Entertainment alle pijlers

Bully, Amerikaanse documentaire over pesten.

08-02-2013 10:58 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor degene die de documentaire heeft gemist, bij dezen de link naar Uitzending Gemist.

Niet zo'n fijn begin van de dag voor mij, heb lekker zitten snikken (heb het zelf duidelijk niet goed verwerkt), maar wellicht dat jullie het ook willen zien.

Iedereen heeft te maken gehad met pesten. Dit jaar worden er in Amerika 13 miljoen kinderen gepest. Ruim 160.000 kinderen zitten hierdoor de hele dag thuis en hebben een vertekend beeld van ware vriendschap.

In Bully wordt een aantal kinderen gedurende het schooljaar gevolgd om alle kanten van het pesten te belichten. Vaak durven ze niet meer naar school te gaan. Alleen de busreis erheen is al een hel.

Bully: di 5 feb 2013, 21:20 uur.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1323878
@Nouschi: Dat wordt in deze documentaire ook gezegd, het hoort erbij... Inderdaad, even laten weten wat niet mag. Mijn nichtje heeft 1 keer 'homo' naar me geroepen, op een leeftijd dat ze niet eens begreep wat het betekende, en mijn familie schreeuwde in koor dat dát echt niet mag. Ze schrok zich een hoedje van alle aandacht die ze opeens kreeg
Ik heb ook met afschuw naar deze documentaire gekeken. Wat mij inderdaad opviel, is hoe erg volwassenen het pestgedrag in stand houden. Die directrice was inderdaad verschrikkelijk (was het nou dezelfde dame die een gepest kind berispte omdat hij zijn pester niet hartelijk genoeg de hand schudde?) maar die vader kon er ook wat van. 'Je zusje gaat straks ook gepest worden, omdat ze JOUW zusje is'. Nee, dat helpt...

Dat kan ik me ook nog herinneren van mijn schooltijd. Leraren maakten soms ook opmerkingen die achteraf gezien op het randje waren, of straften degene die gepest werd. Ik heb overigens zowel op de lagere als op de middelbare school niet echt systematisch pestgedrag meegemaakt, maar misschien zie je dat ook niet als je zelf geen slachtoffer bent?
quote:levkronski schreef op 08 februari 2013 @ 13:01:

@Lughnasadh: Tuurlijk heb je daar geluk mee, maar toch je maakt er werk van. Hoe oud is je zoon?Hij is 10. En verbaal heel sterk wat als een lap op een rode stier werkte op de bepaald niet verbaal sterke bully.
quote:Schabolleke schreef op 08 februari 2013 @ 13:09:

Ik heb ook met afschuw naar deze documentaire gekeken. Wat mij inderdaad opviel, is hoe erg volwassenen het pestgedrag in stand houden. Die directrice was inderdaad verschrikkelijk (was het nou dezelfde dame die een gepest kind berispte omdat hij zijn pester niet hartelijk genoeg de hand schudde?) maar die vader kon er ook wat van. 'Je zusje gaat straks ook gepest worden, omdat ze JOUW zusje is'. Nee, dat helpt...

Dat kan ik me ook nog herinneren van mijn schooltijd. Leraren maakten soms ook opmerkingen die achteraf gezien op het randje waren, of straften degene die gepest werd. Ik heb overigens zowel op de lagere als op de middelbare school niet echt systematisch pestgedrag meegemaakt, maar misschien zie je dat ook niet als je zelf geen slachtoffer bent?Ja, dat was hetzelfde wijf! En dat moment, van dat handen schudden, kwam mij zooo herkenbaar voor. Ik moest ook weleens sorry zeggen tegen een pester. Dan haalt de docent dat kleine beetje zelfrespect dat je dan nog hebt ook nog eens bij je vandaan. Dan voel je je zó machteloos. Ik ben zelfs een keer door een docent voor nicht uitgemaakt. Toen viel de klas echt doodstil. Dat was op het MBO, in een klas waar ik niet werd gepest. De klas was echt in shock. Ik heb daar een melding van gemaakt, maar daar is nooit iets mee gedaan. Wat ik deed? Ik stopte tijdens het eerste jaar met de opleiding. Ik had het zó gehad met school, met al dit soort dingen. Je blijft een strijd leveren die je nooit zult winnen. Echt nóóit. Dat kost een slachtoffer zo veel energie.
quote:Schabolleke schreef op 08 februari 2013 @ 13:09:

Ja, dat was dezelfde. Tenenkrommend mens. Mijn zoons' pester moest ook eens zijn excuses aanbieden aan zoon, die ze wel accepteerde maar later tegen zijn juf zei dat het toch helemaal geen nut had, want hij meende er niets van. Daar moest ze hem ook gelijk in geven.

Heeft iemand het programma daarvoor ook gezien, "Dag tegen pesten?" Die arme ouders van Fleur Bloemen en Thomas van Balen.
quote:Lughnasadh schreef op 08 februari 2013 @ 13:12:

[...]

Hij is 10. En verbaal heel sterk wat als een lap op een rode stier werkte op de bepaald niet verbaal sterke bully.Verbaal sterk zijn heeft mij 9 van de 10 keer in mijn nadeel gewerkt. Net als eerlijk zijn. Mensen houden niet van eerlijke mensen, want dat wordt het te persoonlijk, te direct, te ingrijpend.
Tsja, mijn zoon heeft Asperger. Oneerlijkheid zit niet in zijn pakket, hij is pijnlijk eerlijk, al weet hij inmiddels wel wanneer hij beter gewoon zijn mond kan houden. Dat is ook een vorm van niet liegen. En ja, hij spreekt in prachtige volzinnen met heul moeilijke woorden.

Maar hij heeft zich naadloos aangesloten in zijn nieuwe klas, heel knap voor een autist.
Ik heb de docu niet gezien, heb een hekel aan pesten.

Hier werd Snoezekind ook gelukkig van een klas hoger, meer aansluiting én gewoon een lievere klas.

Zijn vorige klas was een hel.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Lughnasadh schreef op 08 februari 2013 @ 13:25:

Tsja, mijn zoon heeft Asperger. Oneerlijkheid zit niet in zijn pakket, hij is pijnlijk eerlijk, al weet hij inmiddels wel wanneer hij beter gewoon zijn mond kan houden. Dat is ook een vorm van niet liegen. En ja, hij spreekt in prachtige volzinnen met heul moeilijke woorden.

Maar hij heeft zich naadloos aangesloten in zijn nieuwe klas, heel knap voor een autist.Ik denk dus ook dat ik een stoornis heb en heb me daar ook op laten onderzoeken. Een psychologisch onderzoek dat maanden duurde. Maar er kwam niets uit! Daarnet een grappig verhaal over autisme gelezen en sommige delen waren echt ongelooflijk herkenbaar waardoor ik dacht: ja, dat heb ik! Maar ja, uit dat onderzoek bleek dat ik dus geen stoornis heb, maar gewoon moeite heb met het verleden...
Wat ik me af vraag waarom in Wassenaar nu iedereen het zo erg vind dat die jongen zo gepest werd, iedereen wist ervan en niemand deed er wat aan.
quote:bankje schreef op 08 februari 2013 @ 13:30:

Wat ik me af vraag waarom in Wassenaar nu iedereen het zo erg vind dat die jongen zo gepest werd, iedereen wist ervan en niemand deed er wat aan.

Ik krijg Anass maar niet uit m'n kop...

Maar zo gaat het altijd. Er zijn maar heel weinig mensen die er wat aan doen. Ik kan me gelukkig nog wel herinneren welke klasgenoten er voor me opkwamen, want ook die waren er. Er zijn vaak zat meisjes voorgesprongen terwijl een jongen me een knal wilde verkopen. Dat soort klasgenoten zorgden ervoor dat ik toch naar school bleef komen. Ik denk dat ze niet eens echt beseften hoe ongelooflijk belangrijk ze toen voor me waren. De schoolleiding en docenten doen vaak alsof ze niets zien, blind zijn. Ze zien alles maar door de vingers. Vreselijk...
Mijn broertje heeft Asperger en die werd verschrikkelijk gepest in de eerste van de middelbare school. Ik ben 2 jaar ouder en niet bang dus ik ben een keer naar zijn school gegaan en 2 jongetjes verschrikkelijk geslagen en gezegd dat ik terug zou komen als het weer gebeurde. Mijn ouders waren razend want duie waren bang voor escalatie maar ze hebben daarna altijd met rust gelaten. Wat ik toen al raar vond was dat de macht dus zit bij de gene die het minst bang is en het meest geweldadig.
Mijn zoon heeft vorige week twee jochies letterlijk in hun kraag gevat en uitgekafferd. Ze waren een jongetje uit de klas van mijn dochter aan het schoppen en duwen. Hij is erg fel op pestende kinderen.

Ik heb hem uitbundig geprezen, maar wel gezegd dat hij het voortaan alleen verbaal moest doen. Dit waren kinderen van 5/6, die vinden een kind van 10 al "heel groot", dus al eng genoeg.
Ik had het opgenomen, maar er was iets misgelopen met de opname en ik had het ook heel graag willen zien. Ik kan de opname niet bekijken op internet omdat ik van België ben. Tonen ze het nog een keer opnieuw op tv of is er nog een andere site waar ik het op kan bekijken? Bedankt.
quote:Mieomij schreef op 08 februari 2013 @ 12:35:

Eigenlijk zou iemand het een keer juridisch moeten aanpakken. De ouders van de pesters voor de rechter slepen en schadevergoeding eisen.

Wat een belachelijke opmerking, sorry hoor..

Dit getuigd echt van weinig realiteitszin!
quote:levkronski schreef op 08 februari 2013 @ 13:01:

@Liquorice: Kan ik me goed voorstellen, hoor. Ik zit nu serieus nog bij te komen. Te grote impact. Weet je wat ik graag zou willen zien/horen? Het verhaal van de pesters. Ik geloof er namelijk niet in dat ze dit 'zomaar doen' of doen om 'stoer te zijn'. Pesters dragen denk ik ook een verhaal met zich mee. Kijk bijvoorbeeld dat die gezette jongen in de bus (die jij niet hebt gezien, maar de anderen wel).

Op de lerarenopleiding wordt pesten helemaal niet besproken. Daar verbaas ik me nog steeds over. Het zit gewoon niet in het vakkenpakket. Echt heel vaag.

Ik zou dat ook wel eens willen weten, ja. Waarom doe je zoiets? En dan niet met een antwoord aan komen zetten als: "Ik was nou eenmaal een kind" want heel veel kinderen pesten niet. En ook niet met: "Het gepeste kind had een bril/was homo/had rood haar/kon niet goed leren/wat dan ook" want heel veel kinderen laten zo'n kind gewoon met rust. Wat drijft mensen om iemand anders het leven zuur te maken en daar vrolijk mee door te gaan, ook als blijkt dat het slachtoffer daar onder lijdt? Ik ben daar oprecht benieuwd naar.

Maar ik denk dat weinig mensen het lef hebben om daarover te praten. Je moet immers toegeven dat je iets fout hebt gedaan en de meeste mensen doen dat niet graag. Maar het zou wel heel leerzaam kunnen zijn.
quote:Liquorice schreef op 08 februari 2013 @ 14:48:

[...]

Ik zou dat ook wel eens willen weten, ja. Waarom doe je zoiets? En dan niet met een antwoord aan komen zetten als: "Ik was nou eenmaal een kind" want heel veel kinderen pesten niet. En ook niet met: "Het gepeste kind had een bril/was homo/had rood haar/kon niet goed leren/wat dan ook" want heel veel kinderen laten zo'n kind gewoon met rust. Wat drijft mensen om iemand anders het leven zuur te maken en daar vrolijk mee door te gaan, ook als blijkt dat het slachtoffer daar onder lijdt? Ik ben daar oprecht benieuwd naar.

Maar ik denk dat weinig mensen het lef hebben om daarover te praten. Je moet immers toegeven dat je iets fout hebt gedaan en de meeste mensen doen dat niet graag. Maar het zou wel heel leerzaam kunnen zijn.Ik zou zeggen; Start een topic!
De meeste pesters bagatelliseren hun rol enorm. Af en toe een gebbetje, zo erg is dat toch niet? Ze vinden vaak van zichzelf dat ze helemaal niet "echt" pesten, of hebben niet door dat hun slachtoffer onder ze lijdt. Ze willen goed in de groep vallen en als dat met pesten lukt, dan doen ze dat.

De pester van mijn zoon heeft een stoornis, heb ik begrepen. Nu is dat geen reden om te pesten, de mijne met een etiketje doet het ook niet. Maar dan moet je van huis uit wel heel duidelijk meekrijgen dat je dat niet doet en niet de "datdoetmijnkindniet"-instelling uitdragen als ouder zijnde.
quote:waterplant schreef op 08 februari 2013 @ 13:37:

Mijn broertje heeft Asperger en die werd verschrikkelijk gepest in de eerste van de middelbare school. Ik ben 2 jaar ouder en niet bang dus ik ben een keer naar zijn school gegaan en 2 jongetjes verschrikkelijk geslagen en gezegd dat ik terug zou komen als het weer gebeurde. Mijn ouders waren razend want duie waren bang voor escalatie maar ze hebben daarna altijd met rust gelaten. Wat ik toen al raar vond was dat de macht dus zit bij de gene die het minst bang is en het meest geweldadig.

Soms is het de juiste manier.

Mijn buurjongen was altijd strontvervelend totdat mijn nicht 'm inelkaar trapte.

Sinds die dag zei hij altijd vriendelijk gedag.
quote:Liquorice schreef op 08 februari 2013 @ 14:48:

[...]

Maar ik denk dat weinig mensen het lef hebben om daarover te praten. Je moet immers toegeven dat je iets fout hebt gedaan en de meeste mensen doen dat niet graag. Maar het zou wel heel leerzaam kunnen zijn.Het is me 2 keer overkomen dat iemand haar excuses wilde aanbieden. De eerste keer toen ik ergens kwam te werken waar de dame in kwestie mijn collega werd. Op de allereerste dag bood ze haar excuses aan. Dat vond ik echt heel wat. De tweede keer was toen ik met de dame in kwestie weer in de klas kwam (op het MBO, kende haar van de middelbare school). Toen we aan de praat raakte, bood ook zij meteen haar excuses aan. Aangezien je dit niet snel meemaakt, en het wel echt oprecht leek, accepteerde ik het van beiden en met beiden echt een gezellige tijd gehad.
quote:Lughnasadh schreef op 08 februari 2013 @ 14:57:

"datdoetmijnkindniet"-instelling uitdragen als ouder zijnde.

Dit vind ik echt vreselijke ouders!

Hoe kun je zó naïef zijn om te denken dat je kind zich buitenshuis/op school hetzelfde gedraagt als thuis of gezellig bij oma op de koffie.
quote:Lughnasadh schreef op 08 februari 2013 @ 14:57:

De meeste pesters bagatelliseren hun rol enorm. Af en toe een gebbetje, zo erg is dat toch niet? Ze vinden vaak van zichzelf dat ze helemaal niet "echt" pesten, of hebben niet door dat hun slachtoffer onder ze lijdt.Ik ben geen psycholoog of pedagoog, maar ik denk dat dat laatste echt een belangrijke rol speelt. Als kind en zeker als puber ben je zo ontzettend met jezelf bezig, dat het niet in je opkomt dat anderen ook emoties hebben. Althans, zo was het voor mij. Ik was geen pester, maar eerlijk gezegd hield ik mij ook totaal niet bezig met mijn klasgenoten die niet tot mijn eigen vriendenkring behoorden. Die waren er gewoon, klaar. Dat zie je ook in een programma als Over de streep, dat leerlingen vaak heel weinig empathie voor elkaar hebben, omdat ze er simpelweg nooit bij stil hebben gestaan dat anderen het misschien ook wel eens rot hebben. En dat dat inzicht heel veel kan veranderen. Maar daar heb je dus volwassenen bij nodig, om dat in gang te zetten.
quote:Schabolleke schreef op 08 februari 2013 @ 16:06:

[...]

Ik ben geen psycholoog of pedagoog, maar ik denk dat dat laatste echt een belangrijke rol speelt. Als kind en zeker als puber ben je zo ontzettend met jezelf bezig, dat het niet in je opkomt dat anderen ook emoties hebben. Althans, zo was het voor mij. Ik was geen pester, maar eerlijk gezegd hield ik mij ook totaal niet bezig met mijn klasgenoten die niet tot mijn eigen vriendenkring behoorden. Die waren er gewoon, klaar. Dat zie je ook in een programma als Over de streep, dat leerlingen vaak heel weinig empathie voor elkaar hebben, omdat ze er simpelweg nooit bij stil hebben gestaan dat anderen het misschien ook wel eens rot hebben. En dat dat inzicht heel veel kan veranderen. Maar daar heb je dus volwassenen bij nodig, om dat in gang te zetten.Hoe vaak dacht je al puber niet dat je de enige was die ergens mee zat? Heel vaak inderdaad. Daarom zei ik ook dat je het de pesters niet 100% kwalijk kan nemen. Ze zijn het zich wel bewust, want 10 jaar later komen ze hun slachtoffer tegen en durven ze die uit schaamte niet eens aan te kijken, maar iedere puber zit (weleens) met zichzelf in de knoop. Wat voor effect het pesten heeft, wat weet een 13-jarige daar nou van...
quote:Schabolleke schreef op 08 februari 2013 @ 16:06:

[...]

Ik ben geen psycholoog of pedagoog, maar ik denk dat dat laatste echt een belangrijke rol speelt. Als kind en zeker als puber ben je zo ontzettend met jezelf bezig, dat het niet in je opkomt dat anderen ook emoties hebben. Althans, zo was het voor mij. Ik was geen pester, maar eerlijk gezegd hield ik mij ook totaal niet bezig met mijn klasgenoten die niet tot mijn eigen vriendenkring behoorden. Die waren er gewoon, klaar. Dat zie je ook in een programma als Over de streep, dat leerlingen vaak heel weinig empathie voor elkaar hebben, omdat ze er simpelweg nooit bij stil hebben gestaan dat anderen het misschien ook wel eens rot hebben. En dat dat inzicht heel veel kan veranderen. Maar daar heb je dus volwassenen bij nodig, om dat in gang te zetten.

Eens, vooral met dat laatste. Ik leerde thuis dat ik andere kinderen in hun waarde moest laten, als je dat niet meekrijgt kan ik me voorstellen dat je het normaal vindt om "die rare" zijn broodtrommeltje af te pikken. En als leraren er dan ook nog halfslachtig op reageren helpt dat natuurlijk ook niet.

Maar dan lijkt het wel alsof het een vicieuze cirkel is: als mensen zo opgroeien zullen ze hun kinderen dezelfde waarden meegeven, waardoor het gedoe gewoon weer opnieuw begint. Hoe je dat zou moeten veranderen, geen idee. Ik denk wel dat het zou helpen als pesten maatschappelijk minder geaccepteerd zou worden, nu wordt het vaak nog gezien als iets wat nu eenmaal bij het naar school gaan hoort. Maar wederom, geen idee hoe je die gedachte zou moeten veranderen.
quote:Liquorice schreef op 08 februari 2013 @ 16:40:

[...]

Eens, vooral met dat laatste. Ik leerde thuis dat ik andere kinderen in hun waarde moest laten, als je dat niet meekrijgt kan ik me voorstellen dat je het normaal vindt om "die rare" zijn broodtrommeltje af te pikken. En als leraren er dan ook nog halfslachtig op reageren helpt dat natuurlijk ook niet.

Maar dan lijkt het wel alsof het een vicieuze cirkel is: als mensen zo opgroeien zullen ze hun kinderen dezelfde waarden meegeven, waardoor het gedoe gewoon weer opnieuw begint. Hoe je dat zou moeten veranderen, geen idee. Ik denk wel dat het zou helpen als pesten maatschappelijk minder geaccepteerd zou worden, nu wordt het vaak nog gezien als iets wat nu eenmaal bij het naar school gaan hoort. Maar wederom, geen idee hoe je die gedachte zou moeten veranderen.Het vertonen van documentaires zoals deze zou wellicht iets in beweging kunnen zetten. Zou Over de streep dan weinig effect hebben gehad? Ik mag hopen dat het iets heeft losgemaakt bij de deelnemers en de scholen die in beeld kwamen. Anders heeft Arie Boomsma zich voor niets zo ingezet. Als je er op die manier mee bezig bent, kan het toch niet anders dan dat het iets met je doet? Ik weet dat er altijd wel leeghoofden tussen zitten, zo naïef ben ik niet, maar er moeten er toch wel een aantal zijn die wel erg aan het denken zijn gezet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven