Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Wat heb jij geleerd in 2020 door corona?

29-12-2020 23:11 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd! Welke les heb je gehaald uit de coronacrisis?

Voor mijzelf is het vooral wat echt belangrijk is in het leven. Dat het niet gaat om de gaafste vakanties, door iedereen aardig gevonden worden etc., maar dat het gaat om de gezondheid en geluk van je familie. Natuurlijk wist ik dit al en ben ik iedere dag dankbaar voor de mensen om me heen, maar de coronacrisis heeft me dit weer extra doen realiseren.
Alle reacties Link kopieren
Dat smaken inderdaad verschillen.
Ik dacht dus eigenlijk dat iedereen hetzelfde iets proeft. En dat de 1 dat dan lekker vind en de ander niet.
Nu mijn smaak weg is geweest, weer terug gekomen is en veranderd is, vind ik sommige dingen ineens zo vies die ik daarvoor echt lekker vond.
Het duidelijkst heb ik dat met boter/margarine. Een lekkere laag op mijn boterham vond ik altijd heerlijk. Snapte niet dat anderen dat zo vies konden vinden. Nu mijn smaak veranderd is snap ik dat dus heel goed.
Was voor mij wel een eye opener
Eigenlijk juist dat het nietszeggende heel veel waard is. Juist die gave vakantie, juist dat ene kopje koffie op het terras. Gezondheid en familie zeggen mij niet zoveel.... corona is heftig maar niet allesomvattend. Ik vond de lijdensweg van meer dan 10 jaar van mijn moeder veel erger dan dit...
Vivamensje schreef:
30-12-2020 00:04
Ik vond het tijdens de eerste lockdown zo fijn dat het zo stil was op straat, heerlijk.
Doordat er bijna geen vliegtuigen vlogen, was de lucht veel helderder. Weinig auto’s: geen herrie. In Venetië was binnen een paar weken het water helderder en kwamen er meer dieren de stad in. Conclusie; mensen zorgen voor enorm veel vervuiling. Kon dit maar altijd zo zijn, dat er minder vervuiling was. Alles helder en schoon.
Dat het zo stil was op straat vond ik juist eng..liet me denken aan een enge film als tge day after tomorrow of zo..kreeg er echt geen fijn gevoel bij.
Dat het beter was voor het milieu was wel goed.
Alle reacties Link kopieren
.
java wijzigde dit bericht op 30-12-2020 10:24
99.35% gewijzigd
Vivamensje schreef:
30-12-2020 00:04
Ik vond het tijdens de eerste lockdown zo fijn dat het zo stil was op straat, heerlijk.
Ja zalig! Even een jaren 70 vibe die rust op de wegen!
Ik kan nu brood bakken en de haren van man knippen.
Alle reacties Link kopieren
Dat het oké is, of eigenlijk zelfs heel wenselijk om thuis te blijven als je ziek bent (ik was zo iemand die zolang je niet flauw viel en zolang je eten nog binnen bleef toch naar die belangrijke vergadering ging.

Dat vriend en ik een goed team zijn. Wist ik al, heb weer bevestigd gekregen. Net als de waarde van gezondheid, en nabijheid van familie en vrienden.

Dat ik te weinig:
- afspreek met vrienden (sommige nu een jaar niet gezien, eerst druk, toen corona, toen corona en druk)
- naar het theater ga. Ik mis het theater. Ik ging echt te weining.
- reis waar ik heen zou willen. Ik denk dat het een ding is dat je het extra graag wil omdat het niet mag misschien, maar als vliegen ook echt duurder wordt (nog naast mijn klimaatzorgen) heb ik nu misschien het moment gewoon gemist en ga ik nooit meer naar al die dingen die ik nog wilde zien.

En ik hoop broodbakken er binnenkort bij te kunnen zetten. Bijna!
Dat ik geen enkele kans moet laten liggen om mensen te knuffelen.
Alle reacties Link kopieren
Geleerd, of eigenlijk is het tot me doorgedrongen, dat mijn ouders echt 'ouder' aan het worden zijn. Dat ze géén rol meer kunnen vervullen in de 'achterwacht' voor mijn gezin, eerder andersom. Maar dat we blij zijn dat ze er gewoon zijn. Dit was misschien al zo, maar hun kwetsbaarheid voor Corona heeft mijn ogen geopend.

Nog eens benadrukt gekregen, ook, dat we na deze lockdown echt op zoek moeten naar een huishoud/schoonmaakhulp, want wij worden hier nooit goed in.

Ben nog even aan het bedenken welke praktische vaardigheid ik zou hebben geleerd dit jaar...
Ik heb in 2020 vooral geleerd dat we (nog steeds) heel veel mogen en kunnen, en dat we een vervelend verwend egocentrisch kutvolk zijn geworden. En heb bevestigd gekregen dat veel dingen belangrijker zijn dan het hebben van een groot huis, op vakantie kunnen gaan, uit eten gaan of shoppen. Zoals mentale gezondheid, gezin en kiezen voor wat bij je past, ook al is dat niet perse waar je voor geleerd hebt of wat je dacht te doen.

Ik heb geleerd dat ik ontzettend veel boosheid in mij draag over hoe de mensheid en ik zelf zijn geworden en dat ik daar niet goed mee om weet te gaan, en dat het goed is dat dit eruit komt en dat ik daar iets mee moet doen.
Veranderling schreef:
30-12-2020 00:53
Ik heb in 2020 vooral geleerd dat we (nog steeds) heel veel mogen en kunnen, en dat we een vervelend verwend egocentrisch kutvolk zijn geworden. En heb bevestigd gekregen dat veel dingen belangrijker zijn dan het hebben van een groot huis, op vakantie kunnen gaan, uit eten gaan of shoppen. Zoals mentale gezondheid, gezin en kiezen voor wat bij je past, ook al is dat niet perse waar je voor geleerd hebt of wat je dacht te doen.

Ik heb geleerd dat ik ontzettend veel boosheid in mij draag over hoe de mensheid en ik zelf zijn geworden en dat ik daar niet goed mee om weet te gaan, en dat het goed is dat dit eruit komt en dat ik daar iets mee moet doen.
Nou, inderdaad!

We hebben het hier in deze tijd juist zo goed met internet, streaming, online kunnen shoppen.

En ik persoonlijk voel me dankbaar voor mijn fijne huis met tuin aan de rand van een natuurgebied. En blij dat ik bij m'n moeder in de buurt woon. Je zou maar in het buitenland wonen en elkaar maanden of wellicht inmiddels een jaar niet kunnen zien.
Alle reacties Link kopieren
Veranderling schreef:
30-12-2020 00:53
Ik heb geleerd dat ik ontzettend veel boosheid in mij draag over hoe de mensheid en ik zelf zijn geworden en dat ik daar niet goed mee om weet te gaan, en dat het goed is dat dit eruit komt en dat ik daar iets mee moet doen.
@( Dat klinkt naar inderdaad. Goed denk ik dat je voor jezelf kans op verandering ziet.

Ik herken je post niet echt eigenlijk. Ik ben aan de lopende band ontroerd door alle mensen die ik er wat van die maken. Ondernemers die hun bedrijf op de schop gooien, culturele sector die alternatieven vindt, mijn bedrijf dat contact probeert te houden met iedereen, allerhande hulp.

Ik herken wel een nieuw besef van wat belangrijk is. Ik heb een paar roer(tjes) omgegooid omdat ik het niet meer wílde, ondanks dat dat financieel nadeel of verlies aan positie (Wat ik eerder belangrijk vond) opleverde.
De vele incompetenties, corruptheid en hypocrisie van de regering worden pijnlijk blootgelegd tijdens deze crisis.
Alle reacties Link kopieren
Dat ik een tevreden mens ben. Heb me prima vermaakt, en niet veel anders gedaan dan voor corona. Kan prima zonder restaurants en kroegen.
We hebben het goed, elke dag te eten en de kachel brand. Wat ik wel balen vond is dat het songfestival en de os niet door gingen. Daar had ik me wel op verheugd.
Ik verheug me op 2021, een kleinkind erbij. Dan heb je verder toch niks meer nodig?
ik geef mn bek ook maar een douw
redbulletje schreef:
30-12-2020 01:00
Nou, inderdaad!

We hebben het hier in deze tijd juist zo goed met internet, streaming, online kunnen shoppen.

En ik persoonlijk voel me dankbaar voor mijn fijne huis met tuin aan de rand van een natuurgebied. En blij dat ik bij m'n moeder in de buurt woon. Je zou maar in het buitenland wonen en elkaar maanden of wellicht inmiddels een jaar niet kunnen zien.
Ik heb mijn familie inderdaad al iets meer dan een jaar niet gezien.
Verder heb ik geleerd dat er ontzettend veel egoïstische mensen en complotgekkies rondlopen op deze aardkloot.
Alle reacties Link kopieren
Dat ik alleen goed kan thuiswerken zonder anderen in huis..

Dat ik zekere mensen helemaal niet mis maar de concerten en het reizen wel.
Live long and prosper
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk weet ik niet of ik iets nieuws heb geleerd. Geen diepere inzichten opgedaan iig.

Wat ik stiekem wel fijn vond: dat ik voor het eerst sinds twee jaar weer eens ‘de sterke’ van het gezin was, net als vroeger voordat mijn lijf zei ‘fuck you’. Waar man steeds in de stress schoot ‘Hoe gaan we dit regelen?!’ had ik steeds al een backup geregeld of een alternatief bedacht. Ik hang van alternatieven en plan B’s aaneen tegenwoordig :-)

Ik ben wel geschrokken van de hoeveelheid mensen die helemaal van het paadje zijn geraakt (de Wappies).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Dat ik nog introverter ben dan gedacht. En dat ik na corona veel minder sociale activiteiten wil doen, want ik ben graag thuis en wordt doodmoe van teveel mensen rond mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weinig nieuws geleerd, alleen maar bevestiging gekregen van wat ik al wist: man en ik zijn een liefdevol stel die heel goed met elkaar kunnen. Ik ben gezegend met lieve familie, vrienden en buren. En de momenten dat ik culturele uitstapjes, restaurant- en cafébezoek en dergelijke miste in dit jaar, zijn op één hand te tellen. M.a.w. ik ben een enorme huismus die bijzonder tevreden is.
Alle reacties Link kopieren
Dat ik introverter ben dan ik dacht. Ik heb vaak iets van, die lockdown mag van mij nog wel even duren (maar ik snap natuurlijk dat dat niet goed is voor de maatschappij).

Dat ik over het algemeen een tevreden mens blijk te zijn. Maar dat is ook wel weer makkelijk praten als je thuis fijne mensen om je heen hebt, een mooi, ruim huis en tuin en beide een baan die niet meteen op de tocht staat.

En niet zo zeer geleerd maar de bevestiging gekregen dat er een hoop, excuus voor mijn taalgebruik, domme mensen zijn (antivaxxers, ontkenners etc.) en er echt veel ellende is op de wereld. Intrieste situaties door Corona (nog meer armoede en kinderen die als ratten in de val zitten in zeer ongezonde gezinssituaties tijdens strenge lockdowns). Maar dat daar tegenover ook veel mensen zijn die mooie activiteiten ontplooien, banden tussen mensen sterker worden en er ook genoeg mensen zijn die oprecht het beste met anderen voorhebben.
Alle reacties Link kopieren
Dat Rutte geen liberaal is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Dat men verworvenheden van de laatste decennia als geavanceerde verzorging bij ziekte als een recht is gaan zien, en men geen probleem heeft om de hele bevolking daarvoor te gaan ophokken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
maze schreef:
30-12-2020 00:07
Dat smaken inderdaad verschillen.
Ik dacht dus eigenlijk dat iedereen hetzelfde iets proeft. En dat de 1 dat dan lekker vind en de ander niet.
Nu mijn smaak weg is geweest, weer terug gekomen is en veranderd is, vind ik sommige dingen ineens zo vies die ik daarvoor echt lekker vond.
Het duidelijkst heb ik dat met boter/margarine. Een lekkere laag op mijn boterham vond ik altijd heerlijk. Snapte niet dat anderen dat zo vies konden vinden. Nu mijn smaak veranderd is snap ik dat dus heel goed.
Was voor mij wel een eye opener
Smaakgewaarwording kan inderdaad veranderen, ook zonder Corona trouwens.

Nu eet ik al minstens drie jaar mijn oliebollen zoutloos, maar toen ik dit seizoen een normaal gezouten bol proefde schrok ik van de sterke pekelsmaak. Die hoef ik eigenlijk niet meer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik vind heel veel dingen maar van dit soort filmpjes heb ik genoten

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/v ... ronacrisis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven