Is er een computerfreak in de zaal?

13-05-2015 19:48 86 berichten
Oké, ik sta op het punt een Wi-Fi USB-adapter uit het raam te donderen.

Maar laat ik eerst even vertellen wat er gaande is.

Mijn moeder heeft haar computer van boven naar beneden verplaatst.

De computer heeft geen ingebouwde Wi-Fi, dus ze heeft deze adapter aangeschaft:

Aan mij de vraag om het gebeuren te installeren, want vergeleken bij mijn moeder ben zelfs IK een whizzkid.

Maar het lukt niet!

De computer geeft wel aan dat de installatie (vanaf de CD die erbij zit) gelukt is, maar vervolgens gebeurt er helemaal niets.

Ik heb het netwerkcentrum geopend, maar daar werd ik niet veel wijzer van. Ik zie ook nergens een icoontje van de geïnstalleerde adapter, kan het hele ding op de computer niet vinden.

Vanmiddag ben ik naar een speciale computerzaak gegaan, om te vragen of het misschien aan de router ligt. Ik dacht dat de adapter misschien niet werd herkend door de router of zo. De man in de computerzaak zei echter dat de adapter prima geschikt is voor deze router en computer. Hij raadde me aan om de helpdesk van Sitecom te raadplegen.

Dat ga ik ook doen, maar éérst wil ik het aan jullie vragen.

Enig idee hoe ik te werk moet gaan?

Overigens ben ik nu niet bij mijn moeder, dus eventuele tips kan ik niet meteen uitproberen.

Het plan is om dat morgenmiddag te gaan doen.

Alvast bedankt!
Ik denk wel dat de wifi werkt omdat je het "trappetje" ziet. Nu nog verbinding met de router.

Heel suf advies, maar het werkt vaak wel: heb je de computer opnieuw opgestart na installatie?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lotte35 schreef op 13 mei 2015 @ 20:42:

[...]

Dank je wel voor deze tip. Zoiets las ik ook op een ander forum, maar dat was allemaal zo abstract voor me, dat ik ben afgehaakt. Is dat veranderen van dat kanaal moeilijk? En heeft dat dan weer geen effect op onze smartphones en de iPad?

Herstrarten router kan sowieso

En de gebruiksaanwijzing van de router staat wellicht ook online
Je bent zelf een theepot
Weet je hoe het Wifi netwerk van je moeder heet? Heb je al geprobeerd om die te selecteren? (Start -Configuratiescherm - Netwerkcentrum - Verbinding met een netwerk maken) Normaal gesproken krijg je dan een lijst met beschikbare Wifi netwerken in de omgeving en kies je degene waar je contact mee wil maken. Vervolgens wordt er (als het goed is) om het wachtwoord gevraagd. Maar ga eerst eens kijken of je het netwerk kan vinden.
nogmaals ook hier het suffe advies, herstart je pc en eventueel ook je router
quote:nerdopviva schreef op 13 mei 2015 @ 20:50:

Ik denk wel dat de wifi werkt omdat je het "trappetje" ziet. Nu nog verbinding met de router.

Heel suf advies, maar het werkt vaak wel: heb je de computer opnieuw opgestart na installatie?

Geen suf advies hoor.

Heb ik inderdaad gedaan.

Helaas zonder succes.
quote:Stampertje_78 schreef op 13 mei 2015 @ 20:52:

Weet je hoe het Wifi netwerk van je moeder heet? Heb je al geprobeerd om die te selecteren? (Start -Configuratiescherm - Netwerkcentrum - Verbinding met een netwerk maken) Normaal gesproken krijg je dan een lijst met beschikbare Wifi netwerken in de omgeving en kies je degene waar je contact mee wil maken. Vervolgens wordt er (als het goed is) om het wachtwoord gevraagd. Maar ga eerst eens kijken of je het netwerk kan vinden.

Ja, geprobeerd, maar het netwerk staat er gewoon niet bij.

Ik had op een gegeven moment de optie om een 'ad-hoc-verbinding' tot stand te brengen of zo?

Zegt jullie dat iets?

Toen was het rode kruis bij het 'trappetje' weg, maar stond er een geel uitroepteken.

Er gebeurde dus wel iets (ik had ook het wachtwoord van het netwerk ingetypt), maar niet genoeg, want nog altijd geen verbinding.
Ik denk dat de computer de hardware niet herkende.

In dat geval zie je in Windows Verkenner onder het kopje Computer wel de C: schijf en wellicht nog andere schijven maar niet E: [naam USB apparaat]. Het kan ook een andere schijf dan E zijn.

Het ligt aan je Windowsversie wat je precies moet doen om het euvel te verhelpen. Nou ja, je moet in iedere versie eigenlijk hetzelfde doen maar de instructies om in de juiste schermen te komen om acties uit te voeren variëren.

Op deze site staat info over dit probleem: https://www.windows-helpdesk.nl/usb-poo ... rken-niet/

En als je googlet op "USB stick wordt niet herkend" (zonder "), dan kun je zelf wel hulp vinden die bij jouw pc en besturingssysteem past. Er zijn veel sites waarin de oplossing voor dit probleem besproken wordt.

Als je aangeeft welke Windowsversie je gebruikt en of bovenstaande het geval is, dan kan ik je ook wel stap voor stap aangeven wat je moet doen.
Ik weet niet welke router je hebt. Normaal gezien moet op de website van de router de informatie staan. Of je kunt googelen naar het merk. Daar moet het uitgelegd staan. Ik geloof niet dat het invloed heeft op de smartphones. Omdat die sowieso ook via een van deze Europese kanalen goed werken.
quote:Vl43inder schreef op 13 mei 2015 @ 21:13:

Ik denk dat de computer de hardware niet herkende.

In dat geval zie je in Windows Verkenner onder het kopje Computer wel de C: schijf en wellicht nog andere schijven maar niet E: [naam USB apparaat]. Het kan ook een andere schijf dan E zijn.

Het ligt aan je Windowsversie wat je precies moet doen om het euvel te verhelpen. Nou ja, je moet in iedere versie eigenlijk hetzelfde doen maar de instructies om in de juiste schermen te komen om acties uit te voeren variëren.

Op deze site staat info over dit probleem: https://www.windows-helpdesk.nl/usb-poo ... rken-niet/

En als je googlet op "USB stick wordt niet herkend" (zonder "), dan kun je zelf wel hulp vinden die bij jouw pc en besturingssysteem past. Er zijn veel sites waarin de oplossing voor dit probleem besproken wordt.

Als je aangeeft welke Windowsversie je gebruikt en of bovenstaande het geval is, dan kan ik je ook wel stap voor stap aangeven wat je moet doen.

Dank je wel voor je uitgebreide reactie!

Het is Windows 7.

Ik ga morgen aan de hand van die site kijken of het lukt.

Anders weet ik je zéker te vinden.

Nogmaals dank.
quote:liubi schreef op 13 mei 2015 @ 21:14:

Ik weet niet welke router je hebt. Normaal gezien moet op de website van de router de informatie staan. Of je kunt googelen naar het merk. Daar moet het uitgelegd staan. Ik geloof niet dat het invloed heeft op de smartphones. Omdat die sowieso ook via een van deze Europese kanalen goed werken.

Jij ook bedankt.

Website van de router pak ik er morgen ook bij.

Ik hoop dat het lukt.

Wil m'n moedertje zo graag helpen.
Volgens mij moet je eerst Wifi aanzetten toch en dan met een wachtwoord inloggen? Tenminste ik neem toch aan dat er een wachtwoord op de wifi verbinding zit.
quote:closednote schreef op 13 mei 2015 @ 21:20:

Volgens mij moet je eerst Wifi aanzetten toch en dan met een wachtwoord inloggen? Tenminste ik neem toch aan dat er een wachtwoord op de wifi verbinding zit.

Ja, staat aan.

Maar ik krijg nergens de gelegenheid om in te loggen, zo ver kom ik niet eens.
Deze heb je vast al gelezen op internet (staat bij bol.com):

Installatie van de bijgeleverde stuurprogramma's ging goed, maar ik kreeg de 5GHz verbinding met de adapter niet tot stand. Dit product bevat een (belachelijke) gebruiksaanwijzing, waar alleen 'click' 'click' en wat plaatjes op staan; op de website kun je geen tips&tricks vinden.

Na overleg met de helpdesk van Sitecom bleek het volgende: de instelling van ons modem/router moest aangepast worden. In de Wifi 5GHz instelling stond de kanaalkeuze op 'auto'. Dit moest gewijzigd worden in een van de Europese standaardkanalen 36, 40, 44 of 48. Nadat ik dat had gedaan, zag de adapter het netwerk wel en kon ik mijn laptop verbinden met onze 5GHz wifi verbinding. Vanaf dat moment heb ik een supersnelle verbinding (minpunt is dat je bij 5GHz niet te ver van het modem/router kunt gaan zitten). Ik ben (nu) erg tevreden over dit artikel!

Ik denk net als Liubi dat hier je oplossing in zit.

Hoe je bij die kanalen komt, weet ik niet, ik vermoed dat als je inlogt op de site van de router je dit aan kan passen.

De USB-adapter wordt wél herkend door je computer, daar hoef je niet meer aan te knobbelen.

Het feit dat je een geel driehoekje hebt, betekent dat de pc verbinding probeert te maken met internet maar dat dit niet lukt. Waarschijnlijk omdat de verbinding met de router niet goed tot stand komt.

Je zei dat je helemaal geen routers in de lijst ziet staan.

Zijn ze er wel? Zie je op je telefoon wél een lijst met routers staan?

Je kan eventueel ook nog proberen om van je telefoon een hotspot te maken en kijken of de USB-adapter daar wel mee kan connecten. Dan weet je ook dat het dus ligt aan de specifieke communicatie tussen USB-adapter en de router van je moeder.

Succes, dit zijn hele frustrerende dingen...
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Kurritsj: dank je wel!

Ik ga ermee aan de slag.

(Ik had dat verhaal nog niet gelezen).
Wat Liubi en Kurritsj zeggen; Die Sitecom Wifi Usb adapter mist DFS certificering, waardoor je op de router niet de instelling 'auto' kunt gebruiken voor het kanaal dat gebruikt wordt (het kanaal moet gewijzigd worden in een van de Europese standaardkanalen 36, 40, 44 of 48) Je zult daarvoor als admin op de router moeten inloggen (meestal http://192.168.1.1) met een apparaat dat al verbonden is met het netwerk van je moeder (je moeder moet jou kunnen vertellen met welk wachtwoord je op de router kan inloggen) Het hangt van de router(software) af waar je de wireless network settings kan vinden om dat kanaal aan te passen (Google desnoods voor de gebruiksaanwijzing als je het niet kan vinden) Apart trouwens dat ze je dit in die speciaalzaak niet konden vertellen.
quote:Stampertje_78 schreef op 13 mei 2015 @ 22:12:

Apart trouwens dat ze je dit in die speciaalzaak niet konden vertellen.Eens!
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
quote:Stampertje_78 schreef op 13 mei 2015 @ 22:12:

Apart trouwens dat ze je dit in die speciaalzaak niet konden vertellen.

Ik vroeg heel hoopvol aan die man: 'Heeft u tips voor me?'

Het enige wat hij toen voor me had was: 'Bel de helpdesk van Sitecom maar, die moeten je erdoorheen kunnen loodsen'.

Was inderdaad wel een beetje teleurstellend.

En nog één keer voor de zekerheid: als ik dat kanaal van die router wijzig, krijgen we niet opeens het probleem dat onze smartphones en iPads geen verbinding meer maken, toch? Want dat zou wel echt een probleem zijn.
Oh ja Stampertje; jij ook erg bedankt voor de info!
Je iPad en iPhone zouden gewoon verbinding moeten hebben als je het kanaal wijzigt, en anders kun je altijd het modem nog een reset geven.

Ook kun je t.a.t. Het modem benaderen wanneer je de pc met een vaste kabel aan het modem verbindt.

Het is veel makkelijker om iemand telefonisch erdoor heen te loodsen dan het in een winkel te moeten uitleggen. Zo'n sitecom persoon kent waarschijnlijk alle Windows systemen uit zijn hoofd. En jij ben als je thuis komt vd winkel ws alles wat je moet doen alweer vergeten.
Heb je de computer al lid gemaakt van een netwerk ?

Wanneer telefoon en/of ipad wel goed aanmelden op wifi is er geen probleem met de router.

De eerder genoemde kanalen waarop je in zou moeten stellen zijn zeker niet op alle routers beschikbaar, alleen op de routers welke op meerdere frequenties kunnen werken.
Niet geschoten is altijd mis
quote:sushilala schreef op 13 mei 2015 @ 22:47:

Het is veel makkelijker om iemand telefonisch erdoor heen te loodsen dan het in een winkel te moeten uitleggen. Zo'n sitecom persoon kent waarschijnlijk alle Windows systemen uit zijn hoofd. En jij ben als je thuis komt vd winkel ws alles wat je moet doen alweer vergeten.Ja, daar heb jij weer gelijk in.
quote:Bitje93 schreef op 13 mei 2015 @ 22:48:

Heb je de computer al lid gemaakt van een netwerk ?

Wanneer telefoon en/of ipad wel goed aanmelden op wifi is er geen probleem met de router.

De eerder genoemde kanalen waarop je in zou moeten stellen zijn zeker niet op alle routers beschikbaar, alleen op de routers welke op meerdere frequenties kunnen werken.

Ik laat morgenmiddag weten of het gelukt is.

Lid maken van een netwerk is me niet gelukt.

Ik denk dat dit hele verhaal mij een beetje boven m'n pet gaat, maar ik ga morgen m'n best doen.

Ben in ieder geval heel blij met al jullie reacties.

Bedankt!
Het is trouwens nog makkelijker om je motherboard te upgraden met wifi. Laat dit door de computerzaak installeren

Dan ben je nooit meer afhankelijk van die stomme adapters
quote:liubi schreef op 14 mei 2015 @ 06:45:

Het is trouwens nog makkelijker om je motherboard te upgraden met wifi. Laat dit door de computerzaak installeren

Dan ben je nooit meer afhankelijk van die stomme adapters

Oh?

Dat is dan gewoon een kwestie van de desktop naar de computerzaak brengen, toch?

Klinkt heel aantrekkelijk, moet ik zeggen.

Is zoiets duur? (Ik snap dat je geen exacte prijs weet, maar ongeveer?)
Heb je met de rechtermuisknop geklikt op het symbooltje wat de internettoegang aangeeft rechtsonder. Dan komen er de beschikbare toegangspunten te zien. Klikken op het juiste toegangspunt en het wachtwoord invoeren. Verbinding maken en kijken of het werkt.

Als je het juiste toegangspunt/wachtwoord hebt ingevoerd eventueel de stroom van de router halen en deze opnieuw inschakelen. Als het goed is moet dan het uitroepteken weg zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven