Nieuwe smartphone, tips?

14-08-2019 19:44 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na ruim 3 jaar wordt de batterij van mijn Huawei P9 echt minder en is het tijd voor een andere smartphone. Ik ben benieuwd of iemand goede ervaringen of tips heeft?

Wat ik zoek in een telefoon:
- Niet te groot formaat. Mijn Huawei P9 vind ik wat betreft de afmetingen fijn en groot genoeg. Ik heb geen grote handen en wil hem graag met 1 hand kunnen bedienen. Dat lukt me met de P9 (145x71x7 mm)
- Goede camera die ook in wat donkere omstandigheden goede foto's oplevert. De camera vind ik belangrijk, de selfiecamera niet
- Scherm nog goed leesbaar in zonlicht
- Nog geruime tijd voorzien van updates en ik moet er weer een paar jaar mee vooruit kunnen
- Minimaal 64GB interne opslagruimte of de mogelijkheid om het geheugen uit te breiden
- Als los toestel te koop
- Soepel lopend en snel schakelen tussen apps

Mooi meegenomen zijn:
- Aparte koptelefoonaansluiting
- Snel opladen
- Niet te zwaar qua gewicht (mijn oude P9 is 144 gram en perfect qua gewicht)
- Niet teveel voorgeïnstalleerde programma's waar je toch niets mee doet maar die je niet kunt verwijderen. Stock Android zou prima zijn.

Ik ga, naast bellen en whatsappen, de telefoon vooral gebruiken voor internetten, mailen, youtube filmpjes kijken (Netflix kijk ik liever op tablet), foto's en af en toe een filmpje maken, muziek luisteren, navigatie en wat spelletjes. Zware games verwacht ik er niet op te gaan spelen.

Voor mijn werk heb ik een Huawei P Smart gehad en ik heb nu een Samsung Galaxy A6. Beide vind ik beduidend minder fijn en minder soepel lopen dan mijn oudere P9.

Hoewel ik nu met de P9 een Android telefoon heb, sta ik ook open voor iPhone als dat een beter toestel oplevert, ik ben niet merkgebonden.
Qua budget verwacht ik sowieso in de midrange toestellen uit te komen, mogelijk high-end. De iPhone Xs gaat hem echter niet worden :)

Wie heeft goede tips?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
17-08-2019 13:33
Mediamarkt is niet de beste plek om een telefoon te kopen. Assortiment is ook erg beperkt. De Honor zul je daar niet vinden, sowieso bijna geen Chinese telefoons.
Daar ga ik ook niet kopen tenzij ze een goede deal hebben.

Ik ben er vanochtend even langsgereden. Meestal kan ik bij de Mediamarkt goed rondkijken zonder dat er direct een verkoper naast staat. Nu stond die er vanochtend wel snel bij, maar ik koop toch niets als ik daar nog niet aan toe ben :P

Het ging me vooral om de grootte. Ik weet nu dat ik echt iets zoek van formaat P9. Een halve cm breder houdt al niet meer fijn vast. Dat beperkt de zoektocht weer.

Ook wil ik nog 1 ding uittesten voor ik een nieuwe koop. De afgelopen weken had ik vakantie en ik bedacht me gisteren dat ik vaker dan normaal mobiel internet gebruikte. Ik vraag me af in hoeverre de batterij nu echt minder is geworden of dat ik er wellicht veel meer van heb gevraagd. Ik zat ook vaker op het forum en die lijkt de batterij ook sneller leeg te trekken dan andere sites. Intussen laadt hij ook weer goed op.
Volgende week ga ik weer aan het werk en ik wil even kijken hoe de batterij zich dan houdt. Gaat ie dan ook snel leeg of laadt hij niet goed op, dan is het echt einde verhaal...
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Tia.Dalma schreef: Ik snap wat je zegt hoor, en geen welles nietes. Ik persóónlijk loop er tegen aan dat ik de toestellen van mijn familie (en eerder dus die van mezelf) moest voorzien van apps om periodiek cache te schonen, geheugen een beetje op peil te houden en junk weg te gooien. Ik weet van de modellen en de specs, en ja die keuze is reuze. Maar mijn beletsel tegen Android is dat je óf een toestel met een hoop bloatware krijgt (en die krijg je er niet altijd af, zeker niet als je geen developertruuks uit haalt) óf een basic toestel waar je zelf veel aan moet doen om die 'leuk' te krijgen. En ja, ik heb ervaring met het zelf flashen van stockroms op toestellen om ze naar mijn zin te krijgen.

Ik zie nog steeds veel voordelen aan de iPhone, om bovengenoemde redenen maar ook in het dagelijks gebruik. Zo krijg ik een gezamenlijke agenda op onze NAS via CalDev (algemeen communicatie protocol voor dit soort zaken) alleen aan de praat bij Dalman als ik een betaalde app op zijn android installeer. (En dan nog werkt het niet goed). Bij mijn iPhone: no problemo gratis en wel. Apple heeft bewezen duurdere zooi die hardwarematig niet altijd het nieuwste van het nieuwste is, maar die up to date iOS in combinatie met de foolproof geïntegreerde werking van apparaten met elkaar blijft voor mij de winnende factor.
Er zijn veel slechte Android telefoons, te langzaam, te weinig geheugen, slechte batterij. IPhone is altijd goed (hoewel die ook wel eens problemen hebben, met de batterij bijvoorbeeld). Maar als je je er een beetje in wil verdiepen en verder kijkt dan Samsung, heb je voor minder dan de helft van het geld (dus hónderden euro's minder) een telefoon die net zo goed is als de Iphone.
.
Alle reacties Link kopieren
Malibu, ik weet niet of je ook vaak op vakantie gaat buiten Europa. Dan is een dual sim wel erg handig. Kun je er een lokaal simkaartje bij doen.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
17-08-2019 16:39
Malibu, ik weet niet of je ook vaak op vakantie gaat buiten Europa. Dan is een dual sim wel erg handig. Kun je er een lokaal simkaartje bij doen.

1x per jaar. Ik heb wel buitenlandse simkaarten gekocht en afhankelijk van mijn telefoon deed ik die erbij in of haalde ik mijn NL simkaart eruit.

Het is zeker mooi meegenomen als het erin zit, maar is voor mij geen dealbreker.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel voorzichtig zijn met Chinese telefoons, met name Huawei.
In hoeverre de Chinese staat een vinger heeft in het afluisteren van telefoons van Huawei en misschien wel andere smartphones van Chinese makelij is nog niet duidelijk, maar ik vond dit een alarmerend bericht:
https://www.bright.nl/nieuws/artikel/48 ... regeringen
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
17-08-2019 17:28
Ik zou wel voorzichtig zijn met Chinese telefoons, met name Huawei.
In hoeverre de Chinese staat een vinger heeft in het afluisteren van telefoons van Huawei en misschien wel andere smartphones van Chinese makelij is nog niet duidelijk, maar ik vond dit een alarmerend bericht:
https://www.bright.nl/nieuws/artikel/48 ... regeringen
Alles en iedereen wordt afgeluisterd en luistert af. Google, Apple, China, Facebook en consorten. Ik heb me erbij neergelegd, anders kun je niks meer digitaal doen.
.
Xiaomi
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
17-08-2019 17:32
Alles en iedereen wordt afgeluisterd en luistert af. Google, Apple, China, Facebook en consorten. Ik heb me erbij neergelegd, anders kun je niks meer digitaal doen.

Ik vind dit, als het waar is, toch nog heel wat graden ernstiger, met rappe stappen naar een surveillance-maatschappij/politiestaat Chinese stijl, dan hoe het nu is.
De goedkope Chinese technologie komt misschien met een extra prijs op privacy-gebied.
Het is natuurlijk allemaal ook onderdeel van de handelsoorlog tusen China en de VS.
Sorry TO, ik wil er geen Actueel-topic van maken ;-)
Het leek me alleen iets om te overwegen, ook afhankelijk van wat je werk is en waar op de wereld je komt.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
17-08-2019 17:28
Ik zou wel voorzichtig zijn met Chinese telefoons, met name Huawei.
In hoeverre de Chinese staat een vinger heeft in het afluisteren van telefoons van Huawei en misschien wel andere smartphones van Chinese makelij is nog niet duidelijk, maar ik vond dit een alarmerend bericht:
https://www.bright.nl/nieuws/artikel/48 ... regeringen

Dat gebeurt overal, ik heb niet het idee dat China als enige afluistert.

Ik twijfel wel over een nieuwe Huawei, maar dat heeft meer te maken met het gedoe met de VS en het effect dat dat kan hebben op de toekomstige updates.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
17-08-2019 17:40
Dat gebeurt overal, ik heb niet het idee dat China als enige afluistert.

Ik twijfel wel over een nieuwe Huawei, maar dat heeft meer te maken met het gedoe met de VS en het effect dat dat kan hebben op de toekomstige updates.
Kijk anders even op Tweakers. Kun je gelijk je voorkeuren aanvinken.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik had zelf destijds eerst een HTC en twee jaar later een Sony. Zeker die laatste vond ik plezierig. Toen ik een iPhone 5s van mijn opdrachtgever kreeg, kon ik beide toestellen langdurig naast elkaar testen. Nadat de Sony het uiteindelijk begaf, en mijn opdracht ophield, heb ik een tweedehands 5s op de kop getikt. Nu via een 6s een 7. Ik hoef niet persé laatste model. Stuk goedkoper zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven