Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Wie heeft er al gevlogen?

12-07-2020 11:59 51 berichten
Ik ben heel benieuwd hoe dat nu allemaal in z’n werk gaat.
Ik vlieg over 3 weken en weet graag wat ik kan verwachten :-)

Je krijgt een gezondheidsverklaring die je moet invullen begrijp ik? Krijg je die bij de incheck? Of moet je die zelf ergens pakken?

En de ggd controleert of je dit goed hebt ingevuld. Hoe werkt dat? Krijg je dan een soort ‘keuring’ of lezen ze het alleen door?

En dan? Zijn de winkeltjes en restaurants gewoon open? Of is alles dicht? En zijn er nog wel voldoende zitplekken?
Alle reacties Link kopieren
Via bol.com
Ik ben ook allergisch voor allerlei dingen, hooikoorts en krijg ik ogenblikkelijk een verstopte neus van airco. Dus ik neem iig neusspray mee. Dat mag gewoon en zullen ze hopelijk niet als verdacht zien.
Alle reacties Link kopieren
2 weken geleden gevlogen: Eindhoven - Lissabon v.v..
Formulier van het ministerie thuis ingevuld. In het vliegtuig ander formulier gekregen nog om in te vullen met gegevens over verblijfslocatie en reisgezelschap. Beide formulieren hebben vervolgens mijn tas niet meer verlaten, er heeft niemand naar gevraagd. Idem voor de thuisreis.
Op het vliegveld van Lissabon langs een camera met warmtesensor moeten lopen, en dat was de enige check daar. Op Eindhoven was er heen en terug geen enkele check qua corona, alleen stond er iemand bij de ingang om mensen te manen hun mondmasker op te doen.

In het vliegtuig eigenlijk business as usual op zo'n korte vlucht, alleen was het assortiment qua eten wat kleiner en was er geen inflight magazine. (Transavia)

Zit op dit moment op het vliegveld van Rotterdam te wachten om te boarden, weer naar Lissabon. Weer thuis formulier ingevuld. Hier wordt er wel meer aandacht besteed aan de preventie (of misschien is dat inmiddels op Eindhoven ook al wel zo). Bij de ingang wordt je niet alleen gemaand je mondmasker op te doen, maar wordt ook gevraagd of je het formulier hebt ingevuld. Zo niet, dan krijg je er eentje overhandigd en mag je een pen lenen ;-)

Op verschillende plekken is me al gevraagd om de handsanitizer te gebruiken en er wordt vrijwel doorlopend omgeroepen dat mondmaskers gebruikt moeten worden en afstand moet worden gehouden.

Winkeltjes zijn gewoon open, horeca ook maar met beperkt assortiment. Minder tafels en stoelen overal, maar het is toch niet druk dus iedereen kan wel een zitplaats vinden.
Dulcissime, totam tibi sibdo me...
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
12-07-2020 13:50
Ik heb nanopreen mondkapjes gekocht, die dragen heel wat comfortabeler dan die wegwerp dingen.
Bij bol kan ik neopreen mondkapjes vinden. Ik neem aan dat die t zijn? Die ademen beter dan de katoenen of wegwerpmondkapjes?

Wij vliegen over 2 weken maar ik zie zo tegen die vlucht op. Geboekt in 2019. En we kunnen t niet omboeken. Nu denk ik dat we daar niet meer risico lopen dan hier (of zelfs minder want mooi weer dus alles buiten) maar ik krijg t al benauwd bij t idee van een mondkapje dus als deze comfortabeler zijn, bestel ik deze ook nog...
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad neopreen :facepalm:
Ik heb die zwarte van safesave, er zitten er 3 in een verpakking.
Ze zijn tot 1000x uitwasbaar, dus je kunt even vooruit.
Alle reacties Link kopieren
Heb jij ook andere mondkapjes geprobeerd? Kan je met die neopreen beter ademen dan met katoen (gemaakt door de stoffenwinkel) of die wegwerp?
Ik draag een bril, dus met neusstukje schijnt handiger te zijn?
wij hebben afgelopen vrijdag gevlogen van Seoul naar Amsterdam.
In Korea 3x gecheckt op temperatuur en niemand gezien zonder mondkapje.

Tijdens het vliegen wordt er (iig door KLM) niet echt gehandhaafd op of mensen mondkapje op houden. Nu was dit vliegtuig behoorlijk leeg ( wij zaten business class, die zat vol maar daar zit je sws al ver uit elkaar) en had iedereen een eigen rij.
Vakantievluchten die vol zitten zou ik nu echt overslaan.

Op schiphol is er geen enkele check vwb corona, ook staf zoals de douaniers hebben geen mondkapje op. Zitten wel achter plastic. Wij hadden het formulier ook meegenomen en ja, iedereen vult daar gewoon op alles ja in, want wij wilden gewoon naar huis na twee jaar. Er wordt ook echt nergens gecontroleerd of je mondkapje op hebt. Nu waren wij er wel vroeg en waren er niet veel vluchten geland.
Bij KLM mogen volgens mij die nanopreen kapjes niet. Dat is een enkellaags en je moet volgens mij dubbellaags hebben
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me stug, omdat zelfs een sjaal mag bij KLM als ie maar stevig zit.
ik zie dat nu ook in een artikel staan idd ( wel artikel van mei)
In de mail die we kregen voor vertrek stond duidelijk dat het een dubbellaags moest zijn. Wat mijn man erg vervelend vond want hij draagt liever die neopreen :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee! Ik ga in augustus vliegen. Nog even dus, maar wil wel even op de hoogte blijven. Tot dus ver klinkt het allemaal wel heel goed geregeld. :)
Alle reacties Link kopieren
tryagain2020 schreef:
13-07-2020 13:34
ik zie dat nu ook in een artikel staan idd ( wel artikel van mei)
In de mail die we kregen voor vertrek stond duidelijk dat het een dubbellaags moest zijn. Wat mijn man erg vervelend vond want hij draagt liever die neopreen :-)
Ik heb 3 verschillende soorten in huis, katoenen wasbare met inlegvel, wegwerp en die van Neopreen. Ik neem woensdag van alles wat mee en dan zien we wel.
Ik pak zelf sowieso die neopreen. Mijn man zit nog in de ontkenningsfase en wil nog niks proberen ‘totdat het moet’. Hij draagt een bril, dus het zal nog wel wat gemopper opleveren
haantje69 schreef:
12-07-2020 19:01
Wij vliegen over 2 weken maar ik zie zo tegen die vlucht op. Geboekt in 2019. En we kunnen t niet omboeken. Nu denk ik dat we daar niet meer risico lopen dan hier (of zelfs minder want mooi weer dus alles buiten) maar ik krijg t al benauwd bij t idee van een mondkapje dus als deze comfortabeler zijn, bestel ik deze ook nog...
Heb je al mondkapjes gedragen? Anders thuis even uitproberen hoe het zit?
Alle reacties Link kopieren
Gezondheidsverklaring had ik mee, maar zowel heen als terug niet nodig gehad (Portugal)
Schiphol was rustig, heerlijk! Winkeltjes in Schengenzone gewoon open. Ook de resataurants beneden (boven was dicht. Wij waren er in de ochtend).
Meer dan voldoende plek om te zitten en omdat het zo rustig was kon dreumes wat rondbanjeren.

Grote borden waar je je mondkapje op moest zetten. Waar meer ruimte was, was dat niet verplicht.

Ik vond het helemaal prima eigenlijk.

Heenweg zat vliegtuig vol. Dat vond ik wat minder. Terugweg waren er veel lege plekken, dat voelde toch prettiger.

In het vliegtuig maar een klein assortiment eten/drinken. Maar dat maakt op zo'n korte vlucht toch niet uit. Geen inflight magazine.
Alle reacties Link kopieren
In Girona stonden warmte cameras gericht op de aankomers. Iedereen met koorts werd eruit geplukt door mensen met witte jassen aan.
Verder idd een internationale gezondheidsverklaring en n Spaanse thuis ingevuld, ook in het vliegtuig kregen we er nog 1.
Hier, costa brava, moet je overal n kap op. Behalve op n terras of op het strand of als je sport. 2 mtr afstand wordt gevraagd maar weinigen die zich daaraan houden. Verder elke winkel handgel. Er is nog wel veel dicht.
Morgen weer naar huis.
Toch wel lekker even weggeweest te zijn.
Ik heb net gevlogen. Verschil is er natuurlijk wel bestemming/regels etc.
Van te voren de NL checklist ingevuld en die moet je op zak hebben. Via reisorganisatie ook een checklist maar dan online. En omdat ik naar Griekenland ging moest je ook een Griekse lijst invullen (zeer uitgebreid mbt gegevens van verblijf e.d maar die is nu verkort)

Mondkapje op in transfer van parkeerplaats naar Schiphol, inchecken en vanaf de douane constant op tm plaats van bestemming. Daar werd random een test gedaan wat ook supersnel ging.

Btje onduidelijk mbt de uitslag krijgen maar geen nieuws was goed nieuws. In Griekenland hebben ze zelfs een opsporingsteam voor als er een positieve test is. Even op adem komen buiten en dan weer in de transferbus op. Daarna alleen 1 x gedragen in een taxi.

Op het eiland zelf nergens 'last' van gehad. Horeca personeel draagt zelf kapjes/schermpjes en afstand houden is juist daar een makkie. Even 2 weken geen Corona gedoe behalve de afstand die er stiekem toch wel in zit hoor.Wij waren de allereerste gasten in het plaatsjes dus echt een makkie. Mijn enige angst was juist dat wij het zouden meenemen want daar waren geen besmettingen.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
13-07-2020 14:58
Ik heb 3 verschillende soorten in huis, katoenen wasbare met inlegvel, wegwerp en die van Neopreen. Ik neem woensdag van alles wat mee en dan zien we wel.
Ik pak zelf sowieso die neopreen. Mijn man zit nog in de ontkenningsfase en wil nog niks proberen ‘totdat het moet’. Hij draagt een bril, dus het zal nog wel wat gemopper opleveren
Wij hebben deze nu van Pacsafe gevonden. Herbruikbaar en wasbaar met ionentechnologie voor extra bescherming. En een draadje bij de neus om deze beter aan te laten sluiten, dus goede pasvorm ook bij bril.

https://www.robijns.nl/herbruikbare-mo ... ni-2020/
Onder andere verkrijgbaar bij Bever Sport https://www.bever.nl/p/pacsafe-viralof ... 0004.html
KamilleT schreef:
12-07-2020 13:40
Als ik op vakantie zou zijn in bijv Portugal, en op de dag van de terugvlucht heb ik een beetje verhoging, keelpijn en een snotneus. Dan ga ik echt niet daar blijven, dus drie paracetamol tegen de koorts, make-up op mijn bleke snoet, en op hoop van zegen. Daar ben ik echt niet uniek in. Een mondkapje zou ik dan wel op doen.
Dan verdien jij dus echt een hele dikke vette boete voor het bewust in gevaar brengen van andere mensen. Echt, walgelijk gedrag dit! Als je zo nodig op vakantie moet dan weet je dat dit risico er is. Wil je niet mogelijk moeten blijven in vakantieland dan moet je nu niet op vakantie gaan. Bah zeg!
Alle reacties Link kopieren
Gamechanger schreef:
12-07-2020 12:47
Wij gaan ook over paar weken vliegen met gezin maar maakt me toch wel zenuwachtig als ik dit zo lees. Wat als je op de dag van terugvliegen (in het buitenland dus) onverhoopt verkouden bent, dan mag je dus niet mee? Naast dat dit een probleem is met werk lijkt me dit ook een groot financieel risico. Wie heeft dit al aan de hand gehad?
Dat is idd het risico. Als je dat risico niet wilt lopen, moet je niet gaan vliegen.
Alle reacties Link kopieren
Juffie33 schreef:
14-07-2020 12:03
Dat is idd het risico. Als je dat risico niet wilt lopen, moet je niet gaan vliegen.
Maar hoe controleren ze dat... ik denk werkelijk dat niemand bij een verkoudheid dat eerlijk gaat zeggen met als gevolg dat je niet naar huis kan..
Alle reacties Link kopieren
De QR code’s van de Griekse overheid zijn zojuist binnen gekomen, we zijn ingecheckt. Alles geregeld voor vertrek.
diamantje123 schreef:
14-07-2020 22:31
Maar hoe controleren ze dat... ik denk werkelijk dat niemand bij een verkoudheid dat eerlijk gaat zeggen met als gevolg dat je niet naar huis kan..
Maar hoe wil je die verkoudheid verbergen dan in het vliegtuig? Heel de tijd je hoest inhouden en hopen dat je niet gaat snotteren?

Ik hoop toch dat er consequenties zijn voor de mensen die bewust gaan liegen op dat formulier en met klachten in het vliegtuig stappen. Bijvoorbeeld een fikse boete bij aankomst.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
14-07-2020 23:59
Maar hoe wil je die verkoudheid verbergen dan in het vliegtuig? Heel de tijd je hoest inhouden en hopen dat je niet gaat snotteren?

Ik hoop toch dat er consequenties zijn voor de mensen die bewust gaan liegen op dat formulier en met klachten in het vliegtuig stappen. Bijvoorbeeld een fikse boete bij aankomst.
En de mensen met hooikoorts dan?
Het valt echt niet te controleren... ja dan zouden ze een swap uit je neus moeten nemen om te kijken of het een rhinovirus is... (los van wat je ervan vindt he)
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
14-07-2020 23:23
De QR code’s van de Griekse overheid zijn zojuist binnen gekomen, we zijn ingecheckt. Alles geregeld voor vertrek.
Goede reis En geniet van je vakantie
Wij gaan over 2 weken dus je ervaringen zijn welkom!
diamantje123 schreef:
15-07-2020 07:45
En de mensen met hooikoorts dan?
Het valt echt niet te controleren... ja dan zouden ze een swap uit je neus moeten nemen om te kijken of het een rhinovirus is... (los van wat je ervan vindt he)
Hoe erg ook, ik denk dat je helaas niet het vliegtuig inkomt als je zichtbaar last hebt van hooikoorts omdat bepaalde klachten overeenkomen met COVID-19. Juist omdat het voor een buitenstaander niet te zien is of het echt alleen hooikoorts is of niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven