Laptop probleem

29-03-2021 20:01 90 berichten
Mijn laptop Lenovo IdeaPad start niet meer op in het normale scherm. Ik zie een zwart scherm met de melding:

Default boot device missing of boot failed.
Insert recovery media and hit any key.
Then select 'boot manager' to choose a new boot device of tot boot recovery media.

Alleen heb ik geen recovery media disk. Is mijn laptop nu ten dode opgeschreven?

Ik weet dat er een aan/uit knop aan zit en een stekker. Tot zover mijn technische kennis wb de laptop. Kan iemand mij helpen met simpele stappen het weer aan de praat te krijgen?
Dank jullie wel voor het meedenken hoor.

Ik heb geïnformeerd bij een pc winkeltje hier in de buurt en hij vraagt € 32,50 voor het plaatsen van een nieuwe schijf. De schijf komt daar nog bij, dan ca € 60 totaal.
Maar wat kan er nog meer kapot zijn. Want stel dat er meer kapot is dan ben ik sowieso die € 60 al kwijt.

Ik heb ook op YT gegoogeld hoe een schijf er uit te halen. Ziet er niet moeilijk uit maar dan nog, wat kan er nog meer defect zijn of gaat er binnenkort kapot.
Nu weet ik dat niemand daar een zinnig antwoord op kan geven maar vraag me af of investeren nog de moeite waard is.

Het is een laptop van 5 jaar oud, nog geen € 250 gekost.
Alle reacties Link kopieren
De harde schijf en de batterij zijn het meest ouderdomsgevoelig. De rest kan in theorie nog makkelijk 5 jaar mee, al worden dat wellicht 5 hele trage jaren.

Ik acht de kans dat je klaar bent na die 92,50 euro significant, maar persoonlijk vind ik dat een 5 jaar oude knetter goedkope laptop niet waard. Want zo'n laptop wordt ook traag, dus dan heb ik zelf liever een nieuwe snellere of zelfs een gerefurbishde (helemaal als er geen SSD in deze it). Maar ik ben ook een redelijke PC snob.
Alle reacties Link kopieren
Een goeie 30 euro voor een SSD (zie link van Kastella) en 3 tientjes om hem er in te laten zetten. Waarbij ik aanneem dat hij dan ook zorgt dat Windows weer werkt?

Zou ik doen.
Je pc werkte verder nog. Als je auto het niet doet, omdat de accu kapot is, vervang je die toch ook?
Ook al is er een kans dat gelijk met de accu ook de koppeling kaduuk ging en de uitlaat lek ging.

Je laptop werkte nog. En hij kon zelfs op het scherm nog weergegeven dat er een probleem met het opstartmedium was. Dus je scherm werkt nog, en in de basis is hij ook gestart (zij het zonder Windows).

En mocht je pc het alsnog opgeven binnen een aantal maanden: die schijf kun je hergebruiken in een nieuwe pc als extra schijf of eventueel als een externe (via een usb verloopkabel)
In dat geval heb je alleen het arbeidsloon van 32.50 verspild
Alle reacties Link kopieren
Met dit apparaatje,
https://www.bol.com/nl/p/orico-2-5-inch ... oductTitle

Kan je die interne usb disk ook geburiken als losse externe drive. Dus mocht die laptop nog eens de pijp aan Maarten geven, kun je hem alsnog gewoon gebruiken als usb drive.

Oja, ik neem aan dat voor die 3 tientjes ze windows niet opnieuw installeren.

Herinstalleren windows.
Ik heb even gekeken hoe ik ik dat ooit alweer deed (ook een Lenovo).

Je moet een "media creation tool" maken (zie link hieronder), die een usb stick kan formatteren tot een upstart stick (minimum 8 GB). Hopelijk heb je er nog eentje ongebruikt liggen of kun je er eentje lenen, dat is het makkelijkst.

https://support.microsoft.com/en-us/win ... c3b507420d

Verder heb je een actieve internetverbinding nodig (waar je flink wat data over kan trekken)

Ik heb op mijn laptop ook geen keycodes staan, alleen maar een logootje dat er ooit windows 8 op stond. In principe houdt Microsoft al een tijdje zelf bij of jouw PC (elke pc heeft een unieke key) een geldige licentie heeft. Zo ja, dan is het gewoon een kwestie van opnieuw installeren vanaf die usb stick.

Oja. je kan dan nog lachen om Windows 8, maar dat laptopje doet het nog prima. Mijn vriendin gebruikt em voor teams meetings voor haar werk en office doet het er nog steeds prima op.


Hier nog wt meer info. Maar eigenlijk is het niet zo'n drama. Maak een opstartdisk en volg de stappen.

https://answers.microsoft.com/en-us/win ... 3e6544b35d

Succes! Wie niet waagt die niet wint!
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
07-04-2021 11:15
Want zo'n laptop wordt ook traag, dus dan heb ik zelf liever een nieuwe snellere of zelfs een gerefurbishde (helemaal als er geen SSD in deze it).
Een laptop wordt helemaal niet traag, althans niet de hardware. De vertraging na verloop van tijd zit in de software, niet in de hardware. Er komt een nieuwe schijf met frisse windows-install op. En met een ssd wordt hij zelfs nog een stuk sneller dan voorheen. Dat ding wordt dus sneller dan hij was toen TO hem kocht. En dat voor een paar tientjes.
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
07-04-2021 11:06
Maar wat kan er nog meer kapot zijn. Want stel dat er meer kapot is dan ben ik sowieso die € 60 al kwijt.
Laptops gaan niet snel kapot. Het is geen auto die slijt. De accu wordt minder na verloop van tijd en de schijf kan kapot (soms langzamerhand, soms ineens). De rest gaat zelden stuk bij normaal gebruik.
Alle reacties Link kopieren
Knuddestudder schreef:
07-04-2021 21:26
Een laptop wordt helemaal niet traag, althans niet de hardware. De vertraging na verloop van tijd zit in de software, niet in de hardware. Er komt een nieuwe schijf met frisse windows-install op. En met een ssd wordt hij zelfs nog een stuk sneller dan voorheen. Dat ding wordt dus sneller dan hij was toen TO hem kocht. En dat voor een paar tientjes.
Nou ja meestal evolueert de software tot voorbij het punt dat de hardware het goed kan draaien (games zijn hier het beste voorbeeld van), maar misschien is dat niet van toepassing op enkel webbrowsen en word documenten bewerken, ben niet heel savvy met hardware/software dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
08-04-2021 09:41
Nou ja meestal evolueert de software tot voorbij het punt dat de hardware het goed kan draaien (games zijn hier het beste voorbeeld van), maar misschien is dat niet van toepassing op enkel webbrowsen en word documenten bewerken, ben niet heel savvy met hardware/software dingen.
Dat is inderdaad het geval. Maar dan wordt de software dus steeds veeleisender, ipv dat de hardware trager wordt :-)
Het effect is natuurlijk wel hetzelfde.

Software als browsers, mailclients en tekstverwerkers evolueren qua benodigde systeembronnen lang niet zo snel als games en grafische software etc. Dus grote kans dat TO qua hardware nog jaren met haar laptopje vooruit kan.
Slecht te lezen door automatische correctiefoutjes 🙄.
anoniem_398085 wijzigde dit bericht op 09-04-2021 18:06
95.37% gewijzigd
Heb de laptop eergisteren weggebracht naar een winkeltje hier in de buurt, soort Handyman maar dan voor pc's.
De batterij liep gauw leeg en laptop heel traag. Dit wist ik al maar omdat ik het niet zo heel veel gebruik had ik er niet zo een probleem mee.

Toen kwam hij met een refurbished laptop een Dell Inspiron. Deze moest 225 euro kosten maar ik mocht deze kopen voor 200 euro en 6 maanden garantie. Heb nu voor deze gekozen ook omdat deze wel veel sneller is dan een goedkope nieuwe laptop. Het is een locale winkel en staat goed bekend hier in het deurp. Moet wel een paar dagen wachten want de batterij is kapot en hij heeft deze nu besteld.

Is het een goede deal of niet? Zeker voor wat ik er mee doe, tekstverwerken, boeken downloaden en mp3 bestanden overzetten. Verder niets. Er zit Windows 10 op.

Hij had er nog meer maar die kosten allemaal rond de 400 en 500 euro en dat vind ik best een hoop geld.
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
09-04-2021 17:45
Heb de laptop eergisteren weggebracht naar een winkeltje hier in de buurt, soort Handyman maar dan voor pc's.
De batterij liep gauw leeg en laptop heel traag. Dit wist ik al maar omdat ik het niet zo heel veel gebruik had ik er niet zo een probleem mee.

Toen kwam hij met een refurbished laptop een Dell Inspiron. Deze moest 225 euro kosten maar ik mocht deze kopen voor 200 euro en 6 maanden garantie. Heb nu voor deze gekozen ook omdat deze wel veel sneller is dan een goedkope nieuwe laptop. Het is een locale winkel en staat goed bekend hier in het deurp. Moet wel een paar dagen wachten want de batterij is kapot en hij heeft deze nu besteld.

Is het een goede deal of niet? Zeker voor wat ik er mee doe, tekstverwerken, boeken downloaden en mp3 bestanden overzetten. Verder niets. Er zit Windows 10 op.

Hij had er nog meer maar die kosten allemaal rond de 400 en 500 euro en dat vind ik best een hoop geld.
Zonder de specificaties te noemen is dat niet te achterhalen.
Sorry typenummer had ik in mijn voorlaatste post geplaatst maar.ging dus een eigen leven leiden door automatische correctie.

Deze link krijg ik net doorgestuurd van de winkel

https://tweakers.net/pricewatch/328326/ ... ificaties/
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
10-04-2021 10:08
Sorry typenummer had ik in mijn voorlaatste post geplaatst maar.ging dus een eigen leven leiden door automatische correctie.

Deze link krijg ik net doorgestuurd van de winkel

https://tweakers.net/pricewatch/328326/ ... ificaties/
Is een nette deal vind ik, 4GB RAM vind ik wel aan de krappe kant voor windows. Zou Linux installeren erop geen optie voor je zijn? Die heeft minder resources nodig, en voor wat jij zo te lezen doet is Linux prima voor je.
Dank je wel voor je FB.

Linux ken ik niet. Ben alleen bekend met Windows.
Op mijn Lenovo had ik volgens mij minder dan 4 GB
Linux associeer ik zelf toch altijd meer met mensen die wat meer van IT weten, ook al is het nog zo goed voor de eenvoudige gebruiker.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
10-04-2021 11:44
Linux associeer ik zelf toch altijd meer met mensen die wat meer van IT weten, ook al is het nog zo goed voor de eenvoudige gebruiker.
Mooi is Linux vind ik persoonlijk goed draaien op Dell machines, de ondersteuning voor de hardware is er goed. En zeker een distributie als Ubuntu is goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
10-04-2021 10:08
Sorry typenummer had ik in mijn voorlaatste post geplaatst maar.ging dus een eigen leven leiden door automatische correctie.

Deze link krijg ik net doorgestuurd van de winkel

https://tweakers.net/pricewatch/328326/ ... ificaties/
Een 17 inch scherm (dat is groot voor een laptop) met slechts 1600x900 resolutie zou ik nooit nemen, hoe goedkoop ook. Heb je hem wel uitgeprobeerd?
PizzaVreter schreef:
10-04-2021 12:23
Mooi is Linux vind ik persoonlijk goed draaien op Dell machines, de ondersteuning voor de hardware is er goed. En zeker een distributie als Ubuntu is goed te doen.
Jawel, maar voor veel mensen praat je nu al abracadabra.
novaviva schreef:
10-04-2021 12:56
Jawel, maar voor veel mensen praat je nu al abracadabra.

:-D




Ik heb de laptop binnen. Ik mocht het volgende week ophalen maar het is vroeg in de avond gebracht. Wat een service.
Helemaal klaar gemaakt om ermee aan de slag te gaan en ik ben er hartstikke blij mee.
Het is echt supersnel met opstarten en programma's openen, in een paar seconden. Groot verschil met de IdeaPad wat minutenlang kon duren. 5 of 10 minuten was geen uitzondering.

En het is idd een groot beeldscherm maar vind het eigenlijk wel prima zo. Lekker duidelijk en werk ermee aan mijn bureau, niet op de bank.
Hoop dat ik er weer even mee vooruit kan.

Zou nooit een refurbished laptop gekocht hebben maar door dit topic toch maar gedaan en ben blij dat ik dit topic heb geopend. De pc winkel staat bekend om zijn goede service en dat speelde ook mee.

Bedankt voor jullie tips, advies en mij erop hebben gewezen om te kijken naar een refurbished model.

Ik ben er heel blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Knuddestudder schreef:
10-04-2021 12:54
Een 17 inch scherm (dat is groot voor een laptop) met slechts 1600x900 resolutie zou ik nooit nemen, hoe goedkoop ook. Heb je hem wel uitgeprobeerd?
Dat komt omdat hij uit 2013ish komt.

Oud besje is het, maar voor die tijd was het een mooi ding, zag dat hij rond de 750 gekost heeft toen. Dus sowieso een upgrade over jouw 5 jaar oude goedkope dingetje. Voor 250 euro kan je er geen buil aan vallen. :)
Ugli schreef:
10-04-2021 23:02
Dat komt omdat hij uit 2013ish komt.

Oud besje is het, maar voor die tijd was het een mooi ding, zag dat hij rond de 750 gekost heeft toen. Dus sowieso een upgrade over jouw 5 jaar oude goedkope dingetje. Voor 250 euro kan je er geen buil aan vallen. :)


€ 200 zelfs en 6 mnd garantie. Nieuwe batterij zit er in dus kan er wel even mee vooruit. Een flinke upgrade idd.

Klopt 2012/13, staat ook bij de specificaties in de link in een van mijn posts. Dat wist ik maar daar is de prijs ook naar. Ik hoop er een jaar of 3, 4 mee te doen dan ben ik al blij.
Alle reacties Link kopieren
Renee* schreef:
10-04-2021 21:51
:-D




Ik heb de laptop binnen. Ik mocht het volgende week ophalen maar het is vroeg in de avond gebracht. Wat een service.
Helemaal klaar gemaakt om ermee aan de slag te gaan en ik ben er hartstikke blij mee.
Het is echt supersnel met opstarten en programma's openen, in een paar seconden. Groot verschil met de IdeaPad wat minutenlang kon duren. 5 of 10 minuten was geen uitzondering.

En het is idd een groot beeldscherm maar vind het eigenlijk wel prima zo. Lekker duidelijk en werk ermee aan mijn bureau, niet op de bank.
Hoop dat ik er weer even mee vooruit kan.

Zou nooit een refurbished laptop gekocht hebben maar door dit topic toch maar gedaan en ben blij dat ik dit topic heb geopend. De pc winkel staat bekend om zijn goede service en dat speelde ook mee.

Bedankt voor jullie tips, advies en mij erop hebben gewezen om te kijken naar een refurbished model.

Ik ben er heel blij mee.
Dat je daar genoegen mee kon nemen :woa: Ik ben blij dat je een betere laptop hebt en toch voor een refurbished bent gegaan. Voor veel mensen is een refurbished laptop/computer meer dan zat.
Alle reacties Link kopieren
Zo hee, Laptopverkopers hanteren "tegenwoordig" dezelfde methodes als tweedehands autoverkopers.

Heb je je oude latop ingeleverd? Want die kan hij waarschijnlijk ook weer fijn "refurbishen" en weer voor een honderdje verpatsen.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk had ik geen cent neergelegd voor een refurbished laptop van 10 jaar oud. Alle hardware loopt op z'n einde namelijk qua capaciteiten. Welke Windows heb je daar op gekregen?

Waarschijnlijk is het voor jou snel vergeleken met je oude laptop. Voor mijn ervaring zal hij waarschijnlijk super traag zijn. Een programma opstarten moet binnen 1 a 2 seconden gebeuren.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Die andere gooide hij letterlijk in een bak met allemaal onderdelen die afgevoerd worden. De harde schijf heeft hij er uit gehaald en heb ik meegenomen.

Deze laptop is heel snel. Opstarten paar tellen, browser en office i.d. Nog geen 2 minuten later en dan kan ik er mee werken.
Office werkt ook heel snel, overschakelen van internet naar office in 2 seconden en ik werk ca 4 uur achter elkaar en laad het op als de accu op 25% staat.

Ik kan nu wel gaan denken het is een oude laptop maar voor nu is deze sneller en beter dan mijn Lenovo ooit is geweest. Ik hoop dat ik er een jaar of 2 of 3 mee vooruit kan dan ben ik al blij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven