Tom Tom kopen - maar welke?

25-05-2011 20:25 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is al de zoveelste keer dat ik ga zoeken naar een Tom Tom en elke keer haak ik af door de enorme keuze die er is. Misschien kunnen jullie helpen? Ik heb een aantal eisen:

-Niet te duur, mag best een instapmodel zijn

-Liefst met weergave van rijstroken (weet niet hoe dat heet)

-Kaarten van heel Europa

Verder nog een domme vraag: als ik een Tom Tom koop, kan ik hem dan gelijk gebruiken of moet ik allemaal ingewikkelde installatie-dingen doen?
TomTom One is volgens mij de meest simpele versie, op de nieuwe versies geven ze rijstroken aan, en is meteen 1 van de goedkoopste modellen.

Installatie lukte mij, wat betekent dat het vrij simpel is
Ik zie dat de TomTom One niet meer wordt gemaakt, de Start is volgens de site het meest makkelijk qua bediening, en niet heel duur.
http://www.tomtom.com/nl_ ... vigation/start-20-europe/
Ok, thnx! Ik moet dus de Start hebben, dat is duidelijk. Dan zijn er dus drie keuzes: de Start 20, 25 of kwadraat.

Hoe zit het eigenlijk met het updaten van die kaarten? Moet je daar per keer voor betalen of betaal je doorlopend?
Start 20 is een normaal formaat, de 25 heeft een extra groot scherm. Mijn man heeft zo'n groot scherm, best handig maar niet noodzakelijk. Voor hem handig omdat hij in de vrachtwagen zit en dus verder van zijn voorruit af.

Kaarten kun je óf een abbo voor afsluiten, of MapShare gebruiken. Mapshare schaf je eenmalig aan, bij sommige modellen zit het er standaard bij. Daarmee kun je zelf wijzigingen aanbrengen, bv als er een nieuwe weg wordt geopend. Zodra je je TomTom op je pc aansluit, deel je deze info met ander gebruikers.
Mapshare is verder gratis trouwens.
Een klein scherm is een pré zelfs, want hij moet na aankomst op de bestemming niet te veel ruimte innemen in m'n tas. Ik ga er morgen eindelijk 1 aanschaffen. Nu eerst nog even verdiepen in MapShare.

Dat installeren was echt makkelijk toch? Maak ik me toch nog zorgen om...
Ik ben echt geen technisch wonder, maar volgens mij zat er een boekje bij voor snelle installatie. Dan hoef je niet zo'n boek van 20 pagina's door te ploegen.

Ik vond het goed te doen dus, al kom ik er soms nog wel achter dat er functies op zitten waarvan ik het bestaan nog niet wist
Na het lezen van een aantal reviews kom ik erachter dat ik op nog een aantal dingen moet letten:

-bij sommige TomToms draait het beeld niet mee met de rijrichting zodat het noorden altijd bovenaan staat. Dit lijkt me ontzettend onhandig.

-Bij de Start-versie is het (volgens mij) niet mogelijk om snelwegen te vermijden en om 'de kortste route' te kiezen.

Ik zal dus morgen een lijstje met eisen meenemen naar de winkel.

Wat betreft de installatie: zo'n snelle installatie klinkt goed!
quote:SB1980 schreef op 25 mei 2011 @ 21:13:

Na het lezen van een aantal reviews kom ik erachter dat ik op nog een aantal dingen moet letten:

-bij sommige TomToms draait het beeld niet mee met de rijrichting zodat het noorden altijd bovenaan staat. Dit lijkt me ontzettend onhandig.

-Bij de Start-versie is het (volgens mij) niet mogelijk om snelwegen te vermijden en om 'de kortste route' te kiezen.

Ik zal dus morgen een lijstje met eisen meenemen naar de winkel.

Wat betreft de installatie: zo'n snelle installatie klinkt goed!

Dat lijkt me nou echt een vrouwen-probleem Ik herken het met en gewone kaart ook wel, ik moet hem ook altijd draaien, maar een Tomtom die met je meedraait lijkt me dan juist weer extra verwarrend.

Dat je de optie 'snelwegen vermijden' en 'kortste route' niet zou hebben lijkt mij onwaarschijnlijk, die heeft zelfs de meest stokoude versie die wij hebben.
Of moet ik nou zo'n IQ-ding nemen? Ik word echt gek.
TO; niet te geloven vandaag, net als jij voor de zoveelste keer op internet gezocht en weer.........afgehaakt want; welke moet ik kopen??

Goed toppic dus :D

Mag ik een extra vraag toevoegen;

Ik heb geen sigarettenaansteker dus moet er een hebben met een goede accu

Iemand nog tips?
quote:Jorina schreef op 25 mei 2011 @ 21:30:

[...]

Dat lijkt me nou echt een vrouwen-probleem Ik herken het met en gewone kaart ook wel, ik moet hem ook altijd draaien, maar een Tomtom die met je meedraait lijkt me dan juist weer extra verwarrend.

Dat je de optie 'snelwegen vermijden' en 'kortste route' niet zou hebben lijkt mij onwaarschijnlijk, die heeft zelfs de meest stokoude versie die wij hebben.

Ik heb al verschillende Navi's geleend en allemaal draaien ze mee... Stilstaande kaart lijkt me vreselijk. Dan zit ik steeds met een gedraaid hoofd in de auto!

Dat die opties ontbreken, komt in verschillende reviews terug, heel vreemd.
wat is extra aan de IQ?

Ze nml wel n stukje duurder
quote:Nine81 schreef op 25 mei 2011 @ 21:35:

TO; niet te geloven vandaag, net als jij voor de zoveelste keer op internet gezocht en weer.........afgehaakt want; welke moet ik kopen??

Goed toppic dus :D

Mag ik een extra vraag toevoegen;

Ik heb geen sigarettenaansteker dus moet er een hebben met een goede accu

Iemand nog tips?Ja wat een drama he! Ik moet er nu steeds 1 lenen maar ik wil er zelf 1. Morgen maar naar de mediamarkt maar ik wil niet al te onnozel overkomen bij die verkopers...
quote:Nine81 schreef op 25 mei 2011 @ 21:36:

wat is extra aan de IQ?

Ze nml wel n stukje duurderDan berekent hij een andere route als er file is of als de weg opgebroken is. Heb het tot nu toe nog niet nodig gehad dus vraag me af of het nodig is.
Mijn man heeft die met IQ, maar stoort zich regelmatig aan de omleidingsroutes, die vaak niet kloppen, of niet de meest snelle route zijn. Hij kreeg hem gratis, dus we klagen niet, maar zouden we er 1 kopen dan niet met IQ.
Lees idd dat de Start een uitgeklede versie is van de TomTom One. Als de Mediamarkt de One nog verkoopt, zou ik eerder voor die gaan.
Wij hebben geen tomtom, maar een navigon 20.

Bij Dixons, iets van 80 euro.

Heel simpel, van A naar B.

Klein schermpje, werkt supersimpel.

We gerbuiken hem niet vak, maar het is toch handig om er één te hebben!
Ik hoor vaak dat andere merken er langer over doen om een alternatieve route te berekenen, dat was voor ons reden om voor de TomTom te kiezen. Ik ben nogal goed in de afslag missen namelijk
Ik heb wel goede ervaring met Garmin maar ik wil echt graag die rijstrookweergave. Dat is mijn zwakke punt namelijk haha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven