wat voor computer voor een graficus?
zaterdag 28 april 2018 om 23:24
Hallo, een vraag voor mijn zoon die wij voor zijn verjaardag en opleiding een computer (gedeeltelijk) kado willen doen. Hij wil een opleiding gaan volgen als 3D designer, maar is zich nog aan het orienteren of het 3dmax (???) of autocad (???) gaat worden. Omdat de uitkomst nogal bepalend is voor het soort werkveld waarin hij later werkzaam kan zijn.
Anyhow, dat gaat 'm niet worden met zijn huidige laptop. Dus iets nieuws, maar wat dan? De computer moet zoveel zwaarder worden dan wat hij nu heeft. Nu rijst bij ons de vraag: is een laptop nog geschikt of moet er een overstap gemaakt worden naar een desktop? Kunnen windows bakken de grafische gegevens goed verwerken of moeten we toch uitkijken naar de bekende apple's? Welke software draait waar beter op? Moeten we letten op I-core of heeft de ssd meer invloed op werkbare snelheid?
Kortom, wat zouden jullie adviseren en hebben we aan een bedrag van 1000 euro genoeg? Is er verder ook nog randapparatuur dat zeer aan te raden is voor 3d ontwerpen? Hoop dat jullie mij iets meer kunnen vertellen.
Anyhow, dat gaat 'm niet worden met zijn huidige laptop. Dus iets nieuws, maar wat dan? De computer moet zoveel zwaarder worden dan wat hij nu heeft. Nu rijst bij ons de vraag: is een laptop nog geschikt of moet er een overstap gemaakt worden naar een desktop? Kunnen windows bakken de grafische gegevens goed verwerken of moeten we toch uitkijken naar de bekende apple's? Welke software draait waar beter op? Moeten we letten op I-core of heeft de ssd meer invloed op werkbare snelheid?
Kortom, wat zouden jullie adviseren en hebben we aan een bedrag van 1000 euro genoeg? Is er verder ook nog randapparatuur dat zeer aan te raden is voor 3d ontwerpen? Hoop dat jullie mij iets meer kunnen vertellen.
zaterdag 28 april 2018 om 23:31
Mijn dochter wil naar het Media College, maar wel een andere richting.
Zij moet daarvoor een Apple hebben en kan dan via de school software kopen.
Zelf kom ik ook uit de grafische industrie, maar ben er nu een paar jaar uit. Ik ken geen grafici die op iets anders dan Apple werken!
Met €1000,- kom je niet ver voor een nieuwe, maar misschien kan je wel een refurbished vinden?
Informeer anders eens bij de school die de opleiding geeft en vraag aan hun aan welke eisen de computer moet voldoen?
Zij moet daarvoor een Apple hebben en kan dan via de school software kopen.
Zelf kom ik ook uit de grafische industrie, maar ben er nu een paar jaar uit. Ik ken geen grafici die op iets anders dan Apple werken!
Met €1000,- kom je niet ver voor een nieuwe, maar misschien kan je wel een refurbished vinden?
Informeer anders eens bij de school die de opleiding geeft en vraag aan hun aan welke eisen de computer moet voldoen?
zaterdag 28 april 2018 om 23:53
Hoewel windows steeds vaker gebruikt wordt en ook steeds beter wordt op grafisch gebied zou ik toch voor een Mac gaan.
Voor 1000 euro kun je de goedkoopste MacBook kopen met klein scherm 13 inch scherm. Voor grafische doeleinden is minimaal 20 inch toch wel het fijnst.
Zou zeggen kijk eens naar een imac. Het nieuwste instap model kost ongeveer 1300 maar geen idee of die voldoet aan de eisen.
Ik zou wellicht even met school overleggen met iemand die de opleiding verzorgd. Die weet toch het beste of het echt beter is een Mac te kopen of dat windows ook prima is.
Voor 1000 euro kun je de goedkoopste MacBook kopen met klein scherm 13 inch scherm. Voor grafische doeleinden is minimaal 20 inch toch wel het fijnst.
Zou zeggen kijk eens naar een imac. Het nieuwste instap model kost ongeveer 1300 maar geen idee of die voldoet aan de eisen.
Ik zou wellicht even met school overleggen met iemand die de opleiding verzorgd. Die weet toch het beste of het echt beter is een Mac te kopen of dat windows ook prima is.
zondag 29 april 2018 om 00:02
Mijn zoon heeft zich nog niet ingeschreven bij een van de opleidingen, omdat hij nog aan het dubben is welke richting hij precies opwil. Maar dat het richting 3D design gaat is hem al wel duidelijk. Daarom hebben we nog geen richtlijnen vanuit een opleiding wat hij nodig heeft. Ik weet alleen dat het dus een zware grafische kaart moet hebben haha.
Jeetje, duizend euro niet genoeg voor een nieuwe?? Mijn mond valt open
Vraag me af of zoiets aftrekbaar is voor de belasting
Jeetje, duizend euro niet genoeg voor een nieuwe?? Mijn mond valt open
Vraag me af of zoiets aftrekbaar is voor de belasting
zondag 29 april 2018 om 00:23
Grafisch is toch niet hetzelfde als autocad enzo?
Grafisch is ontwerpen van drukwerk, tekst, beeld, lettertype, eventueel illustraties etc. Met Illustrator, Photoshop etc.
Volgens mij kan het allebei; op de kunstacademie was het altijd mac wat de klok sloeg, maar mijn man heeft ooit een autocad opleiding gedaan gewoon op zijn PC. Als hij het nu weer zou doen, zou hij de computer waarschijnlijk het liefste op Linux laten draaien ipv windows, maar ik weet niet of alle software dat aankan...
Computers zijn duur, maar de kosten zijn wel aftrekbaar als studiekosten of voor een eigen bedrijf. Vergeet ook de kosten niet van de software licensies; dat tikt ook aan! Al heb je vaak wel voordelige student-pakketten.
Grafisch is ontwerpen van drukwerk, tekst, beeld, lettertype, eventueel illustraties etc. Met Illustrator, Photoshop etc.
Volgens mij kan het allebei; op de kunstacademie was het altijd mac wat de klok sloeg, maar mijn man heeft ooit een autocad opleiding gedaan gewoon op zijn PC. Als hij het nu weer zou doen, zou hij de computer waarschijnlijk het liefste op Linux laten draaien ipv windows, maar ik weet niet of alle software dat aankan...
Computers zijn duur, maar de kosten zijn wel aftrekbaar als studiekosten of voor een eigen bedrijf. Vergeet ook de kosten niet van de software licensies; dat tikt ook aan! Al heb je vaak wel voordelige student-pakketten.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 29-04-2018 00:25
18.32% gewijzigd
zondag 29 april 2018 om 00:23
Macs zijn duurder dan Windows en bekijk goed wat erin zit en of je daar zeker een paar jaar mee vooruit kunt. Een Imac kun je bijvoorbeeld maar beperkt uitbreiden op een later moment.
Je zou ook nog naar een Mac mini kunnen kijken. Is goedkoper dan een MacBook of Imac maar dan moet je nog wel een beeldscherm kopen.
Bij de apple store krijg (of kreeg?) je studenten korting. Niet veel maar toch.
Je zou ook nog naar een Mac mini kunnen kijken. Is goedkoper dan een MacBook of Imac maar dan moet je nog wel een beeldscherm kopen.
Bij de apple store krijg (of kreeg?) je studenten korting. Niet veel maar toch.
anoniem_129113 wijzigde dit bericht op 29-04-2018 00:27
11.30% gewijzigd
zondag 29 april 2018 om 00:26
Mijn dochter doet een grafische opleiding (eerste jaar) en gebruikt gewoon de Apple op school. Op de open dag was al gezegd dat een eigen nieuwe pc niet nodig is, het gebouw is tot 20.00 open maar later dan 18.30 is ze echt nog nooit vertrokken en zelfs dat is zeldzaam.diyer schreef: ↑29-04-2018 00:02Mijn zoon heeft zich nog niet ingeschreven bij een van de opleidingen, omdat hij nog aan het dubben is welke richting hij precies opwil. Maar dat het richting 3D design gaat is hem al wel duidelijk. Daarom hebben we nog geen richtlijnen vanuit een opleiding wat hij nodig heeft. Ik weet alleen dat het dus een zware grafische kaart moet hebben haha.
Jeetje, duizend euro niet genoeg voor een nieuwe?? Mijn mond valt open![]()
Vraag me af of zoiets aftrekbaar is voor de belasting![]()
zondag 29 april 2018 om 00:36
Ik heb zelf pas in het 2de jaar van mijn grafische opleiding een Mac gekocht. Had opzich ook prima zonder gekunt want mijn school had ook verruimde uren voor de mediatheek. Maar ik vond dat na een jaar wel irritant worden want rond deadlines was het er altijd vol en kon je maar voor 1 uur een Mac reserveren. Ja je kon extra vroeg of laat komen dan kon je wat langer maar ik maakte al lange dagen.
zondag 29 april 2018 om 09:53
Autocad hoort meer richting de bouw. Daar maakte ik ten tijde van mijn bouwkunde opleiding de bouwtekeningen op.
Tijdens mijn grafisch vormgeven opleiding ook een stukje 3ds max gehad. Daar waar de hele opleiding op een mac werd gedaan, werd 3ds max gewoon op een Windows gegeven. En dat ging altijd prima. Heb daar geen limitaties gehad wat betreft het besturingssysteem.
Tijdens mijn grafisch vormgeven opleiding ook een stukje 3ds max gehad. Daar waar de hele opleiding op een mac werd gedaan, werd 3ds max gewoon op een Windows gegeven. En dat ging altijd prima. Heb daar geen limitaties gehad wat betreft het besturingssysteem.
zondag 29 april 2018 om 10:04
blijmetmij schreef: ↑29-04-2018 00:23Grafisch is toch niet hetzelfde als autocad enzo?
Het is grafisch in die zin dat er door de pc zeer veel en zwaar gerekend ("gerenderd") moet worden. Dat geldt voor 3D nog meer dan voor foto's en illustraties. Een krachtige pc is dus zeker aan te raden.
Over het algemeen is Apple daar beter in, maar de software die genoemd wordt is ook voor Windows te verkrijgen dus het kan allebei. Het is maar net wat je voorkeur heeft en wat je budget toelaat. Edit: dit klopt bij nader inzien niet; de software is alleen verkrijgbaar voor Windows. Het heeft dus geen zin om naar Apple te kijken.
TO kan m.i. het beste even een computerwinkel binnenlopen en zich daar laten informeren. Die weten het beste wat de laatste stand van zaken is op het gebied van processors, grafische kaarten en geheugen.
Houd je er trouwens rekening mee dat de software zelf ook schreeuwend duur is? 3D Max kost volgens mij al iets van 2000 euro per jaar. Wellicht goedkoper voor studenten, maar dan nog...
anoniem_307731 wijzigde dit bericht op 29-04-2018 19:02
8.19% gewijzigd
zondag 29 april 2018 om 10:08
zondag 29 april 2018 om 10:17
Autocad heeft niets met 3D-ontwerpen te maken alhoewel je er wel 3D tekeningen mee kunt maken..
Bij Autocad wordt er vaak met 2 beeldschermen tegelijk gewerkt. Een laptop kan, maar is niet echt praktisch. Een laptop moet minstens 17"zijn maar nog liever 19" (als deze nog bestaan) Aan de andere kant, wanneer je hem steeds mee naar school neemt is een desktop ook een no go en een 2e scherm ook.
Voor thuis werken zou ik er zeker een 2e scherm bijnemen en opletten dat de laptop dit ook aan kan.
Autocad kan prima op een wat zwaardere Windows computer draaien, SSD is bijna een must ivm veel wegschrijven.
Bij Autocad wordt er vaak met 2 beeldschermen tegelijk gewerkt. Een laptop kan, maar is niet echt praktisch. Een laptop moet minstens 17"zijn maar nog liever 19" (als deze nog bestaan) Aan de andere kant, wanneer je hem steeds mee naar school neemt is een desktop ook een no go en een 2e scherm ook.
Voor thuis werken zou ik er zeker een 2e scherm bijnemen en opletten dat de laptop dit ook aan kan.
Autocad kan prima op een wat zwaardere Windows computer draaien, SSD is bijna een must ivm veel wegschrijven.
Niet geschoten is altijd mis
zondag 29 april 2018 om 13:07
Ik heb zelf net mijn grafische opleiding afgerond. Ik heb zelf toen een MacBook pro aangeschaft. Via slim.nl voor ong 1000 euro aangeschaft.
Macbooks zijn zeer geschikt voor grafische programma's, heb er na 4 jaar nog steeds plezier van! Daarnaast is het voordeel van Apple dat de software up to date blijft, waardoor je niet met een verouderd systeem kan gaan zitten.
Uit mijn klas zijn er ook veel die geen MacBook gebruiken en de programma's ook prima kunnen draaien. Een MacBook hebben is geen must. Wel moet je er dan op letten de laptop de programma's goed kan draaien.
Edit: Ik lees nu over programmas als autocad en 3d bewerkeringsprogrammas. Daar weet ik helaas niks van.
Ik weet niet of je zoon hem ook nog wil gebruiken om te gamen? Dan raad ik een MacBook wel af. Ik game er zo nu en dan op en de wat oudere spellen zijn prima te doen, maar de nieuwere games worden lastig.
Macbooks zijn zeer geschikt voor grafische programma's, heb er na 4 jaar nog steeds plezier van! Daarnaast is het voordeel van Apple dat de software up to date blijft, waardoor je niet met een verouderd systeem kan gaan zitten.
Uit mijn klas zijn er ook veel die geen MacBook gebruiken en de programma's ook prima kunnen draaien. Een MacBook hebben is geen must. Wel moet je er dan op letten de laptop de programma's goed kan draaien.
Edit: Ik lees nu over programmas als autocad en 3d bewerkeringsprogrammas. Daar weet ik helaas niks van.
Ik weet niet of je zoon hem ook nog wil gebruiken om te gamen? Dan raad ik een MacBook wel af. Ik game er zo nu en dan op en de wat oudere spellen zijn prima te doen, maar de nieuwere games worden lastig.
anoniem_368551 wijzigde dit bericht op 29-04-2018 14:28
9.58% gewijzigd
zondag 29 april 2018 om 13:36
Is er überhaupt Autocad voor de mac? Ooit niet, herinner ik me.
Ik zou het vooral vanuit de gewenste/vereiste software beredeneren.
Je kunt aan een moderne macbook pro gewoon 2 externe 24'' schermen hangen he, dat lijkt me niet zo een beperking van een laptop (die ie/ze gewoon lekker mee kan sjouwen).
Je kunt aan een moderne macbook pro gewoon 2 externe 24'' schermen hangen he, dat lijkt me niet zo een beperking van een laptop (die ie/ze gewoon lekker mee kan sjouwen).
zondag 29 april 2018 om 13:41
Tijdens mijn opleiding (waar vooral veel 3d tekenen, photoshop en andere Adobe programma's aan bod kwamen) had ik een 17inch Asus met goede videokaart, veel werkgeheugen, i7 processor. Ding heeft toen bijna 1000 gekost en heeft het vier jaar lang goed vol kunnen houden. Voordeel van windows vond ik dat er makkelijk nieuwe programma's op konden. De laptops zijn wel redelijk zwaar en groot dus investeren in een laptoprugtas is geen overbodige luxe.
zondag 29 april 2018 om 13:58
Mag ik vragen waarom er een 2e monitor nodig is voor deze programma's? En is speciale apparatuur nog handig om te werken voor 3 d programma's? Ik zie wel eens speciale tekenpennen of tekenborden die alles op de computer zetten. Is dat handig? Ik vrees dat we met ons budget dus niet volledig klaar zullen zijn. Ik schrik van de prijzen (onder de 1000 euro niks nieuws, 2e monitor, softwarepakketten van 2000 euro, etc.)
zondag 29 april 2018 om 14:00
Als je er niet mee naar school had hoeven gaan, zou je dan een laptop of een desktop genomen hebben?Koffielepel schreef: ↑29-04-2018 13:41Tijdens mijn opleiding (waar vooral veel 3d tekenen, photoshop en andere Adobe programma's aan bod kwamen) had ik een 17inch Asus met goede videokaart, veel werkgeheugen, i7 processor. Ding heeft toen bijna 1000 gekost en heeft het vier jaar lang goed vol kunnen houden. Voordeel van windows vond ik dat er makkelijk nieuwe programma's op konden. De laptops zijn wel redelijk zwaar en groot dus investeren in een laptoprugtas is geen overbodige luxe.
zondag 29 april 2018 om 14:06
Dat is een goeie. Dat lijkt me erg belangrijk. Alleen weet ik nu dus helaas niet wat hij precies wil. Maar dat weet hij zelf ook nog niet. Hij werkt nu als bijbaantje bij een 3d printwinkel en vindt dit erg leuk en zou hiermee verder willen. De ontwerpprogrammaatjes zijn nog relatief simpel en voor hem goed te doen op zijn computer. Maar opleidingen die een basis leggen voor dit werk worden enerzijds autocad genoemd (3D modellen) en anderzijds 3max (of 4max)? Beide leiden ze op om dit soort werk te kunnen gaan doen (geloof ik hoor, dat is wat mijn zoon nu heeft uitgezocht). Beide opleidingen geven goede baangaranties. De een meer richting de technische en bouw hoek en de ander meer in de virtual reality, reclame, animatie hoek. Maar je schijnt met beide opleidingen uiteindelijk de print kant uit te kunnen.spraakwaterval schreef: ↑29-04-2018 13:36Is er überhaupt Autocad voor de mac? Ooit niet, herinner ik me.
Dus welke software? Tja, dat is een goede vraag. Ik begrijp van jullie dat autocad so wie so niet draait op een MAC? Dus dan wordt het waarschijnlijk toch windows als die meer software ondersteund.
zondag 29 april 2018 om 14:09
Het is niet per sé nodig maar die programma's hebben zo veel vensters dat het prettiger werkt als je een tweede monitor hebt. Die heb je op dit moment nog niet nodig hoor maar het is goed om er alvast rekening mee te houden dat het kan.
zondag 29 april 2018 om 14:10
zondag 29 april 2018 om 14:11
Meestal als een school met specifieke softwarepakketten werkt kun je vaak via school de software met korting aanschaffen.
En tekenen op een speciaal tekenbord met tekenpen werkt veel fijner. Had het zelf niet echt nodig maar neem aan dat het voor 3D design fijner is bij het digitaliseren van je schetsen of rechtstreeks tekenen in een programma. Heb zelf niks met 3D gedaan dus geen verstand van maar ik weet wel dat de meeste tekenaars wel zo'n bord hebben van Wacom meestal. Maar ik zou voordat je veel investeert in allerlei dingen eerst even afwachten of je zoon het leuk blijft vinden.
En tekenen op een speciaal tekenbord met tekenpen werkt veel fijner. Had het zelf niet echt nodig maar neem aan dat het voor 3D design fijner is bij het digitaliseren van je schetsen of rechtstreeks tekenen in een programma. Heb zelf niks met 3D gedaan dus geen verstand van maar ik weet wel dat de meeste tekenaars wel zo'n bord hebben van Wacom meestal. Maar ik zou voordat je veel investeert in allerlei dingen eerst even afwachten of je zoon het leuk blijft vinden.
zondag 29 april 2018 om 18:41
Het advies dat hier gegeven wordt, trekt nergens op. 3dsMax en Autocad draaien alleen op Windows. TO, laat je adviseren door de mensen die de opleiding geven en niet door een forum dat ooit heeft horen waaien dat grafisch = Mac.
Dat geldt nog grotendeels voor de grafisch ontwerpers en DTPers (= de mensen die werken met Photoshop, Illustrator, InDesign en co) maar dat is zoals iemand hier al zei, een heel andere tak van sport dan 3D design en CAD.
Dat geldt nog grotendeels voor de grafisch ontwerpers en DTPers (= de mensen die werken met Photoshop, Illustrator, InDesign en co) maar dat is zoals iemand hier al zei, een heel andere tak van sport dan 3D design en CAD.