Help, mijn printer wil niet wat ik wil!

17-12-2011 12:56 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeiemiddag allen,

Vriendlief en ik hebben het lumineuze idee opgevat om dit jaar zelf onze kerstkaarten te maken. Deze willen we in de vorm van een "boekje", dus een plaatje op de voorkant en dat je 'm dan opendoet en dat er dan op de binnenkant nog een kerstgroet staat. De plaatjes/foto's hebben we inmiddels al, maarrrr: de printer doet niet wat ik wil!

Plaatjes worden nml. afgedrukt op fotopapier, er kunnen twee "boekjes" uit één a4 maar dan moet het binnenste plaatje aan de rechterkant van het boekje komen, dus op de onderste helft van het vel. De printer weigert ons de mogelijkheid te verschaffen om de locatie van het plaatje te wijzigen, dus de binnenkanten komen nu steeds op de linkerhelft van het 'boekje". Grrr

Wij hebben een HP 2575 en drukken af via het afdrukmenu. Daar kunnen we de papiersoort kiezen, de dpi instellen en het formaat van de print. Formaat is 13 x 9 (geloof ik) en dan kunnen er max. 4 prints op één A4, maar wat we willen is dat we twee prints maken en dat die dan op de onderste helft van het papier terechtkomen. Zijn we nu zo stom, of is onze printer zo lastig?
De printer is niet lastig(het ding kan alleen zoiezo niets), en jullie zijn denk ik niet stom, je hebt alleen een programma nodig om kaarten(boekjes) af te drukken , dat wil zeggen,een programma wat aan de printer de coordinaten van het desbetreffende plaatje geeft want als je je blaadje opvouwt zal het ene plaatje wellicht ondersteboven afgedrukt moeten worden lijkt mij ..

Misschien kan je een en ander terugvinden in een office of soortgelijk programma.

Als tip (als je het nog niet deed) probeer de eerste afdruk op gewoon papier, scheelt weer fotopapier als het wéér neit lukt ..
Dank voor je reactie Dunschiller, ik probeer alleen te bedenken wat voor programma je bedoelt (en ja, we printen ze eerst op gewoon papier ja, anders was nu helemáál het hek van de dam geweest ). De kaarten heb ik gemaakt in Photoshop Elements, daar zat een optie in om greeting cards te 'createn' (maar dit zijn geen boekjes). De printer waarop wij afdrukken, staat op een andere pc aangesloten dan de pc waar PSE op geïnstalleerd staat, maar als ik bijv. PSE nodig heb dan kan ik deze pc wel even aan de printer hangen.
Maak een A4-formaat bestand op waarop je twee 'kaarten' plaatst (eventueel met een snijmarge), print het uit en snijd ze dan los...
Ik doelde op office van microsoft, daar zit volgens mij een optie in om afbeeldingen opeen A4 te plaatsen waar jij ze wilt hebben, als je dat niet hebt, kan je open office gebruiken,dat is een office cloon waar alle mogelijkheden in zitten en is gratis te downloaden/te gebruiken.(www.openoffice.org)

Wat Ligeia aandraagt kan ook , moet je alleen een pritt-stift aanschaffen en de plaatjes zelf opplakken.

Het PSE programma ken ik niet, maar zoek anders eens op www.download.com of daar misschien een gratis programma is of eventueel een trial versie waar je nu genoeg aan hebt.

Ik haal er regelmatig programma's vandaan en aan de sterren achter de naam kan je zien hoe het programma gewaardeerd wordt. ( ik heb er nog nooit ellende mee binnengehaald )
Papier in de printer omdraaien en afdrukken wat je aan de binnenkant/buitenkant wil, in spiegelbeeld.
quote:XionZ schreef op 17 december 2011 @ 13:35:

Papier in de printer omdraaien en afdrukken wat je aan de binnenkant/buitenkant wil, in spiegelbeeld.Het idee mankeert niks aan, maar TO gaat straks op fotopapier printen en dat heeft zoiezo maar 1 bruikbare kant.
quote:dunschiller schreef op 17 december 2011 @ 14:19:

[...]

Het idee mankeert niks aan, maar TO gaat straks op fotopapier printen en dat heeft zoiezo maar 1 bruikbare kant.Klopt. Heb ik zelf ondervonden toen ik kaarten moest maken. Inkt op de andere kant van fotopapier droogt niet, zelfs niet na dagen.
Allen dank voor de hulp! Door de posting van Dunschiller ben ik eens rond gaan kijken naar wat voor programma ik zou kunnen gebruiken en bedacht dat Elements daar waarschijnlijk zelf ook wel mogelijkheden toe bood. En idd, in Elements kan je marges instellen, dus nu kon ik printen zoals ik wilde.

PS Hoezo zou fotopapier maar één bruikbare kant hebben? De binnenkant van m'n boekje staat op de achterzijde van het fotopapier, maar de inkt droogde prima! Het is wel grotendeels zwartwit en tekst, dat moet ik er bij zeggen. Weet niet hoe 'ie gereageerd had bij een grote kleurenplaat. Mijn fotopapier (van de Hema) is aan de achterkant een beetje kartonnerig lijkt het wel.

Anyway, dank voor jullie hulp en tips, de kerstkaarten kunnen morgen op de bus!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven