Virus en harde schijf vervangen

15-08-2012 12:23 16 berichten
Mijn laptop is geinfecteerd met virussen. Er zijn een stuk of 38 besmette documenten gevonden. Ik zag o.a. "trojan horse" erbij staan, dat is volgens mij een nogal agressief exemplaar... Ik denk zelf dat de licentie van mijn virusscanner afgelopen was. Stom dat ik hem niet op tijd heb laten verlengen.

Klopt het dat ik dan de harde schijf moet laten vervangen? Zo ja, kan ik wel mijn bestanden behouden of is alles nu weg? Ik hoop het echt niet.. Ook had ik nog een USB-stick in de laptop zitten. Zijn de bestanden en foto's die daarop staan ook besmet?

Hoe duur is het ongeveer om de harde schijf te laten vervangen? Ik ben zelf een leek als het om computers gaat dus wil dat dan uitbesteden.
Er is geen enkele reden om je harde schijf te vervangen. Virussen zitten in bestanden en niet in "het ijzer" . Het meest drastische wat eventueel nodig kan zijn is formatteren van de schijf en het opnieuw installeren van windows.

De virus scanner heeft aangegeven welke bestanden besmet zijn en mogelijk verwijderd (quarantaine) of gerepareerd. Alle andere bestanden kun je gerust openen of kopieren om veilig te stellen.

Een geinfecteerd bestand is pas gevaarlijk als je het opent.

Doe een scan met meerdere virus scanners en draai ook MBAM een keer (gratis download) . Met een beetje geluk is je machine dan weer spic en span.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er laatst ook een gehad en via een bepaalde website (kom even niet op de naam, maar dat is wel te googlen) werd ik stap voor stap door een proces geholpen om het op te lossen. Je bent wel even een dag er mee zoet, maar dan is je laptop wel weer schoon en up to date zonder dat je hem kwijt bent of gegevens weg zijn.

Daarna alle belangrijke gegevens op een externe schijf zetten, zodat die veilig zijn als het nog eens gebeurt.
http://www.online-virusscan.nl/
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Je kan ook de fabrieksinstellingen er opnieuw opzetten.