Nieuwe vorm van wachtwoorden

04-01-2013 15:15 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las laatst een artikel over hackers en hoe zij te werk gaan om achter wachtwoorden te komen. Het komt er op neer dat als een hacker je wachtwoord echt wil je er niks meer aan kunt doen. Er is software die eindeloos door blijft raden naar alle mogelijke combinaties dat ze na lange tijd er achter kunnen komen. En als ze eenmaal in je email zitten hebben ze alles. Een creepy idee, maar de ‘doorsnee’ mensen maken nog niet veel kans om gepakt te worden.

Dus mensen, hoe moet een nieuw soort wachtwoord eruit zien? Iris scans zoals in films? Of geluidsherkenning? Of is dit ook te onveilig?
Ik ben niet zo boeiend om software lange tijd met mijn wachtwoorden bezig te houden. Ook heb ik geen wachtwoorden die men zomaar ziu raden (zit niks in van een datum, woonplaats, geboorteplaats oid)
ja hebben ze alles? zoals?

Mijn creditcardnummer niet, mijn bankgegevens niet en mijn pincode al helemaal niet. Regelmatig je wachtwoord wijzigen is sowieso handig.
Als je een beetje logisch nadenkt, kun je zo iemand zijn ww raden. zo heb ik het wachtwoord van verschillende mensen al weten te raden in mijn omgeving. en nee, ben geen hacker, maar het is gewoon te simpel af en toe.
Alles is te hacken, is het niet technisch dan wel via "social engineering". Wachtwoorden die zijn opgebouwd uit kleine- en hoofdletters en cijfers (en liefst ook nog leestekens) zijn in de praktijk nauwelijks te hacken, of iemand moet onbeperkte toegang hebben tot een rekencentrum. En dan nog kan het erg lang gaan duren.
Alle mogelijk wachtwoorden raden kan alleen maar als ze de beveiligde versie (HASH) van je wachtwoord hebben. Die moet eerst van de site gehacked worden.

Een nieuwe type wachtwoord? 2 factor. toegang kan zijn zijn op basis van:

-Wat je weet :wachtwoord

-Wat je hebt: sleutel, of bv een of andere nummer generator. of via een sms naar je telefoon.

-Wat je bent: vingerafdruk, gezichtsherkenning.

Kies 2 van bovenstaande methoden die je verstuurd via 2 kanalen, en je bent veiliger dan 1 enkel wachtwoord wat op alle sites gelijk is.
quote:mysterious- schreef op 04 januari 2013 @ 15:27:

Als je een beetje logisch nadenkt, kun je zo iemand zijn ww raden. zo heb ik het wachtwoord van verschillende mensen al weten te raden in mijn omgeving. en nee, ben geen hacker, maar het is gewoon te simpel af en toe.

klopt vooral als je de geboortedata's weet van kinderen , de namen van kinderen.. en tja bij je vrienden en familie weet je de ww dan zo.

Hier ook regelmatig de ww weten te raden
Wedden dat niemand mijn ww raadt?
quote:Orzoo schreef op 04 januari 2013 @ 15:43:

Wedden dat niemand mijn ww raadt? Als je maar om genoeg waarde wed weet ik zeker dat je wachtwoord achterhaald wordt.
Nee nee RADEN. Met leuke programmatjes is er niks aan he!
Een site dient een beveiliging te hebben zoals: 3 x (of 5 x) een foutief wachtwoord, dan een kwartier pauze voordat je het weer kunt proberen.

Dan lopen die wachtwoordgeneratoren vanzelf vast, want dan kost het eeuwen om alle combinaties uit te proberen.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:pi___ schreef op 04 januari 2013 @ 15:33:

Alle mogelijk wachtwoorden raden kan alleen maar als ze de beveiligde versie (HASH) van je wachtwoord hebben. Die moet eerst van de site gehacked worden.

Een nieuwe type wachtwoord? 2 factor. toegang kan zijn zijn op basis van:

-Wat je weet :wachtwoord

-Wat je hebt: sleutel, of bv een of andere nummer generator. of via een sms naar je telefoon.

-Wat je bent: vingerafdruk, gezichtsherkenning.

Kies 2 van bovenstaande methoden die je verstuurd via 2 kanalen, en je bent veiliger dan 1 enkel wachtwoord wat op alle sites gelijk is.Maar ook dat is dan toch te kraken als ze eenmaal die enorme rekenkracht hebben?
Een iris is niet uniek dus die valt af.

Enige veilige manier is vingerprint, en een wachtwoord als Djsak(28$4jJask!@938.

Komende 100 jaar niet te bruteforcen.
Ik vond deze hier wel passen:

quote:kadanz schreef op 04 januari 2013 @ 15:55:

[...]

Maar ook dat is dan toch te kraken als ze eenmaal die enorme rekenkracht hebben?

Ok, dat verhaal van die rekenkracht (brute-forcen van een wachtwoord), wordt alleen toegepast als je op een of andere manier snel wachtwoorden kunt uitproberen.

Wachtwoorden worden niet opgeslagen als wachtwoord, maar als een hash, een wiskundige formule die niet om te draaien is. Dus "geheim123" (toevallig ook het wachtwoord van orzoo ;) ) wordt 0x12DS. Een hacker achterhaald die hash door een lek op de site (hoort niet, gebeurd te vaak). maar hij zie alleen orzoo + ox12DS Nu moet hij 0x12DS omzetten naar een wachtwoord. Dat kan door alle mogelijk wachtwoorden door dezeflde wiskundige formule te halen. Met genoeg rekenkracht zijn alle mogelijke wachtwoorden snel uit te proberen.

Dat werkt niet voor het geval dat de bank na het inloggen met wachtwoord nog een sms stuurt naar de telefoon die je HEBT, ipv enkel vertrouwen dat het wachtwoord wat je WEET (en de hacker ook). De hacker HEEFT de telefoon niet en kan dus niet de sms ontvangen.

Ook kan hij niet door de deur waar het wachtwoord moet worden ingetikt en vervolgens de duim moet worden gescanned, want hij IS de duim niet.

Uiteraard kan met genoeg motivatie er omheen gewerkt worden: De telefoon wordt gejat en de duimafdruk wordt nagemaakt met wat gummiberen.
quote:pi___ schreef op 04 januari 2013 @ 16:13:

[...]

Uiteraard kan met genoeg motivatie er omheen gewerkt worden: De telefoon wordt gejat en de duimafdruk wordt nagemaakt met wat gummiberen.

In zo'n geval is een thermische lans de oplossing. Ben je binnen een paar minuten door iedere deur heen. Of iemand met een vuurwapen bedreigen, dan maken ze de deur ook open.

@nepthys.

Helaas zijn er veel te veel sites die de wachtwoord lengte beperken tot 16 karakters ofzo, of alle karakters na de 8e negeren. dit forum kan geloof ik maar 15 karakters aan.

Hier een een oefening die ze op een forum in nederland, met vrijwel dezelfde forum software als viva hebben draaien gedaan:

http://tweakers.net/nieuw ... wachtwoord-te-hebben.html

Bovendien snappen veel mensen dat stripje niet goed. Probeer eens willekeurig 4 woorden achter elkaar te zetten....
quote:Muloza schreef op 04 januari 2013 @ 16:16:

[...]

In zo'n geval is een thermische lans de oplossing.

En een wachtwoord achterhaal je met de een rubbern slang methode:

http://xkcd.com/538/

[img]http://imgs.xkcd.com/comics/security.png[/img]

Toen ik een collega vertelde dat rubber hose cryptologie een bestaand begrip was geloofde hij dat niet. wel een beetje nerd humor ben ik bang....
Beetje bangmakerij allemaal, de techniek is momenteel zo sterk dat het hacken allemaal teveel tijd kost. Daarom is er tegenwoordig niet veel meer voor nodig dan gewoon vragen, "goh wat is je wachtwoord?, antwoordje op je "geheime vraag", of het briefje met wachtwoord dat aan je monitor hangt lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven