wat voor computer voor een graficus?

28-04-2018 23:24 29 berichten
Hallo, een vraag voor mijn zoon die wij voor zijn verjaardag en opleiding een computer (gedeeltelijk) kado willen doen. Hij wil een opleiding gaan volgen als 3D designer, maar is zich nog aan het orienteren of het 3dmax (???) of autocad (???) gaat worden. Omdat de uitkomst nogal bepalend is voor het soort werkveld waarin hij later werkzaam kan zijn.

Anyhow, dat gaat 'm niet worden met zijn huidige laptop. Dus iets nieuws, maar wat dan? De computer moet zoveel zwaarder worden dan wat hij nu heeft. Nu rijst bij ons de vraag: is een laptop nog geschikt of moet er een overstap gemaakt worden naar een desktop? Kunnen windows bakken de grafische gegevens goed verwerken of moeten we toch uitkijken naar de bekende apple's? Welke software draait waar beter op? Moeten we letten op I-core of heeft de ssd meer invloed op werkbare snelheid?

Kortom, wat zouden jullie adviseren en hebben we aan een bedrag van 1000 euro genoeg? Is er verder ook nog randapparatuur dat zeer aan te raden is voor 3d ontwerpen? Hoop dat jullie mij iets meer kunnen vertellen.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
29-04-2018 13:58
Mag ik vragen waarom er een 2e monitor nodig is voor deze programma's?
.
ACad werkt niet alleen met een tekenscherm maar ook met scripting. Het is bijzonder praktisch wanneer je die 2 naast elkaar kunt zetten en gewoon kunt switchen door een muisbeweging in plats van steeds een ander window openen. Ook is het erg prettig dat je dan voor het tekenen toch nog een volledig scherm ter beschikking te hebben.
Niet geschoten is altijd mis
Hawkmoon269 schreef:
29-04-2018 18:41
Het advies dat hier gegeven wordt, trekt nergens op. 3dsMax en Autocad draaien alleen op Windows. TO, laat je adviseren door de mensen die de opleiding geven en niet door een forum dat ooit heeft horen waaien dat grafisch = Mac.
Dat geldt nog grotendeels voor de grafisch ontwerpers en DTPers (= de mensen die werken met Photoshop, Illustrator, InDesign en co) maar dat is zoals iemand hier al zei, een heel andere tak van sport dan 3D design en CAD.
ok, dat is klare taal. Mag ik vragen of je zelf thuis bent in 3d design en CAD en wat je mij in dat geval zou kunnen adviseren voor mijn zoon (totdat hij uiteraard meer duidelijk heeft welke opleiding het gaat worden). En mag ik vragen wat je bedoelt met 3D design? Bedoel je dan dat max3D en zo ja, heb je dan een idee welke van die twee verschillende pakketten opleiden tot het een danwel het ander? Wat is het verschil tussen die twee qua baanmogelijkheden?

Ik ga trouwens even een vergelijkbaar topic openen op studie en werk pijler. Misschien dat er daar ook input zit.
Dankjullie wel trouwens voor het meedenken. Ik ben er erg mee geholpen en kan zo ook wat makkelijker met zoon meepraten :proud:
Waarom nou hetzelfde topic nog een keer? Bevielen de antwoorden in deze niet?
RikM schreef:
29-04-2018 21:52
Waarom nou hetzelfde topic nog een keer? Bevielen de antwoorden in deze niet?
Jawel. Maar ik heb de topictitel niet goed aangepakt, omdat er het woord graficus heb gebruikt. Blijkbaar is de richting die mijn zoon opwil dus niet de grafische hoek, maar de ehm (weet ik niet) 3d hoek. Dacht daar wat meer specifiek dezelfde vragen te stellen. Hier is al een meningsverschil over welke software op welke computer draait.
Maar ben nog steeds blij met elk antwoord hoor! :thumbsup:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven