Vraag over blind typen

21-08-2015 08:05 156 berichten
Mijn dochter is bezig met een cursus blind typen. Vroeger heb ik dat nog geleerd op een echte typemachine , ik kan dus zelf ook blind typen. Ontzettend handig.

Gisteren leerde ze de letter 'c'. Tot mijn grote verbazing moet dat met de middelvinger! Dat vind ik echt zo onhandig. Je moet dan helemaal onder je wijsvinger door bewegen. Zelf type ik de letter 'c' met mijn wijsvinger. Die kan er heel makkelijk bij!

Nu ben ik dus benieuwd welke vinger jullie gebruiken...
quote:MinkeDeWit schreef op 21 augustus 2015 @ 14:45:

Ik kan iets overtypen terwijl ik tegelijkertijd een gesprek voer. Heel apart, net of het signaal direct van mijn ogen naar mijn vingers gaat, zonder via het denkgedeelte van mijn hersenen te gaan.Ik heb lang als juridisch secretaresse gewerkt en veel dictaten moeten uitwerken vanaf een bandje. Ik zat tijdens het uitwerken te bedenken wat ik die avond zou eten. En als een zin niet helemaal lekker liep, had ik het toch door. Blijkbaar kunnen wij vrouwen toch twee dingen tegelijk
Alle reacties Link kopieren
Wijsvinger.

Geen typcursus. MSN-generatie :D.
quote:Beter.Laat schreef op 21 augustus 2015 @ 08:51:

En wat ik niet begrijp : als je aan mij vraagt wáár welke letter zit op het toetsenbord, heb ik geen idee...

Typ je dan nooit op een mobieltje of i-pad? Ik had ook geen idee welke letter waar zat, maar bij kleine schermpjes waar geen twee handen naast elkaar op passen om blind te typen, moest ik wel.
Ik typ de c ook met de middelvinger! Ik heb 30 jaar geleden ook een typcursus blindtypen gedaan.
Zo'n 28 jaar geleden heb ik het op een mechanische schrijfmachine geleerd, een C met de wijsvinger.

Zoonlief heeft een online cursus gedaan, waar hij de C met zijn middelvinger heeft geleerd.

Inmiddels is hij zelf overgegaan op zijn wijsvinger, omdat hij dat makkelijker vindt .
Ik heb de C ook met de middelvinger geleerd. Inmiddels zo'n 25 jaar geleden.
quote:nerdopviva schreef op 21 augustus 2015 @ 14:48:

Met welke vinger doen jullie dan de "m"?Rechter wijsvinger. Heeee, die dus wel met mijn wijsvinger.
wij slapen nooit.
Grappig eigenlijk wel.

Dat er toch best wel mensen zijn die het met andere vingers typen.

Ik typ de c met mijn linkermiddelvinger. Ik typ de m met mijn rechterwijsvinger.

Ik geloof dat ik mijn pinken niet heel erg veel gebruik...
Ik heb in 1987 mijn typediploma gehaald (en dus leren typen op een oude machine) en ik gebruik ook de middelvinger. Niks rare toeren hoor.
Ik heb blind leren typen vanwege mijn afstudeerscriptie. Maar ik was al verpest door 10 jaar op eigen houtje typen.

Tekstverwerking was altijd op geleend en floppy. Armlastige studenten.

Later komen de vensters (windows) om in te vullen en minder op lange teksten.

Er zijn trouwens ook handige boeken met gebruik van ctrl en alt toets.

Is heel handig om die te kennen, want als je die per ongeluk aanraakt dan gebeurt en van alles.

Ook sjablonen en zo. Ik kreeg een foutmelding die steeds terug keerde. IT-er kende die functie niet. Maar op pagina 1 van het cursusboek stond al de verklaring.

Maar ik heb geen touchscreen op laptop.

Ik gebruik ze allebei. Het is maar net waar ik op typ. Veel verschillende soorten toetsenborden.
Ik heb toch voor de grap eens langzaam getypt en welke letter/toets ik met welke vinger gebruik:

A pink

B linker wijsvinger

C linker middelvinger

D linker middelvinger

E linker middelvinger

F linker wijsvinger

G linker wijsvinger

H rechter wijsvinger

I rechter middelvinger

J rechter wijsvinger

K rechter middelvinger

L rechter ringvinger

M rechter wijsvinger

N rechter wijsvinger

O rechter ringvinger

P rechter pink

Q linker pink

R linker wijsvinger

S linker ringvinger

T linker wijsvinger

U rechter wijsvinger

V linker wijsvinger

W linker ringvinger

X linker ringvinger

Y rechter wijsvinger

Z linker pink

Spatiebalk met duim (meestal rechterduim)

Dan de andere tekens/toetsen:

; rechter pink

: shift met linker pink + rechter ringvinger

‘ rechter pink

“ shift met linker pink + rechter pink

. rechter middelvinger

, rechter middelvinger

/ rechter pink

? shift met linker pink + rechter pink

Ctrl-Shift-Caps- en Tabtoets had ik al aangegeven: met linker pink.

Bewust ook een aantal overgeslagen want die gaan me moeizaam af met blind typen/danwel niet nodig.
wij slapen nooit.
Neem eens een Duits toetsenbord als het geheel neemt. Sommige hebben ringel-S en anders moet je ctrl-toetsen gebruiken om die speciale functietoetsen voor speciale lettersoorten gebruiken.

Dat is ook nog verschillend.

Of beter het veranderde toetsenbord bepaalt het verschil.

Enter zat er ook niet op..... Zo kan je nog wel even doorgaan...

Leren de schatten misschien ook lezen en niet alleEn typen.... Grapje.....
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 21-08-2015 16:18
Reden: allen moet alleen zijn
% gewijzigd
Tsja, voor dat soort tekens kun je tegenwoordig bijvoorbeeld je ASCII-code gebruiken.
wij slapen nooit.
Ja, maar die moet je leren. Dat scheelt veel typewerk in documenten. Plat bord of virtueel toetsenbord op scherm.

Ik ben nog steeds gewend om een losse muis te gebruiken. Met mijn linkerhand raak ik regelmatig per ongeluk de muis op het toetsenbord aan. Scherm laat niets meer zien, maar het is er nog wel.

Ik heb geprobeerd en met de middelvinger gaat het beter. De muis van mijn hand ..... en verder laat ik het erbij.

Met de middelvinger raak ik het vlak minder. (Uitleg: het vlak onder de spatiebalk. Dat is hier de muis in het bord.

Wat ik ook mis is de functies zichtbaar maken in de teksten als je deze wil wijzigen. (* en ze gaat nu echt opnieuw een cursusboek office doornemen *)
367 aanslagen... valt me toch tegen na jullie berichten!

Ik was wel wat seconden verloren doordat ik een fout had gemaakt en ik niet verder kon typen. Het duurde even voor ik doorhad dat ik gewoon moest doortypen

Met sommige lettercombinaties blijf ik moeite houden. Zoals het woord nieuw. Het lukt me na 20 jaar nog steeds niet foutloos.

Op die typecursus mocht ik niet het uitgebreide diploma halen, omdat mijn snelheid net iets te laag bleef. Ook had ik moeite met het opstellen van bepaalde formulieren.

Ja, dat moest ook nog. Een formulier als een factuur helemaal uitlijnen middels tab. Wat een drama was dat!!

Toen besloot ik dat ik geen secretaresse wilde worden. Terwijl het me altijd een geweldig leuk beroep toe leek.
Jeetje, na die cursus die ze aanbieden zal ik een aanslag halen van 656 per minuut. Is dat überhaupt mogelijk?

Volgens mij is niemand daar fysiek toe in staat. Om zo snel te kunnen typen...
quote:Mellona schreef op 21 augustus 2015 @ 18:58:

Jeetje, na die cursus die ze aanbieden zal ik een aanslag halen van 656 per minuut. Is dat überhaupt mogelijk?

Volgens mij is niemand daar fysiek toe in staat. Om zo snel te kunnen typen...Foutloos? Want anders is zo'n test wel leuk alleen niet bepaald betrouwbaar.
wij slapen nooit.
Zo'n typecursus, is dat nu echt nodig? Vind dat altijd zo'n overbodig iets.... Ik heb zelf nooit typles gehad, typ toch razendsnel blind met 10 vingers, gewoon door het vaak gedaan te hebben. En ik blijk zelfs helemaal uit mezelf de letter c met mijn middelvinger aan te slaan
Typecursus gevolgd op een elektrische typemachine, zo'n 15 jaar geleden. Ik heb er nog elke dag profijt van!

De c typ ik met de middelvinger, zo zal het me wel geleerd zijn. De q met de pink.
Ik vond de typecursus destijds volledig nutteloos, althans, ik zag het nut er niet van in op 17-jarige leeftijd. Vooral toen ik, ja, heb nog 2 jaar steno gehad ook, dat moest gaan uitwerken, want wie gebruikte er nog in godesnaam steno.

En nu? Steno gebruik ik allang niet meer, maar met 10 vingers kunnen typen was een toch wel een enorme pre bij sollicitaties. En nog is het handig, ook al heb ik het niet meer dagelijks op die manier nodig.
wij slapen nooit.
Maar hoe waardevol is zo'n cursus als je het door veel te doen blijkbaar ook wel leert? Voor sms'en of typen op een telefoon is ook geen cursus, en dat kan iedereen op den duur ook razendsnel, gewoon door gewenning.
Hebben jullie dat trouwens ook, dat je niet ziet maar voelt dat je een fout maakt? Dan typ ik een letter verkeerd en nog voor ik iets gezien heb, heb ik al razendsnel op de backspace geduwd

En inderdaad, sommige combinaties/woorden blijven na 15 jaar blind met 10 vingers typen echt lastig!
quote:jellybelly schreef op 21 augustus 2015 @ 19:43:

Maar hoe waardevol is zo'n cursus als je het door veel te doen blijkbaar ook wel leert? Voor sms'en of typen op een telefoon is ook geen cursus, en dat kan iedereen op den duur ook razendsnel, gewoon door gewenning.Ik vind het sowieso handig, of je het nu nodig hebt of niet, binnen je functie.
wij slapen nooit.
met de middelvinger, pink is rijtje qaz ringvinger wsx en middelvinger edc.

Met de wijsvinger een c typen voelt raar (ik moest deze regel ook meerdere keren corrigeren omdat ik telkens de v indrukte )
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
40 jaar geleden geleerd, de c met linkermiddelvinger. Tijdens mijn uitzendperiode zo'n 360 aanslagen per minuut op een ouderwetse machine. Later op de pc zo'n 500 aanslagen per minuut. Tegenwoordig veel trager, als gevolg van artrose en chronische handpijn. En waar dat vandaan komt weet ik niet
leef, geniet en eet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven