Gen. AI, wat en hoe gebruik je het?

25-07-2025 21:10 153 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hai, ik ben zelf fan van AI. Op mijn werk ben ik helaas nog beperkt, omdat ze in de uitrol fase zitten. Dat betekent dat ik mijn werk nog niet zo kan inrichten zoals ik wil. Over een half jaar verwacht ik een licensie te hebben om met copilot te kunnen werken.

Thuis werk ik vooral met chatgpt en heb een abo voor 20 euro. Ik ben hier blij mee en wil graag verder leren en ontwikkelen. Daarom ben ik heel erg nieuwsgierig naar hoe anderen het gebruiken, waar ze hun kennis opdoen, misschien kunnen we elkaar zelfs wel helpen.

Over mezelf gesproken. Ik werk er mn het laatste jaar vrij intensief mee, ben daardoor overgestapt op de betaalde versie. Heb ook regelmatig mijn neus gestoten, omat ik dacht ;het met chat te kunnen. Maar deze kan zeer overtuigend liegen, ook als deze zegt mij in programma's te kunnen coachen en begeleiden om iets te bouwen. Uren verder blijkt het gewoon niet te kunnen.
Waar gebruik ik het dan nu vooral voor? Ik stel ontzettend veel vragen, denk te weten hoe ik goede prompts moet maken en haal op deze manier ontzettend snel veel informatie boven tafel dat me anders dagen zoeken zou kosten. Ook het verwerken vd informatie (leg dit uit aan management, wat heeft dit voor implicaties voor een collega in functie x) is ontzettend handig om te doen. Maar heel veel verder ben ik nog niet. Ik heb er mijn vakantie door laten ontwerpen. Het boeken deed ik zelf.

En jullie?
Danae schreef:
25-07-2025 22:55
Denk je dat er een syteem komt waarin je wel bedrijfsgegevens kunt gebruiken?

In mijn bedrijf hebben we onze eigen afgeschermde AI omgeving. Gebaseerd op ChatGTP maar volledig veilig dus je kan er alle bedrijfsgegevens instoppen zonder probleem. Gebruik van open AI modellen is uiteraard verboden.
Sterrenstof74 schreef:
26-07-2025 01:16

Als ik nu eens een gedicht of leuk verhaaltje zou krijgen van iemand, zou ik me toch afvragen of AI daarvoor gebruikt is. Terwijl we het nog niet zo heel lang geleden vaak niet leuk vonden als iemand bij het maken van een sinterklaasgedicht een rijmboek of, iets later, een woordengenerator.
Hier snap ik echt het probleem niet van. Zelfs het gebruik van een rijmboek vind je niet leuk.
Bij mijn man in de familie deden ze met Sinterklaas altijd dat iedereen voor iedereen een cadeau kocht en bijenkorf cadeau hoorde een gedicht. Niet mijn sterkste kant. Mijn man maakte alle gedichten en het gedicht voor mijn man liet ik door een gezamenlijke vriend maken, ik gaf wat sleutelwoorden. Eigenlijk precies hoe je tegenwoordig ChatGPT of Copilot zou gebruiken.

Ik heb zelf Copilot in whatsapp. Daar stel ik af en toe een vraag aan. Ik zie het als Google+.
Ik werk zelf bij een IT bedrijf. Collega’s doen heel veel met AI.
Ik ben zelf geen IT-er en gebruik voor mijn werk nauwelijks AI. Copilot gebruik ik hoofdzakelijk privé.
Maar ik zie dus wel regelmatig voorbij komen wat er allemaal mogelijk is.
Renske schreef:
25-07-2025 21:35
Vakantie ontwerpen?
Dit snapte ik ook niet. Lijkt AI tekst.... of ontwerpen is het nieuwe plannen/uitzoeken.
Zeg je dan ik wil strand.. ok hier heb je een vakantie naar Jamaica voor €2500,-. Klik hier op boeken.

Ik gebruik AI niet, maar krijg wel vaak de zoekfunctie met AI. Wat rete irritant is.

In het bedrijfsleven hoor ik er wel meer over, maar heb nu vooral idee dat mensen die Tiktok gebruiken en grappige filmpjes willen maken of foto's het voor de lol gebruiken.
Het enige dat ik met AI doe is dat Google tegenwoordig als eerste zoekresultaat een AI-brouwsel heeft. Verder heb ik het zelfs nog nooit gezien, maar ik heb begrepen dat we ergens in de loop van volgend jaar een toegestane veilige applicatie krijgen op het werk.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Sommige dingen zijn toch ook gewoon leuk, zoals een rondreis bij elkaar puzzelen? Soms loop ik nog wel eens te worstelen om dingen goed op papier te krijgen. Daar zou ik dan wel blij zijn met een tool die een voorzetje maakt dat ik alleen nog maar hoef bij te schaven.
Op mijn werk zijn er collega's die AI gebruiken voor toespraken. Taal is mijn werk en ik kan het nog steeds horen als mensen AI gebruikt hebben. Ik vind het respectloos om een programma een zogenaamd welgemeende speech te laten schrijven, maar ik begrijp volledig dat dat mijn mening is.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik gebruik het op het werk om code te debuggen en soms ook om uberhaupt code te schrijven. Ik schrijf er dan wel zelf mee door maar het is fijn om een begin te hebben.

Prive heb ik het gebruikt voor sollicitatiebrieven, bezwaar aan de gemeente, vergunningaanvraag en om kleuren te visualiseren in huis.
Sterrenstof74 schreef:
26-07-2025 01:16
Veel mensen zullen straks zonder werk zitten, doordat hun werk door AI kan worden gedaan.
Google eens op Ned Ludd.

Al die werklozen door de stoommachine en door de computer!
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
MyLittlePony schreef:
25-07-2025 22:27
Ik wel. Geeft mij een prettiger ervaring

Dankjewel deed ik in eerste instantie ook, maar daar ben ik mee gestopt gezien de energie die elke actie kost en de schade aan het milieu die dat oplevert. Sinds ik me daar meer van bewust ben, probeer ik de zoekacties te beperken en ook weer ouderwets een zoekmachine te gebruiken.
Such fun!1
Pelle schreef:
26-07-2025 09:28
Hier snap ik echt het probleem niet van. Zelfs het gebruik van een rijmboek vind je niet leuk.
Bij mijn man in de familie deden ze met Sinterklaas altijd dat iedereen voor iedereen een cadeau kocht en bijenkorf cadeau hoorde een gedicht. Niet mijn sterkste kant. Mijn man maakte alle gedichten en het gedicht voor mijn man liet ik door een gezamenlijke vriend maken, ik gaf wat sleutelwoorden. Eigenlijk precies hoe je tegenwoordig ChatGPT of Copilot zou gebruiken.

Ik heb zelf Copilot in whatsapp. Daar stel ik af en toe een vraag aan. Ik zie het als Google+.
Ik had zelf geen probleem met rijmboeken. Ik kon niet zonder :$ Het was een hulpmiddel. Sommige mensen om mij heen hadden er wel moeite mee, die vonden het oneerlijk.
Ik vind Google vragen om een rijmwoord ook helemaal prima, maar AI een compleet gedicht laten maken en doen alsof je het zelf bedacht hebt? Nee.

Zo vertelde laatst iemand dar hij een vakantie had gewonnen. Je moest een verhaal insturen over een vakantieliefde die je had gehad. Hij geeft AI dat laten maken en gewonnen. Volledig uit de duim gezogen, nou ja, uit AI dan. Ja, daar heb ik moeite mee.
MarindaH schreef:
26-07-2025 11:05
Dankjewel deed ik in eerste instantie ook, maar daar ben ik mee gestopt gezien de energie die elke actie kost en de schade aan het milieu die dat oplevert. Sinds ik me daar meer van bewust ben, probeer ik de zoekacties te beperken en ook weer ouderwets een zoekmachine te gebruiken.
Een encyclopedie gebruikt nog minder
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
MyLittlePony schreef:
26-07-2025 11:47
Een encyclopedie gebruikt nog minder
De dorpsoudste nog minder.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
26-07-2025 11:51
De dorpsoudste nog minder.
Zalig niets weten nog het minste
MyLittlePony schreef:
26-07-2025 11:54
Zalig niets weten nog het minste
:lol:
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Sterrenstof74 schreef:
26-07-2025 11:08
Ik had zelf geen probleem met rijmboeken. Ik kon niet zonder :$ Het was een hulpmiddel. Sommige mensen om mij heen hadden er wel moeite mee, die vonden het oneerlijk.
Ik vind Google vragen om een rijmwoord ook helemaal prima, maar AI een compleet gedicht laten maken en doen alsof je het zelf bedacht hebt? Nee.

Zo vertelde laatst iemand dar hij een vakantie had gewonnen. Je moest een verhaal insturen over een vakantieliefde die je had gehad. Hij geeft AI dat laten maken en gewonnen. Volledig uit de duim gezogen, nou ja, uit AI dan. Ja, daar heb ik moeite mee.
Hele teksten door AI laten schrijven vind ik ook minder, maar het gebruik van een rijmwoordenboek "oneerlijk" noemen vind ik dan weer complete onzin, het is toch geen wedstrijd?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zit te denken waar voor mij het verschil zit tussen mijn problemen met AI en mensen die riepen dat je baarmoeder kapot zou gaan als je met de allereerste trein zou reizen. En ik denk dat ik geen problemen heb met het vervangen van vervoer: of ik fiets of met de trein ga of met een nog snellere trein, ik beweeg me van A naar B. Soms zou ik fietsen leuker vinden, soms treinreizen, maar ze kunnen beide naast elkaar bestaan.
In mijn werkveld zie ik dat AI wordt ingezet op creatief gebied. En dat vind ik gevaarlijk. Ik vind menselijke creativiteit prachtig, wonderlijk en niet vervangbaar.
Met het gebruiken van AI om informatie snel te vinden, heb ik veel minder problemen. Maar een gedicht schrijven met AI, een rede voor iemand die overleden is, een diplomapraatje, een roman, ik vind dat potentieel dodelijk voor menselijke creativiteit.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
26-07-2025 12:15
Ik zit te denken waar voor mij het verschil zit tussen mijn problemen met AI en mensen die riepen dat je baarmoeder kapot zou gaan als je met de allereerste trein zou reizen. En ik denk dat ik geen problemen heb met het vervangen van vervoer: of ik fiets of met de trein ga of met een nog snellere trein, ik beweeg me van A naar B. Soms zou ik fietsen leuker vinden, soms treinreizen, maar ze kunnen beide naast elkaar bestaan.
In mijn werkveld zie ik dat AI wordt ingezet op creatief gebied. En dat vind ik gevaarlijk. Ik vind menselijke creativiteit prachtig, wonderlijk en niet vervangbaar.
Met het gebruiken van AI om informatie snel te vinden, heb ik veel minder problemen. Maar een gedicht schrijven met AI, een rede voor iemand die overleden is, een diplomapraatje, een roman, ik vind dat potentieel dodelijk voor menselijke creativiteit.
Eens.
Rabarbara schreef:
25-07-2025 21:28
Bij voorkeur gebruik ik het niet. En op de studiedag op mijn werk kwam een man met een pak met gymschoenen eronder mij daarom uitlachen, met een leuk filmpje van mensen die in 2002 zeker wisten dat ze nooit een mobiele telefoon zouden bezitten. Dus ik ben op de hoogte van het feit dat het dom van me is.
Maar ik kan er niet zoveel mee. Lesmateriaal maak ik liever zelf, werk van leerlingen uploaden (wat collega's schijnen te doen) om zelf niet te hoeven corrigeren vind ik niet ethisch.
Over twintig jaar lach ik vast om mezelf, maar ik kan er echt niets mee. Het maakt me ook somber en een beetje apocalypsig bang.
Is het dom? Jij hebt het toch gewoon nu niet nodig? Er is een verschil tussen nu niet gebruiken en nooit gebruiken.

In 2002 was het inderdaad dat veel mensen geen telefoon hadden en het ook niet nodig hadden. Telefoons en abonnementen werden steeds goedkoper en pas toen het internet goed benaderbaar werd via de telefoon, heeft het een vogelvlucht genomen. Als het enkel bellen en sms-en was geweest, dan was het echt heel anders geweest. Internet op je telefoon en ook dat internet zo groot is zoals het nu is en alle handige apps, dat was toen niet. Dus in 2002 was de discussie ook gewoon nog: wil je altijd telefonisch bereikbaar zijn?

Ik gebruik AI zelf ook eigenlijk niet. Met googlen kom ik eigenlijk ook altijd wel waar ik moet zijn. De AI-uitput van google is over het algemeen ook te algemeen om echt nuttig te zijn.Het zal er ook wel aan liggen wat je zoekt of nodig hebt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Kan iemand me in Jip en Janneke taal uitleggen waarom het gebruik van AI zo schadelijk, milieutechnisch gezien?
Ik probeer het gebruik ervan zolang mogelijk te ontwijken. Wat technologie betreft ben ik hopeloos ouderwets ingesteld. Voor mij geen smartspullen, e-books, of qrcodes om een menukaart in te zien.

Ik grap wel eens dat ik het liefst nog met een veer en inkt zou schrijven en een typemachine op mijn bureau lijkt me ook wel wat hebben. :-D
Groei is de reis van wie je denkt te zijn naar wie je werkelijk bent.
apiejapie schreef:
26-07-2025 12:27
Kan iemand me in Jip en Janneke taal uitleggen waarom het gebruik van AI zo schadelijk, milieutechnisch gezien?
Het meeste zit in het trainen van de taalmodellen. Dat kost gigantische hoeveelheden energie en het moet steeds opnieuw.
Maar ook de opdrachten zelf kosten veel meer elektriciteit dan een gewone zoekopdracht (ik dacht 20x zoveel? Weet dat niet zeker). En door de hitte die dat produceert moet er weer heel veel koelwater worden gebruikt.
Inmiddels heeft AI een stroomverbruik dat groter is dan dat van sommige landen. (Welke weet ik niet precies maar het gaat niet om stadstaatjes).
Wat betreft banenverlies: het effect van de stoommachine en van computers op werkgelegenheid viel mee.
Maar dat betekent niet dat het effect van elke nieuwe ontwikkeling dus mee zal vallen.
Ik gebruik het vrijwel dagelijks, vooral voor teksten. Ik schrijf veel, zowel beroepshalve en privé (vrijwilligerswerk) en laat voor vrijwel al mijn teksten een redactieslag doen - hij weet inmiddels wat mijn schrijfstijl is en wat ik wil. Verder voor samenvattingen, het eenvoudig uitleggen van ingewikkelde kwesties, de essentie uit een lange tekst halen, etc. Maar ik ben echt nog een beginner, ik wil er nog veel meer mee gaan doen, en lees alleen in dit topic al heel veel mogelijkheden.
juliet64 wijzigde dit bericht op 26-07-2025 13:43
0.50% gewijzigd
Nothing happens for a reason
madamecaIk weet niet meer nnibale schreef:
25-07-2025 22:26
Zeg je echt “hoi” en “dankje” tegen een ai? Niet dat er iets mis mee is hoor maar vroeg het mij af
Meestal doe ik het wel. Vooral voor mezelf. Ik heb een keer aan chatGPT gevraagd of ie het prettig vond als ik hem bedankte, of dat het niet nodig was (gek genoeg zie ik chatGPT dus als een 'hij'). Ik weet niet precies het antwoord meer, maar hij zei iets dat het niet echt nodig was, want hij had geen gevoelens :proud: maar dat als het voor mij goed voelde, het prima was om het te doen. En dat het ook niet erg was als ik een keer niet deed.
Nothing happens for a reason
Ik zeg zo min mogelijk, dus geen hallo of dankjewel, vanwege extra onnodig verbruik.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven