"Open met" Finder Mac

23-10-2012 23:38 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik open soms mijn foto's met iPhoto, maar als ik rechtermuisklik op het jpgje staat het programma niet onder "open met". Ik moet dus "andere" selecteren en dan het programma opzoeken.

Ik wil graag dat iPhoto onder "open met" komt te staan, maar krijg dat niet voor elkaar tenzij ik iPhoto als standaard selecteer - maar dat wil ik ook weer niet.

Weet iemand hoe ik dit doe?
Jpg-tje gewoon naar iPhoto slepen...?
Ja dat kan, maar als ik iPhoto nog niet heb geopend? Ik wil hem gewoon in het lijstje kunnen selecteren zonder eerst overal te moeten klikken.

Ik kan het op internet ook al nergens vinden, lijkt me toch een vrij normale handeling die gewoon mogelijk moet zijn?
Het kan inderdaad maar handig is het niet. Met een automatorscript dat als voorziening wordt opgeslagen kun je doen wat je vraagt "open met IPhoto" komt dan overigens onderaan het contextmenu niet onder open met... Maar handig is het niet want als je een plaatje opent met IPhoto wordt het meteen in de IPHoto-bibliotheek geïmporteerd en moet je 'm dus na bekijken weer verwijderen(omslachtig argh) of je moet er geen bezwaar tegen hebben dat je IPHoto-bibliotheek vol komt te staan met eens bekeken plaatjes. Over een andere boeg als je plaatjes niet met preview.app wilt openen de Finder heeft zo'n handig knopje "geef snel weer" het symbool op het knopje is een oogje deze quickview werkt niet alleen voor plaatjes maar ook voor teksrbestanden, MP3, WMV, you name it. Succes.
Het enige dat het leven draaglijk maakt is de wetenschap dat het tijdelijk is.
Wil je alleen even de foto bekijken? Dan kan je in Finder op het bestand gaan staan, en op de spatie-balk duwen.
Die optie is er toch? Rechtermuisknop, ''open met > andere'' en dan kan je in de opties ook iPhoto aangeven.
Stormbrenger, ik geloof niet dat ik het snap.

SG, het kan nu niet. Ik ga op de afbeelding staan, rechtermuisknop, open met, en dan staan er safari, voorvertoning, etc., maar geen iPhoto. Daarvoor moet ik dus eerst 'andere' selecteren en dan iPhoto uit het lijstje halen. Ik wil dat iPhoto in het lijstje komt te staan, maar dat blijkt nogal lastig / niet mogelijk te zijn?
Wat stormbrenger zegt klopt. iPhoto is bedoeld als plaatjesbibliotheek: de verzameling van je vakantiefoto's die je op kunt slaan in albums; de foto's van je kleine nichtje die je weer opslaat in een ander album; de software die opent als je een geheugenkaart van een camera aansluit en waarmee je - zoals vroeger in een fotowinkel - al de foto's van die camera importeert.

Het is niet het juiste gereedschap om een enkel plaatje te bekijken. Tuurlijk, het kan, maar Apple heeft het niet voor niets vrij omslachtig gemaakt omdat ze daar een ander programma voor hebben, namelijk Voorvertoning (of Preview als je een Engelstalige MacOS hebt). Dat is bedoeld om een plaatje te bekijken (en zelfs enigszins te bewerken) en daarna weer te sluiten.

Wil je inderdaad wel je plaatje openen in iPhoto en dus vervolgens (permanent) aan je iPhoto bibliotheek toevoegen: selecteer het bestand in de Finder en typ Command (de toets met het klavertje) : i. Daar zie je vervolgens staan 'Open met', met een keuzemenu erachter. Daar staat iPhoto niet in, maar onderaan de lijst staat Appstore en 'Ander'. Kies anders en navigeer naar iPhoto. Klik 'Open altijd met…' aan en als het goed is wordt nu elk plaatje met dezelfde extensie (jpg) in iPhoto geopend. Let op: heeft een plaatje de extensie jpEg moet je dezelfde handeling even uitvoeren. Heb je een bestand waarbij de iPhoto optie grijs blijft, betekent het dat iPhoto dat soort bestanden niet kan verwerken.

En ja, de hier al meermalen geopperde suggestie om het plaatje (of meerdere plaatjes) in je Finder te selecteren en vervolgens op de spatiebalk te drukken werkt veel handiger als je even snel een plaatje op groot formaat wilt zien.
IsabellaJosephine wat snap je niet van mijn toch zo lucide betoog?
Het enige dat het leven draaglijk maakt is de wetenschap dat het tijdelijk is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven