Weet jouw telefoon precies waar je bent en wat je doet?

08-08-2019 10:08 73 berichten
Interessant artikel in de volkskrant vandaag over een moord die opgelost werd met behulp van informatie uit telefoons: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b092755e/
(het artikel zit achter een een betaalmuur, ik zal straks de tekst in een post plaatsen)
Noem me naief maar ik sta er van te kijken hoe nauwkeurig telefoons informatie kunnen bieden over waar je bent en wat je doet, en dat politie kennelijk die informatie ook kan uitlezen en dat het als bewijs kan dienen in een rechtszaak.
Ik heb locatievoorzieningen uitgeschakeld staan op mijn telefoon omdat ik er het nut niet van inzie. Ik vind het altijd al een tikje creepy (maar ook tegelijkertijd weer zo handig) dat strava me precies kan vertellen waar ik was tijdens het sporten. Maar waarom zou je in het dagelijks leven je telefoon precies bij laten houden waar je bent en wat je doet?

Het zal wel een standaard instelling zijn waarvan de meeste mensen zich niet eens bewust zijn, want anders zou die vrouw die haar man vermoordde dat toch wel uit hebben gezet?!

Heb jij het uit of aanstaan en waarom? Of wist je misschien niet eens dat telefoons dit kunnen?

Weet jouw telefoon waar je bent?

Totaal aantal stemmen: 67

Locatievoorzieningen staan uit (48%)
Locatievoorzieningen staan aan (39%)
Locatievoorzieningen extra nauwkeurig staan aan (13%)
Alle reacties Link kopieren
Als een app toestemming vraagt geef ik die doorgaans niet, tenzij het nodig is. Dus googlemaps wel, maar spelletjesapps niet. Ik kan daar de zin en logica niet van inzien.

Anderzijds vermoed ik dat mijn telefoon meer van me weet dan me lief is. Als ik op mijn mail inlog vanaf een ander adres bijvoorbeeld. Toevallig laatst voor het eerst op mijn werk ingelogd. Dus meteen een sms ter verificatie. Vanaf een plek in werkstad...
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
08-08-2019 10:53
Ook zo maf dat een telefoon kennelijk zelfs bewegingen herkent en opslaat wanneer hij opgepakt wordt enz. Ik wist dat mijn smartwatch dat doet maar he, daarvoor heb ik dat ding. Maar mijn telefoon wist ik niet.

Vraag me wel af, als we dit vaker gaan terugzien in rechtszaken, of mensen er ook misbruik van gaan maken. Bijvoorbeeld met de telefoon van een ander op zak een moord gaan plegen. (of heb ik nu te veel blackmirror gezien)
Hoe weet je telefoon anders dat je hem horizontaal houdt en dat het scherm gedraaid moet worden?
malibu82 schreef:
08-08-2019 11:11
En dan? Wat heeft een bedrijf daaraan? Die is veel meer geïnteresseerd in wat grotere groepen doen dan wat ik als individu doe. Dat is totaal irrelevant.

Als het gaat om grote trends zijn grotere groepen interessanter. Maar jij als individu bent zeker interessant. Die grote bedrijven laten gewoon een programma los op jouw gedrag. Wat doe je, wat koop je (en voor welke prijs), wanneer enz. Daardoor weten ze bijvoorbeeld dat jij wel bereid bent om voor die ene jaar 150 euro te betalen, maar dat je 160 euro teveel vindt. Dus dan krijg jij een aanbieding van 150 euro (als ze dit acceptabel vinden qua verkoopprijs). Mogelijk krijgt jouw buurvrouw een andere prijs. Dat is neit anders dat wanneer je een reis boekt en deze steeds duurder lijkt te worden, totdat je de cookies verwijderd!
Dit gaat allemaal geautomatiseerd en is juist wel interessant voor bedrijven in het kader van winstmaximalisatie.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ook de moeite waard als je verkiezingen wilt beïnvloeden.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
08-08-2019 12:41
Hoe weet je telefoon anders dat je hem horizontaal houdt en dat het scherm gedraaid moet worden?



Als het gaat om grote trends zijn grotere groepen interessanter. Maar jij als individu bent zeker interessant. Die grote bedrijven laten gewoon een programma los op jouw gedrag. Wat doe je, wat koop je (en voor welke prijs), wanneer enz. Daardoor weten ze bijvoorbeeld dat jij wel bereid bent om voor die ene jaar 150 euro te betalen, maar dat je 160 euro teveel vindt. Dus dan krijg jij een aanbieding van 150 euro (als ze dit acceptabel vinden qua verkoopprijs). Mogelijk krijgt jouw buurvrouw een andere prijs. Dat is neit anders dat wanneer je een reis boekt en deze steeds duurder lijkt te worden, totdat je de cookies verwijderd!
Dit gaat allemaal geautomatiseerd en is juist wel interessant voor bedrijven in het kader van winstmaximalisatie.

Die mogelijkheden zijn er ongetwijfeld, ik vraag me alleen af in hoeverre het echt zo vaak gebeurt.

Vliegtickets fluctueren sowieso in prijs, lastig te zeggen wat het effect van cookies is.

Ik heb het de laatste keer met een TUI pakketreis uitgeprobeerd, maar de prijs bleef echt hetzelfde op mijn telefoon met cookies (ik had de reis meerdere keren bekeken), telefoon na het wissen van cookies en op mijn werkcomputer waar cookies dagelijks worden gewist, ik niet inlog met mijn g-mail account en ik de reis niet eerder had bekeken.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
08-08-2019 13:40
Die mogelijkheden zijn er ongetwijfeld, ik vraag me alleen af in hoeverre het echt zo vaak gebeurt.

Vliegtickets fluctueren sowieso in prijs, lastig te zeggen wat het effect van cookies is.

Ik heb het de laatste keer met een TUI pakketreis uitgeprobeerd, maar de prijs bleef echt hetzelfde op mijn telefoon met cookies (ik had de reis meerdere keren bekeken), telefoon na het wissen van cookies en op mijn werkcomputer waar cookies dagelijks worden gewist, ik niet inlog met mijn g-mail account en ik de reis niet eerder had bekeken.
Nog niet zoveel nee, maar het is wel waar ze naar toe willen gaan. De mogelijkheden zullen er vast al zijn, maar de vraag is ook of het zomaar mag.
Volgens mij is het vaker met vliegtickets dan met pakketreizen. Die hebben vaak een vrij vaste prijs op eventuele vroegboekkortingen en dergelijk na. Ze staan vaak ook nog gewoon met de prijs in de catalogus.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Op de telefoon vind ik het niet zo’n probleem. Denk eerder dan mijn pc een groter probleem oplevert met mijn zoekgeschiedenis. Hoop research over doodsoorzaken, moorden, wapens, gif en infectieziektes. Als ik al iemand vermoord doe ik dat zonder telefoon en ik heb al onderzocht hoe het zonder sporen achter te laten kan.
Ik heb het altijd bewust uitstaan. En als apps toegang vragen tot locatie (of wat anders: bestanden, foto's etc) weiger ik dit ook bewust.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
08-08-2019 11:09
Kan, maar die kans is niet zo heel groot. Tenzij je hele unieke dingen doet natuurlijk.

Wat ontzettend naïef. Natuurlijk kunnen ze je zo identificeren, alleen al met je thuisadres is vrijwel iedereen te identificeren (en ja dat adres weten ze want daar ben je zo vaak en zo ongeveer alle tripjes beginnen en eindigen daar).
Alle reacties Link kopieren
Tijdens de setup worden je vragen gesteld hoe je je privacy wil. Toch kunnen ze dan nog d.m.v. de wifi om je heen zien waar je bent ook al zou jijzelf niet verbonden zijn. Dat geldt ook voor Windows 10.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je browserinformatie is van zichzelf zo goed als uniek, ook zonder IP.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb principieel bezwaren tegen het ongevraagd vergaren van privé-informatie. Ik vind het dermate weerzinwekkend dat ik het ze zo moeilijk mogelijk maak, zelfs al zou ik het mezelf ook minder makkelijk maken.

En alles gaat dan om producten die ze je willen aansmeren, terwijl ik me niet heugen kan iets van een reclame te hebben gekocht. Ik vind dat Google tegenwoordig bar slechte resultaten geeft; kwaliteitsspullen vind je daarmee niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb mobiele gegevens en gps standaard uit staan. Maar dat is omdat ik een sim-only abonnement heb met onbeperkt bellen en beperkt inet en geen zin heb om extra te betalen omdat ik niks vermoedend inet gebruik. Niet speciaal omdat ik mijn privé wil beschermen want ik heb niet de illusie dat dat zo is als je de boel uit zet.
Alle reacties Link kopieren
De bedrijven die Google betalen komen bovenaan. Elke klik kost het bedrijf geld. Ik ben te lui om erop te klikken en de pagina is meestal leeg omdat het een script draait. Als hit 4-10 niet het goede resultaat geven dan wordt het geen leuk zoektochtje meer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Noder schreef:
08-08-2019 19:16
Ja, inderdaad. Dat collecteert google ook.
Google zal zoveel mogelijk verzamelen maar heel veel andere bedrijven draaien een script waarmee ze heel wat info kunnen opvragen uit jouw computer. Buiten de useragent info.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je hebt programma's waarmee je dat zichtbaar kan maken en G is de grootste vetste spin in het web die overal zijn draden naartoe heeft lopen. Ik heb veel uitgeschakeld, gewoon omdat ik het toch niet laten kan. ;-) Ik heb geen illusies.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het soms eng. Dan stap ik in mijn auto en dan weet mijn telefoon waar ik naartoe ga. Ik sport op vaste dagen en krijg ik neem de A2 het is niet druk en dan het aantal km naar de sportschool erbij. Idem voor naar tijdelijk werk. Routeinformatie en hoe lang ik er over doe.
d-purevision schreef:
08-08-2019 11:16
Bij mij staat het aan. Mijn ouders kunnen mij via Google ook altijd volgen. Ik vind het best.
Echt? Ik moet er niet aan denken. Bij mij staan locatievoorzieningen altijd uit.
d-purevision schreef:
08-08-2019 11:16
Bij mij staat het aan. Mijn ouders kunnen mij via Google ook altijd volgen. Ik vind het best.
Echt? Ik moet er niet aan denken. Bij mij staan locatievoorzieningen altijd uit.
Roosh schreef:
08-08-2019 10:42
Had ik al gedacht dat dat allemaal kan. We weten nog maar een fractie van wat ze allemaal kunnen tegenwoordig. Prima, heb alles aan staan. Heb toch niks te verbergen.
Waar ben je nu dan? Volledige adres graag.
niloe schreef:
08-08-2019 14:22
Ik heb het altijd bewust uitstaan. En als apps toegang vragen tot locatie (of wat anders: bestanden, foto's etc) weiger ik dit ook bewust.
Hier doe ik precies hetzelfde.
Ik heb hem aan, zo vind ik hem ook weer terug als ik hem ergens heb liggen.
polydox schreef:
09-08-2019 09:48
Ik heb hem aan, zo vind ik hem ook weer terug als ik hem ergens heb liggen.
Hoe doe je dat dan? Heb je de locatie van je telefoon gedeeld met een andere device?
Find my iPhone aangezet op ipad’s en alles op een account.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven