb overigens 'nee' gestemd. Ik woon in een gebied waarin maar relatief weinig gevallen van Covid bekend zijn. De mensen zijn nuchter, de mensen zijn zich bewust van het risico en hier werd al die tijd ook gewoon keurig afstand gehouden.

Zou ik naar Amsterdam gaan, dan zou ik wellicht wel een mondkapje op doen. Maar... Ik ga niet naar Amsterdam.
Ik woon in Amsterdam. Is inderdaad een ander verhaal dan wanneer je in een gebied woont zoals jij beschrijft.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht vanmiddag bij Jumbo, kom, ik zet er 1 op. Fijn man! Iedereen gaat je zwaar ontwijken. Echt veel meer dan zonder.
En de caissière was er ook blij mee en bedankte me. Nou, prima. Mondkapje it is.
Chocolade, altijd goed!
Dreamer schreef:
29-09-2020 20:12
Ik heb JA gestemd, maar ik zoek nog wel naar een afdoende manier om m'n brilleglazen helder te houden. Want anders is het behoorlijk mistig in de winkel. Ik heb al een mondkapje met een metalen klipje, maar dat werkte nog niet afdoende. Ik blijf natuurlijk proberen. Heb al diverse tips op internet gevonden en ga ze allemaal af, totdat ik een goede vind. :geek:

Tot die tijd houd ik m'n bril maar op m'n hoofd en doe 'm alleen op als ik wat moet lezen :proud:
Wil je het aub dan komen melden? Want word er ook niet goed van. Desnoods open je een aparte topic ofzo :idee:
Alle reacties Link kopieren
Ps: team Kutkrabbeveen hier
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Stom genoeg: ik doe op woensdag altijd boodschappen voor/met m'n moeder. Ik zie er het meest tegenop hoe zíj reageert. Ben je ook een volwassen vrouw van 53 :facepalm:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
29-09-2020 20:08
Alles went natuurlijk.

Ik heb overigens 'nee' gestemd. Ik woon in een gebied waarin maar relatief weinig gevallen van Covid bekend zijn. De mensen zijn nuchter, de mensen zijn zich bewust van het risico en hier werd al die tijd ook gewoon keurig afstand gehouden.

Zou ik naar Amsterdam gaan, dan zou ik wellicht wel een mondkapje op doen. Maar... Ik ga niet naar Amsterdam.
Dit, ben overigens in tegenstelling tot voorgaande jaren helemaal niet in de grote steden geweest.

Ben dit weekend in Maastricht ( dacht kan wel een weekendje weg boeken om er toch weer eens uit te zijn ) , en zorg dan wel dat ik er een bij me heb, voor als er daar winkels oid zijn waar ze het wel verplichten, en als het in musea wordt gevraagd doe ik het ook. Maar niet wanneer het niet verplicht is. Ik hou die afstand en was mijn handen enz
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
29-09-2020 20:18
Wil je het aub dan komen melden? Want word er ook niet goed van. Desnoods open je een aparte topic ofzo :idee:

Heb ik over gedacht, maar eerst m'n eigen tips (gevonden op site kruitvat) proberen. Het stomme is: als je er één probeert en die werkt niet, loop je dus weer zonder. Ik heb vandaag al met mondkapje achter de pc gezeten, thuis, om te proberen :rofl: Dat werkte redelijk, ik deed een slag extra in de elastiekjes bij de oren. Dan zit het strakker om je wangen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
TheeMetChocolade schreef:
29-09-2020 20:18
Ps: team Kutkrabbeveen hier
:hihi:
Ik woon in een gebied met veel besmettingen.

Als we weer naar buiten mogen (wachten nu op uitslag) zorg ik dat ik er altijd eentje bij me heb. Vind ik het ergens te druk, te onvoorspelbaar of slecht geventileerd doe ik 'm op (om?) Maar ik zal het niet standaard doen als er verder geen kip in een ruime winkel is denk ik.

Ik had in het voorjaar al twee doosjes gekocht, zag de bui al een beetje hangen voor de herfst en winter. :(
Ik woon in Belgie en ik snap niet dat het in Nederland niet verplicht is. Oke, er is geen wetenschappelijk bewijs dat het werkt maar er is ook geen wetenschappelijk bewijs dat het niet werkt. Het went inderdaad snel. Maar ik ben wel blij als ik hem weer af kan doen.
Ik denk dat het nog wel een hele tijd gaat duren hier dus ik heb al leuke mondkapjes besteld met de kerstman erop en met een sneeuwpop erop. Verder nog een paar met strass steentjes en mooie vlinders. Ik maak maar van de nood een deugd :proud:
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
29-09-2020 20:22
Ik woon in een gebied met veel besmettingen.

Als we weer naar buiten mogen (wachten nu op uitslag) zorg ik dat ik er altijd eentje bij me heb. Vind ik het ergens te druk, te onvoorspelbaar of slecht geventileerd doe ik 'm op (om?) Maar ik zal het niet standaard doen als er verder geen kip in een ruime winkel is denk ik.

Ik had in het voorjaar al twee doosjes gekocht, zag de bui al een beetje hangen voor de herfst en winter. :(

Ik heb een aantal katoenen gekocht, want ik wil niet van die weggooidingen hebben. Daar ben ik vast allergisch voor.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven