Welk fototoestel?

08-03-2019 11:21 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien de vorige topics hiervoor al een stuk verouderd zijn, een nieuwe.

Ik twijfel over de aanschaf van een fotocamera. Ik wil deze vooral gaan gebruiken om mooie foto's van mijn kind te maken en voor op vakantie. Nu gebruiken ik en man vaak de telefoon, maar ik vind die foto's vaak kwalitatief toch minder. Zonde voor al die mooie herinneringen.

Echter ben ik niet iemand die zich wil gaan verdiepen in ingewikkelde spiegelreflexcamera's met verschillende lenzen.

Wie kan mij een tip geven voor een goede camera die simpel is in gebruik en betere foto's neemt dan de gemiddelde nieuwere smartphone?

Prijs van het toestel: Max 500 euro.
Alle reacties Link kopieren
Polarvide schreef:
31-05-2019 16:50
Ik ben inmiddels teruggegaan naar de winkel, en heb de olympus mark III gehaald :)
Heb er al een klein beetje mee zitten prutsen en ben er erg blij mee tot nu toe.
Leuk joh!
Bedankt voor het terugkomen!

Gratis tips op Youtube:
Mike Brown kan leuk vertellen en goed uitleggen. Lekker relaxed maar hij weet wel waar hij het over heeft. Leuk voor lichtval en compositie.
https://www.youtube.com/channel/UCs4S07 ... pVuzBJ0e8Q

Rob Trek legt echt alle knopjes uit. Zoveel materiaal dat het eigenlijk teveel is om allemaal te bekijken. Maar zinvol als je iets specifieks wilt weten.
https://www.youtube.com/channel/UC4k4g9 ... dD7tzRnYFg


Veel plezier!
anoniem_376390 wijzigde dit bericht op 31-05-2019 17:09
7.22% gewijzigd
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Polarvide schreef:
20-03-2019 10:18
Hoi allen! Ik hoop dat jullie mij ook wat tips kunnen geven bij de aanschaf van mijn eerste camera :)
Ik heb al wat research gedaan en heb besloten om voor een systeemcamera te gaan, en ik ben gevallen voor de Lumix serie, weet alleen nog niet welke het precies gaat worden, maar ik ga het ook pas kopen als ik mijn belastinggeld krijg, dus ik heb nog even ;). Ik ben ook zeker van plan om tegen die tijd bij een fotozaak binnen te lopen én ik heb al een basiscursus fotografie op het oog om dan te gaan volgen.
Wat ik er mee wil doen: Tijdens dagjes uit en vakanties leuke foto's kunnen maken. Tijdens wandelingen/fietstochten wat leuke natuurfoto's kunnen maken. Ik hoef dus niet het beste van het beste, maar wil wel een degelijke camera. Hoop rond de 450 euro te kunnen blijven ermee.

mijn vragen:
is een electronische zoeker een toegevoegde waarde volgens jullie?


Ik heb eens van een vriendin haar Canon spiegelreflex gebruikt, en had ontzettend veel moeite om de foto's te kunnen openen op mijn laptop... Moest via allerlei convert sites werken en was erg frustrerend vond ik. Weten jullie waar dit aan ligt, en of dat normaal is bij camera's? Is dat een canon dingetje of ga ik dat hebben bij alle merken camera's? Dat gedoe zou me er namelijk wel van weerhouden om de foto's te bekijken en gebruiken en dat is toch zonde.

16 megapixel lijkt me voor mij voldoende, of kan ik toch beter voor wat meer gaan?
Ja.
Ik dacht dat ik het niet zo belangrijk vond, maar mijn camera heeft er toevallig een. En in de praktijk gebruik ik die dus heel vaak, vooral bij zonnig weer als je op het schermpje niet zo goed kunt zien wat je doet. Ik zou nu niet meer zonder willen.

En wb je tweede vraag: waarschijnlijk schiet die Canon fotos in Raw-formaat ipv jpg. Maar dat kun je instellen, welk format je wil hebben. Als je niet weet wat Raw is, en hoe ermee om te gaan, heb je het niet nodig en is het zelfs beter om dat niet te gebruiken.
impala wijzigde dit bericht op 31-05-2019 17:22
8.69% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
31-05-2019 16:52
Je kunt ook je eigen topic openen. Maar ok!



Ik twijfel. Telefoons maken tegenwoordig erg mooie foto's. In feite hebben ze de compactcamera's ingehaald.
Wat ik wil zeggen: Als je echt verschil wilt zien met je telefoon, kom je er eigenlijk niet met een compactcamera. De kans is gewoon groot dat je niet of nauwelijks ziet dat de foto's beter zijn, en dan is elke camera te groot - en laat je hem thuis.

Ik zou je hetzelfde aanraden als de poster hierboven. Een Olympus OM-D EM-10, panasonic GX80 of GX800, of misschien een Olympus PL8.
Dat zijn de kleinste camera's die verwisselbare lenzen hebben. De lens en de sensor zijn véél groter dan van welke telefoon dan ook. Dat maakt ze beter bij weinig licht, en je kunt met scherptediepte gaan werken - dat is dat de achtergrond onscherp wordt, waardoor je onderwerp los komt. Dat vinden veel mensen erg mooi.

Dit type camera's is klein, handzaam en ziet er onschuldig uit. Dit zijn camera's die je in je dag-tas stopt, geen camera's die een eigen tas vereisen. Ook straal je niet uit "Hallo Mensen! Hier komt De Fotograaf". Ze kunnen wel verbluffend mooie foto's maken; het duurt echt jaren voordat je zelf te goed bent voor deze camera's.
Beetje mee eens. Bij goed licht en zonder zoom zie je weinig verschil met een goede telefooncamera. Bij weinig licht daarentegen...
Maar: veel zoom én lichtgevoeligheid gaan nog steeds niet samen. Je kunt een compact kopen met een grote sensor en weinig zoom. Dan maak je bij weinig licht toch goeie fotos. Maar de compacts met veel zoom, zelfs de allerduurste, vallen mij nog steeds tegen. Ook die met een grote sensor. Die vind ik het vele geld niet waard.


Ik heb het nu over echt kleine compact cameras, zonder verwisselbare lens (travel zooms) . Kleiner dus dan de types die jij noemt.
Typenummers kan ik ff niet exact reproduceren, daar heb ik een slecht geheugen voor.
impala wijzigde dit bericht op 31-05-2019 17:24
7.49% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Duidelijk, dank voor de tips, ik ga eens googlen naar de genoemde camera's. Al moet ik wel zeggen dat de Lumix FZ90 geen goedkope camera is, hij kost toch nog 349.
Alle reacties Link kopieren
Arizona15 schreef:
31-05-2019 17:20
Duidelijk, dank voor de tips, ik ga eens googlen naar de genoemde camera's. Al moet ik wel zeggen dat de Lumix FZ90 geen goedkope camera is, hij kost toch nog 349.
Als je flink wat zoom wil is dit een goede keus. Maar bij weinig licht zal het resultaat toch minder zijn dan met een systeemcamera. Je kunt ook minder doen met de scherpte diepte.
Voordeel is dat deze camera kleiner en lichter is en je geen lenzen hoeft te verwisselen. Voor mij zijn dat zwaarwegende voordelen.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb beide toestellen vergeleken op kieskeurig.nl. De prijs is nagenoeg hetzelfde tussen de Lumix TZ9 en de GX800. Dus dan kan ik beter kiezen voor laatgenoemde? bijkomen voordeel is dat die zelfs iets lichter en kleiner is.
Ik ga morgen weer de stad in, kijken of ze deze wel in de winkel hebben om even te kijken hoe die in de hand ligt.

Over 6 weken ga ik met vakantie en de interesse in fotografie is bij mij heel aanwezig. Ooit jaren geleden had ik eens een fotocursus gevolgd maar was heel technisch en had er verder niet veel baat bij. Weet iemand waar ik een simpele cursus kan volgen, zodat je iig weet wat een camera kan en hoe te gebruiken bij verschillende lichten etc? Iemand raadde mij al youtube aan en dan zoeken bij de desbetreffende camera merk.
Alle reacties Link kopieren
Die Tz9 (bedoel je de TZ90?) is een capabele compact, maar wel een compact.
Je kunt geen lenzen wisselen en de sensor is relatief klein.
Dat merk je als je foto's wilt maken met zo'n mooie onscherpe achtergrond; het kan wel maar het is veel moeilijker.

De TZ90 kan wel lekker ver zoomen: 30x en dat is niet niks. Voor zoveel zoom moet je bij die andere camera, die GX800, een andere lens erop zetten.
Zo'n lens kun je nieuw kopen, maar ook tweedehands. Of zelfs huren voor speciale gelegenheden.

Die GX800 is wel 'een echte'. Als je echt verschil wilt met smartphone foto's dan is dat de camera.

Stel dat je verder wilt gaan met fotografie. Dan kun je bij die GX800 een extra lens te kopen. De oude lens én die nieuwe kun je beide weer meenemen en hergebruiken als je een geavanceerdere camera koopt.
Je koopt dus in feite een systeem, dat je blijft gebruiken.
En als je uit de fotografie stapt, heeft het ding en de lenzen nog wat restwaarde op Marktplaats.

Dat alles gaat voor de TZ90 niet op. Je koopt die camera, en dat is het.
Je kunt er niets bij kopen voor extra mogelijkheden. Je kunt geen lens lenen van een vriend(in). Ook niet huren. Je kunt hem niet uitbreiden. En restwaarde... zeer beperkt. De ladenkasten van de wereld liggen vol met compact camera's.

En grappig inderdaad, dat die GX800 nog lichter is dan de zogenaamde 'compact'.
Ik lees trouwens dat de lens die bij de GX800 komt gestabiliseerd is; dat is cool en het betekent dat hij beweging van jouw handen tegengaat (door binnen in de lens een tegenbeweging te maken). Zo helpt de camera jou om scherpere foto's te maken.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Maar de GX800 kan dan weer niet zoomen. Tenzij je weer een andere lens mee gaat sleuren en dan moet je ook weer een tas mee en van lens wisselen. Als je dat niet wil, is de tz90 een van de beste opties qua prijs/kwaliteit. Wil je beter, dan moet je groter/zwaarder/losse lenzen. Of afzien van meer zoom dan ca 5x .

Ik wacht al járen op de perfecte compactcamera, een vaste zoomlens van minimaal 15x én lichtgevoelig en klein genoeg om in je zak te stoppen. Maar die bestaat nog niet.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
31-05-2019 21:02
Maar de GX800 kan dan weer niet zoomen.
Wacht, wat?
Er komt een zoomlens bij, van 12-32, bijna 3x zoom.

Van de 'echte' camera's zijn lenzen die meer dan 3-4x zoomen al speciaal. 10x zoom heet al 'superzoom'.
Er worden zelfs lenzen gemaakt - en verkocht - die helemaal niet zoomen.
Dat heeft een goede reden, want die laatste lenzen zijn juist veel beter in het losmaken van een onderwerp van de achtergrond, én veel beter bij weinig licht.

Die lenzen geven je dus juist keuze.
Dat is geen nadeel; dat komt door de kwaliteit die deze camera's bieden.
Sorry dat je niet op één plek stil kunt blijven staan en zoem-zoem-zoem alles met een verrekijker dichtbij haalt.

Ik wacht al járen op de perfecte compactcamera, een vaste zoomlens van minimaal 15x én lichtgevoelig en klein genoeg om in je zak te stoppen. Maar die bestaat nog niet.
Nee. Dat gaat ook niet gebeuren.
Niet omdat men het jou niet gunt.
Of omdat de technologie er nog niet is.
Maar de lens moet gewoon licht buigen. En dat moet gewoon volgens de regels van de klassieke natuurkunde. Die bepaalt dat lichtsterke lenzen groot zijn. Dat de kwaliteit van het plaatje beter wordt als je lens minder kan zoomen. Dat je lens met minder licht toe kan als hij minder kan zoomen. Natuurkunde. Niets aan te doen.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties Impala en Steunendetoeverlaat.
Ik bedoel idd de TZ90. IK ben niet van plan om extra losse lenzen te kopen. Ik heb geen behoefte om op reis nog extra bagage voor fotos mee te nemen. Daarom zat ik zelf aan de TZ 90 te denken. Als de lens van de GX800 een goede zoom heeft, dan overweeg ik dat toestel, maar ik vraag mij af of het in mijn geval dan wel nut heeft.
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
31-05-2019 22:40
Wacht, wat?
Er komt een zoomlens bij, van 12-32, bijna 3x zoom.

Van de 'echte' camera's zijn lenzen die meer dan 3-4x zoomen al speciaal. 10x zoom heet al 'superzoom'.
Er worden zelfs lenzen gemaakt - en verkocht - die helemaal niet zoomen.
Dat heeft een goede reden, want die laatste lenzen zijn juist veel beter in het losmaken van een onderwerp van de achtergrond, én veel beter bij weinig licht.

Die lenzen geven je dus juist keuze.
Dat is geen nadeel; dat komt door de kwaliteit die deze camera's bieden.
Sorry dat je niet op één plek stil kunt blijven staan en zoem-zoem-zoem alles met een verrekijker dichtbij haalt.



Nee. Dat gaat ook niet gebeuren.
Niet omdat men het jou niet gunt.
Of omdat de technologie er nog niet is.
Maar de lens moet gewoon licht buigen. En dat moet gewoon volgens de regels van de klassieke natuurkunde. Die bepaalt dat lichtsterke lenzen groot zijn. Dat de kwaliteit van het plaatje beter wordt als je lens minder kan zoomen. Dat je lens met minder licht toe kan als hij minder kan zoomen. Natuurkunde. Niets aan te doen.
3x zoom is geen zoom, in mijn optiek. Als je daarmee genoegen neemt zijn er idd voldoende opties, ook bij compactcameras (die nieuwere met de grotere sensor).
En ja, ik weet dat je kwalitatief betere fotos maakt met een lens zonder zoom, dat schreef ik zelf ook al. Maar ik wil toch minimaal 12 tot 15x zoom op mijn camera, en geen lenzen wisselen, dus ik kies daar niet voor. En dan wil ik ook nog dat de camera in mijn zak past, dus de reguliere 'superzooms' , die ook goed zijn, vallen weer af wegens te groot.
Ik wil iets dat niet bestaat. En ik snap waarom het niet bestaat. Maar ik blijf hopen op een technologisch wonder waarmee de natuurkundige beperking wordt ondervangen :-) En ik geloof nog dat dat gaat gebeuren ook.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
01-06-2019 07:40
3x zoom is geen zoom, in mijn optiek. Als je daarmee genoegen neemt zijn er idd voldoende opties, ook bij compactcameras (die nieuwere met de grotere sensor).
...
Maar ik blijf hopen op een technologisch wonder waarmee de natuurkundige beperking wordt ondervangen :-) En ik geloof nog dat dat gaat gebeuren ook.
Misschien de nieuwe Huwei P30, of de Google Pixel 3? Die hebben serieus ingezet op de camera, en ze weten met software enorm verbluffend goede resultaten te krijgen.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
01-06-2019 09:26
Misschien de nieuwe Huwei P30, of de Google Pixel 3? Die hebben serieus ingezet op de camera, en ze weten met software enorm verbluffend goede resultaten te krijgen.
Ben ik idd naar aan het kijken en dat kon mijn volgende telefoon wel eens worden. Want dat is toch het handigst, de camera in je telefoon. In de praktijk gebruik ik die ook het meest. De fotocamera pak ik alleen als de telefoon het niet trekt.

Maar dan heb je nog steeds weinig zoom, dus mijn ultieme wens blijft...
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu trouwens een Sony hx90v, die is nog kleiner en vooral veel lichter dan de Pana tz90 en minstens net zo goed. Qua fotos, de video opties van de tz90 zijn wel uitgebreider.
Daar zou je ook nog naar kunnen kijken. Het is een ouder model dus goedkoper te krijgen nu.

Ik heb hem van Marktplaats, dus mijne was echt een koopje. Zolang de (voor mij) perfecte camera niet bestaat ga ik er ook geen bom geld aan uitgeven.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga zo naar een fotozaak en zal de verschillende merken en types bekijken.
Alle reacties Link kopieren
Als je de tz90 overweegt, kun je net zo goed/beter de tz70 nemen. Volgens mij is de image quality van die camera bij minder licht zelfs nog beter dan die van de tz90. Nieuwer is niet altijd beter, zeker niet bij cameras.

De tz70 propt ook minder pixels op de sensor dan de 90. Meer MP betekent niet betere foto's, eerder andersom.
.
Alle reacties Link kopieren
ik heb de TZ90 voor citytrips (voor echte foto dingen gebruik ik mijn Sony RX10IV, maar vind ik te groot voor city trips), hij is snel, compact en maakt mooie foto's . Je kan ook alles los instellen als je wil, maar de automatische stand is ook prima. Je kan de focus achteraf verleggen , erg leuke optie ;-)
Alle reacties Link kopieren
https://www.nikon.nl/nl_NL/product/digi ... olpix-b700
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Ja ook een mooi ding maar voor mij te groot en te zwaar (meer dan een pond).
.
Alle reacties Link kopieren
Op basis van wat ik wil werd mij de TZ90 aangeraden. De GX80 is ook een hele goede camera maar aangezien ik niet met extra lenzen wil gaan werken past de TZ90 beter. Dat idee heb ik ook. Ik heb dus de TZ90 gekocht en gelijk een dagje fotografie cursus erbij genomen.
Alle reacties Link kopieren
Arizona15 schreef:
01-06-2019 17:35
Op basis van wat ik wil werd mij de TZ90 aangeraden. De GX80 is ook een hele goede camera maar aangezien ik niet met extra lenzen wil gaan werken past de TZ90 beter. Dat idee heb ik ook. Ik heb dus de TZ90 gekocht en gelijk een dagje fotografie cursus erbij genomen.
Leuk!
Hij kan ook achteraf een scherpstelpunt kiezen. Of 30 foto's maken waarna jij de beste uitkiest. Erg leuke features voor actiefoto's.
Veel plezier er mee!
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel, en bedankt ook voor je nuttige tips :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven