Virus en harde schijf vervangen

15-08-2012 12:23 16 berichten
Mijn laptop is geinfecteerd met virussen. Er zijn een stuk of 38 besmette documenten gevonden. Ik zag o.a. "trojan horse" erbij staan, dat is volgens mij een nogal agressief exemplaar... Ik denk zelf dat de licentie van mijn virusscanner afgelopen was. Stom dat ik hem niet op tijd heb laten verlengen.

Klopt het dat ik dan de harde schijf moet laten vervangen? Zo ja, kan ik wel mijn bestanden behouden of is alles nu weg? Ik hoop het echt niet.. Ook had ik nog een USB-stick in de laptop zitten. Zijn de bestanden en foto's die daarop staan ook besmet?

Hoe duur is het ongeveer om de harde schijf te laten vervangen? Ik ben zelf een leek als het om computers gaat dus wil dat dan uitbesteden.
Er is geen enkele reden om je harde schijf te vervangen. Virussen zitten in bestanden en niet in "het ijzer" . Het meest drastische wat eventueel nodig kan zijn is formatteren van de schijf en het opnieuw installeren van windows.

De virus scanner heeft aangegeven welke bestanden besmet zijn en mogelijk verwijderd (quarantaine) of gerepareerd. Alle andere bestanden kun je gerust openen of kopieren om veilig te stellen.

Een geinfecteerd bestand is pas gevaarlijk als je het opent.

Doe een scan met meerdere virus scanners en draai ook MBAM een keer (gratis download) . Met een beetje geluk is je machine dan weer spic en span.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er laatst ook een gehad en via een bepaalde website (kom even niet op de naam, maar dat is wel te googlen) werd ik stap voor stap door een proces geholpen om het op te lossen. Je bent wel even een dag er mee zoet, maar dan is je laptop wel weer schoon en up to date zonder dat je hem kwijt bent of gegevens weg zijn.

Daarna alle belangrijke gegevens op een externe schijf zetten, zodat die veilig zijn als het nog eens gebeurt.
http://www.online-virusscan.nl/
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Je kan ook de fabrieksinstellingen er opnieuw opzetten.
it's a big club and you ain't in it
quote:kale62 schreef op 15 augustus 2012 @ 12:30:

Er is geen enkele reden om je harde schijf te vervangen. Virussen zitten in bestanden en niet in "het ijzer" . Het meest drastische wat eventueel nodig kan zijn is formatteren van de schijf en het opnieuw installeren van windows.

De virus scanner heeft aangegeven welke bestanden besmet zijn en mogelijk verwijderd (quarantaine) of gerepareerd. Alle andere bestanden kun je gerust openen of kopieren om veilig te stellen.

Een geinfecteerd bestand is pas gevaarlijk als je het opent.

Doe een scan met meerdere virus scanners en draai ook MBAM een keer (gratis download) . Met een beetje geluk is je machine dan weer spic en span.

Volgens mij heb ik geen virusscanner meer, omdat de licentie verlopen is. Ik kreeg wel een melding dat er virussen zijn gevonden. Als ik op internet wil, krijg ik een strenge waarschuwing, dus het lijkt mij beter dat niet te doen om de schade te beperken..

Ook krijg ik een melding dat ik een virusscanner moet kopen voor c.a. 89 USD. Maar dat kan ook onderdeel zijn van het virus, toch?

Gister heb ik een familielid gebeld die wel verstand heeft van computers en die zei dat hij de harde schijf moest vervangen om het probleem op te lossen. Hij rekent niet echt een vriendenprijsje...
quote:rebecca_90 schreef op 15 augustus 2012 @ 13:59:

[...]

Gister heb ik een familielid gebeld die wel verstand heeft van computers en die zei dat hij de harde schijf moest vervangen om het probleem op te lossen. Hij rekent niet echt een vriendenprijsje...

Misschien doet ie zich op verjaardagsfeestjes als zodanig voor, maar ik zou zeggen dat hij niet weet waarover hij het heeft.

Ik zou inderdaad niet ingaan op het verzoek van de melding om een virusscanner aan te schaffen. op het internet zijn gratis scans te vinden. Ik zou eerst even malwarebytes (mbam) downloaden, installeren en uitvoeren. Daarna even een gratis scan uitvoeren.

Een virusscanner aanschaffen is overigens wel een must.
Oke, bedankt, dan ga ik dat eerst proberen. Dat familielid repareert regelmatig computers, het is zijn beroep.

Maar kan ik niet nog meer schade aanrichten door weer het internet op te gaan?
Als je via de beveiligde instelling van je computer gaat niet.

Ik heb het toen via het forum van computertotaal gedaan en ben er toen stap voor stap doorheen gegaan. Het handigste is om de site vanaf een andere computer of je gsm op te zetten en dan via de aanwijzingen aan de slag te gaan.

Die waarschuwingen kunnen inderdaad ook van een virus afkomstig zijn. Probeer de waarschuwing eens te googlen of kijk in je configuratie - software of er onbekende programma's opeens tussen staan.
Ik ga ooit een systeem ontwikkelen + operating system die onmogelijk verkloot kan worden.

Aan/Uit knop, internet, Word, spelletje, klaar.
quote:muloza schreef op 15 augustus 2012 @ 16:36:

Ik ga ooit een systeem ontwikkelen + operating system die onmogelijk verkloot kan worden.

Aan/Uit knop, internet, Word, spelletje, klaar.
.
Ik ben er nu ook achter hoe het virus heet, namelijk Life Security Platinum. Een virus vermomd als een virusscanner, hoe slim is dat... Ik probeer nu om Malwarebyes te downloaden, maar het virus blokkeert dat steeds. Ben echt een leek als het om computers gaat... Wat moet ik nu doen?
In de veilige modus opstarten en dan nog eens proberen.
.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven