Weet iemand iets van electriciteit?

15-02-2012 07:24 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij een van mijn laptops ben ik aan mijn vierde voeding toe, omdat deze steeds stukgaat.

De eerste deed het op een dag gewoon niet meer, en ben ik teruggegaan naar de winkel, en kreeg ik omdat het binnen het jaar was een vervangend exemplaar.

Hij maakte geen contact meer, verder geen aandacht aan besteed waarom dat zou kunnen zijn.

Binnen een halfjaar gebeurde het dat de vervangende een tikje liet horen toen ik de stekker in het stopcontact stopte, echt zo'n tikje alsof iets statisch is wanneer je het aanraakt en ook deze 'doos' deed helemaal niks meer.

Ik ben weer teruggegaan naar de winkel, waar werd gezegd dat ie was doorgeslagen, en dat dat pech was dat dat nu waarschijnlijk voor de tweede keer gebeurde.

Ik vroeg nog of dat met de electriciteit in huis te maken kon hebben omdat ik wel altijd van hetzelfde stopcontact gebruik maak, en of het misschien zo kan zijn dat ik iets verkeerd doe met het apparaat, maar dat was volgens de verkoper in de winkel niet zo.

Gelukkig kreeg ik weer zonder bijbetalen een nieuwe mee.

En die heeft het nu weer ongeveer een driekwartjaar gedaan.

Gisteravond steekt mijn zoon de stekker in (weer hetzelfde) stopcontact, horen we nu een duidelijke knal en zitten we in een keer in het donker. Nu was er een stop doorgeslagen.

Ik ga nu naarstig op zoek naar de bon van het laatste exemplaar en ga toch maar weer terug naar de winkel. Ik voel me bijna bezwaard dat ik daar weer met hetzelfde probleem binnenstap, en er staan ook altijd dezelfde mensen achter de toonbank, altijd reuze aardig en behulpzaam, maar ze zullen nu toch ook wel een wenkbrauw optrekken als ik weer kom aanzetten hiermee?

Ondertussen ga ik wel twijfelen aan de kwaliteit van de electriciteit in mijn huis of minimaal aan dat stopcontact.

Wie weet hier misschien iets van?
Als je groene stroom aan het bederven is.... dan kan voor zulke problemen komen te staan:)

Ik zou het stopcontact uit elkaar halen en kijken of daar alles goed zit. En anders ff een electricien raadplegen. Misschien zit er een piekstroom in.
Het kan zijn dat je last hebt van pieken in de spanning. Volgens mij kun je daar vrij eenvoudig een soort adapter voor kopen, zodat de spanning niet te hoog wordt doorgegeven aan het apparaat.
Probeer eens een overspanningsbeveiliging.

Dat is zo'n ding:

Die zorgt er voor dat hoge spanninspieken niet bij je apparatuur kunnen komen.

Ze zijn verkrijgbaar vanaf ongeveer 3 euro.
Zo'n overbespanningsbeveiliging is dat een manier om (bij wijze van spreken) van een niet-geaard stopcontact een geaard stopcontact te maken?

Het bewuste 'foute' stopcontact is trouwens wel zo'n plat plaatje tegen de wand van de woonkamer, niet zo'n diepe ingang met van die metalen stukjes. (zoals hier boven).
Ik heb dat ook gehad met stoppen doorslaan en later bleek toch wel dat het stopcontact kortsluiting maakte.

Als een elektricien komt kan hij de stopcontacten meten met een apparaatje.
quote:Perel schreef op 15 februari 2012 @ 07:44:

Zo'n overbespanningsbeveiliging is dat een manier om (bij wijze van spreken) van een niet-geaard stopcontact een geaard stopcontact te maken?

Het bewuste 'foute' stopcontact is trouwens wel zo'n plat plaatje tegen de wand van de woonkamer, niet zo'n diepe ingang met van die metalen stukjes. (zoals hier boven).Nee, zo maak je geen geaard stopcontact van een niet geaard stopcontact. Laat iemand die er verstand van heeft naar dat stopcontact kijken en doormeten, dan is de oorzaak vast zo gevonden (en hopelijk ook opgelost)
ik denk dat het niks met piek spanning te makne heeft ik denk eerder met kortsluiting in het stopcontact (de stoppen springen er met een normale piekspanning niet zo heel snel uit)

ik zou iemand die klein beetj everstand ervan heeft eens het omhulsel eraf laten schroeven en even kijken hoe het eruit ziet.

lijkt een beetj eop een los draadje of iets wat kortsluiting veroorzaakt.

S6

@ stampertje (Ik wil niet beterwetig overkomen maar van een ongeaard stopcontact kan je geen geaard stopcontact maken met die stekker)

aarde wil zeggen een contact met de geaarde punten in je huis (d.m.v. een draad)) leiding e.d. die aangesloten wordt op een punt die diep in de grond zit.

ben er half voor opgeleid dus dat weet ik dan net nog
Ga er niet zelf aan zitten schroeven, maar vraag iemand die er verstand van heeft. Een electricien hoeft niet heel erg duur te zijn. ( waarschijnlijk voordeliger dan steeds neiuwe adapters moeten kopen) het klinkt idd als kortsluiting in het stopcontact of misschien heb je teveel apparaten op dezelfde stroomgroep. Heel verstandig om dit even door te laten meten.
quote:jur606 schreef op 15 februari 2012 @ 08:22:

ik denk dat het niks met piek spanning te makne heeft ik denk eerder met kortsluiting in het stopcontact (de stoppen springen er met een normale piekspanning niet zo heel snel uit)

ik zou iemand die klein beetj everstand ervan heeft eens het omhulsel eraf laten schroeven en even kijken hoe het eruit ziet.

lijkt een beetj eop een los draadje of iets wat kortsluiting veroorzaakt.

S6

@ stampertje (Ik wil niet beterwetig overkomen maar van een ongeaard stopcontact kan je geen geaard stopcontact maken met die stekker) dat zeg ik toch

aarde wil zeggen een contact met de geaarde punten in je huis (d.m.v. een draad)) leiding e.d. die aangesloten wordt op een punt die diep in de grond zit.

ben er half voor opgeleid dus dat weet ik dan net nog
Ik zou zelf nóóit zelf iets doen met electriciteit.

Zelfs als ik ergens een lampje vervang aan een plafondlamp en ik weet niet of hij 'aan' of 'uit' staat, draai ik voor de zekerheid alle stoppen (ik noem het stoppen maar ik heb tegenwoordig zo'n schakelkast met van die palletjes die je omhoog en omlaag kan zetten) los.

Maar ik twijfelde al eerder aan hoe een en ander in mijn huis zit, want in mijn woonkamer deed een van de hanglampen ook raar. Soms bibberde het licht en op een dag deed-ie helemaal niks meer. Daar zit zo'n halogeen peerachtig lampje in en toen ik dat wilde vervangen toen kwam het hele binnenwerk van de lamp waar dat lampje in verankerd moet worden in brokken mee naar buiten zetten omdat het verpulverd was.

Die lamp (dure hanglamp) is dus naar de gallemiesen. Omdat ik twee uit dezelfde serie heb hangen in mijn woonkamer heb ik er nog niets mee gedaan, want het wordt een kostbare aangelegenheid om twee nieuwe hanglampen te kopen.

Heb dus maar aan één kant van de woonkamer 'groot licht'.

Mijn huis is een huurhuis, dus ik zal binnenkort de woningbouw er naar laten kijken.
.
Mijn vriendin heeft hetzelfde probleem gehad. Die heeft het voor elkaar gekregen om de stekker van haar laptop adapter te laten verkolen en de hoofdzekering van 35 Ampère te laten knallen. Ook met zo'n ranzige inbouwwandcontactdoos.

Tip is om een elektricien te laten komen.
@nerd_:

Ik zou in dit soort gevallen wel de boel laten nakijken voor de zekerheid.
.
Ik heb dat ook ooit gehad, met mijn 1e laptop (was windows). Elke keer als ik de stekker in het stopcontact stopte of eruit haalde, zag je vonken. Was overal (toen studentenkamertje) in elk stopcontact.

(Nu verhuisd en een Macbook en nergens meer last van.)

Maar volgens de huisbaas 'lekte' er toen ergens stroom, wat die vonken veroorzaakte (erg oud huis en dito bedrading).

Echt prettig vond ik het nooit.
Voor de verandering zijn we het een keer niet met elkaar eens.

Die trafo moet daar tegen kunnen. Zo niet dan moet ie intern kapot klappen en niet een schakelautomaat laten uitgaan. (Ik neem aan dat het een normaal schakelautomaat was en niet een aardlek.) Die knal komt op mij over als gewoon een directe sluiting tussen fase en nul, en dat wil je echt niet hebben.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven