Windows 10 ingebouwde beveiling, voldoende?

03-12-2020 13:15 11 berichten
Nieuwe laptop gekocht en nu dus windows 10. Er zit een proefversie van McAfee op en ik was van plan deze eraf te halen en dan de virusbeveiliging van de oude laptop over te zetten. Nu heb ik gehoord van iemand dat in windows 10 zelf al beveiliging zit ingebouwd en dat dit in principe voldoende is. Dus er zou helemaal geen extra virusbeveiliging nodig zijn. Dat zou wel fijn zijn want dan hoef ik er natuurlijk ook niet meer voor te betalen. Inmiddels heb ik inderdaad het schildje van de beveiliging zien staan, rechts onderin, naast die van McAfee nu nog.

Maar ik wilde toch even wat meer meningen/ervaringen horen voor ik echt ga mailen en bankieren en dat soort dingen zonder extra beveiliging. Dus wie kan mij geruststellen dat windows beveiliging echt genoeg is om de laptop tegen virus etc. te beschermen? Of anders waarschuwen als dit niet zo is natuurlijk ;-)
Alle reacties Link kopieren
Volgens laatjeniethackmaken is windows defender genoeg. Dus dat heb ik samen met een virusscanner. Verder gewoon goed opletten waar jeop klikt enzo.
Defender is als beste uit de test gekomen, dus je zit goed.
Tijgerprintje2 schreef:
03-12-2020 13:19
Volgens laatjeniethackmaken is windows defender genoeg. Dus dat heb ik samen met een virusscanner. Verder gewoon goed opletten waar jeop klikt enzo.

ok, maar je hebt er dus wel nog een virusscanner bij. Dus defender is niet helemaal genoeg?
Alle reacties Link kopieren
Ja veilig ben je nooit, maar kenners die er verstand van hebben raden een virusscanner wel aan.

Als je wel gehackt wordt en het gaat daarom mis bij online betalingen dan wordt het je tegengeworpen als je geen virusscanner hebt.


De meeste internetproviders bieden een 'gratis' virusscanner aan dat bij het internetabonnement is inbegrepen. Meestal is dat F-secure (in elk geval Ziggo en KPN). Vermoedelijk heb je dat dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Mc Affee is rommel en zou ik er zo snel mogelijk afgooien.

Ik gebruik alleen wat er standaard op zit (zowel bij Apple als bij Microsoft).

Als je je niet bezig houd met illegale muziek/films/software downloaden en niet op rare links in e-mails klikt, is dat over het algemeen voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Vutje schreef:
03-12-2020 14:48


Als je je niet bezig houd met illegale muziek/films/software downloaden en niet op rare links in e-mails klikt, is dat over het algemeen voldoende.
Helaas niet. Bonafide websites kunnen ook gehackt worden waardoor je bij een bezoek op die manier een virus binnen kunt krijgen. Met een virusscanner heb je grotere kans dat dit niet gebeurd doordat de virusscanner dan ingrijpt.

Een aantal jaar gelden was bijv. nieuwssite nu.nl gehackt en liepen alle bezoekers gedurende de hack risico op een vervelend virus.
Dus het werkt niet tegen virussen.
Dan ga ik mijn virusscanner over zetten vanaf de oude laptop.
https://www.seniorweb.nl/artikel/defend ... windows-10

Wel raar dan dat bijvoorbeeld deze website beweert dat het voldoende bescherming biedt tegen virussen.
Natuurlijk niet. Basisinstellingen werken niet. Ik installeer altijd extra antivirusprogramma's
De adviezen van het eerder genoemde https://laatjeniethackmaken.nl/#computer zijn prima, beter dan die van een willekeurige forummer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven