Is er een computerfreak in de zaal?

13-05-2015 19:48 86 berichten
Oké, ik sta op het punt een Wi-Fi USB-adapter uit het raam te donderen.

Maar laat ik eerst even vertellen wat er gaande is.

Mijn moeder heeft haar computer van boven naar beneden verplaatst.

De computer heeft geen ingebouwde Wi-Fi, dus ze heeft deze adapter aangeschaft:

Aan mij de vraag om het gebeuren te installeren, want vergeleken bij mijn moeder ben zelfs IK een whizzkid.

Maar het lukt niet!

De computer geeft wel aan dat de installatie (vanaf de CD die erbij zit) gelukt is, maar vervolgens gebeurt er helemaal niets.

Ik heb het netwerkcentrum geopend, maar daar werd ik niet veel wijzer van. Ik zie ook nergens een icoontje van de geïnstalleerde adapter, kan het hele ding op de computer niet vinden.

Vanmiddag ben ik naar een speciale computerzaak gegaan, om te vragen of het misschien aan de router ligt. Ik dacht dat de adapter misschien niet werd herkend door de router of zo. De man in de computerzaak zei echter dat de adapter prima geschikt is voor deze router en computer. Hij raadde me aan om de helpdesk van Sitecom te raadplegen.

Dat ga ik ook doen, maar éérst wil ik het aan jullie vragen.

Enig idee hoe ik te werk moet gaan?

Overigens ben ik nu niet bij mijn moeder, dus eventuele tips kan ik niet meteen uitproberen.

Het plan is om dat morgenmiddag te gaan doen.

Alvast bedankt!
quote:Gebra schreef op 14 mei 2015 @ 09:54:

Heb je met de rechtermuisknop geklikt op het symbooltje wat de internettoegang aangeeft rechtsonder. Dan komen er de beschikbare toegangspunten te zien. Klikken op het juiste toegangspunt en het wachtwoord invoeren. Verbinding maken en kijken of het werkt.

Als je het juiste toegangspunt/wachtwoord hebt ingevoerd eventueel de stroom van de router halen en deze opnieuw inschakelen. Als het goed is moet dan het uitroepteken weg zijn.

Volgens mij heb ik dat gedaan.

Vanmiddag nog maar eens kijken.

Bedankt.
quote:Vl43inder schreef op 13 mei 2015 @ 21:13:

Ik denk dat de computer de hardware niet herkende.

In dat geval zie je in Windows Verkenner onder het kopje Computer wel de C: schijf en wellicht nog andere schijven maar niet E: [naam USB apparaat]. Het kan ook een andere schijf dan E zijn.

Het ligt aan je Windowsversie wat je precies moet doen om het euvel te verhelpen. Nou ja, je moet in iedere versie eigenlijk hetzelfde doen maar de instructies om in de juiste schermen te komen om acties uit te voeren variëren.

Op deze site staat info over dit probleem: https://www.windows-helpdesk.nl/usb-poo ... rken-niet/

En als je googlet op "USB stick wordt niet herkend" (zonder "), dan kun je zelf wel hulp vinden die bij jouw pc en besturingssysteem past. Er zijn veel sites waarin de oplossing voor dit probleem besproken wordt.

Als je aangeeft welke Windowsversie je gebruikt en of bovenstaande het geval is, dan kan ik je ook wel stap voor stap aangeven wat je moet doen.

Ik denk niet dat bovenstaande het geval is.

Er is geen enkele USB-uitgang waar een uitroepteken voor staat, alles werkt naar behoren staat er.

Ik denk niet dat mij dit gaat lukken.

De site van de router is helemaal in het Engels, en dat is te moeilijk voor me.

Ik ga nog even kijken hoe dat precies werkt met die helpdesk, en of die vandaag überhaupt te bereiken is. Ik denk het eigenlijk niet.
De computer geeft aan dat er geen stuurprogramma is gevonden.
Helpdesk is 80 cent per minuut.

Ook wel weer logisch, maar twijfel of ik dat moet doen.
Start - configuratiescherm - systeem en beveiliging -- apparaatbeheer. Wachtwoord ingeven - netwerkadapters - eigenschappen - stuurprogramma - stuurprogramma bijwerken.

Misschien werkt het?

En als het niet werkt, dan kun je misschien de nieuwste driver downloaden. Je gaat daarvoor naar de site van de computerfabrikant. Geeft nummer/model in en dan krijg je als het goed is de nieuwste drivers. Deze kun je dan downloaden zodat de computer ook met wireless compatibel is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lotte35 schreef op 14 mei 2015 @ 13:53:

De computer geeft aan dat er geen stuurprogramma is gevonden.

Wat deed je op het moment dat de computer deze melding gaf? Heb je ondertussen al geprobeerd op de router in te loggen om het kanaal te wijzigen?

Edit: is de computer nu wel aangesloten op het netwerk met een kabel?
Bedankt liubi.

Ik ben inmiddels weer thuis, ben er helemaal klaar mee.

Helpdesk gebeld, waar ik direct in de wacht werd gezet met een muziekje.

Na twee minuten heb ik het maar voor gezien gehouden.

Volgens mij heb ik geprobeerd wat jij nog schrijft, maar ik kan me niet herinneren dat ik ergens een wachtwoord kon ingeven.

Ik denk dat ik dit moet overlaten aan iemand die hier handiger in is dan ik.
quote:Stampertje_78 schreef op 14 mei 2015 @ 14:43:

Wat deed je op het moment dat de computer deze melding gaf? Heb je ondertussen al geprobeerd op de router in te loggen om het kanaal te wijzigen?Nee, ik wist niet hoe dat moest.
quote:Lotte35 schreef op 14 mei 2015 @ 14:48:

[...]

Nee, ik wist niet hoe dat moest.Om in je router te komen moet je 192.168.1.1 in de adresbalk van je browser typen. Je krijgt dan een inlogschermpje waarin je, in de meeste gevallen, twee keer admin moet intypen. Dan kom je in het configuratiescherm van je router, daar kun je de kanalen wijzigen.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
quote:Alixane schreef op 14 mei 2015 @ 15:15:

Om in je router te komen moet je 192.168.1.1 in de adresbalk van je browser typen. Je krijgt dan een inlogschermpje waarin je, in de meeste gevallen, twee keer admin moet intypen. Dan kom je in het configuratiescherm van je router, daar kun je de kanalen wijzigen.

Hoe wéét je zulke dingen.....

Maar..... intypen in de adresbalk.

Heeft dat zin, als ik geen internetverbinding heb...?
Of vraag ik nu iets ontzettend doms?
Dat had je, als je op het wifi-netwerk van je moeder zat met je mobiel, zelfs met je telefoon kunnen doen. Of de pc even met een kabeltje met de router verbinden, dan kan het met de pc ook. Maar als ik jou zo lees: breng die adapter maar gewoon terug naar de winkel en ga kijken voor een beter alternatief als die pc perse op Wifi moet; beter zou zijn om gewoon een bekabelde aansluiting te regelen (dat zou in een woonkamer niet zo heel lastig moeten zijn) dan heb je helemaal geen adapter nodig.

Edit: @Alixane: ik hoopte eigenlijk dat er wat beters dan 'admin' als wachtwoord ingesteld zou zijn...
quote:Stampertje_78 schreef op 14 mei 2015 @ 15:48:

Dat had je, als je op het wifi-netwerk van je moeder zat met je mobiel, zelfs met je telefoon kunnen doen. Of de pc even met een kabeltje met de router verbinden, dan kan het met de pc ook. Maar als ik jou zo lees: breng die adapter maar gewoon terug naar de winkel en ga kijken voor een beter alternatief als die pc perse op Wifi moet; beter zou zijn om gewoon een bekabelde aansluiting te regelen (dat zou in een woonkamer niet zo heel lastig moeten zijn) dan heb je helemaal geen adapter nodig.

Oh, ik dacht dat het per se op de PC moest, dat inloggen op de router.

Je ziet: ik heb er echt niet veel verstand van.

Nu ik weet dat het ook op de iPad kan, ga ik dat nog wel een kans geven.

Je ziet het goed hoor; ik zou het liefst de hele zwik terugbrengen. Nou nee, het liefst zou ik willen dat iemand anders het doet, omdat ik zelf gewoon te weinig thuis ben in dit soort dingen.

Wel heel erg bedankt weer, voor alle tips.

Dat met die router ga ik dit weekend nog proberen.
Gewoon proberen Lotte, en als het niet lukt er iemand bij halen die er handig in is. Niks geen schande hoor dat je het allemaal niet weet, ik vind het al heel wat dat je heb probeert!
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
quote:Alixane schreef op 14 mei 2015 @ 16:16:

Gewoon proberen Lotte, en als het niet lukt er iemand bij halen die er handig in is. Niks geen schande hoor dat je het allemaal niet weet, ik vind het al heel wat dat je heb probeert!

Wat lief dat je dat zegt, dank je wel!

Ik ben er echt al dagen mee bezig, wil m'n moeder graag helpen.

Reden dat die PC naar beneden is gehaald, is dat haar man (oftewel mijn stiefvader) in een rolstoel is beland, omdat hij vijf maanden geleden een herseninfarct heeft gehad. Dit weekend slaapt hij voor het eerst weer een nachtje thuis, en hij zou zo graag weer een beetje klooien op zijn computer. iPad is lastiger voor hem, hij tikt steeds op dingen waar hij niet op moet tikken
quote:Alixane schreef op 14 mei 2015 @ 15:15:

Om in je router te komen moet je 192.168.1.1 in de adresbalk van je browser typen.

Wat knap van jou dat je dat weet, volgens mij is dat afhankelijk van merk en type router. Soms zelf van de provider.

Mijn router kom je in ieder geval niet in met dat IP-adres.

quote:liubi schreef op 14 mei 2015 @ 14:19:

En als het niet werkt, dan kun je misschien de nieuwste driver downloaden. Je gaat daarvoor naar de site van de computerfabrikant. Geeft nummer/model in en dan krijg je als het goed is de nieuwste drivers.Het betreft hier een USB-WIFI adapter, volgens mij moet je dan op de site van de fabrikant van de adapter zijn voor de nieuwste drivers.
bitje93 wijzigde dit bericht op 14-05-2015 17:43
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Niet geschoten is altijd mis
Geen zin om alles te lezen, maar heb je een andere USB poort geprobeerd?

Ook kan je je USB poorten opnieuw installeren.

Anders in safe mode opstarten met uitgeschakelde driver signature.

Als dat niet werkt is er een driver conflict, of de adapter is gewoon kapot.
Als de computer al wat ouder is, dan is hij mss niet compatibel met wifi en daarvoor moet je volgens mij de juiste driver van de computer hebben.
quote:Muloza schreef op 14 mei 2015 @ 17:45:

Geen zin om alles te lezen, maar heb je een andere USB poort geprobeerd?

Ook kan je je USB poorten opnieuw installeren.

Dat las ik inderdaad, toen het stuurprogramma niet herkend werd, en ik doorklikte voor meer informatie.

Ik ben daar maar niet aan begonnen, bang om dingen te laten verdwijnen en nooit meer terug te vinden.

Wat me net wel te binnen schoot: een collega van me vertelde me pas dat hij zelf dingen aan zijn computer had veranderd. Hij had hem echt uit elkaar gehaald, en er volgens mij nieuwe hardware ingezet (dat kan, toch....?). Als hij zo handig is, zou hij dan ook iets met dat motherboard kunnen doen, zodat de computer wel Wi-Fi heeft (en dan dus zonder die ellendige adapter)?
quote:liubi schreef op 14 mei 2015 @ 17:52:

Als de computer al wat ouder is, dan is hij mss niet compatibel met wifi en daarvoor moet je volgens mij de juiste driver van de computer hebben.Volgens mij is hij vrij nieuw.
Ja je kunt de behuizing openschroeven en dan de onderdelen vervangen.
Oké.

Dan vraag ik hem of hij het ziet zitten.
Als je de USB adapter weg doet dan heb je een interne wifikaart (= nieuwe hardware) nodig. Die kan jouw collega (of de winkel) dan op het moederbord zetten.

Maar je kunt niet iets aan het moederbord veranderen waardoor je ineens wifi hebt.

Althans, het lijkt alsof je dat denkt als ik je post goed lees...
Je kunt toch een nieuw motherboard met wifi erin laten zetten?

Of alleen een nieuwe wifi kaart, dat gaat natuurlijk ook
quote:sushilala schreef op 14 mei 2015 @ 20:28:

Als je de USB adapter weg doet dan heb je een interne wifikaart (= nieuwe hardware) nodig. Die kan jouw collega (of de winkel) dan op het moederbord zetten.

Maar je kunt niet iets aan het moederbord veranderen waardoor je ineens wifi hebt.

Althans, het lijkt alsof je dat denkt als ik je post goed lees...

Dank je voor deze info!

Ja joh, je kunt mij alles wijsmaken hoor.

Als jij zegt dat ik het moederbord moet laten meedraaien met de bonte was om Wi-Fi te krijgen, dan láát ik het moederbord meedraaien met de bonte was

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven