IP adres oplichter achterhalen?

02-08-2019 21:54 59 berichten
Hi all,

Yep, ik ben heeeel dom geweest en heb me voor kaartjes van een festival van morgen laten oplichten. Nog dommer, dit ging via Facebook. Profiel leek zó echt, alles klopte. Ont-zet-tend dom en naïef. Gelukkig geen giga bedrag (120 euro voor drie tickets) maargoed, zuur is het wel.

Na veel speurwerk met een vriend het nummer achterhaald. Gebeld, kregen we vader aan de telefoon. “Verdomme” zei hij. “Mijn zoon zijn profiel is een paar weken geleden gehackt, we zijn nu een paar keer bericht dat mensen door ‘hem’ zijn opgelicht. Hij voelt zich vreselijk lullig maar kan zelf niet meer inloggen en Facebook weigert het profiel te verwijderen”
Wilden ook meewerken als we eventueel onderzoek gingen doen, etc.. Ik geloof oprecht wel dat dit verhaal klopt omdat dat hele profiel ook echt perfect klopte. En de gegevens van deze man zijn te vinden bij de lokale tennisclub, buurtvereniging, heeft recensies geplaatst bij Thuisbezorgd etc.. Een oplichter zou niet zo dom zijn om de eigen naam te gebruiken.

Nu vraag ik me af, is het IP adres van de oplichter via messenger op te sporen? Heb wel contact gehad met deze man namelijk.
IBIopviva schreef:
09-08-2019 10:36
TO heeft geen bankgegevens of creditcardgegevens doorgegeven aan de oplichter. Ze heeft een betaling gedaan en dat is heel wat anders. Alle inlog gegevens zijn beschermd gebleven als het idd de officiële tikkie app was.

Zonde TO! Duur en zuur betaalde les.
Ikzelf heb trouwens een totaal afgesloten fb (iig zover dat kan) en verkoop dingen via fb en marktplaats. Zouden er mensen dan op mijn naam afhaken omdat ze niks over mij kunnen vinden?
Ik trek altijd als ik iets koop altijd even iemand na en zorg ook eigenlijk altijd dat ik het zelf kom ophalen. Dus persoon moet er veilig uit zien en ik kom het daar ophalen.

Heb het voor het eerst niet gedaan nu met die tickets. De tickets waren super schaars en ik wilde al een hele tijd zó graag heen. Dus ik werd enthousiast en heb toen het risico genomen om het 1 keer op deze manier te doen. Nou nooit weer natuurlijk!
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
09-08-2019 16:30
Ik trek altijd als ik iets koop altijd even iemand na en zorg ook eigenlijk altijd dat ik het zelf kom ophalen. Dus persoon moet er veilig uit zien en ik kom het daar ophalen.

Heb het voor het eerst niet gedaan nu met die tickets. De tickets waren super schaars en ik wilde al een hele tijd zó graag heen. Dus ik werd enthousiast en heb toen het risico genomen om het 1 keer op deze manier te doen. Nou nooit weer natuurlijk!
Volgende keer ticketswap?

Ik ben trouwens niet na te trekken. Denk ik.
Heet op marktplaats nl anders dan hoe ik werkelijk heet. En Facebook is afgeschermd.
Sterker, ga zelfs mn profielfoto veranderen naar een plaatje van een bloem ofzo.
Persoon die wat koopt hoeft ook niet te weten hoe ik heet.
Betaling via marktplaats (ik doe niet aan gelijk oversteken). En klaar.
Alle reacties Link kopieren
maze schreef:
02-08-2019 22:33
O sorry lees verkeerd. Facebook wil het profiel niet verwijderen. Dat klinkt ook wel vaag trouwens. Waarom zouden ze dat niet willen.
Zou mij niks verbazen als zoon er toch ook wel wat mee te maken heeft
Facebook is met van alles traag maar niet met het verwijderen van pagina's.
Dus het zou zomaar kunnen dat zoon er wel wat mee te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
Je bent geen politie en dus moet je ook niet hun werk willen doen. Doe aangifte en laat het tikkie zien. Dan komen ze achter het rekeningnummer.
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
09-08-2019 10:36
TO heeft geen bankgegevens of creditcardgegevens doorgegeven aan de oplichter. Ze heeft een betaling gedaan en dat is heel wat anders. Alle inlog gegevens zijn beschermd gebleven als het idd de officiële tikkie app was.

Zonde TO! Duur en zuur betaalde les.
Ikzelf heb trouwens een totaal afgesloten fb (iig zover dat kan) en verkoop dingen via fb en marktplaats. Zouden er mensen dan op mijn naam afhaken omdat ze niks over mij kunnen vinden?
Bij een betaling staan bij de ontvanger exact de bankgegevens e.d. vermeld op het afschrift van het banknummer waarvan de betaling afkomstig is, wie de rekeninghouder is, enz.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
09-08-2019 19:18
Bij een betaling staan bij de ontvanger exact de bankgegevens e.d. vermeld op het afschrift van het banknummer waarvan de betaling afkomstig is, wie de rekeninghouder is, enz.
Klopt maar dan kan je verder niks mee zolang je geen inloggegevens, pincodes en dergelijke meestuurt. Zelfs als ik hier mijn naam en rek. nr neer zet kan je er niks mee. Nou das niet waar je kan geld naar mij over maken maar dat zou ik dan weer niet zo erg vinden.

Ik ben echt voorstander van voorzichtig zijn maar jij hebt een blinde vlek wat betreft de veranderingen in het leven. Niet alles is gevaarlijk.
Voor iemand die zoveel rondhangt op het internet ben je er wel erg angstig voor.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
09-08-2019 16:30
Ik trek altijd als ik iets koop altijd even iemand na en zorg ook eigenlijk altijd dat ik het zelf kom ophalen. Dus persoon moet er veilig uit zien en ik kom het daar ophalen.

Heb het voor het eerst niet gedaan nu met die tickets. De tickets waren super schaars en ik wilde al een hele tijd zó graag heen. Dus ik werd enthousiast en heb toen het risico genomen om het 1 keer op deze manier te doen. Nou nooit weer natuurlijk!
Nee snap ik dat het nooit weer is. Zoals gezegd een dure les. Zonde want je had natuurlijk ook veel zin om erheen te gaan.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
09-08-2019 19:40
Klopt maar dan kan je verder niks mee zolang je geen inloggegevens, pincodes en dergelijke meestuurt. Zelfs als ik hier mijn naam en rek. nr neer zet kan je er niks mee. Nou das niet waar je kan geld naar mij over maken maar dat zou ik dan weer niet zo erg vinden.

Ik ben echt voorstander van voorzichtig zijn maar jij hebt een blinde vlek wat betreft de veranderingen in het leven. Niet alles is gevaarlijk.
Voor iemand die zoveel rondhangt op het internet ben je er wel erg angstig voor.
Ik hang ten eerste niet veel rond op internet. Sommige fora na mijn werk, maar dat is het dan wel.

Ten tweede: er wordt al jaren en jaren en jaren gewaarschuwd voor malversaties bij financiële transacties via internet. Ofwel omdat je bank- of creditcardgegevens gepikt worden, ofwel omdat je geld overmaakt en dan je artikelen niet krijgt, ofwel omdat zelfs je hele identiteit gestolen kan worden. Ik koop dan ook nóóit iets via internet. Zo lang de artikelen die ik wil hebben nog in een gewone winkel verkrijgbaar zijn, haal ik ze daar. Maar ieder zijn keuze. De blinde vlek zit dan ook niet bij mij, maar bij veel mensen die blindelings op internetdeals ingaan. Als de "veranderingen in het leven" betekenen dat ik een grotere kans heb gedupeerd te worden, financieel of anderszins, dan doe ik aan die veranderingen niet mee. Ik ben niet tegen veranderingen, wel tegen verslechteringen en risico's.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Raar eigenlijk dat de bank er niks mee doet. Doen die alleen onderzoek nadat je een aangifte kunt overleggen ofzo?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven