DAB+ antenne mogelijkheden?

01-03-2021 23:08 10 berichten
Hallo allen,

Doe net een geweldige ontdekking, maar vraag me af of ik niet onterecht enthousiast ben geworden.
Ik heb een DAB+ antenne gevonden, maar nu vraag ik me af of die alleen werken op een DAB+ radio of dat je met je gewone tuner hiermee ook DAB+ kunt ontvangen.

Wie helpt me met de juiste kennis uit de brand?


Bij voorbaat hartelijk dank!
Alle reacties Link kopieren
Beetje afhankelijk van de uitvoering kan je hem aan je versterker, autoradio of miniset koppelen.

Op een auto vervang je de antenne op het dak, bij een versterker steek je hem in de radiocoax aansluiting en je hebt ze ook die je in de aux kan stoppen.

Voor de auto geldt wel dat je het signaal ook meteen kwijt bent zodra je buiten bereik bent. Je hebt dus niet nog even een poosje ruis.

En ook binnen kan je signaal verstoord raken door het gebouw bijvoorbeeld.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Dankjewel Suzy.
Het is de bedoeling dat het wordt gebruikt op een stereoinstallatie zonder DAB+ binnenshuis.
Alle reacties Link kopieren
Als je met "gewone tuner" een FM tuner bedoelt, dan is het antwoord "nee".

Heel ander soort apparaat, andere frequentie, andere techniek. Het is een beetje alsof je een Tv-antenne aan een radio zou hangen; dan kun je ook niet plotseling TV kijken.

Op het eerste gezicht lijken een FM tuner en een dan ontvanger wel op elkaar, maar dat is alleen op het eerste gezicht.
Dat is wat ik wilde weten Sophie, dankje!


Ik heb naar DAB+ radio's zitten kijken, maar via de reviews lijkt het me dat het allemaal nog in de kinderschoenen staat en nog volop voor verbetering vatbaar is, dus ik wacht het nog eventjes af tot de techniek zich heeft aangesloten aan mijn wensen. :)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een FM-tuner in de badkamer, met een uittrekbare spriet, die ook DAB+ ontvangt. Kan ook niet anders want hij is zo verkocht.

O sorry ik begrijp de vraag verkeerd. Nee je hebt een digitale ontvanger nodig voor DAB+.
Een FM radio kan alleen analoog ontvangen.

Ik vind FM mooier klinken dan DAB.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Cateautje schreef:
01-03-2021 23:54
Dat is wat ik wilde weten Sophie, dankje!


Ik heb naar DAB+ radio's zitten kijken, maar via de reviews lijkt het me dat het allemaal nog in de kinderschoenen staat en nog volop voor verbetering vatbaar is, dus ik wacht het nog eventjes af tot de techniek zich heeft aangesloten aan mijn wensen. :)

Ik heb een DAB radio en ben er erg tevreden over. Nooit meer anders. Geen gezeur meer met slechte verbinding of ruis. En ik kan via blue tooth ook muziek van computer of telefoon afspelen.
Alle reacties Link kopieren
sophie_emma schreef:
01-03-2021 23:42
Als je met "gewone tuner" een FM tuner bedoelt, dan is het antwoord "nee".

Heel ander soort apparaat, andere frequentie, andere techniek. Het is een beetje alsof je een Tv-antenne aan een radio zou hangen; dan kun je ook niet plotseling TV kijken.

Op het eerste gezicht lijken een FM tuner en een dan ontvanger wel op elkaar, maar dat is alleen op het eerste gezicht.
Hangt echt af van het soort antenne dat je aanschaft. Er zijn een heleboel soorten dab+ antennes, ook die voor een analoog apparaat gebruikt kunnen worden (juist).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
01-03-2021 23:54
Dat is wat ik wilde weten Sophie, dankje!


Ik heb naar DAB+ radio's zitten kijken, maar via de reviews lijkt het me dat het allemaal nog in de kinderschoenen staat en nog volop voor verbetering vatbaar is, dus ik wacht het nog eventjes af tot de techniek zich heeft aangesloten aan mijn wensen. :)
DAB bestaat in Nederland al sinds begin jaren 90 😬. Alleen werd het maar weinig gebruikt. De publieke omroepen zitten al sinds begin 2000 op de DAB band. DAB+ hebben we hier sinds eind zero’s maar was hier nog steeds niet zo populair als in bijvoorbeeld het VK. De apparaten bestaan al sinds de jaren 90 😬. De reden dat het in NL minder populair is is omdat onze FM meestal overal goed te ontvangen is en de geluidskwaliteit van FM is beter, behalve als het om muziek met veel hoge tonen gaat. Dit overigens Itt het VK waar ze ook nog eens veelal de middengolf gebruikten, DAB was daar duidelijk een verbetering.

Verschil tussen DAB en DAB+ Is het audioformaat dat wordt gebruikt. DAB is MPEG1 en DAB+ MPEG4.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Welke zenders je uit de lucht kan plukken hangt af van je locatie; hoe ongestoord de ontvangst is dus. Het weer; dikte van de muren, afstand tot de zender, nabijheid van storende objecten. Als je een zender niet in DAB+ kan ontvangen dan vaak op dat moment wel in FM en vice versa. En lukt dat niet dan kan hij vaak ook wifi radio ontvangen (mits hij die mogelijkheid in zich heeft). Meestal kan je je favo zender wel ergens op vinden. Moderne radio's hebben alle drie de modi plus ze kunnen nog muziek van je laptop of smartphone ontvangen. En ze hebben heel soms ook nog een aansluitinkje voor een coaxkabel van je signaalentreepunt naar je radio. Voor dat laatste zit je wel weer met een kanjer van een dikke kabel door je huis.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven