Hoe kom ik er achter of filmpjes waar zijn of niet?

11-05-2021 09:35 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren werd er hier lokaal een filmpje gedeeld waarbij iemand met naam, toenaam en adres werd genoemd.
De persoon die het filmpje opnam beweerde dat dit een pedofiel is en dat de politie niks zou doen. Deze persoon zou al meerdere kinderen hebben gebruikt.

Ik had gelijk mijn vraagtekens bij het filmpje. Maar blijkbaar nemen mensen dit klakkeloos voor waar aan.

Toevallig ken ik mensen in die buurt en die gaven aan dat het om een exen ruzie gaat en dit totaal uit de hand is gelopen.
Inmiddels is de man in kwestie ondergedoken.

Het brengt mij bij de vraag hoe kom je er op andere manieren achter of een filmpje waar is of niet.
Mensen gebruiken sociale media ook steeds vaker om ruzies uit te vechten.
Ze kunnen zo vreselijk goed dingen namaken dat je er nooit achter gaat komen ben ik bang. Zeker als het een beetje professioneel is gedaan. heel triest!
Dat soort dingen is nooit waar, is mijn instelling. En daarbij: het is eigenrichting, dus nog illegaal ook, en enkel domme mensen gebruiken dat om het gelijk aan hun kant te krijgen.
Al is dit wel waar, dan is het iet aan de persoon die filmt om voor eigen rechter te spelen. Dan ga je naar de politie.

Op basis daarvan ga ik er vanuit dat 99% van d ekeren dit niet echt is, of op zijn minst overdreven / aangezet.
Wat verschrikkelijk!
Die man komt waarschijnlijk onterecht nooit meer van de stempel pedofiel af. Dat kan je leven echt verwoesten.

Voor social media gbeurde dit al. Ik weet nog dat er in mijn kindertijd een blaadje op de lantaarnpaal hing met een foto van een man die een pedo zou zijn. Dit bleek ook niet waar te zijn.

Je weet nooit of zoiets waar is helaas.
watdachtjehiervan schreef:
11-05-2021 09:44
Wat verschrikkelijk!
Die man komt waarschijnlijk onterecht nooit meer van de stempel pedofiel af. Dat kan je leven echt verwoesten.

Voor social media gbeurde dit al. Ik weet nog dat er in mijn kindertijd een blaadje op de lantaarnpaal hing met een foto van een man die een pedo zou zijn. Dit bleek ook niet waar te zijn.

Je weet nooit of zoiets waar is helaas.
Deze man zal ben ik bang moeten verhuizen. Dit is een klein dorp en de tam tam gaat snel.
Filmpjes neem ik nooit serieus, niet als het gaat om zulke dingen en ook niet als het iemand is die pseudowetenschappelijk aan het blaten is of als iets maar eenzijdig wordt belicht.
Als iets serieus is zijn er andere wegen die wèl serieus te nemen zijn.

Ik zou het filmpje rapporteren op het medium waar het wordt gedeeld.
Dat is ook nog wel een goeie bedankt ga het filmpje rapporteren
derooiekater schreef:
11-05-2021 09:46
Deze man zal ben ik bang moeten verhuizen. Dit is een klein dorp en de tam tam gaat snel.
Als dat zo is, dan wordt het dorp bevolkt door louter domme mensen die allemaal op facebook zitten en die allemaal denken dat facebook de waarheid hoog in het vaandel heeft staan. Ik denk dat je je een beetje mee laat slepen als je dat denkt. De man die beschuldigt wordt moet gesteund worden en ik vind zelfs dat de politie op moet treden tegen degene die het filmpje geplaatst heeft.
ALs je die man wilt steunen, begroet je hem in het openbaar en spreek je degene die het filmpje geplaatst heeft aan op deze laaghartige streek.
Rapporteren aan het sociale medium en doorsturen naar de politie voor onderzoek naar de afzender.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Wat ongelooflijk asociaal om iemand zo, zonder bewijs, met naam en toenaam aan de schandpaal te nagelen. Hoop dat die persoon aangifte gaat doen en degene die dat filmpje online heeft gezet een hele stevige boete krijgt.
Wat is dat toch in Nederland, dat mensen menen dat zoiets acceptabel is.
Dit is heel subjectief, maar taalgebruik is voor mij onbewust de graadmeter in hoeverre in een video op het internet als geloofwaardig of niet aanneem. Dus video's die een degelijk verhaal vertellen en daarbij de correcte terminologie gebruiken (is wel afhankelijk van het onderwerp of ik daar iets over kan concluderen of niet) ben ik eerder geneigd om voor waar of geloofwaardig aan te nemen dan roeptoeter-video's.
Suusje666 schreef:
11-05-2021 10:55
Dit is heel subjectief, maar taalgebruik is voor mij onbewust de graadmeter in hoeverre in een video op het internet als geloofwaardig of niet aanneem. Dus video's die een degelijk verhaal vertellen en daarbij de correcte terminologie gebruiken (is wel afhankelijk van het onderwerp of ik daar iets over kan concluderen of niet) ben ik eerder geneigd om voor waar of geloofwaardig aan te nemen dan roeptoeter-video's.
Dat ben ik wel met je eens hoor. Als iets wemelt van de taalfouten kan ik het niet serieus nemen. Aan de andere kant, als bij dit filmpje de tekst zou staan: 'Wees gewaarschuwd! Wij hebben aangifte gedaan tegen deze man omdat ons kind slachtoffer is geworden van een zedenmisdrijf en deze man heeft aangewezen als de dader', dan denk ik nog steeds 'moet dat nu zo?' Maar inderdaad, ik geloof er harder in dan wanneer er zou staan 'deze klootzak heb de kleine Dylano verkracht'.
Dan nog heb je het waarschijnlijk over een filmpje van iemand die ongewild op straat wordt gefilmd waarbij het commentaar dan vertelt wat je er in moet zien.
Het kan een moordenaar zijn, of Michael Jackson die incognito verder leeft in Abcoude na zijn fake dood - je kunt alles beweren wat je wilt.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Mensen kunnen van alles beweren natuurlijk en het is niet altijd mogelijk om te weten of iets waar is.
Er zijn wel dingen waar je op kunt letten:

- Wie is de bron? Anoniem beschuldigingen uiten, zeker van strafbare feiten, is een rode vlag. Het is trouwens ook vaak strafbaar, zelfs als een beschuldiging waar is mag je niet iemand openbaar met naam en toenaam beschuldigen.
- Wordt er bewijs gegeven? En spreekt dat bewijs voor zich, of is het een vage foto die door het verhaal eromheen ineens verdacht is?
- Wat wil het filmpje bereiken? Wordt er erg op emotie gespeeld (mensen bang of boos maken)? > Rode vlag
This is an unacceptable timeline
Huis-tuin-en-keuken-montages acht ik nooit betrouwbaar, ongeacht welk autoriteitsargument er door de maker aan gehangen wordt. Informatie-video's van instanties acht ik wel betrouwbaar. Opnames van gebeurtenissen acht ik enigszins betrouwbaar; ze zullen vast een deel van de werkelijkheid weergeven, maar aangezien de hoek van waaruit gefilmd is en begin en eindpunt het verhaal dat wordt belicht sterk kunnen vertekenen, geven dit soort filmpjes niet automatisch weer wat er gebeurde.

Als je betrouwbare informatie wil, zou ik nieuwsartikelen van verschillende kranten en publicaties van verschillende instanties kiezen. Geen filmpjes.
ninanoname schreef:
11-05-2021 10:12
Als dat zo is, dan wordt het dorp bevolkt door louter domme mensen die allemaal op facebook zitten en die allemaal denken dat facebook de waarheid hoog in het vaandel heeft staan. Ik denk dat je je een beetje mee laat slepen als je dat denkt. De man die beschuldigt wordt moet gesteund worden en ik vind zelfs dat de politie op moet treden tegen degene die het filmpje geplaatst heeft.
ALs je die man wilt steunen, begroet je hem in het openbaar en spreek je degene die het filmpje geplaatst heeft aan op deze laaghartige streek.
Dit dorp is niet groot en veel mensen hebben inderdaad hun oordeel al klaar staan.
Ik ken de man niet eens van gezicht.
tyche schreef:
11-05-2021 11:45
Mensen kunnen van alles beweren natuurlijk en het is niet altijd mogelijk om te weten of iets waar is.
Er zijn wel dingen waar je op kunt letten:

- Wie is de bron? Anoniem beschuldigingen uiten, zeker van strafbare feiten, is een rode vlag. Het is trouwens ook vaak strafbaar, zelfs als een beschuldiging waar is mag je niet iemand openbaar met naam en toenaam beschuldigen.
- Wordt er bewijs gegeven? En spreekt dat bewijs voor zich, of is het een vage foto die door het verhaal eromheen ineens verdacht is?
- Wat wil het filmpje bereiken? Wordt er erg op emotie gespeeld (mensen bang of boos maken)? > Rode vlag
Bedankt helder ook.

Bij mij was de rode vlag een onderbuik gevoel dat zei dat het niet klopte.
derooiekater schreef:
11-05-2021 16:17
Bedankt helder ook.

Bij mij was de rode vlag een onderbuik gevoel dat zei dat het niet klopte.
Goed onderbuikgevoel.
Dit soort berichten op facebook zou ik sowieso altijd met een flinke schep zout nemen. Het is geen nieuwssite, niemand checkt die berichten, het doel van facebook is interactie dus sensatieberichten zitten dat bedrijf niet dwars (tenzij het negatieve berichten over Zuckerberg zijn).
This is an unacceptable timeline
Dwaler schreef:
11-05-2021 10:54
Wat ongelooflijk asociaal om iemand zo, zonder bewijs, met naam en toenaam aan de schandpaal te nagelen. Hoop dat die persoon aangifte gaat doen en degene die dat filmpje online heeft gezet een hele stevige boete krijgt.
Wat is dat toch in Nederland, dat mensen menen dat zoiets acceptabel is.
Eens.

Mensen doen het steeds vaker omdat dit soort gedrag ook beloond werd in het verleden. Niet snel genoeg een monteur van Ziggo? Hoppa janken op Twitter, liefst met een filmpje erbij van een Eenzame Oudere die nu al twee hele uurtjes van de digitale snelweg is afgesneden. En voilà, gratis filmpakket en monteur.
Niet genoeg korting bij de autodealer? Helemaal de afgrond in reviewen.
Gratis spullen nodig? Geef aan dat je een ‘colab’ wil doen en dat je influencer bent en FonQ levert het je gratis.

Dan menen veel figuren dat naming and shaming ook de juiste route is.
tyche schreef:
11-05-2021 16:23
Goed onderbuikgevoel.
Dit soort berichten op facebook zou ik sowieso altijd met een flinke schep zout nemen. Het is geen nieuwssite, niemand checkt die berichten, het doel van facebook is interactie dus sensatieberichten zitten dat bedrijf niet dwars (tenzij het negatieve berichten over Zuckerberg zijn).
Ik kan mij wel verbazen over wie zn bericht geloven. Mensen waarvan ik dacht dat die slim waren delen dit gewoon zonder zich verder iets af te vragen.
lemoos2 schreef:
11-05-2021 19:19
Eens.

Mensen doen het steeds vaker omdat dit soort gedrag ook beloond werd in het verleden. Niet snel genoeg een monteur van Ziggo? Hoppa janken op Twitter, liefst met een filmpje erbij van een Eenzame Oudere die nu al twee hele uurtjes van de digitale snelweg is afgesneden. En voilà, gratis filmpakket en monteur.
Niet genoeg korting bij de autodealer? Helemaal de afgrond in reviewen.
Gratis spullen nodig? Geef aan dat je een ‘colab’ wil doen en dat je influencer bent en FonQ levert het je gratis.

Dan menen veel figuren dat naming and shaming ook de juiste route is.
Klopt mensen beseffen niet dat er overal mensen werken.

Pizzeria had pas een foutje gemaakt hebben ze netjes hersteld. En toch kreeg ik een paar dagen later een bedankje omdat ik geen negatieve recentie had geplaatst.
Let ook op met het delen van oproepen voor vermiste vrouwen en kinderen. Als het niet door de politie gedeeld wordt, verspreid het dan niet verder.

Heel regelmatig zijn dat vrouwen en kinderen die op de vlucht zijn voor hun ex-partner. Door die berichten te delen, breng je hen in gevaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven