Vaag telefoontje over problemen computer
woensdag 25 juli 2012 om 14:00
Gisteren en vandaag ook al meerdere keren word ik gebeld over dat men problemen op mijn computer heeft gevonden. Er wordt gebeld vanuit een callcenter, door een vrouw, engels sprekend maar met een aziatisch accent. Ze vraagt om haar aanwijzingen op te volgen achter de computer. Ik hang dan direct op. Maar de telefoontjes houden aan.
Meer mensen die hier 'last' van hebben?
Meer mensen die hier 'last' van hebben?
Here I am - now what are your other two wishes...
woensdag 25 juli 2012 om 14:27
woensdag 25 juli 2012 om 14:37
Ben eergisteren ook gebeld door 'Michael' van Windows die me wist te vertellen dat mijn computer een automatische melding aan Windows verstuurd had dat ik een virus had. Toen ik ontkende een virus te hebben noemde hij ter verificatie m'n telefoonnummer (ja duh grapjas, natuurlijk is dit nummer ***, dat heb je net gebeld). Hij hing prompt op toen ik ontkende de eigenaar van nummer *** te zijn. Kwam inderdaad op internet meer verhalen tegen over deze scam.
donderdag 26 juli 2012 om 09:29
Hoewel niet duidelijk (omdat jullie al in een vroeg stadum de telefoonverbinding beëindigen), riekt het wel naar scam of phishing. Die willen natuurlijk gebruikersnamen en wachtwoorden ontfutselen voor belangrijke websites zoals schooladministratiesystemen en bankwebsites...
Mijn wantrouwen begint al als ik gebeld wordt over mijn computer, internet e.d. als ik niet kort van te voren zelf al gebeld hebt over problemen, en de stem van de andere persoon niet overeenkomt met de persoon met wie ik het eerste contact had.
Zo ook met fake-e-mails van mijn bank. Die negeer ik. Ik probeer kort daarna op mijn eigen veilige manier in te loggen, maar dan blijkt niets aan de hand te zijn.
Mijn wantrouwen begint al als ik gebeld wordt over mijn computer, internet e.d. als ik niet kort van te voren zelf al gebeld hebt over problemen, en de stem van de andere persoon niet overeenkomt met de persoon met wie ik het eerste contact had.
Zo ook met fake-e-mails van mijn bank. Die negeer ik. Ik probeer kort daarna op mijn eigen veilige manier in te loggen, maar dan blijkt niets aan de hand te zijn.
World of Warcraft: Legion