Excelvraag voor gevorderden
dinsdag 7 januari 2014 om 11:57
Vraagje:
Ik heb een Word-bestand met getallen (20 karakters lang), deze wil ik naar Excel kopiëren. Op het moment dat ik dat doe veranderd in Excel het getal naar een ander getal. Het lukt mij op geen enkele manier om het juiste getal uit word in Excel te krijgen.
Ik heb al geprobeerd: de eigenschappen van de cel te veranderen en plakken als "plakken speciaal", maar alles zonder resultaat.
Ik heb ook het getal vanuit Word naar Notepad gekopieerd, dan is het getal nog gelijk aan het getal in Word. Als ik het vanuit Notepad naar Excel kopieer, dan veranderd het getal weer naar een compleet ander getal.
Het probleem lijkt het dus in Excel te zitten. Iemand enig idee?
Volgens mij gebruik ik Word en Excel 2003.
Ik heb een Word-bestand met getallen (20 karakters lang), deze wil ik naar Excel kopiëren. Op het moment dat ik dat doe veranderd in Excel het getal naar een ander getal. Het lukt mij op geen enkele manier om het juiste getal uit word in Excel te krijgen.
Ik heb al geprobeerd: de eigenschappen van de cel te veranderen en plakken als "plakken speciaal", maar alles zonder resultaat.
Ik heb ook het getal vanuit Word naar Notepad gekopieerd, dan is het getal nog gelijk aan het getal in Word. Als ik het vanuit Notepad naar Excel kopieer, dan veranderd het getal weer naar een compleet ander getal.
Het probleem lijkt het dus in Excel te zitten. Iemand enig idee?
Volgens mij gebruik ik Word en Excel 2003.
dinsdag 7 januari 2014 om 12:15
quote:Milja1985 schreef op 07 januari 2014 @ 12:10:
Probeer dit eens:
rechtermuisklik op de cel met het foutieve getal
kies dan celeigenschappen
eerste tabblad heet getal, kies daar in de lijst "Getal" (evt met decimalen)Heb ik gedaan, ik heb alle categorieën van dat tabblad uit de celeigenschappen geprobeerd, maar hij maakt er een compleet ander getal van.
Probeer dit eens:
rechtermuisklik op de cel met het foutieve getal
kies dan celeigenschappen
eerste tabblad heet getal, kies daar in de lijst "Getal" (evt met decimalen)Heb ik gedaan, ik heb alle categorieën van dat tabblad uit de celeigenschappen geprobeerd, maar hij maakt er een compleet ander getal van.
dinsdag 7 januari 2014 om 12:23
quote:Fame schreef op 07 januari 2014 @ 12:19:
Even checken.
In de werkbalk van Excel bovenaan, staat daar wel het juiste getal?
Plak je het getal in de werkbalk of direct in het betreffende vakje?
In de werkbalk staat het nieuwe getal.
Als ik het oude getal in de werkbalk plak, dan zie ik daar ook het juiste getal staan. Als ik vervolgens een enter geef veranderd het oude getal naar een nieuw getal.
Even checken.
In de werkbalk van Excel bovenaan, staat daar wel het juiste getal?
Plak je het getal in de werkbalk of direct in het betreffende vakje?
In de werkbalk staat het nieuwe getal.
Als ik het oude getal in de werkbalk plak, dan zie ik daar ook het juiste getal staan. Als ik vervolgens een enter geef veranderd het oude getal naar een nieuw getal.
dinsdag 7 januari 2014 om 12:42
dinsdag 7 januari 2014 om 13:24
@ Fame, handmatig intikken kan, maar ik heb 6 Word pagina's en deze wilde ik omzetten naar Excel. Je begrijpt dat ik liever voorkom dat ik het handmatig moet gaan intikken, maar het lijkt er wel op dat het daar op neer komt.
@ Hokkie, staat in de OP, heb ik geprobeerd, heeft geen effect.
@ Bitje, Ah, dat zou het kunnen zijn, het gaat hier om getallen van 18 karakters lang. Zou het inderdaad wel verklaren waarom het gebeurt.
Nu maar eens bedenken hoe ik dit ga oplossen.
@ Hokkie, staat in de OP, heb ik geprobeerd, heeft geen effect.
@ Bitje, Ah, dat zou het kunnen zijn, het gaat hier om getallen van 18 karakters lang. Zou het inderdaad wel verklaren waarom het gebeurt.
Nu maar eens bedenken hoe ik dit ga oplossen.
dinsdag 7 januari 2014 om 13:33
quote:Bitje93 schreef op 07 januari 2014 @ 12:42:
Excel kan niet omgaan met getallen die groter zijn dan 15 karakters, dit is dus een keiharde beperking in Excel.
Wil je die toch gebruiken dan moet je de wetenschappelijke notatie gebruiken. (1,23687110902456183 e18)Weet je ook hoe dit kan dan? Excel is toch een rekenprogramma waar je van mag verwachten dat het dit soort getallen aan kan? Het lijkt me dat veel meer mensen hier dan tegen aan moeten lopen.
Excel kan niet omgaan met getallen die groter zijn dan 15 karakters, dit is dus een keiharde beperking in Excel.
Wil je die toch gebruiken dan moet je de wetenschappelijke notatie gebruiken. (1,23687110902456183 e18)Weet je ook hoe dit kan dan? Excel is toch een rekenprogramma waar je van mag verwachten dat het dit soort getallen aan kan? Het lijkt me dat veel meer mensen hier dan tegen aan moeten lopen.
dinsdag 7 januari 2014 om 13:36
quote:Bitje93 schreef op 07 januari 2014 @ 12:42:
Wil je die toch gebruiken dan moet je de wetenschappelijke notatie gebruiken. (1,23687110902456183 e18)
Dat past Excel gelukkig zelf al aan.. Alleen dat verklaart niet waarom hij bij TO een totaal ander cijfer geeft..
TO heb het zelf ook even getest en ik kan je cijfers vanuit Word naar Excel kopieren zonder wijziging..
Weet je zeker dat er geen plusje of minnetje tussen/bij staat.. Deze zet Excel namelijk om in een rekenformule
Wil je die toch gebruiken dan moet je de wetenschappelijke notatie gebruiken. (1,23687110902456183 e18)
Dat past Excel gelukkig zelf al aan.. Alleen dat verklaart niet waarom hij bij TO een totaal ander cijfer geeft..
TO heb het zelf ook even getest en ik kan je cijfers vanuit Word naar Excel kopieren zonder wijziging..
Weet je zeker dat er geen plusje of minnetje tussen/bij staat.. Deze zet Excel namelijk om in een rekenformule
dinsdag 7 januari 2014 om 14:02
Ik zou het opslaan als een .txt bestand en dan importeren in twee kolommen in Excel. Je kan dan eventueel het oude getal terugkrijgen door het getal in de eerste kolom maal een factor 1metwatnullen plus het getal in de tweede kolom, maar ik betwijfel of de floating point in jouw Excelversie dat aan kan, het kan zijn dat hij het dan alsnog afrondt.
Spreuken 18:2