Canon EOS 1000D + 18-55 MM Reflex Digital

03-12-2010 10:13 11 berichten
Heeft iemand toevallig deze camara?

Ik heb nu een panasonic lumix, die je makkelijk in de tas kunt stoppen, maar ik wil dus iets nieuws en groters.

Ik ben deze tegengekomen en vraag me dus af of jullie deze hebben en hoe jullie hem vinden. Ik kan normaal gesproken mooie foto´s maken, maar ik wil meer zoom en betere kwaliteit.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
welke lumix heb je? de 1000D is het instapmodel in spiegelreflexcamera's van canon, prima camera, maar je zegt dat je veel wilt zoomen, dan moet je er wel een goeie zoomlens bij nemen (55-200 bijv) deze lens (18-55) is standaard, en staat volgens mij gelijk aan '3x optische zoom' zoals ze dat bij de compactcamera's noemen. Laat je over een spiegelreflex goed voorlichten! Veel mensen kopen er 1, maar doen er precies hetzelfde mee als met hun compact: op de automatische stand en klik. Dat is zo zonde!
zoom heb je niet in het toestel maar in de juiste lens.. niet te vergelijken met een compact camera. Betere foto's maken ligt niet aan het toestel maar aan de fotograaf..Digitaal zomen kost overigens pixels

Canon is overigens een goed toestel. Zelf heb ik nikon. Maar het is altijd handig om meerdere merken te vergelijken, vast te houden etc.. dan pas kan je vergelijken. Canon is nu veel in de aanbieding dus ga eens goed vergelijken

succes !
haha ik werk zelf in een winkel waar ik camera's verkoop, wil je bijna uitnodigen maar das reclame! Maar inderdaad, laat je goed voorlichten, bij die camera die jij wil zat volgens mij een cursus van canon van 25 euro, hele dag je camera leren kennen. Supernuttig, dan haal je er echt uit wat er in zit.

http://www.canon.nl/eosworkshop/

tot 31 januari is het. De 1000D is een ouder model trouwens, volgens mij is 'ie nu best wel goedkoop? Weet wel dat ie niet overal meer te verkrijgen is.
18-55 mm is inderdaad de standaardlens. Had ik ook toen ik mijn canon (450D) kocht. Nu heb ik een nieuwe lens aangeschaft, die is 17-135 mm. Bevalt echt super. Je kunt er ook voor kiezen om naast je standaard lens een zoomlens aan te schaffen, maar dan moet je lenzen wisselen (wat ik dus niet wilde, vandaar deze lens.)

En inderdaad, laat je goed voorlichten en ga niet alleen op prijs af.
Zoals al gezegd is heb je niet zoveel zoombereik met een 18-55mm kitlens. Als je het wisselen van de lenzen niet vervelend vindt dan is de 55-200mm een prima lens om er bij aan te schaffen. Wil je niet om de 3 foto's een lens verwisselen is het te overwegen om bijvoorbeeld een 18-135mm lens te kopen.

Kijk goed om je heen, want er verschillende soorten lenzen.

Verstandig is om een cursus te volgen waarin je je camera beter leert kennen. Helaas zie ik te veel dat mensen op de automatische stand blijven fotograferen.
Je moet het volgende bedenken: in de Canon 1000 zit een APS-C sensor. Dit betekent (verhaal erachter maakt niet zoveel uit) dat de effectieve brandpuntsafstand van het objectief 1,6 keer zo groot wordt. Een lens van 18 tot 55 mm gedraagt zich dus als een lens van 28 t/m 88 mm. Standaard (het beeld komt dan op de foto zoals je het ziet, niet dichterbij en niet groothoek) is 50 mm. Die kitlens brengt iets dus maximaal 88/50 = 1,7 keer dichterbij. Dat is niet veel, en meestal kun je dan net zo goed een stap dichterbij doen. Het zou ook nog zo kunnen zijn dat je foto's binnenshuis maakt, van interieurs en groepen. Dan heb je een groothoek nodig - en 28 mm is dan niet veel (voor de volledigheid: minder milimeters is meer groothoek). Daarnaast speelt de lichtsterkte van de lens een grote rol, die wordt uitgedrukt in een F-getal. Lichtsterkte geeft aan hoeveel licht de lens doorlaat naar de sensor, hoe meer, hoe beter. Lichtsterk is bijvoorbeeld F=2, niet lichtsterk is F=5. Als je weinig licht hebt, en geen lichtsterke lens gebruikt, moet je 1. flitsen (sfeer weg, storend) 2. een hoge ISO-waarde kiezen (geeft ruis) 3. een lange sluitertijd kiezen (geeft bewogen foto's als je geen statief gebruikt of als het onderwerp niet stilzit.) 4.) volledig diafragma gebruiken (lensfouten zichtbaar, geringe scherptediepte)

Een nogal technisch verhaal, dus, maar waar het op neerkomt, is dat je begint bij de lens en niet bij de body. De vraag is dan wat je wilt fotograferen (wilde dieren of landschappen? - gaat om brandpuntsafstand), hoeveel licht er dan is (F-getal), hoe belangrijk de optische kwaliteit van de lens is (vertekening, kleurschifting etc), gewicht en afmeting (wat ben je bereid mee te slepen) en hoeveel geld je wilt uitgeven (varieert van gratis kitlens tot vele duizenden euro's voor topobjectief).

Je kunt niet alles ineen krijgen. Objectieven met een groot bereik (18-135 bv) zijn in het algemeen niet lichtsterk. Lichtsterke lenzen hebben geen groot bereik. Zoomlenzen vertekenen meer dan lenzen met een vaste brandpuntsafstand. Goede lenzen zijn duur. Een handzame lens stelt optisch meestal niet veel voor.

Misschien eerst nog maar wat meer orienteren (internet/boeken) dan naar een goede fotozaak. Een cursus is ook nuttig. Zowel om je camera te leren kennen (basistechniek) als om te leren fotograferen (dat gaat een beetje om techniek, maar veel meer om kijken). Goed leren fotograferen is meestal een kwestie van jaren.
Oh wat een uitgebreide reacties! Daar ben ik heel blij mee. Ik zal vanavond even kijken welke compact camera ik heb en ik zal jullie uitleg even printen en goed bestuderen.
Ik heb misschien nog een tip voor je: geen reflex, gewoon compact, maar propvol mogelijkheden en een heel goede lens: Samsung EX1. Combineert kleine afmetingen met goede optische kwaliteit. Objectief is heel lichtsterk en vooral groothoek vind ik erg mooi. Ik heb zelf spiegelreflex (Canon met een paar objectieven) en sinds kort deze Samsung, en ik merk dat ik hem vaker meeneem dan de Canon. Ik had nooit gedacht ooit een camera van Samsung te kopen, klonk als brol, maar opvallend goed apparaat.
Een reflex heeft, vind ik, alleen zin als je er echt een hobby van wilt maken en bereid bent tijd te investeren in de techniek van de hobby. Anders is een goeie compact of zo'n nieuwe hybride als de pen of de sony nex-3 een betere optie.

Wat spiegelreflex betreft, sorry voor de Canon gebruikers hier maar ik vind de 1000d te oud en te duur voor wat je krijgt. Paar tientjes meer en je hebt een Nikon d3100 ook met 18-55. Beeldkwaliteit is beter, ding doet ook video en is vorozien van veel tips op de camera zelf voor de beginner.

Daarnaast is 'ie, voor de zoomverslaafden, ook verkrijgbaar met een mooie 18-105 lens en da's een hoop bereik en tohc fijne kwaliteit.
ja de 3100 is mooi!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven