Welk fototoestel?

08-03-2019 11:21 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien de vorige topics hiervoor al een stuk verouderd zijn, een nieuwe.

Ik twijfel over de aanschaf van een fotocamera. Ik wil deze vooral gaan gebruiken om mooie foto's van mijn kind te maken en voor op vakantie. Nu gebruiken ik en man vaak de telefoon, maar ik vind die foto's vaak kwalitatief toch minder. Zonde voor al die mooie herinneringen.

Echter ben ik niet iemand die zich wil gaan verdiepen in ingewikkelde spiegelreflexcamera's met verschillende lenzen.

Wie kan mij een tip geven voor een goede camera die simpel is in gebruik en betere foto's neemt dan de gemiddelde nieuwere smartphone?

Prijs van het toestel: Max 500 euro.
Cookieholic schreef:
08-03-2019 17:26
Goede tip, bedankt!
Graag gedaan. Ben benieuwd welke camera het gaat worden, maar wens je er alvast veel plezier mee.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties

De vorige was een canon Eos 300d als ik het me goed herinner
Maar daar eigenlijk altij Md op autostand gefotografeerd

Wil nu echt daar beter in worden en me erin verdiepen
Alle reacties Link kopieren
Ik had precies jouw vraag en heb een compact camera gekocht. We hadden al een spiegel reflex, maar ik heb dus geen zin om dat ding mee te slepen.
En als ik lees: ‘valt wel mee, ik heb er een klein tasje voor gekocht’, dan is dat dus precies wat ik niet wil: een tasje. Ik wil hem gewoon in mijn handtas of jaszak kunnen steken, zodat ik hem vaak bij me kan hebben.

Ik heb na veel zoeken een panasonic lumix gekocht en ik ben er erg blij mee.
Zelfs mijn dochter van 11 kan er mooie foto’s mee maken en gaat er weleens mee op stap. Dan komt ze thuis met mooie plaatjes.
Ik heb wel een luxere versie, omdat ik een betere zoom wilde. Maar hiervoor had ik een eenvoudiger, was ook prima.
Dus ik ben heel erg tevreden met deze.

Ik heb trouwens deze
https://www.bol.com/nl/p/panasonic-lumi ... 055558176/
Alle reacties Link kopieren
Cookieholic schreef:
09-03-2019 14:27
Kan iemand mij vertellen waarom er zo'n groot prijsverschil zit tussen deze 2 camera's:

https://www.coolblue.nl/product/817500/ ... ilver.html

https://www.coolblue.nl/product/715990/ ... nformation
https://www.coolblue.nl/vergelijken/715990/817500

hoe moeilijk is het ?
pennetje80 schreef:
10-03-2019 08:59
Bedankt voor de reacties

De vorige was een canon Eos 300d als ik het me goed herinner
Maar daar eigenlijk altij Md op autostand gefotografeerd

Wil nu echt daar beter in worden en me erin verdiepen
Leuk dat je je er in wilt gaan verdiepen. Als je inderdaad een cursus zou gaan volgen, komt dat je foto's absoluut ten goede.
helena2 schreef:
10-03-2019 09:03
Ik had precies jouw vraag en heb een compact camera gekocht. We hadden al een spiegel reflex, maar ik heb dus geen zin om dat ding mee te slepen.
En als ik lees: ‘valt wel mee, ik heb er een klein tasje voor gekocht’, dan is dat dus precies wat ik niet wil: een tasje. Ik wil hem gewoon in mijn handtas of jaszak kunnen steken, zodat ik hem vaak bij me kan hebben.

Ik heb na veel zoeken een panasonic lumix gekocht en ik ben er erg blij mee.
Zelfs mijn dochter van 11 kan er mooie foto’s mee maken en gaat er weleens mee op stap. Dan komt ze thuis met mooie plaatjes.
Ik heb wel een luxere versie, omdat ik een betere zoom wilde. Maar hiervoor had ik een eenvoudiger, was ook prima.
Dus ik ben heel erg tevreden met deze.

Ik heb trouwens deze
https://www.bol.com/nl/p/panasonic-lumi ... 055558176/
Fijn dat je zo blij bent met je nieuwe camera.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
10-03-2019 17:03
https://www.coolblue.nl/vergelijken/715990/817500

hoe moeilijk is het ?
Joh, zover was ik ook wel. Zie alleen allerlei zaken waar ik niks van weet. Maar bedankt voor het meedenken.

Overigens is het de goedkoopste geworden, ben benieuwd!
Cookieholic schreef:
11-03-2019 06:53
Joh, zover was ik ook wel. Zie alleen allerlei zaken waar ik niks van weet. Maar bedankt voor het meedenken.

Overigens is het de goedkoopste geworden, ben benieuwd!

Leuk dat je een nieuwe camera hebt gekocht. Hoe bevalt de camera?
Alle reacties Link kopieren
Tijdschriftenverslindster schreef:
11-03-2019 07:14
Leuk dat je een nieuwe camera hebt gekocht. Hoe bevalt de camera?
Hij komt vandaag binnen, zal het laten weten!
Mijn systeemcamera maakt regelmatig echt wel betere foto's dan mijn goede smartphone camera.
Alle reacties Link kopieren
Cookieholic schreef:
11-03-2019 07:52
Hij komt vandaag binnen, zal het laten weten!
Leuk! Veel plezier ermee!
Coconuts12 schreef:
11-03-2019 09:08
Mijn systeemcamera maakt regelmatig echt wel betere foto's dan mijn goede smartphone camera.
Gelukkig wel ;-)
lise1985 schreef:
11-03-2019 10:56
Gelukkig wel ;-)
Haha ja. Mijn smartphone is echt prima om zo foto's mee te maken. Maar inzoomen, in wat minder licht en op nog een aantal punten scoort de smartphone echt beduidend lager.
Coconuts12 schreef:
11-03-2019 11:07
Haha ja. Mijn smartphone is echt prima om zo foto's mee te maken. Maar inzoomen, in wat minder licht en op nog een aantal punten scoort de smartphone echt beduidend lager.
En dan hebben de meeste smartphones niet eens een zoomlens, maar ben je gewoon je foto aan het uitsnijden.
Jammer dat je zo lastig foto’s kan delen op viva. Zou leuk zijn om een fototopic te hebben waarin je foto’s kan laten zien waar je blij mee bent en mensen tips kunnen geven enzo!
ClumsyNinja schreef:
11-03-2019 11:40
Jammer dat je zo lastig foto’s kan delen op viva. Zou leuk zijn om een fototopic te hebben waarin je foto’s kan laten zien waar je blij mee bent en mensen tips kunnen geven enzo!

Kan volgens mij makkelijk. Als je je foto's upload op imgur of iets dergelijks kun je ze net zo makkelijk hier plaatsen als een plaatje dat je van internet plukt.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een canon Eos 6d mark II in de hand gehad

Iemand ervaring met dit toestel? En plus of min punten
En welke lens evt?

Had nu alleen bij canon gekeken omdat ik daar in het verleden mee gefotografeerd heb.
Maar als ieman voordelen ziet in Nikon zijn die ook welkom
Ik ben zelf al jaren tevreden met het "verouderde" broertje van de
Panasonic Lumix DMC-FZ1000 compact camera .
ClumsyNinja schreef:
11-03-2019 11:40
Jammer dat je zo lastig foto’s kan delen op viva. Zou leuk zijn om een fototopic te hebben waarin je foto’s kan laten zien waar je blij mee bent en mensen tips kunnen geven enzo!
Je kunt foto's hier wel uploaden via tinypic, mUpload o.d. Werkt makkelijk en snel. Nadeel ervan (en van hier plaatsen) is dat iedereen vervolgens je foto's van internet kan plukken. Mijn beste foto's zou ik om die reden nooit hier plaatsen, maar wel op een fotosite, waar ik alles kan beveiligen. Hoe charmant ik het idee van een fototopic ook vind, ik zou dus nogal terughoudend zijn in welke foto's ik hier zou plaatsen.
pennetje80 schreef:
11-03-2019 18:42
Vandaag een canon Eos 6d mark II in de hand gehad

Iemand ervaring met dit toestel? En plus of min punten
En welke lens evt?

Had nu alleen bij canon gekeken omdat ik daar in het verleden mee gefotografeerd heb.
Maar als ieman voordelen ziet in Nikon zijn die ook welkom

Heb je die camera in de hand gehad in een fotozaak of van een kennis? Wat maakt dat je interesse hebt in deze camera? Waarom wil je een full frame spiegelreflexcamera? Waarom wil je dat bedrag uitgeven aan een camera terwijl je geen basiskennis hebt van fotografie? Ik zou (als je dat nog niet hebt gedaan) advies vragen in een fotozaak. Dan krijg je het beste en meest op jouw wensen en jouw kennis afgestemde advies.
Ik fotografeer niet met Canon en niet met Nikon.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 11-03-2019 23:36
0.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pennetje80 schreef:
11-03-2019 18:42
Vandaag een canon Eos 6d mark II in de hand gehad

Iemand ervaring met dit toestel? En plus of min punten
En welke lens evt?
Als je dit zou vragen waarbij je meldt dat je eerste één of twee camera's bent ontgroeid, én dat je al Canon lenzen hebt en de extra mogelijkheden van deze camera gaat gebruiken: Ja, goed idee.

Als dit je eerste camera is, dan kan ik je voor de prijs van alleen deze body een compleet systeem aanraden mét een professionele lens én een fotocursus én budget over voor een foto-tripje naar Maastricht, inclusief eten&drinken. Met twee personen.


Aan Topicstarter (en misschien ook aan jou):
Wees niet te bang voor een goede camera. Op de Auto stand lost hij héél veel problemen voor je op. En met de onderstaande tips bespaar je voldoende geld om nog een fotocursus te kopen én geld over te houden:

Kijk eens naar de Panasonic Lumix (GX80 bijvoorbeeld) of de Olympus E-PL8 of PL9, of de Olympus OM-D M10.
Dit zijn camera's waarmee je formidabele foto's kunt maken, wat betekent dat je echt jaren met de camera kunt doen voordat je een andere nodig hebt.
Dit zijn redelijk kleine camera's. Dat heeft drie grote voordelen. Ten eerste zijn ze vriendelijker geprijsd. Je hebt een goede camera met een goede lens voor ruim onder de €500. Een professionele lens (echt Pro: wat professionals gebruiken) is zelfs haalbaar. Dat is erg fijn: als je de grenzen van de bijgeleverde lens tegenkomt is het echt fijn dat een Pro lens gewoon betaalbaar is.
Ten tweede, en dit is belangrijk: De camera past in je tas. Dat maakt dat je hem altijd bij je kunt hebben. Dat is dus kleiner dan 'de cameratas valt best mee'; nee, hij heeft geen aparte tas nodig; hij past in de tas die jij toch al bij je had. Dat maakt dat je hem altijd bij je kunt hebben.
Ten derde, en dit is ook belangrijk: Hij straalt geen 'Grote PROFESSIONELE CAMERA' uit. Mensen reageren op een camera en voor ongedwongen fotos maakt echt uit of je camera imponerend is.

Ik heb zelf 30 jaar ervaring en ik heb dit type camera gekozen om deze redenen.
Laat je niet voor de gek houden: deze camera's kunnen écht heel veel, maar ze zien er lief en onschuldig uit en ze zijn overeenkomstig geprijsd.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Mijn Canon systeemcamera is ook compact. Ik heb de M100.
Ik had eerder een Panasonic Lumix. Maar die kreeg een vlekje op de lens. Nu heb ik sinds vorig jaar een Nikon COOLPIX A900 en ik ben er ERG tevreden mee. Dikke zoom erop. Mooie foto's. Weinig licht nodig en goeie macro en groothoek.
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
11-03-2019 23:50
Mijn Canon systeemcamera is ook compact. Ik heb de M100.
Ook een mooie!
Klopt, daarmee heb je ook de voordelen van een compactere camera die enorm veel kan.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
pennetje80 schreef:
11-03-2019 18:42
Vandaag een canon Eos 6d mark II in de hand gehad

Iemand ervaring met dit toestel? En plus of min punten
En welke lens evt?

Had nu alleen bij canon gekeken omdat ik daar in het verleden mee gefotografeerd heb.
Maar als ieman voordelen ziet in Nikon zijn die ook welkom
Ik heb een Eos 6D Mark II met een aantal objectieven van Canon uit het hoogste segment. Veel ervaring ermee dus en het is een prima body.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven