Gen. AI, wat en hoe gebruik je het?

25-07-2025 21:10 153 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hai, ik ben zelf fan van AI. Op mijn werk ben ik helaas nog beperkt, omdat ze in de uitrol fase zitten. Dat betekent dat ik mijn werk nog niet zo kan inrichten zoals ik wil. Over een half jaar verwacht ik een licensie te hebben om met copilot te kunnen werken.

Thuis werk ik vooral met chatgpt en heb een abo voor 20 euro. Ik ben hier blij mee en wil graag verder leren en ontwikkelen. Daarom ben ik heel erg nieuwsgierig naar hoe anderen het gebruiken, waar ze hun kennis opdoen, misschien kunnen we elkaar zelfs wel helpen.

Over mezelf gesproken. Ik werk er mn het laatste jaar vrij intensief mee, ben daardoor overgestapt op de betaalde versie. Heb ook regelmatig mijn neus gestoten, omat ik dacht ;het met chat te kunnen. Maar deze kan zeer overtuigend liegen, ook als deze zegt mij in programma's te kunnen coachen en begeleiden om iets te bouwen. Uren verder blijkt het gewoon niet te kunnen.
Waar gebruik ik het dan nu vooral voor? Ik stel ontzettend veel vragen, denk te weten hoe ik goede prompts moet maken en haal op deze manier ontzettend snel veel informatie boven tafel dat me anders dagen zoeken zou kosten. Ook het verwerken vd informatie (leg dit uit aan management, wat heeft dit voor implicaties voor een collega in functie x) is ontzettend handig om te doen. Maar heel veel verder ben ik nog niet. Ik heb er mijn vakantie door laten ontwerpen. Het boeken deed ik zelf.

En jullie?
MyLittlePony schreef:
26-07-2025 17:01
Op medisch vlak is veel in ontwikkeling, op juridisch vlak gaat het al vrij ver, in ict gaat het al behoorlijk ver. In finance & accounting zie ik nog weinig gebeuren.
Wij gebruiken het sinds kort om contractdocumenten te analyseren en aanwijzingen te geven wat beter kan. Dat zijn vaak documenten vaan een paar honderd bladzijden, gemaakt door verschillende teams. Dat is eigenlijk niet meer door mensen te verifieren dus gokten we er maar op dat er geen al te grote fouten in stonden. In het verleden stonden er wel eens tegenstrijdigheden in en clausules die niet eenduidig genoeg waren. Bij een groot project kan dat serieus veel geld kosten. Tot nu toe heeft het al best wat fouten uit contracten gehaald.

De focus ligt bij ons op kwaliteitsverbetering, niet op het reduceren van het aantal medewerkers.
Hier idem, reduceren van aantal medewerkers is hier ook totaal niet het doel
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Teddydeniffler schreef:
26-07-2025 16:41
Wat dan en wat komt er nog aan of moet ik dit via AI vragen?
In je andere bericht lees ik vooral marketing, teksten reclame ect. Dus je hoeft zelf minder te denken, maar weinig echt iets wat heel erg nuttig lijkt.

Bedoel dan vooral medisch, want daar gaat veel nog op de oude toer. Neem mammografie. Er zijn opties om het anders te doen en die worden heel zelden gebruikt, maar die kosten geld. Dus ik denk dat AI nog meer geld kost.
In de medische wereld wordt het al gebruikt. In "mijn" ziekenhuis worden bijvoorbeeld ecg's automatisch beoordeeld, röntgenfoto's en nu ook scans automatisch beoordeeld. Slaaponderzoeken automatisch beoordeeld. Dat gaat alleen nog maar uitgebreid worden.

Bedoel je met de mammografie niet de apparatuur, die niet vrouwvriendelijk is? Dat heeft niks met AI te maken.
apiejapie schreef:
26-07-2025 16:05
Wat bedoel je dat dit niks met computers te maken heeft? Dit ontwerp je toch op een computer? Ik vroeg of het klopt dat je een spel aan het ontwerpen was, en uit je reactie maak ik op dat dat zo is, dat je een interactief spel maakt. Dan ben je toch bezig op de computer? Voor jou is het waarschijnlijk zo logisch als schoenveters strikken, voor mij is het echt abracadabra. Dus fijn dat je sommige termen uitlegt, zo leer ik wat bij!
Doe je dit voor je werk of hobbymatig?
Het is een bordspel, geen computer spel. Het spel speelt zich af op een bord (zoals ganzenbord zich af speelt op een bord). Het bord geeft de ruimte weer waar je je bevindt en verandert dus af en toe. De pionnen ben jij als speler en zijn andere spelers, monsters of andere personages.

Zoals dit:

Afbeelding

Je kan alles zonder computer doen als je zou willen, want er is gewoon het Dungeons And Dragons handboek met alle spelregels, het Dungeons And Dragons Monster Manual met alle monsters om uit te kiezen (als je ze niet zelf wil bedenken) en het Dungeons And Dragons Dungeon Master boek met een plethora aan scenario's om uit samen te stellen. Nog los van alle "premade' campagne boeken die je kunt kopen en alles die je uit je bolle kopje zelf gewoon kunt bedenken. Het spel is ontstaan in de jaren 70 van de vorige eeuw, toen was echt alles zonder computer. Veel mensen spelen nog steeds zo.

Ik ben dan weer een moderne (en luie) millenial, dus ik heb een omgebouwde tv op mijn eettafel liggen als speelbord zodat ik daar makkelijk nieuwe digitale maps op kan laden, zoals dit:

Afbeelding

Én ik schrijf mijn verhalen in Word met behulp van, jawel, AI, die mij helpt met leuke plots bedenken én de Dungeon And Dragon regels omdat ik anders al die fysieke boeken moet doorploegen (ik heb ze wel gelezen hoor, alleen als ik even een regeltje op wil snorren vraag ik liever AI dan weer terug te moeten bladeren). :P

Dit is hobbymatig. Het is letterlijk een uitgebreid bordspel om met vrienden te spelen. Eentje die vele maanden tot jaren in beslag kunt nemen als je verhalen lang genoeg zijn. Elke keer ga je dan weer verder waar je de vorige keer gebleven was. Zoals een Netflix serie eigenlijk.
Teddydeniffler schreef:
26-07-2025 16:08
O zeker mag dat, maar ik vind het zelf apart om bijvoorbeeld zoals ergens benoemd een vakantie te laten ontwerpen?!/plannen door AI. Verder ga ik liever naar de bron, dan het zo pan klaar over te nemen van een programma, wat misschien sneller zou zijn.
ChatGPT geeft altijd een bron dus uiteraard klik je daarna door naar de bron om het te bevestigen.
AnAppleADay schreef:
26-07-2025 20:11
Nou ja, ik vind het wel verspilling dat Google àl mijn zoekopdrachten door de AI gooit, ook als ik dat niet nodig heb.
Dat is alsof ik al mijn maaltijden een portie vlees op m’n bord krijg, ongeacht of ik daar zin in heb. En de helft van de tijd ik het dus ook gewoon weg gooi.

Fijn dat het er is (vlees en AI) maar wel graag wanneer ik daar zelf behoefte aan heb, anders vind ik het wel verspilling.
Ja, ik vind het ook superzonde. Als ik AI wil gebruiken doe ik dat zelf wel, ik kies er vaak bewust voor om google te gebruiken in plaats van AI. En die AI resultaten van Google kun je niet uitzetten. Ik ben dus van zoekmachine gewisseld. Naar Startpage. Ideaal. Zelfde resultaten, maar geen ongewenste AI resultaten.
Appletje schreef:
26-07-2025 20:46

Door -ai achter je zoekopdracht te zetten laat google het achterwege.
handige tip!
Ik gebruik ai wel maar om het milieu te ontlasten probeer ik veel eerst via google en dan vind ik het wel zonde als die dan ai gaat vragen dus dit is fijn. Dank je wel.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik ben steeds vaker Ask Diem gaan gebruiken, is een start-up door vrouwen vooral gericht op online een veilige plek voor vrouwen en LTBQI+.
Social /zoekmachine met AI en communityplatform.

https://techcrunch.com/2024/01/10/femal ... ary-folks/

Ik gebruikte al AI vooral bij mijn gezondheid en ADHD uitdagingen, AI is daar wel echt een fijn hulpmiddel voor.
Gebruik de zoekmachine, krijg dan ook wat specifiekere antwoorden, zeker als om vrouwenklachten zijn, heel bijzonder.
En er zijn ook allerlei panels en social media als alternatief voor X ect.
MyLittlePony schreef:
26-07-2025 17:01
Op medisch vlak is veel in ontwikkeling, op juridisch vlak gaat het al vrij ver, in ict gaat het al behoorlijk ver. In finance & accounting zie ik nog weinig gebeuren.
Mwoah, wat het juridisch vlak betreft: in mijn nabije omgeving zie ik dat vooral het hogere management denkt dat AI al veel kan, maar dat dit vies tegenvalt. Partner werkt bij een rechtsbijstandsverzekeraar waar wordt gepusht Copilot voor van alles te gebruiken, maar samenvattingen van stukken missen juridisch cruciale details, voorzetjes voor stukken snijden juridisch gezien geen hout en antwoorden op procedurele vragen kloppen ook niet.
AI gebruiken voor juridische zaken is vooral leuk voor de tegenpartij.
Appletje schreef:
26-07-2025 20:51
Wij gebruiken het sinds kort om contractdocumenten te analyseren en aanwijzingen te geven wat beter kan. Dat zijn vaak documenten vaan een paar honderd bladzijden, gemaakt door verschillende teams. Dat is eigenlijk niet meer door mensen te verifieren dus gokten we er maar op dat er geen al te grote fouten in stonden. In het verleden stonden er wel eens tegenstrijdigheden in en clausules die niet eenduidig genoeg waren. Bij een groot project kan dat serieus veel geld kosten. Tot nu toe heeft het al best wat fouten uit contracten gehaald.

De focus ligt bij ons op kwaliteitsverbetering, niet op het reduceren van het aantal medewerkers.
Maar voor dusdanige kwaliteitscontrole heb je veel meer aan een (senior) jurist die de context kan begrijpen en de relevante juridische kennis heeft. Bij mijn weten bestaat er op het moment geen AI-model dat uitvoerig getraind is op de Nederlandse juridische situatie, dus de juridische kennis ontbreekt. En zelfs als zo’n model zou bestaan, kent het niet de context van het contract: iets wat essentieel is om goed te beoordelen of het contract het beoogde doel afdoende bereikt.
Natuurlijk gaat het model suggesties uitspuwen als je het daar om vraagt; daar is het voor geprogrammeerd. Maar die suggesties zijn niet gebaseerd op juridische kennis noch op een degelijke analyse. Daarvoor is te specifieke (en bovendien aan veranderingen onderhevige) kennis nodig.
Muggenbeet schreef:
27-07-2025 12:16
Mwoah, wat het juridisch vlak betreft: in mijn nabije omgeving zie ik dat vooral het hogere management denkt dat AI al veel kan, maar dat dit vies tegenvalt. Partner werkt bij een rechtsbijstandsverzekeraar waar wordt gepusht Copilot voor van alles te gebruiken, maar samenvattingen van stukken missen juridisch cruciale details, voorzetjes voor stukken snijden juridisch gezien geen hout en antwoorden op procedurele vragen kloppen ook niet.
Ik heb het dan ook niet over generieke tools als copilot. Maar goed, ik lees wel dat je superieure kennis hebt.
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Muggenbeet schreef:
27-07-2025 12:27
Maar voor dusdanige kwaliteitscontrole heb je veel meer aan een (senior) jurist die de context kan begrijpen en de relevante juridische kennis heeft. Bij mijn weten bestaat er op het moment geen AI-model dat uitvoerig getraind is op de Nederlandse juridische situatie, dus de juridische kennis ontbreekt. En zelfs als zo’n model zou bestaan, kent het niet de context van het contract: iets wat essentieel is om goed te beoordelen of het contract het beoogde doel afdoende bereikt.
Natuurlijk gaat het model suggesties uitspuwen als je het daar om vraagt; daar is het voor geprogrammeerd. Maar die suggesties zijn niet gebaseerd op juridische kennis noch op een degelijke analyse. Daarvoor is te specifieke (en bovendien aan veranderingen onderhevige) kennis nodig.
Je deskundigheid op dit onderwerp is gebaseerd op wat precies? Wat je hier zegt is feitelijk onjuist, dus dat roept wat vragen op
Muggenbeet schreef:
27-07-2025 12:16
Dan vraag ik me af of je partner wel een goede cursus juridisch prompten heeft gedaan want zowel Copilot als ChatCPT zijn enorm goed in het analyseren van contracten en juridische documenten. Er moet wel een echte jurist aan de andere kant van het scherm zitten om de output te kunnen beoordelen maar dat gaat natuurlijk veel sneller dan wanneer de jurist zelf het hele document moet doorakkeren. Buiten dat dat saai is.
Mariejan schreef:
26-07-2025 17:39
Toch is het wonderlijk dat in een receptentopic niemand elkaar de maat neemt als er een recept met vlees wordt gepost maar bij een topic over AI mensen er als de kippen bij zijn om andere mensen te vertellen dat dat heel slecht is voor het milieu. Hoe slecht weten ze eigenlijk niet. Maar echt heel slecht.

Nou nee hoor, het ging hier over de toevoeging van 'dankjewel' zeggen. Dan is het wel nuttig om te weten dat dat onnodig en extra vervuilend is. En hoe slecht het precies is, staat in de tekst/link die ik bijvoegde.

Dat je je aangevallen voelt is niet anderen aan te rekenen.
Such fun!1
Mariejan schreef:
27-07-2025 16:00
Dan vraag ik me af of je partner wel een goede cursus juridisch prompten heeft gedaan want zowel Copilot als ChatCPT zijn enorm goed in het analyseren van contracten en juridische documenten. Er moet wel een echte jurist aan de andere kant van het scherm zitten om de output te kunnen beoordelen maar dat gaat natuurlijk veel sneller dan wanneer de jurist zelf het hele document moet doorakkeren. Buiten dat dat saai is.
En er zijn systemen/modellen in de handel die toegang hebben tot vrij aardige Nederlandse juridische databases waar OpenAI en Microsoft niet bij in de buurt komen.
MarindaH schreef:
27-07-2025 23:21
Nou nee hoor, het ging hier over de toevoeging van 'dankjewel' zeggen. Dan is het wel nuttig om te weten dat dat onnodig en extra vervuilend is. En hoe slecht het precies is, staat in de tekst/link die ik bijvoegde.

Dat je je aangevallen voelt is niet anderen aan te rekenen.
Zo wat een onnodig agressieve reactie. Ik weet niet waaruit jij opmaakt dat ik me aangevallen voel. Ik heb gewoon een stelling en die is dat er vele malen meer milieuwinst valt te behalen door te stoppen met of minder vlees eten, dan AI gebruik beperken. En dat mensen daar elkaar niet op aanspreken, maar op AI gebruik wel. Dat vind ik wonderlijk en hypocriet. Vooral omdat vlees eten echt onnodig is.

Iemand geeft hier aan dat ze dank je wel zeggen voor haar persoonlijk wel belangrijk is. Voor haar is dat niet een onnodige reactie.

Een uurtje forummen en 3 reacties plaatsen, kost trouwens ongeveer net zoveel milieubelasting als drie vragen/prompts stellen aan ChatCPT4...
Karrota schreef:
26-07-2025 21:19
In de medische wereld wordt het al gebruikt. In "mijn" ziekenhuis worden bijvoorbeeld ecg's automatisch beoordeeld, röntgenfoto's en nu ook scans automatisch beoordeeld. Slaaponderzoeken automatisch beoordeeld. Dat gaat alleen nog maar uitgebreid worden.

Bedoel je met de mammografie niet de apparatuur, die niet vrouwvriendelijk is? Dat heeft niks met AI te maken.
Maar er zijn dus al opties om dat apparaat niet te gebruiken en dit is ook nauwkeuriger, alleen kost dit meer geld. Het wordt alleen in uiterste gevallen gebruikt, maar vaker niet of je moet er zelf om vragen als patient. Daarom vroeg ik mij af als AI dingen kan beoordelen/ bekijken kunnen ze dit er ook voor gebruiken of is dat dan weer te ingewikkeld. Juist in een vroeg stadium opsporen kan mammografie niet altijd. Lijkt mij namelijk dat dit ook valt onder de zaken die jij opsomt.

Over AI gesproken. Dit is toch wel triest en onnodig. Ja het scheelt vast geld, want geen studio, fotograaf, model ect nodig.
Nog even en voetbal is straks ook een AI spel met niet bestaande mensen op tv.

https://www.ad.nl/show/vogue-lezers-kom ... bb0e3d6/
Mariejan schreef:
28-07-2025 10:48
Zo wat een onnodig agressieve reactie. Ik weet niet waaruit jij opmaakt dat ik me aangevallen voel. Ik heb gewoon een stelling en die is dat er vele malen meer milieuwinst valt te behalen door te stoppen met of minder vlees eten, dan AI gebruik beperken. En dat mensen daar elkaar niet op aanspreken, maar op AI gebruik wel. Dat vind ik wonderlijk en hypocriet. Vooral omdat vlees eten echt onnodig is.

Iemand geeft hier aan dat ze dank je wel zeggen voor haar persoonlijk wel belangrijk is. Voor haar is dat niet een onnodige reactie.

Een uurtje forummen en 3 reacties plaatsen, kost trouwens ongeveer net zoveel milieubelasting als drie vragen/prompts stellen aan ChatCPT4...
Als je mensen aanspreekt op vlees eten dan ben je de zeurende vegan die een verschrikkelijk onmens is en volkomen terecht door iedereen gehaat wordt. Vegans en asielzoekers staan samen bovenaan de lijst van wie er het meest collectief worden gehaat. Is het absurd, nogal. Bizar ook omdat je wordt gehaat als je zegt ‘eet geen koe of varken’ maar als je zegt ‘eet geen hond of kat’ dan zegt iedereen ‘natuurlijk niet, het idee alleen al is barbaars!’

Maar het probleem van AI is dat het bovenop de huidige situatie komt die al bepaald beroerd is, en op dit moment het elektriciteitsverbruik wereldwijd gigantisch aanjaagt terwijl het drastisch omlaag moet, willen we over 50 jaar nog een leefbare planeet hebben.
Teddydeniffler schreef:
28-07-2025 12:52
Over AI gesproken. Dit is toch wel triest en onnodig. Ja het scheelt vast geld, want geen studio, fotograaf, model ect nodig.
Nog even en voetbal is straks ook een AI spel met niet bestaande mensen op tv.

https://www.ad.nl/show/vogue-lezers-kom ... bb0e3d6/
Ik zie geloof ik niet waarom dit triest of onnodig zou zijn ten opzichte van ander gebruik van AI zoals stemmen genereren voor reclames of je persoonlijke sinterklaasgedicht laten schrijven.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Lebow schreef:
29-07-2025 08:47
Ik zie geloof ik niet waarom dit triest of onnodig zou zijn ten opzichte van ander gebruik van AI zoals stemmen genereren voor reclames of je persoonlijke sinterklaasgedicht laten schrijven.
Ik neem aan dat Vogue geen gratis blad is. De makers verdienen nu geld met een AI model "geplagiaat" van het internet. Het zou netjes zijn om daar op zijn minst kopers over te informeren.
Ugli schreef:
29-07-2025 11:18
Ik neem aan dat Vogue geen gratis blad is. De makers verdienen nu geld met een AI model "geplagiaat" van het internet. Het zou netjes zijn om daar op zijn minst kopers over te informeren.
Er staat bij dat het AI is, vandaar de ophef. En Aldi verdient toch ook geld met reclames met ‘gratis’ AI stem?
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Lebow schreef:
29-07-2025 11:48
Er staat bij dat het AI is, vandaar de ophef. En Aldi verdient toch ook geld met reclames met ‘gratis’ AI stem?
Oh, ik dacht dat ze het stiekem deden. Dan kan je stemmen met je portemonee lijkt me. Mij maakt het niet zoveel uit. Ik luister ook muziek van iemand op Spotify die nummers (deels) met AI maakt. Alleen als ik het overduidelijk herken als AI (gekke stem, raar gemixt, gekke lyrics) dan mot ik het niet. Maar als ik het niet van echt kan onderscheiden vind ik het prima. Bij die artiest kwam ik er ook pas achter dat hij met AI werkte toen ik ging opzoeken wat voor band het was. Bleek dus 1 persoon te zijn.
Ugli schreef:
29-07-2025 11:18
Je betaalt toch niet voor de advertentie?
Als het een artikel was dat geschreven was met AI of een creatieve rapportage kan ik het nog inzien, maar het is een advertentie.
Ik heb al vaak genoeg advertenties gezien die met AI zijn gemaakt.
Ik realiseer me net dat ik het wel af en toe gebruik om te programmeren: Copilot kan goed beschrijven wat ik moet doen om de syntax van mijn sql goed te krijgen (maar ik ben een beroerde programmeur, en de suggesties die ‘ie tijdens het typen geeft kloppen in ~30% van de gevallen niet)
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
may_ka schreef:
29-07-2025 14:36
Ik realiseer me net dat ik het wel af en toe gebruik om te programmeren: Copilot kan goed beschrijven wat ik moet doen om de syntax van mijn sql goed te krijgen (maar ik ben een beroerde programmeur, en de suggesties die ‘ie tijdens het typen geeft kloppen in ~30% van de gevallen niet)
Code debuggen met AI scheelt mij zoveel werk. Zit ik niet meer eindeloos te zoeken naar de ene komma of het haakje dat ik ergens mis, daar word ik altijd zo scheel van.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven