IP adres oplichter achterhalen?

02-08-2019 21:54 59 berichten
Hi all,

Yep, ik ben heeeel dom geweest en heb me voor kaartjes van een festival van morgen laten oplichten. Nog dommer, dit ging via Facebook. Profiel leek zó echt, alles klopte. Ont-zet-tend dom en naïef. Gelukkig geen giga bedrag (120 euro voor drie tickets) maargoed, zuur is het wel.

Na veel speurwerk met een vriend het nummer achterhaald. Gebeld, kregen we vader aan de telefoon. “Verdomme” zei hij. “Mijn zoon zijn profiel is een paar weken geleden gehackt, we zijn nu een paar keer bericht dat mensen door ‘hem’ zijn opgelicht. Hij voelt zich vreselijk lullig maar kan zelf niet meer inloggen en Facebook weigert het profiel te verwijderen”
Wilden ook meewerken als we eventueel onderzoek gingen doen, etc.. Ik geloof oprecht wel dat dit verhaal klopt omdat dat hele profiel ook echt perfect klopte. En de gegevens van deze man zijn te vinden bij de lokale tennisclub, buurtvereniging, heeft recensies geplaatst bij Thuisbezorgd etc.. Een oplichter zou niet zo dom zijn om de eigen naam te gebruiken.

Nu vraag ik me af, is het IP adres van de oplichter via messenger op te sporen? Heb wel contact gehad met deze man namelijk.
Nogmaals: waarom doe je niet gewoon aangifte zonder IP adres of andere extra info?
Alle reacties Link kopieren
Facebook geeft weinig bescherming.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Marana schreef:
03-08-2019 07:33
Nogmaals: waarom doe je niet gewoon aangifte zonder IP adres of andere extra info?
Omdat ik geen naam heb. Ik heb alleen dat gesprek. Maar ik moet ook naam of IP oid invullen, anders doen ze niks met internetoplichting
Travelgirl90 schreef:
03-08-2019 06:01
Heel gesprek gehad via messenger en dat meisje stuurde twee foto's van zichzelf, waarop heel duidelijk haar rijbewijs en paspoort te zien waren. Dit zodat we zeker zouden weten dat het te vertrouwen was. Wij blij dat we toch nog konden gaan, je raadt het al.... nadat die vriendin geld overgemaakt had, was ze meteen geblokkeerd.
Later heb ik een ander account van het meisje gevonden, ze was zelf opgelicht en had iemand ooit die foto's van zichzelf gestuurd, die nu dus gebruikt werden om anderen op te lichten.
Wij hebben aangifte gedaan. Er bleken nog sowieso zo'n 40 aangiftes te lopen met het zelfde verhaal, tegen diezelfde persoon dus.



Dan kan je bijna al zeker weten dat het om ID fraude gaat. Zeker als de verkoper dat stuurt en je de kaartjes niet gaat ophalen en dan pas betalen.
Lucifer2018 schreef:
04-08-2019 08:28
Dan kan je bijna al zeker weten dat het om ID fraude gaat. Zeker als de verkoper dat stuurt en je de kaartjes niet gaat ophalen en dan pas betalen.
Tja, ik zou het ook nooit meer zo doen natuurlijk! Ik heb mijn lesje wel geleerd! Toch blijven er nog steeds veel mensen in trappen.
anoniem_63c1a7da1d907 wijzigde dit bericht op 04-08-2019 09:46
Reden: .
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, voel je maar niet schuldig dat je erin getrapt bent.
Vele mensen trappen daar nog steeds in.

:hug:
chaoticinternetnerd schreef:
03-08-2019 11:35
Omdat ik geen naam heb. Ik heb alleen dat gesprek. Maar ik moet ook naam of IP oid invullen, anders doen ze niks met internetoplichting


Ah nu snap ik het, balen!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog even goed de bankrekening in de gaten houden van degene die de betaling heeft gedaan.
Want mogelijk was het een neppe tikkie site en zijn ze langzaamaan die bankrekening aan het plunderen.
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
03-08-2019 11:35
Omdat ik geen naam heb. Ik heb alleen dat gesprek. Maar ik moet ook naam of IP oid invullen, anders doen ze niks met internetoplichting
Je hebt wel een naam, nl die waarmee de oplichter je heeft benaderd.

Dat het gaat over een gehakte account is aan de politie om uit te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Je kan gewoon aangifte doen met de gegevens die je hebt. Als je online niet verder komt, doe je de aangifte op een bureau.

Stuur alle gegevens door die je hebt en de politie zoekt alles omtrent het IP wel uit. Bij de Rabobank zal je ook echt niet te horen krijgen van wie het bankrekeningnummer is, alleen de politie kan dat vorderen.
Heb er wekelijks mee te maken in m'n werk en hoe sneu het ook is voor de slachtoffers, we kunnen gewoon geen gegevens vrijgeven.
We hebben besloten het hierbij te laten. Te weinig info en de zaak moet voor een rechter komen. Maw: je betaalt om je geld terug te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
salinarosseno schreef:
04-08-2019 09:40
Ja hoor, voel je maar niet schuldig dat je erin getrapt bent.
Vele mensen trappen daar nog steeds in.

:hug:
Zijn die mensen dan zo dom of die oplichters zo slim? Al tijden lang zijn er overal campagnes, ook op TV, dat je nooit zomaar je bankgegevens en ID-gegevens moet delen met anderen, en tóch doen mensen het. Kan je ze een hug geven omdat het zo naar is allemaal, maar... écht...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
06-08-2019 18:40
We hebben besloten het hierbij te laten. Te weinig info en de zaak moet voor een rechter komen. Maw: je betaalt om je geld terug te krijgen.

Ik zou je nogmaals mijn vorige advies van harte aanraden.
Hele grote kans dat de tikkie link naar een nepwebsite toe leidde.
pejeka schreef:
06-08-2019 19:29
Zijn die mensen dan zo dom of die oplichters zo slim? Al tijden lang zijn er overal campagnes, ook op TV, dat je nooit zomaar je bankgegevens en ID-gegevens moet delen met anderen, en tóch doen mensen het. Kan je ze een hug geven omdat het zo naar is allemaal, maar... écht...
Dit is je VIERDE reactie in dit topic waarin je benoemt hoe dom je die mensen vindt.

Je. Bent. Duidelijk.

Kun je nu een ander zestig keer hetzelfde gaan vertellen? Ik reageer echt niet snel pissig maar je haalt me echt het bloed onder de nagels vandaan.
anoniem_382263 wijzigde dit bericht op 06-08-2019 21:34
13.94% gewijzigd
marele schreef:
06-08-2019 19:32
Ik zou je nogmaals mijn vorige advies van harte aanraden.
Hele grote kans dat de tikkie link naar een nepwebsite toe leidde.
Bedankt voor de tip, daar keken we inderdaad al naar. Maar was gewoon van Tikkie zelf. Hebben de tussenrekening ook gecheckt.
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
06-08-2019 18:40
We hebben besloten het hierbij te laten. Te weinig info en de zaak moet voor een rechter komen. Maw: je betaalt om je geld terug te krijgen.

Zonde. Je had in ieder geval aangifte kunnen doen met de gegevens die je hebt, de naam van die jongen. Die wil, als ie onschuldig is, zeker weten meewerken omdat het allemaal onder zijn naam gebeurt, en anders z'n vader wel. Dan lukt het hem iig om het facebookprofiel te verwijderen waarmee misschien nog steeds mensen opgelicht worden.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Als je met Tikkie hebt betaald dan zie je toch de naam van de rekeninghouder in de omschrijving van je overschrijving?

Edit: ohnee je ziet dat alleen als mensen jouw tikkie betalen. Andersom niet.
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
06-08-2019 21:22
Dit is je VIERDE reactie in dit topic waarin je benoemt hoe dom je die mensen vindt.

Je. Bent. Duidelijk.

Kun je nu een ander zestig keer hetzelfde gaan vertellen? Ik reageer echt niet snel pissig maar je haalt me echt het bloed onder de nagels vandaan.
Kan zijn. Maar ik maak me er pissig om dat er ondanks alle voorlichtingscampagnes en waarschuwingen, nog steeds mensen zo dom zijn hun bankgegevens of creditcardgegevens met wildvreemden te delen en dan achteraf komen jeremiëren over de gevolgen. Vooral via internet. Get real. Als er een willekeurige vreemde op straat langs komt die jouw bankpas of creditcard wil kopiëren, of een kopie wil hebben van je paspoort, doe je het toch ook niet? Maar nee, via internet geven we het als gewillige schapen. Is er al 100.000 keer voor gewaarschuwd? Maakt niet uit, want ons overkomt het niet, tuurlijk is die vent of vrouw die je via Marktplaats kent, te vertrouwen, ja joh, gewoon even appen, en dan weet je het wel dat het goed zit...

Tja, en soms kan het goed gaan, maar soms ook zit je vóór dat je het weet in het programma Oplichting op TV...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
07-08-2019 19:47
Kan zijn. Maar ik maak me er pissig om dat er ondanks alle voorlichtingscampagnes en waarschuwingen, nog steeds mensen zo dom zijn hun bankgegevens of creditcardgegevens met wildvreemden te delen en dan achteraf komen jeremiëren over de gevolgen. Vooral via internet. Get real. Als er een willekeurige vreemde op straat langs komt die jouw bankpas of creditcard wil kopiëren, of een kopie wil hebben van je paspoort, doe je het toch ook niet? Maar nee, via internet geven we het als gewillige schapen. Is er al 100.000 keer voor gewaarschuwd? Maakt niet uit, want ons overkomt het niet, tuurlijk is die vent of vrouw die je via Marktplaats kent, te vertrouwen, ja joh, gewoon even appen, en dan weet je het wel dat het goed zit...

Tja, en soms kan het goed gaan, maar soms ook zit je vóór dat je het weet in het programma Oplichting op TV...
Reactie VIJF waarin je precies hetzelfde herhaalt als bij je vorige vier reacties.
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat je alleen nog op Pejeka reageert, die je sowieso beter onder de negeer kan zetten.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
08-08-2019 10:45
Reactie VIJF waarin je precies hetzelfde herhaalt als bij je vorige vier reacties.
Ja, en als het nodig is, nog een zesde keer. Sorry hoor. Maar mensen zijn zelf zo dom om alle waarschuwingen die er toch in overvloed zijn in de media, te negeren, en dan gaat het mis en dan is Leiden in last en dan moet de politie het oplossen.

Voor mij valt het in dezelfde categorie als een weekend weg gaan en je voordeur wagenwijd open laten staan en dan na thuiskomst klagen dat er dieven binnen zijn geweest. Of je dure nieuwe auto ergens parkeren met alle deuren open en de contactsleutel erbij en dan klagen dat hij gestolen is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
08-08-2019 19:38
Ja, en als het nodig is, nog een zesde keer. Sorry hoor. Maar mensen zijn zelf zo dom om alle waarschuwingen die er toch in overvloed zijn in de media, te negeren, en dan gaat het mis en dan is Leiden in last en dan moet de politie het oplossen.

Voor mij valt het in dezelfde categorie als een weekend weg gaan en je voordeur wagenwijd open laten staan en dan na thuiskomst klagen dat er dieven binnen zijn geweest. Of je dure nieuwe auto ergens parkeren met alle deuren open en de contactsleutel erbij en dan klagen dat hij gestolen is.
6
AnAppleADay schreef:
08-08-2019 22:19
6
Nou precies dit inderdaad :rofl:
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
07-08-2019 19:47
Kan zijn. Maar ik maak me er pissig om dat er ondanks alle voorlichtingscampagnes en waarschuwingen, nog steeds mensen zo dom zijn hun bankgegevens of creditcardgegevens met wildvreemden te delen en dan achteraf komen jeremiëren over de gevolgen. Vooral via internet. Get real. Als er een willekeurige vreemde op straat langs komt die jouw bankpas of creditcard wil kopiëren, of een kopie wil hebben van je paspoort, doe je het toch ook niet? Maar nee, via internet geven we het als gewillige schapen. Is er al 100.000 keer voor gewaarschuwd? Maakt niet uit, want ons overkomt het niet, tuurlijk is die vent of vrouw die je via Marktplaats kent, te vertrouwen, ja joh, gewoon even appen, en dan weet je het wel dat het goed zit...

Tja, en soms kan het goed gaan, maar soms ook zit je vóór dat je het weet in het programma Oplichting op TV...
TO heeft geen bankgegevens of creditcardgegevens doorgegeven aan de oplichter. Ze heeft een betaling gedaan en dat is heel wat anders. Alle inlog gegevens zijn beschermd gebleven als het idd de officiële tikkie app was.

Zonde TO! Duur en zuur betaalde les.
Ikzelf heb trouwens een totaal afgesloten fb (iig zover dat kan) en verkoop dingen via fb en marktplaats. Zouden er mensen dan op mijn naam afhaken omdat ze niks over mij kunnen vinden?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
chaoticinternetnerd schreef:
08-08-2019 23:12
Nou precies dit inderdaad :rofl:
Elk forum heeft zijn eigen drammer ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven