Weet jouw telefoon precies waar je bent en wat je doet?

08-08-2019 10:08 73 berichten
Interessant artikel in de volkskrant vandaag over een moord die opgelost werd met behulp van informatie uit telefoons: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b092755e/
(het artikel zit achter een een betaalmuur, ik zal straks de tekst in een post plaatsen)
Noem me naief maar ik sta er van te kijken hoe nauwkeurig telefoons informatie kunnen bieden over waar je bent en wat je doet, en dat politie kennelijk die informatie ook kan uitlezen en dat het als bewijs kan dienen in een rechtszaak.
Ik heb locatievoorzieningen uitgeschakeld staan op mijn telefoon omdat ik er het nut niet van inzie. Ik vind het altijd al een tikje creepy (maar ook tegelijkertijd weer zo handig) dat strava me precies kan vertellen waar ik was tijdens het sporten. Maar waarom zou je in het dagelijks leven je telefoon precies bij laten houden waar je bent en wat je doet?

Het zal wel een standaard instelling zijn waarvan de meeste mensen zich niet eens bewust zijn, want anders zou die vrouw die haar man vermoordde dat toch wel uit hebben gezet?!

Heb jij het uit of aanstaan en waarom? Of wist je misschien niet eens dat telefoons dit kunnen?

Weet jouw telefoon waar je bent?

Totaal aantal stemmen: 67

Locatievoorzieningen staan uit (48%)
Locatievoorzieningen staan aan (39%)
Locatievoorzieningen extra nauwkeurig staan aan (13%)
ClumsyNinja schreef:
08-08-2019 10:34
Zet je het dan bewust soms aan en uit?
Ja. Als ik een route nodig heb van Google Maps bijvoorbeeld zet ik het aan. Als ik op plaats van bestemming ben, zet ik het weer uit.
ClumsyNinja schreef:
08-08-2019 10:53
Ook zo maf dat een telefoon kennelijk zelfs bewegingen herkent en opslaat wanneer hij opgepakt wordt enz. Ik wist dat mijn smartwatch dat doet maar he, daarvoor heb ik dat ding. Maar mijn telefoon wist ik niet.

Vraag me wel af, als we dit vaker gaan terugzien in rechtszaken, of mensen er ook misbruik van gaan maken. Bijvoorbeeld met de telefoon van een ander op zak een moord gaan plegen. (of heb ik nu te veel blackmirror gezien)
Ik had een tijdje een stappenteller (van Samsung) aanstaan. Die gaf ook aan wat voor training hij detecteerde. Wandelen, hardlopen, fietsen... Erg goed deed hij het niet trouwens, wat ergens ook wel geruststellend is.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
08-08-2019 10:37
Ik heb het gewoon aan staan. En eerlijk gezegd maakt het ook niet uit dat er precies opgeslagen wordt wanneer ik waar ben of wat ik allemaal doe met mijn telefoon, ik heb niks te verbergen. Ik ben alleen nogal nieuwsgierig aangelegd en Google echt de raarste dingen, ben benieuwd wat de politie zou denken als ze mijn telefoon zouden checken :biggrin:

Eens.
Ach, de mensen van de politie zullen zelf privé vast ook wel eens googlen op rare dingen en anders gun ik ze de lol wel (of het extra werk om in al die zoekopdrachten een niet-bestaande logische lijn te vinden) :biggrin:
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
-Darkside- schreef:
08-08-2019 10:55
Ik heb locatie ook aan. Op zich kan zoiets ook helpen als je vermist bent.
Dan moet je na je vermissing wel weer eerst even je telefoon komen inleveren ;-)

Het is goed voor Tjeerd dat hij hem aan had staan (of nou ja, voor zijn nabestaanden want zelf heeft hij er niet veel meer aan) maar Jessica was natuurlijk nogal een klungel.
lise1985 schreef:
08-08-2019 10:53
Het is niet dat dergelijke gegevens per individu apart worden bekeken. Het gaat om trends en patronen van grotere groepen. Dus nee, ik maak me geen zorgen om mijn privacy.
Door een paar gegevens te combineren kom je al heel snel tot kleine groepjes of zelfs tot individuen.
Je kan het ook zo instellen dat je je locatie altijd deelt met iemand, dat diegene dus altijd kan zijn waar jij (je telefoon) bent. Zijn hier mensen die hun locatie met hun partner delen? Of is dat meer iets wat je voor kinderen aanzet?

Toen ik op reis ging had mijn vader het briljante idee dat ik polarsteps aan zou zetten want dan kon hij zo leuk volgen waar ik was. Eh nee bedankt, ik stuur wel een anzichtkaart XD
kintsugi schreef:
08-08-2019 11:08
Door een paar gegevens te combineren kom je al heel snel tot kleine groepjes of zelfs tot individuen.
Kan, maar die kans is niet zo heel groot. Tenzij je hele unieke dingen doet natuurlijk.
Als je de locatievoorziening uit hebt staan, maar wifi aan laat buitenshuis, heeft het ook al weinig zin. Waarom denk je dat steeds meer winkels gratis wifi aanbieden? Dan kunnen ze zien welke route je loopt door de winkel, maar ze kunnen je ook reclame aanbieden als je langs de winkel loopt en vast nog wel meer.
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
08-08-2019 11:08
Door een paar gegevens te combineren kom je al heel snel tot kleine groepjes of zelfs tot individuen.

En dan? Wat heeft een bedrijf daaraan? Die is veel meer geïnteresseerd in wat grotere groepen doen dan wat ik als individu doe. Dat is totaal irrelevant.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gewoon aan staan. Ik heb niets te verbergen. Sterker nog: mijn man kan precies zien waar ik ben. Is ontstaan in de tijd dat ik veel epileptische aanvallen had (inmiddels niet meer), waardoor het zeer handig kon zijn. Staat nu nog steeds aan, maar nogmaals: ik heb niks te verbergen.
lise1985 schreef:
08-08-2019 11:09
Kan, maar die kans is niet zo heel groot. Tenzij je hele unieke dingen doet natuurlijk.
Unieke dingen die ik zo van je zie: je gebruikersnaam en je user_id. ;-)
malibu82 schreef:
08-08-2019 11:11
En dan? Wat heeft een bedrijf daaraan? Die is veel meer geïnteresseerd in wat grotere groepen doen dan wat ik als individu doe. Dat is totaal irrelevant.
Het is naïef om te denken dat je niet gemanipuleerd kan worden.
kintsugi schreef:
08-08-2019 11:12
Unieke dingen die ik zo van je zie: je gebruikersnaam en je user_id. ;-)
Precies, maar een multinational gaat niet mijn persoonlijke data zitten bekijken, maar die data wordt verzameld en in groepen geanalyseerd. Niet op individueel niveau.
Overigens gebeurt dat dan wel weer bij gebruik van marketing cookies en het surfgedrag op internet. Dan kan wel echt gekeken worden naar wat mijn ip-adres gedaan heeft en daar kan naar gehandeld worden. Daarom ben ik wel alert op het accepteren van cookies.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij staat het aan. Mijn ouders kunnen mij via Google ook altijd volgen. Ik vind het best.
Onderzoekers van de MIT-universiteit in de Verenigde Staten schreven in Science en Nature over de resultaten van hun onderzoek naar geanonimiseerde telefoondata en creditcardgegevens van meer dan een miljoen mensen. Ze toonden aan dat je maar vier informatiepunten nodig hebt, zoals locaties of aankopen, om ineens weer negentig procent van de individuen te kunnen identificeren.
https://www.groene.nl/artikel/de-muren-hebben-sensoren

Artikel uit 2017.
4 informatiepunten en je bent niet meer geanonimiseerd.
d-purevision schreef:
08-08-2019 11:16
Bij mij staat het aan. Mijn ouders kunnen mij via Google ook altijd volgen. Ik vind het best.
Oh wauw. Hoe oud ben je?
Alle reacties Link kopieren
Ja, ze zullen het best kunnen achterhalen op individueel niveau, maar waarom zouden ze? Kost alleen maar extra tijd en geld, meer dan het opbrengt.

Ik heb echt niet de illusie dat ik zó speciaal ben :biggrin:
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
08-08-2019 10:39
Handig toch?
Bij mij staat het aan, omdat ik veel met google maps doe en dan is locatie nauwkeurig handig.
Misschien dat er ooit nog iets gebeurt waardoor ik dat ga betreuren, maar voorlopig mag de overheid weten waar ik ben.


Dus wanneer jij het uitzet, moet de overheid op gaan letten ;-))

Ik heb sinds ik een smartwatch heb m'n locatie ook aanstaan. Ik was er wat huiverig voor eerst, maar aan de andere kant heb ik niet echt de illusie dat men mijn telefoon niet kan traceren als ik de locatie uit heb staan.

overigens heeft mijn smartwatch een 'paniekknop', die ik in kan drukken en dan krijgt mijn man een berichtje dat hij me moet komen redden en waar ik ben (ofzo) Misschien kan hij dan ook sowieso nagaan waar ik ben nu. Geen idee. Boeit me ook niet zo.
Later is nu
Alleen bij sommige apps als ik ze open en ik sla niets op op de Google tijdlijn. Verder zal er niets interessants uit komen, want ik vermoord geen mensen.
Alle reacties Link kopieren
En mocht ik het plan hebben mensen te gaan vermoorden (of voor andere criminele activiteiten) dan heb ik nu geleerd dat ik m'n telefoon (+ horloge) thuis moet laten :-]

Jeetje, zo heb je gewoon een alibi!
"Neehoor, kijk maar, ik was gewoon thuis.. heeel stilletjes, sliep zeker"
(misschien zou je 'm aan de hond vast moeten binden, voor nog wat beweging in huis, maar dat is met mijn hond alvast niet zinvol)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
08-08-2019 12:03
En mocht ik het plan hebben mensen te gaan vermoorden (of voor andere criminele activiteiten) dan heb ik nu geleerd dat ik m'n telefoon (+ horloge) thuis moet laten :-]

Jeetje, zo heb je gewoon een alibi!
"Neehoor, kijk maar, ik was gewoon thuis.. heeel stilletjes, sliep zeker"
(misschien zou je 'm aan de hond vast moeten binden, voor nog wat beweging in huis, maar dat is met mijn hond alvast niet zinvol)
Dat je dat niet allang weet is natuurlijk wel een beetje naïef. Zelfs in series (maar goed, misschien kijk je dat soort series niet) gebeurt dat.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
08-08-2019 12:06
Dat je dat niet allang weet is natuurlijk wel een beetje naïef. Zelfs in series (maar goed, misschien kijk je dat soort series niet) gebeurt dat.

Waar staat dat ik iets niet weet? :huh:

Ik zeg toch (in een eerder bericht) juist dat ik me niet kan voorstellen dat ik niet gevolgd kan worden als ik locatie uit heb staan?

edit: ik zie het al. Ik zeg 'ik heb nu geleerd..' Ja, ik wist het natuurlijk al, hoewel in het artikel wel dingen omschreven werden, waar ik niet van wist, ben ik ervan overtuigd dat ik te volgen zal zijn met telefoon, ook al staat de locatie uit. In series moeten ze trouwens nog vaak kijken via zendmasten enzo.. voor precieze locatie 2 op 3 hebben, dat is kennelijk niet meer nodig.
dreamer wijzigde dit bericht op 08-08-2019 12:17
32.66% gewijzigd
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
08-08-2019 12:06
Dat je dat niet allang weet is natuurlijk wel een beetje naïef. Zelfs in series (maar goed, misschien kijk je dat soort series niet) gebeurt dat.
Jessica uit de OP keek dus te weinig detectives, anders had ze haar mobiel in de sloot gegooid voor de moord.

Trouwens de advertenties slaan vaak nog nergens op, dus helemaal perfect traceren ze mij nog niet. Wel als ik lees welke schoenen iemand op Viva heeft gekocht, dan zie ik een hele week die schoenen verschijnen.
Ondertussen krijg ik ook reclame voor verzekeringen, energie, vakanties, ook al doe ik daar al jaren niks mee. Zelfs niet gegoogeld.
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
08-08-2019 12:16
Jessica uit de OP keek dus te weinig detectives, anders had ze haar mobiel in de sloot gegooid voor de moord.

Trouwens de advertenties slaan vaak nog nergens op, dus helemaal perfect traceren ze mij nog niet. Wel als ik lees welke schoenen iemand op Viva heeft gekocht, dan zie ik een hele week die schoenen verschijnen.
Ondertussen krijg ik ook reclame voor verzekeringen, energie, vakanties, ook al doe ik daar al jaren niks mee. Zelfs niet gegoogeld.

Als mijn man iets zoekt op de computer, dan krijg ik bij bijvoorbeeld wordfeud reclames van dat product. Best bizar.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
08-08-2019 12:18
Als mijn man iets zoekt op de computer, dan krijg ik bij bijvoorbeeld wordfeud reclames van dat product. Best bizar.
O, dat is het inderdaad. Mijn man regelt dit soort dingen altijd. Vindt hij leuk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven