Iemand ervaring met I Web van Apple?

25-01-2012 16:40 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een website gemaakt in het programma I Web van Apple, maar heb geen idee hoe ik dit kan bekijken voordat ik de site online zet. Iemand een idee?
iWeb is een heel leuk programma.

Je kan je website alleen online bekijken, dus je moet klikken op 'publiceer site' en daarna kan je klikken op 'bezoek'

(er van uitgaande dat alle instellingen m.b.t. publicatie en van je FTP server e.d. goed ingesteld staan)
Hou er wel rekening mee dat Apple per juni/juli stopt met MobileMe en je dus je website daar niet meer kunt publiceren. Je kunt je site nog wel naar een andere host FTP'en, maar ik vind zelf dat de HTML nogal slordig is.

Wel een mooi programma overigens. Goed alternatief is Rapidweaver.
Haha, da's al de 2e keer dat je dat post Capricorn!

Wel heel attent van je!

Heb je zelf RW? Fijn om mee te werken? (is dat een simpele versie van dreamweaver?)
Jammer dat het aan de prijs is, iWeb is kosteloos!
Haha, ik vergeet wel eens of ik al iets gezegd heb en tegen wie

Rapidweaver is inderdaad iets simpeler dan Dreamweaver. Zit een beetje tussen iWeb en Dreamweaver in.

Ik gebruik eigenlijk van alles. Wil altijd nieuwe software (Mac) proberen en leren. Dreamweaver gebruikt voor mijn huidige website. Daarnaast nu bezig met Hype (voor HTML5 voor o.a. iPad animaties), Adobe heeft ook een paar bèta's: Muse, Wallaby en Edge, waarvan Edge vooral veelbelovend simpel lijkt.

Ook InDesign heb ik wel eens gebruikt voor een website, maar dat is niet heel ideaal. Wel voor tabletpublishing overigens. Dat is mijn dagelijks werk momenteel.

Ahum... dat wilde je vast niet allemaal weten, maar ik ben dus een alleseter wat software betreft.
Leuk om te lezen!

Ben ook wel eens op een blauwe maandag (en dinsdag en woensdag) aan de slag gegaan met WordPress, maar boy o boy, dat krijg ik maar niet onder de knie. Lastige navigatie, ik vind het niks. iPad gebruik ik veel, maar daar maak ik niks voor

Heb je wat voorbeelden van websites die met RW (en Edge, ik vertrouw op jouw oordeel) zijn gemaakt? Ben wel heel nieuwsgierig namelijk.
WordPress heb ik ooit gebruikt voor een reisblog. Ik wilde wat anders dan de standaard WP templates, dus dat heeft me inderdaad aardig wat uurtjes gekost om dat aan te passen. Ik heb de neiging om af te haken bij codes enzo, maar als je er even induikt leer je er veel van.

Ik ken helaas geen voorbeelden van Edge of RW websites. Ik probeer de software meestal uit en uiteindelijk ga ik dan toch het uiteindelijke werk met Dreamweaver doen. Edge is bij mijn weten wel gratis voorlopig via Adobe Labs.

Overigens, áls je iets wilt gaan doen voor de iPad: probeer de nieuwe iBooks Author! Dat is zeg maar iWeb voor iPad. Heel simpel en snel heb je een prachtig, interactief iPad boek in elkaar gezet dat je vervolgens kunt delen met vrienden (of verkopen via de iBookstore).

Ben daar de afgelopen dagen ingedoken en was verrast (of nee, eigenlijk niet, t is Apple, hè) over de mogelijkheden. Voor de echte designer iets te weinig aan te passen, maar zeker een mooie stap tussen een simpele ebook en de fancy Adobe magazines.
quote:SeptemberGirl schreef op 25 januari 2012 @ 16:58:

iWeb is een heel leuk programma.

Je kan je website alleen online bekijken, dus je moet klikken op 'publiceer site' en daarna kan je klikken op 'bezoek'

(er van uitgaande dat alle instellingen m.b.t. publicatie en van je FTP server e.d. goed ingesteld staan)

Bedoel je met klikken op bezoek dat je ook weer dingen kunt aanpassen en toevoegen enz..?

Kun je ook bijhouden hoeveel bezoekers op de site komen?

Is het ook mogelijk om een agenda (met tijdstippen enz..) op te nemen? ik zie dit nl. niet terug in de voorgeprogrammeerde pagina's..

Sorry voor de domme vragen ik ben pas net bezig met i web, heb mijn site bijna af, ik snap ook nog niet zo goed waar? ik mijn site kan publiceren, of is dit een hele domme vraag?
Je kunt pas zien hoe je website er in het echt uitziet als je hem hebt geupload naar een host, oftewel een provider waar je ruimte koopt om je website neer te zetten. Dit kan je eigen internetprovider zijn, bijvoorbeeld Ziggo of XS4all etc. Meestal heb je bij je internet abonnement ook ruimte om een website te maken. Je kunt ook zoeken op website hosting en dan een pakket kopen met je eigen naam (dus www.tartufone.nl ofzo).

Overigens komt je pagina in iWeb over het algemeen wel overeen met de werkelijkheid.

(Als je nog geen MobileMe account had, is de rechtstreekse Apple oplossing niet meer beschikbaar. Heb je dat wel, dan kun je rechtstreeks vanuit iWeb naar MobileMe publiceren. Deze oplossing is beschikbaar tot juni/juli).

Als je webruimte hebt aangeschaft, kun je je site gaan uploaden. Dit kun je doen door in het rechtervenster van iWeb je site te selecteren. Als het goed is verschijnt nu het publicatie venster.

Bij Publishing (sorry, ik heb de Engelse versie, dus de woorden kunnen iets anders zijn) kun je kiezen uit: MobileMe, FTP of Lokaal. Kies hier FTP en vul de gegevens in die je van je website hosting bedrijf hebt gekregen. Je kunt ook Lokaal kiezen. Dan worden alle benodigde bestanden opgeslagen in een map, die je later (via een extern FTP programma als Cyberduck) kunt uploaden.

Je kunt bijhouden hoeveel bezoekers op een site komen via de knop: Invoegen —> Knoppen —> "Hit counter" Deze werkt echter alleen als je via MobileMe publiceert. Anders moet je op zoek naar een externe counter (bijvoorbeeld via http://www.istats.nl/) Hier kun je een code kopiëren, die je als HTML widget op je pagina kunt zetten.

Een agenda etc. zou ik niet zo 1-2-3 weten. Het zit niet in iWeb zelf, dus je zou eens kunnen googlen en dan wederom de code als HTML widget op je pagina zetten.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Je kunt dit eens proberen als agenda: http://www.google.com/int ... vent_publisher_guide.html
Wat attent dat je dat allemaal uitlegt Capricorn.

(terwijl het echt zo'n makkelijk programma is.... komop TO, zelf even googlen!)
Dank je Capricorn voor je uitleg er is me nu veel meer duidelijk geworden. Toch nog wat vraagjes...kan ik alsnog een mobileme account nemen? of vervalt dat zo ie zo in juni? En moet ik dan alsnog ergens ruimte gaan kopen?

Ik ben nu bij de KPN, waarschijnlijk is daar ook ruimte om mijn website te plaatsen (tenminste dat hoop ik omdat de KPN een grote is) als het niet zo is en ik moet er toch voor gaan betalen, is dat dan eenmalig? is zo'n pakket met je eigen naam duur?

@Septembergirl, ik heb een hersenbeschadiging waardoor het voor mij heel moeilijk is om stukken tekst te lezen, helemaal als het niet helemaal my cup of tea is, zoals het bouwen van websites, en dan kan het programma nog zo makkelijk zijn, voor mij is het dat niet.
Tartufone, je kunt helaas geen MobileMe account meer nemen. MobileMe is iCloud geworden. We zitten nu in de overgangsfase tussen MobileMe en iCloud. Helaas kunnen er in iCloud een aantal dingen niet en 1 daarvan is het publiceren van je website. Overigens blijft iWeb wel gewoon werken na 30 juni.

Als het goed is heb je bij KPN webruimte. Zelfs bij het basispakket van KPN zit een persoonlijke webpagina. Hier kun je vinden hoe je die moet activeren.

Na activatie kun je je website gaan uploaden via iWeb. Klik in het rechtervenster op je website en vul bij server: ftp://home.kpn.nl in. Daarnaast ook je gebruikersnaam en wachtwoord. De directory/path kun je leeglaten (denk ik...).

Bij website URL vul je http://home.kpn.nl/gebruikersnaam in.

Als je dit gedaan hebt kun je de verbinding testen en als dat goed gaat kun je je site publiceren met de knop beneden in de menubalk (groene pijl).

Als je site gepubliceerd is kun je hem zien met de 'Safari' button in iWeb en als hij naar je zin is stuur je de link (http://home.kpn.nl/gebruikersnaam) naar al je vrienden en familie!

Als je iets wilt wijzigen publiceer je (per pagina) opnieuw en wordt je website automatisch ge-update.

Als je je eigen naam als website adres wilt moet je eerst checken of die beschikbaar is, bijvoorbeeld hier. Als hij nog vrij is kun je hem kopen. De prijzen zijn verschillend en afhankelijk van hoe populair de naam is, maar zo rond de ¤9,- per jaar.

Dan ben je er nog niet, want dan heb je alleen nog maar je naam gekocht. Nu moet je nog een ruimte 'huren' om je website bestanden neer te zetten. Dat heet webhosting en daar kun je het beste op googlen om te kijken welk bedrijf voor jou de beste voorwaarden heeft. Ook dit is meestal een bedrag per maand of per jaar, zo rond de ¤30,- denk ik.

Daarna gaat het publiceren hetzelfde. Je vult de server gegevens etc in in iWeb en go!

Succes!
Super....Capricorn, nu moet het volgens mij wel lukken... Hartstikke bedankt voor je uitleg!!! fijne avond..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven