Twitter werk en privé

14-02-2013 13:48 17 berichten
Ik moet voor mijn werk gaan twitteren. Nooit gedaan dus ik moet nog uitzoeken hoe het werkt. Ik heb net al gegoogeld op twitteruitleg en wel het e.e.a. gevonden, maar het blijft nog wat wazig dus ik moet maar gewoon beginnen.

Hoe hebben jullie dat aangepakt? Heb je een apart account voor werk en privé. Ik kan me voorstellen dat ik (als het bevalt) ook privé ga twitteren, maar dat kan eigenlijk niet gecombineerd worden. Of kun je het in je account zo instellen dat je vrienden wel weten hoe je bijv. denkt over het kabinet en je zakelijke contacten niet?
Alle reacties Link kopieren
Moet je als persoon voor je werk gaan twitteren, of moet je met een bedrijfprofiel namens je werkt gaan twitteren?

Dat tweede doe ik, maar bij dat eerste kan ik me weinig voorstellen. Geloof niet dat ik graag met mijn profielfoto en naam allemaal werkgerelateerde dingen wil twitteren.
Nieuws uit mijn Gemeente vandaag........Ben benieuwd hoeveel % de OZB is gestegen......

Twitteronderzoekje gemeente: 22.500 euro

door Pieter Buss

DOORN - Liefst 22.500 euro, exclusief btw. Dat bedrag heeft de gemeente Utrechtse Heuvelrug betaald voor een onderzoek naar het uitlekken van wachtgeldgesjoemel van een oud-wethouder. De belangrijkste aanbeveling is dat twitteren over een besloten raadsvergadering niet verstandig is…

Aanleiding voor het onderzoek was dat vanuit de raad vorig jaar juni was gelekt dat VVD’er Stan Klijnhout 120.000 euro te veel aan wachtgeld opstreek door hogere inkomsten als museumdirecteur te verzwijgen. Daarvoor werd Klijnhout veroordeeld tot een werkstraf van honderd uur. Tevens heeft hij het bedrag terugbetaald. Door een tweet van een raadslid kwam het nieuws op straat te liggen.

De gemeente vindt de kosten van het onderzoek niet te hoog, wel wordt het jammer gevonden dat het lek niet is gevonden.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik zit in een werkgroep die bezig is met de organisatie van een evenement. Het is wel de bedoeling dat ik onder eigen naam herkenbaar ben als lid van die groep.
Je stuurt een twitterbericht aan heel de wereld, of aan iemand prive . Tussenoplossingen zijn er niet zoals bij facebook.

Voor dingen die alleen vrienden horen te zien gebruik je twitter niet.
Zeker wel Pi, je kan je account afschermen. Maar dan zien alleen je volgers het.
quote:betjebig schreef op 14 februari 2013 @ 13:55:

Het is wel de bedoeling dat ik onder eigen naam herkenbaar ben als lid van die groep.Als het vanuit het bedrijf moet, maar wel met je eigen naam, is het helaas toch de bekende moderne vraag in hoeverre je met werk en al bekend wil zijn. Ik kies er altijd bewust voor om mijn werk privé te houden als het gaat om het internet. Tenslotte hoeft niet iedereen die me ooit gekend heeft te kunnen zien waar ik nu werk. Maar er zijn genoeg mensen die dit juist wel leuk/belangrijk vinden. Sinds Linkedin, twitter etc is dit een van de lastige kwesties waar je zelf een keuze in moet maken...
Dan moet ik denk ik toch maar twee accounts. Mijn eigen naam dan voor het werk, en als ik privé mijn gedachten de wereld in wil slingeren, verzin ik wel een schuilnaam. Het verschil met Facebook lijkt me dat mensen dan bewust op mijn naam moeten zoeken, terwijl op Twitter natuurlijk iedereen die #dingetje intikt mijn berichten ziet. Het zal ongetwijfeld gebeuren dat ik op Facebook wordt gezocht, want ik heb ook zo ongeveer iedereen die ik ken wel opgezocht
Heb je wel handvatten over wat je wel en niet mag tweeten?
quote:betjebig schreef op 14 februari 2013 @ 13:55:

Ik zit in een werkgroep die bezig is met de organisatie van een evenement. Het is wel de bedoeling dat ik onder eigen naam herkenbaar ben als lid van die groep.

Dan maak je toch twee accounts met je eigen naam?

Een voor je werk en een voor je vrienden.

Hoe moeilijk kan het zijn?
Ik ben zelf communicatiemedewerker en combineer prive en werktweets. Ik vraag me bij privétweets altijd wel af of het kan tov mijn werkgerelateerde volgers. Dus ik zou zelf niet twitteren 'zit op de loodgieter te wachten' , maar bijvoorbeeld wel: 'lees net interessnt artikel in krant xxy over dit en dat (niet persé werkgerelateerd)'. Maar er zijn dus wel mensen die ook over de snotneus van hun kinderen twitteren ed. Alles kan, vinden mensen het niet interessant dan ontvolgen ze je weer. Ik vind wel dat je, zodra je via je bio of je tweets duidelijk gerelateerd bent aan een organisatie, dan toch die organisatie vertegenwoordigt. Dus geen rare dingen moet gaan twitteren die bijv. in tegenspraak zijn met waar je organisatie voor staat.
quote:Ster_ schreef op 14 februari 2013 @ 13:57:

Zeker wel Pi, je kan je account afschermen. Maar dan zien alleen je volgers het.

Je hebt gelijk. Heb ik nooit als een goede optie beschouwd voor twitter. Maar je looopt net als facebook het gevaar dat iemand het retweet (fb=shared) en dan weet alsnog de hele wereld het.

Kun je ook individuele posts afschermen naderhand?
quote:toffifee schreef op 14 februari 2013 @ 14:03:

Heb je wel handvatten over wat je wel en niet mag tweeten?We hebben daar wel een protocol voor, volgens mij. Vertrouwelijke informatie mag niet, en verder moet je er 'verstandig' mee om gaan. Je moet beter opletten dan wanneer je met iemand in gesprek bent omdat je uitingen direct de hele wereld door gaan, zwart op wit. Ik ga maar eens heel klein beginnen en eerst alleen volgen.
quote:Happy_ever_after schreef op 14 februari 2013 @ 14:04:

Ik vind wel dat je, zodra je via je bio of je tweets duidelijk gerelateerd bent aan een organisatie, dan toch die organisatie vertegenwoordigt. Dus geen rare dingen moet gaan twitteren die bijv. in tegenspraak zijn met waar je organisatie voor staat.Eens.
Ik zou zo gaan twitteren en facebooken dat er totaal geen prive gegevens naar buiten kwam.

Je kan je prive leven nakijken door regelmatig te googelen op je achternaam.

Dit ook duidelijk maken aan familie etc. Geen prive gegevens naar buiten met achternaam en foto's.
quote:redband schreef op 14 februari 2013 @ 14:07:

Dit ook duidelijk maken aan familie etc. Geen prive gegevens naar buiten met achternaam en foto's.Goed idee. Maar helaas houden weinig mensen zich hieraan. Mijn schoondochter wilde een paar jaar geleden haar zwangerschap alleen met een kleine groep delen en hierover geen nieuws op facebook hebben. Ze moest continu fb-berichten verwijderen van geïnteresseerden die het "viavia hadden gehoord en even moesten weten hoe het ervoor stond". Moeilijk om hier grenzen in te stellen. Hetzelfde geldt voor foto's.
Ik ben ook voor mijn werk gaan twitteren (vrijwillig verplicht) en ik gebruik mijn eigen naam en bedrijfsnaam en functie zijn zichtbaar. Ik vind het prima als mensen die ik prive ken of gekend heb, weten waar ik werk. Ik vind het dan weer minder prima als mensen met wie ik werk (en dan met name onze "klanten") weten waar ik woon. Ik twitter dus nauwelijks prive dingen, soms wel wat onbelangrijks, maar niets waaruit mijn woonplaats bv uit blijkt. En een beetje opletten met wat je gaat volgen. Niet je gemeente of politie uit je woonplaats volgen als je niet wil dat men weet waar je woont. Of volg er meerdere (doe ik ook, want in mijn werk veel contact met gemeente en politie).

Het is prima te doen, gewoon even nadenken wat je er op zet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven