Viva forum onveilig? (privacy risico)

25-06-2014 17:35 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Viva dames en heren, er is tegenwoordig veel te doen over onveilige sites, waar je persoonlijke gegevens op straat komen te liggen of andere ellende.

Geen idee hoe veilig Viva is, maar ik zie in de adresbalk dat de Viva website http gebruikt (geen https zoals banken en andere "risico" sites) dus geen slotje in je browser. Volgens dit artikel is dat onveilig: https://wijwillenssl.word ... oekers-websites-onveilig/

Ik lees al een tijdje mee hier op het Viva forum, en ik kan me best voorstellen dat er de nodige onderwerpen worden besproken waarvan je niet wil dat de omgeving zomaar mee kan lezen (wetende dat het van jou komt bedoel ik, de topics zelf zijn natuurlijk openbaar). Weet iemand hoe dat zit? Risico of vals alarm?
Geen idee maar naief als ik ben zal het wel meevallen allemaal denk ik.
Ik open toch geen topics onder mijn eigen naam? Dus hoe zou een topic dat ik heb geopend onder deze nick bekend worden bij mijn omgeving?
Aangezien je geen persoonlijke gegevens invult is er niks aan de hand.
Een slimmerik kan misschien een IP adres hacken en zo achter de identiteit komen? Er worden wel strenger beveiligde sites gehackt.
quote:HelgaV schreef op 25 juni 2014 @ 17:48:

Ik open toch geen topics onder mijn eigen naam? Dus hoe zou een topic dat ik heb geopend onder deze nick bekend worden bij mijn omgeving?Huh, heet jij niet écht HelgaV?? Ik heet wel echt Stora Huntur...
quote:fairy1 schreef op 25 juni 2014 @ 17:50:

Een slimmerik kan misschien een IP adres hacken en zo achter de identiteit komen? Er worden wel strenger beveiligde sites gehackt.

Ik weet niet wat jij op het vivaforum post, maar ik geloof niet dat ik interessant genoeg ben om gehackt te worden.

Kortom: ik maak me niet zoveel zorgen
quote:StoraHuntur schreef op 25 juni 2014 @ 17:51:

[...]

Huh, heet jij niet écht HelgaV?? Ik heet wel echt Stora Huntur...sstttt
quote:fairy1 schreef op 25 juni 2014 @ 17:50:

Een slimmerik kan misschien een IP adres hacken en zo achter de identiteit komen? Er worden wel strenger beveiligde sites gehackt.Alles kan. Maar dan heb ik altijd nog liever dat ze mijn viva-account hacken dan mijn bankrekening, en dat laatste kunnen ze ook als ze willen. En op Viva ben je er zelf ook nog bij he, je hoeft niet al je duisterste geheimen prijs te geven.
Mwoah, ik maak me geen zorgen om het gehack van het vivaforum, men doet maar. Ik hoop dat mijn hotmail beter beveiligd is, of de iCloud.
Ik maak me er ook geen zorgen over. Maar op welke manier bedoel jij onveilig TO? Je hebt zelf in de hand wat je schrijft en hoe herkenbaar dat is voor je omgeving. En idd is het hacken van VIVA nou niet echt interessant.
Niemand registreert zich toch met volledige naam en persoonsgegevens? geen risico dus.
quote:HelgaV schreef op 25 juni 2014 @ 17:48:

Ik open toch geen topics onder mijn eigen naam? Dus hoe zou een topic dat ik heb geopend onder deze nick bekend worden bij mijn omgeving?

Stel dat jij topics opent vanaf je huis, werk, school, enzovoort. Als ik het goed begrijp is jouw dataverkeer met Viva dan af te luisteren door iedereen die dezelfde internetverbinding gebruikt als jij. Dus bijvoorbeeld familie of huisgenoten, collega's, studiegenoten, kunnen in principe aftappen wat jij allemaal leest of schrijft.

Ik hoop toch dat het vooral een theoretisch probleem is, maar je zal maar een bemoeizuchtige collega of huisgenoot hebben die stiekem jouw internetverkeer in de gaten houdt. En zo ziet welke persoonlijke berichten over relatieproblemen jij allemaal post, bijvoorbeeld. Kan best vervelende gevolgen hebben!
Ik voer hier meestal niet mijn creditcardnummer in, dus ik zie niet helemaal wat er onveilig zou moeten zijn.
quote:faytweepuntnul schreef op 25 juni 2014 @ 18:02:

[...]

Stel dat jij topics opent vanaf je huis, werk, school, enzovoort. Als ik het goed begrijp is jouw dataverkeer met Viva dan af te luisteren door iedereen die dezelfde internetverbinding gebruikt als jij. Ze doen hun stinkende best maar, mijn huisgenoten. En zo veel moeite hoeven ze niet te doen, want ze weten dat ik hier schrijf en onder welke nick. S'eau oui s'eau schrijf ik hier niks wat ik mijn moeder niet zou vertellen.
Ik heb een stuk of 10 nicks dus niet te achterhalen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wat wordt er nu helemaal hier geschreven dan?

Hoe vaak je masturbeert, bang bent dat je zwanger bent, hoe je de financiën hebt geregeld, je je schaamt voor de tandartsrekening, wat je vandaag gegeten hebt, hoeveel je bent afgevallen??? Who cares?

En ja, als je echt vindt dat je met deze info chantabel bent dan moet je inderdaad niet op een forum schrijven.
quote:Istar_ schreef op 25 juni 2014 @ 18:00:

Niemand registreert zich toch met volledige naam en persoonsgegevens? geen risico dus.

Stel jij bent zo'n bemoeial en gaat op je werk eens in de gaten houden wat jouw collega's allemaal doen op internet. Je ziet in hun dataverkeer langskomen dat zij (in de veronderstelling dat ze anoniem zijn) bepaalde persoonlijke dingen posten.

Voor de grote boze wereld zijn die topics inderdaad anoniem, maar omdat jij weet dat het van één van je collega's is, is het vrij makkelijk terug te leiden tot één persoon.

Nou, ik lees of schrijf zelf best wel eens dingen, zowel thuis als op het werk, waarvan ik toch niet zou willen dat mijn huisgenoten of collega's dat allemaal kunnen meelezen. Geen staatsgeheimen, maar wel gewoon privézaken. Ik zet daar niet voor niks niet mijn volledige naam bij. Het zou toch vervelend zijn als mijn directe omgeving, door met mijn dataverkeer mee te gluren, toch kan achterhalen dat dat van mij is.

Ik weet het fijne er niet van, maar ik begrijp dus dat dat aftappen van dataverkeer van je directe omgeving (dwz iedereen die op dezelfde internet verbinding zit als jij) gewoon mogelijk is. Tenzij de website in kwestie het dataverkeer beveiligt door https te gebruiken. Wat Viva, zoals wel meer websites, niet lijkt te doen.
Het is maar wat je onder 'onveilig' verstaat.

Ik heb er zelf ook als een een topic over geopend: klikkerdeklik
Ik zou me meer zorgen maken om alle onbetrouwbare apps die iedereen maar op zn smartphone installeert dan om het vivaforum.
En dan? Dan weet je dat ik Truus uit Kutkrabbeveen ben. En dan?
Ze mogen van mij alles lezen hoor, prima.
SSL wordt doorgaans alleen gebruikt voor het invullen van persoonlijke gegevens.

Wil je privacy dan moet je niet internetten, niet meer naar buiten gaan en een kooi van Faraday om je huis bouwen.
quote:faytweepuntnul schreef op 25 juni 2014 @ 18:12:

[...]

Stel jij bent zo'n bemoeial en gaat op je werk eens in de gaten houden wat jouw collega's allemaal doen op internet. Je ziet in hun dataverkeer langskomen dat zij (in de veronderstelling dat ze anoniem zijn) bepaalde persoonlijke dingen posten.

Voor de grote boze wereld zijn die topics inderdaad anoniem, maar omdat jij weet dat het van één van je collega's is, is het vrij makkelijk terug te leiden tot één persoon.

Nou, ik lees of schrijf zelf best wel eens dingen, zowel thuis als op het werk, waarvan ik toch niet zou willen dat mijn huisgenoten of collega's dat allemaal kunnen meelezen. Geen staatsgeheimen, maar wel gewoon privézaken. Ik zet daar niet voor niks niet mijn volledige naam bij. Het zou toch vervelend zijn als mijn directe omgeving, door met mijn dataverkeer mee te gluren, toch kan achterhalen dat dat van mij is.

Ik weet het fijne er niet van, maar ik begrijp dus dat dat aftappen van dataverkeer van je directe omgeving (dwz iedereen die op dezelfde internet verbinding zit als jij) gewoon mogelijk is. Tenzij de website in kwestie het dataverkeer beveiligt door https te gebruiken. Wat Viva, zoals wel meer websites, niet lijkt te doen.

Ah ja, ik forum ook niet op mijn werk, daar heb ik het te druk voor. Gelukkig.

Verder heb ik alleen mijn gezin als huisgenoten, dus ook al niemand die mijn dataverkeer gaat achterhalen.

Waarom moet viva jou beschermen, omdat jij onder werktijd op het forum zit?
Privacy? Das war einmal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven