Entertainment alle pijlers

Bully, Amerikaanse documentaire over pesten.

08-02-2013 10:58 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor degene die de documentaire heeft gemist, bij dezen de link naar Uitzending Gemist.

Niet zo'n fijn begin van de dag voor mij, heb lekker zitten snikken (heb het zelf duidelijk niet goed verwerkt), maar wellicht dat jullie het ook willen zien.

Iedereen heeft te maken gehad met pesten. Dit jaar worden er in Amerika 13 miljoen kinderen gepest. Ruim 160.000 kinderen zitten hierdoor de hele dag thuis en hebben een vertekend beeld van ware vriendschap.

In Bully wordt een aantal kinderen gedurende het schooljaar gevolgd om alle kanten van het pesten te belichten. Vaak durven ze niet meer naar school te gaan. Alleen de busreis erheen is al een hel.

Bully: di 5 feb 2013, 21:20 uur.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1323878
Ik heb hem ook gezien en ik werd vooral woest. Woest op de directrice van school die met een stalen gezicht beweert dat de kinderen in de schoolbus engeltjes zijn,terwijl ze op dagelijkse basis een kind in elkaar slaan.

Woest omdat ze , terwijl de moeder in tranen en oprecht bezorgt is, foto's van haar kleinkinderen laat zien en het onderwerp probeert te omzeilen.

Ik was echt niet zo rustig gebleven, wat een afschuwelijke Amerikaanse, hypocriete mentaliteit.
Ik heb 'm gezien ja, een paar dagen geleden, na het programma "Dag tegen pesten". Het gepest was erg, heel erg. Maar wat ik het ergste vond was de aanpak van de verantwoordelijke scholen. De niet-aanpak dus. Ontkennen, afschuiven, de gepeste de schuld in de schoenen schuiven.

En dat gebeurt hier net zo goed, het is echt niet typisch Amerikaans.
Eens met Musicofilia. Wat een stom mens, die directrice. Bah.

Heftige docu. Die vader die verteld over z'n overleden zoon (Tyler) Wat een verdriet hebben die mensen.
Die directrice was een absolute hypocriete trut!

En inderdaad gebeurt dit niet alleen in Amerika.

De documentaire was voor mij ongelooflijk herkenbaar.

En dan niet alleen het pesten, maar vooral dat afschuiven, ontkennen en mij de schuld geven.

Niet typisch Amerikaans, helaas wel typisch schools...
Voor mij ook, ik heb op een school gezeten met een dergelijke instelling en "aanpak" van pesten.

Mijn zoon is vanwege verregaande pesterijen een paar weken geleden naar een andere klas gegaan. Een klas hoger. Want alleen die klas uit zou het pesten niet oplossen.
Bah, wat naar te horen dat het ook hier zo gebeurt. Ik zat gelukkig op scholen met een duidelijk beleid over pesten, ik denk dat dat al een heleboel aanpakt. Kijk naar programma's als over de streep en dergelijke.

Ik zat me echt helemaal op te vreten toen ze bij de directrice op het kantoor zaten.
Jeetje, een klas hoger...

1 directeur zei tegen mijn moeder dat het heel onverstandig zou zijn als ze me van die school zou halen. Op de volgende basisschool werd ik weer gepest, maar daar werd écht iets aan het pesten gedaan. Wat een wereld van verschil. Ondanks het pesten, voelde ik me een stuk veiliger.

En op de middelbare school, wat ook een hel was, deden ze echt geen ene fuck. Alleen de keren dat ik flink had gevochten. Helaas is dat maar een paar keer voorgekomen. Ik had bepaalde types dood moeten slaan. Maar ja, da's achteraf gelul.
quote:musicofilia schreef op 08 februari 2013 @ 11:33:

Ik zat me echt helemaal op te vreten toen ze bij de directrice op het kantoor zaten.

Mijn bek viel open!

Vreselijke vrouw!

En dan nog op het gevoel van de ouders inspelen door foto's van kleinkinderen erbij te pakken.

Te walgelijk voor woorden!
quote:levkronski schreef op 08 februari 2013 @ 11:35:

1 directeur zei tegen mijn moeder dat het heel onverstandig zou zijn als ze me van die school zou halen. Op de volgende basisschool werd ik weer gepest, maar daar werd écht iets aan het pesten gedaan. Wat een wereld van verschil. Ondanks het pesten, voelde ik me een stuk veiliger.

En op de middelbare school, wat ook een hel was, deden ze echt geen ene fuck. Alleen de keren dat ik flink had gevochten. Helaas is dat maar een paar keer voorgekomen. Ik had bepaalde types dood moeten slaan. Maar ja, da's achteraf gelul.Ja. Gelukkig kan hij het aan. Maar het is natuurlijk van de zotte dat mijn kind, die nooit een vlieg kwaad doet, moet "vluchten" voor een bully. Aan de ene kant vind ik onze school prima, ze doen ook veel aan pestpreventie en dergelijke, aan de andere kant vraag ik me af of ze daadwerkelijk alle middelen hebben ingezet om het pesten te stoppen. Want dit was natuurlijk wel een makkelijke oplossing zo. We zijn er blij mee, daar niet van, maar het overgrote deel van de kinderen kan niet op deze manier aan een pester ontsnappen.
quote:levkronski schreef op 08 februari 2013 @ 11:35:

Dit is het verhaal van mijn dochter. Alleen zei de directeur er ook nog ff fijnzinnig bij dat het van school halen geen zin had zolang mijn dochter niet zou veranderen Ze heeft het op de nieuwe schol best ff moeilijk gehad (grenzen opzoeken om te kijken hoever ze kon gaan voor ze weer gingen pesten) maar is nu helemaal happy daar.

En op de middelbare school, wat ook een hel was, deden ze echt geen ene fuck. Alleen de keren dat ik flink had gevochten. Helaas is dat maar een paar keer voorgekomen. Ik had bepaalde types dood moeten slaan. Maar ja, da's achteraf gelul.

Gisteren op de school van de oudste geweest omdat de nieuwe mentrix van zijn klas zo geschrokken is van de sfeer in de klas (door het pesten) en zij wil er nu eindelijk eens wat aan doen (zelf moeder van een gepest kind) Zoon's vorige mentrix gaf ook meer de gepeste kinderen de schuld onder het mom van "moeten ze maar wat weerbaarder worden."
Als je naar het jongetje van de docu kijkt, laat hij zich slaan, lacht er zelfs een beetje bij en verweert zich absoluut niet. Dat is ook een erg makkelijk 'doelwit' voor kinderen die zich onzeker voelen en door pesten zich beter willen voelen.

Ik heb zelf een jaar lang socialevaardigheidstraining /weerbaarheidstraining geven aan kinderen. Daar leren ze verschillende reacties op pestsituaties. Je merkt dat kinderen daar wel steviger uitkomen en beseffen dat ze het ook niet verdienen om geslagen te worden. Verschillende buurthuizen bieden dit voor niet al te veel geld aan.
@Lughnasadh: Inderdaad een belachelijk makkelijke manier om zo te ontkomen... Gelukkig gaat het nu beter met je zoon. En ik vind het knap van je dat je er moeite voor hebt gedaan en het ook nog eens voor elkaar hebt gekregen. Dat kunnen helaas niet alle ouders zeggen. Bravo!

@granny71: Walgelijk, over dat weerbaarder worden. Heel herkenbaar. Ik kreeg altijd te horen dat ik er te veel op reageerde. Niet heel gek als je hele dagen wordt geslagen, geprikt en allemaal namen naar je hoofd geslingerd krijgt behalve de naam die je écht draagt. Bij mij begon het pesten in groep 6. Er is 1 moment dat ik nooit meer zal vergeten. Ik was opgestaan om iets te pakken of weg te gooien en in tussentijd had een jongen punaises op mijn stoel neergelegd. Ik gilde het lokaal bij elkaar en je raadt het al: ik moest in de pauze voor straf binnen blijven en de pester mocht buitenspelen.

Ik doe momenteel de lerarenopleiding (Nederlands) en heb heel erg getwijfeld of ik door wilde gaan met deze opleiding. Van de week mijn propedeuse behaald en besloten te switchen naar de universiteit. Naast het feit dat ik de onderwijs gerichte vakken niet leuk vind, kan ik het slecht met meerdere klasgenoten vinden. Ze hebben namelijk dezelfde houding die ik zie in bijvoorbeeld die vreselijke Bully directrice. Geen kennis van de wereld, simpel over dingen denken, heel achterbaks doen en serieus... klasgenoten uitlachen terwijl ze presenteren. Ik heb me heel erg verbaasd over deze houding van mijn klasgenoten, maar kon ondertussen wel een link leggen. Tijdens mijn stage werd deze link alleen maar duidelijker. Ik vond het stage lopen echt een verschrikking. En nee, niet door de leerlingen. Ik vond de leerlingen echt geweldig! Maar de collega's waren echt... Vul het zeg maar in. Ik heb besloten dat dát niet de wereld is waarin ik wil werken en leven. Ik ben blij dat ik voor mezelf heb besloten niet verder te willen met de opleiding.
quote:musicofilia schreef op 08 februari 2013 @ 11:58:

Als je naar het jongetje van de docu kijkt, laat hij zich slaan, lacht er zelfs een beetje bij en verweert zich absoluut niet. Dat is ook een erg makkelijk 'doelwit' voor kinderen die zich onzeker voelen en door pesten zich beter willen voelen.Maar kom op. Dat ventje is toch hartstikke knullig? Hij ziet er zo breekbaar uit... Ik zie hem geen klap verkopen. En hij is geestelijk gewoon te beschadigd. Dit kun je opmaken uit zijn opmerking: "Maar als dit mijn vrienden niet zijn, wie zijn dan wel mijn vrienden?" Hartverscheurend!!!
Klopt, dat soort kindjes heb ik ook in mijn groepen gehad. Die zullen niet snel slaan. Maar die kun je leren om verbaal iets steviger te staan. Zolang hij niet reageert en met zich laat sollen zal er niks veranderen.

Maar dit jochie is inderdaad ook geestelijk beschadigd, te vroeg geboren en daardoor ook niet echt capabel om tegen de echte pestkoppen op te staan. Treurig dat de buschauffeuse ook niet ingrijpt. Wat zijn moeder al zei: Bus stilzetten tot iedereen zit. Pestkoppen achterin zetten, kindje in kwestie vlak achter je en gewoon ingrijpen!
quote:levkronski schreef op 08 februari 2013 @ 12:04:

@Lughnasadh: Inderdaad een belachelijk makkelijke manier om zo te ontkomen... Gelukkig gaat het nu beter met je zoon. En ik vind het knap van je dat je er moeite voor hebt gedaan en het ook nog eens voor elkaar hebt gekregen. Dat kunnen helaas niet alle ouders zeggen. Bravo!

Nou ja, het is natuurlijk puur geluk dat zoon het cognitief aan kan om zomaar een klas over te slaan, dat is niet aan ons te danken(behalve blijkbaar goede genen dan )

Maar als deze oplossing er niet was geweest, had ik niet gerust tot een een andere was geweest, en geen lapmiddel.

De school weet dat ik geen zeikerd ben, maar wel als het op pesten aan komt, ik heb al eerder met ze in de clinch gelegen toen zijn broer het slachtoffer was.
quote:musicofilia schreef op 08 februari 2013 @ 12:15:

Klopt, dat soort kindjes heb ik ook in mijn groepen gehad. Die zullen niet snel slaan. Maar die kun je leren om verbaal iets steviger te staan. Zolang hij niet reageert en met zich laat sollen zal er niks veranderen.

Toevallig las ik gisteren in het maandblad van Balans(een oudervereniging voor ouders met kinderen met een etiketje) de resultaten van een onderzoek naar weerbaarheidstrainingen bij pesten. Het blijkt dat dat lang niet altijd helpt en soms zelfs averechts kan werken. Het onderzoek is zowel in het regulier als speciaal onderwijs gedaan.

De Kiva-methode, die nu heel erg in opmars is, schijnt wel heel goed te zijn.
Eigenlijk zou iemand het een keer juridisch moeten aanpakken. De ouders van de pesters voor de rechter slepen en schadevergoeding eisen.
Het gekke is, als er een documentaire over pesten wordt uitgezonden kijk ik altijd, al weet ik dat het me geen goed doet. Het exemplaar uit de OP heb ik nog niet gezien en misschien laat ik hem ook maar aan me voorbijgaan.

Ik zou wel eens een echt goede discussie willen zien over pesten. Met ideeen over hoe je het nu echt kunt voorkomen en oplossen. Dat zal nooit helemaal lukken, maar ik hoor mensen er veel te weinig over nadenken. Het komt toch altijd weer neer op een paar argumenten die eindeloos worden herkauwd (met als absoluut dieptepunt: "Dan moet het gepeste kind ook maar wat weerbaarder worden, met zo'n instelling vraag je er ook zelf om." Ik vind het nog altijd verbazingwekkend hoeveel mensen niet toe lijken te willen geven dat pesten verkeerd is en dat het niet zou moeten gebeuren.
Dat wil niet, want pesten is niet strafbaar en bovendien heel subjectief. Pas als er echt schade ontstaat zou je iets via rechtswege kunnen proberen, maar dan nog geef ik je niet veel kans.
Wat ik ook zo treurig vond, was toen die vader vertelde aan zijn zoon (alex?) dat als kinderen je slaan en proberen te wurgen, het dan geen vrienden zijn....en hij vervolgens vroeg 'wie zijn dan mijn vrienden?' Daarop was geen antwoord....ja maar hij meende het niet toen hij zei dat hij me dood wilde slaan/schoppen...

Ik vond het zo pijnlijk dat dat jongetje zon vertekend beeld had van wat vriendschap inhoudt..en dan ook nog eens de pesters verdedigde....

Wat had ik graag in die bus gezeten en hem geholpen....
quote:Liquorice schreef op 08 februari 2013 @ 12:36:

Het gekke is, als er een documentaire over pesten wordt uitgezonden kijk ik altijd, al weet ik dat het me geen goed doet. Het exemplaar uit de OP heb ik nog niet gezien en misschien laat ik hem ook maar aan me voorbijgaan.

Ik zou wel eens een echt goede discussie willen zien over pesten. Met ideeen over hoe je het nu echt kunt voorkomen en oplossen. Dat zal nooit helemaal lukken, maar ik hoor mensen er veel te weinig over nadenken. Het komt toch altijd weer neer op een paar argumenten die eindeloos worden herkauwd (met als absoluut dieptepunt: "Dan moet het gepeste kind ook maar wat weerbaarder worden, met zo'n instelling vraag je er ook zelf om." Ik vind het nog altijd verbazingwekkend hoeveel mensen niet toe lijken te willen geven dat pesten verkeerd is en dat het niet zou moeten gebeuren.

De discussies over pesten verzanden hier inderdaad meestal in een dergelijk geneuzel inderdaad.

In een topic laatst vond ik de steeds terugkerende stelling dat het ook aan de ouders zou liggen dat een kind gepest werd (een kind wat een goede relatie met zijn/haar ouders zou hebben, zou immers nooit verzwijgen dat het gepest werd, dit naar aanleiding van de recente zelfmoorden ivm pesten, en passant de ouders van die overleden kinderen nog eens natrappend) wel het toppunt.

Ik zou persoonlijk wel eens willen weten wat een school nu echt aan middelen heeft om een pester aan te pakken en of scholen die middelen ook gebruiken.
quote:levkronski schreef op 08 februari 2013 @ 12:04:

.

Ik vond het stage lopen echt een verschrikking. En nee, niet door de leerlingen. Ik vond de leerlingen echt geweldig! Maar de collega's waren echt... Vul het zeg maar in. Ik heb besloten dat dát niet de wereld is waarin ik wil werken en leven. Ik ben blij dat ik voor mezelf heb besloten niet verder te willen met de opleiding.Op zich best jammer want een leraar zoals jij zou wel verschil kunnen maken voor de aanpak van pesten op school.
quote:Liquorice schreef op 08 februari 2013 @ 12:36:

Eens. Ook veel gehoorde argumenten zijn dat kinderen nou eenmaal eerlijk zijn en het hoort erbij.

Scholen moeten er bovenop zitten wat mij betreft evenals de ouders.

Dochter is 6 en ik heb het regelmatig met haar over pesten. Dingen als "ik ga lekker wel naar de speeltuin en jij niet" straf ik gelijk af. Dat soort dingen vind ik al pesten en wil ik absoluut niet hebben.

Zelf kreeg ze te horen op school dat ze een stomme bril had en de juf heeft gelijk de hele klas bij elkaar gezet en het aangepakt, zo hoort het volgens mij.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
@musicofilia: Ik was verbaal heel sterk, maar werd daar juist altijd op afgerekend, want omdat ik verbaal sterk was, werd ik gepest. Ja uh, zo is het niet natuurlijk.

@Lughnasadh: Tuurlijk heb je daar geluk mee, maar toch je maakt er werk van. Hoe oud is je zoon?

@Liquorice: Kan ik me goed voorstellen, hoor. Ik zit nu serieus nog bij te komen. Te grote impact. Weet je wat ik graag zou willen zien/horen? Het verhaal van de pesters. Ik geloof er namelijk niet in dat ze dit 'zomaar doen' of doen om 'stoer te zijn'. Pesters dragen denk ik ook een verhaal met zich mee. Kijk bijvoorbeeld dat die gezette jongen in de bus (die jij niet hebt gezien, maar de anderen wel).

Op de lerarenopleiding wordt pesten helemaal niet besproken. Daar verbaas ik me nog steeds over. Het zit gewoon niet in het vakkenpakket. Echt heel vaag.

@mamavanbram: Ja, die citaat haalde ik hierboven ook aan. Echt hartverscheurend. Toen schoot ik echt vol. (en het was zijn moeder met wie hij dat gesprek had, niet zijn vader, maar dat terzijde, haha)

@sugarmiss: Ja, en dat was dan ook meteen de reden waarom ik voor deze opleiding koos. Ik wilde in eerste instantie alleen mijn propedeuse behalen en dan switchen naar de universiteit, maar wilde de opleiding wel aankijken en blijven als deze beviel. De taalgerichte vakken vind ik echt heel tof, maar de onderwijs gerichte vakken echt verschrikkelijk. Ik wilde dus wel meteen een HBO-opleiding kiezen waar ik ook echt iets mee zou willen doen mocht ik de opleiding afmaken. Ik zeg niet dat ik nooit meer iets met het onderwijs te maken wil hebben. Onderwijsmateriaal ontwerpen lijkt me heel interessant, maar me bezighouden met pesten ook wel. Helaas staan weinig scholen open voor mensen zoals ik Ze vinden je al snel een moeilijk mens als je de beerput wilt opentrekken.

Nu schiet me iets te binnen. Ik ben een keer naar een bureau ter bestrijding van discriminatie geweest en daar werd me verteld dat Hollanders moslims niet mogen discrimineren op grond van religie, maar dat moslims homoseksuelen wel mogen discrimineren, omdat je 'volgens hun geloof geen homoseksueel mag zijn'. Geloof me, dan weet je echt geen woord meer uit te brengen. In shock verlieten mijn moeder en ik het bureau dat discriminatie ondertussen niet wilde bestrijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven