Entertainment alle pijlers

De W van...

19-04-2013 11:38 616 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waardeloos,

Walgelijk,

Week-in-de-knieën,

Waanzinnig,

etc.

Het Koningsriedeltje

Nog erger dan ik had kunnen vermoeden. En ik moet zeggen dat ik die John Ewbank wel hoger had ingeschat. Hij heeft voor Marco toch best wat succesvolle riedeltjes geschreven.

De W van

Totaal aantal stemmen: 125

Waardeloos (92%)
Wonderschoon (8%)
"Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end."
quote:Maleficent schreef op 23 april 2013 @ 09:02:

Dat het een lieve jongen is, mwoah. Ik snap dat hij gefrustreerd werd van sommige tweets, maar hij beledigt daarna een baby van iemand die netjes zei dat ze het niet mooi vond. Zeg dan iets beledigends over de persoon zelf, niet over de baby.

Maar goed.

Ik begrijp nu dat wij allemaal geen eigen mening hebben en allemaal achter Nico Dijkshoorn aangehobbeld zijn? Ik vond het lied al niet goed voor het neergesabeld werd in de media.

Helemaal eens. Alle kritiek op het koningslied wordt nu afgedaan als "beledigend" naar JE en consorten, terwijl ik en heel veel anderen hier met mij het gewoon een ruknummer vinden. Al had Henny Vrienten het geschreven. Of Lennaert Nijgh, Toon Hermans of wie dan ook. Het nummer is gewoon wanstaltig slecht. En dat vond ik zodra ik het hoorde, vrijdagochtend.

Belachelijk hoe met die kritiek wordt omgegaan, hoe Joop vd Ende een hand boven het hoofd van JE houdt (kom op, das ook een grote jongen) en hoe JE om zich heen loopt te schoppen en slaan naar iedereen met kritiek (ook over het lied zelf) en een beetje de gebeten hond aan het uithangen is.

Ik weet t niet hoor, maar als op 30 april 's avonds in Ahoy dit riedeltje wordt ingezet, zet ik even de TV uit. Het blijft niet om aan te horen!
"Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end."
quote:Starshine schreef op 23 april 2013 @ 08:48:

[...]

de shit die we wisten die zou komenZeg, het is: de shit die we wisten DAT zou komen. Zoals jij het schrijft kan taaltechnisch niet hoor.
quote:missmicky schreef op 23 april 2013 @ 09:20:

[...]

Zeg, het is: de shit die we wisten DAT zou komen. Zoals jij het schrijft kan taaltechnisch niet hoor.

Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Starshine schreef op 23 april 2013 @ 09:12:

[...]

En daar ging het al fout. Toen hij de muziek kwam presenteren in DWDD klonk er meteen kritiek dat het een bestaande melodie was. Als hij dan meteen had toegegeven dat de gelijkenis wel heel frappant was en dat hij met wat anders zou komen, was de insteek al heel anders geweest. Nu lag het hele lied al onder vuur voordat het er was.Dan bij hoog en laag beweren dat hij gelukkig het mp3-tje nog had als ' bewijs'. Sorry Ewbank, maar dat zegt niets, digitaal valt er van alles te bewerken. Als je zo'n stuk componeert dan breng je hem eerder ten gehore, kom op zeg, ik had hem nog liggen zegt hij dan. Sommige composities kunnen wat van elkaar weg hebben, maar dit was wel heel erg letterlijk overgenomen. Wat het refrein moet voorstellen is gewoon exact de melodie van het bestaande gospel lied. En nu kijken we de andere kant op, omdat Ewbank met droge ogen beweert dat het echt zijn stuk is. Iedereen kan toch horen dat het niet zo is.
quote:wdr schreef op 23 april 2013 @ 00:19:

Zijn hier meer mensen zoals ik die zich een beetje persoonlijk beledigd voelen door het bestaan van het lied en alle heisa rond de kritiek, dat we dat als Nederlanders allemaal maar moeten slikken , dat men vindt dat we dankbaar moeten zijn en het mooi moeten vinden en meezingen en dat John Ewbank en zijn vrienden erg verbaasd en beledigd zijn als blijkt dat veel mensen het helemaal niet mooi vinden en zich ook totaal niet aangesproken voelen door het nummer?

:-)

Absoluut!

Ik heb er niet om gevraagd, ik heb geen tekst aangeleverd, ik heb niet meegezongen (en ga ik ook niet doen), ik heb niet gedreigd op Twitter of wat dan ook. En toch wordt er over mij gesproken. De Nederlander. Ik hoef geen lied, ik wil niet meezingen en ik ga op 30 april lekker struinen langs de kraampjes. Lekker met mijn gezin op pad. Ik zing graag maar dan graag iets anders en al helemaal geen lied dat me door JE en consorten of een of ander comité door de strot wordt geduwd.
quote:Maleficent schreef op 23 april 2013 @ 09:22:

[...]

[img]https://partyflock.nl/images/cache/0015 ... 1a02db40c6[/img]

quote:missmicky schreef op 23 april 2013 @ 09:20:

[...]

Zeg, het is: de shit die we wisten DAT zou komen. Zoals jij het schrijft kan taaltechnisch niet hoor. ik begraaf mij in schaamte
quote:Satchel schreef op 23 april 2013 @ 09:11:

[...]

Tussenweg? Hmm? Ik geloof niet dat ik je begrijp. Mozart schreef ook eens een aardig wijsje voor een kroning, die van Keizer Leopold II, lang geleden ergens aan het eind van de 18e eeuw.

We zijn nu ruim 200 jaar verder, dus dan verwacht je dat we dat kunnen overtreffen, maar ik denk dat ik er gewoon nog niet aan toe ben, dus ik luister wel naar die oude kroningsliedjes. Die vind ik wel mooi. En dan luister ik toch iets dat enigszins toepasselijk is bij zo'n historisch moment als een kroning.

Die tussenweg tussen kroningsliedjes zie ik niet helemaal, maar ik hoor graag concrete suggesties.

Concrete suggesties kan ik je zo 123 niet geven....Ik vind wel dat niet alles bij het oude hoeft te blijven. Er zijn de laatste decennia zoveel mooie liedjes gemaakt door Nederlandse componisten.

De fout die gemaakt is, dat 'men' (Joop vd Ende en consorten) vond dat het een meezingliedje moest worden. Dat hoeft toch helemaal niet? Een mooi eenvoudig liedje, gezongen door een goede zanger/zangeres was ook meer dan voldoende geweest. En daarna hadden we allemaal in kunnen zetten op het Wilhelmus. Was je ook klaar geweest.
Andre van Duin
ik ga eens wat nuttigs doen. Douchen enzo.
quote:bankje schreef op 23 april 2013 @ 09:31:

Andre van Duin Ik zag deze vanmorgenvroeg, en ik durfde het gewoon niet aan te klikken.
Ik vind dat John Ewbank niet per definitie allemaal meezingers heeft gemaakt. Het zijn vaak heel bombastische nummers als ze uptempo zijn, en de kleine liedjes hebben meestal hele vage teksten. Dat zegt niks over de kwaliteiten van hem als componist, want op zijn eigen terrein is hij succesvol. Maar voor een nationale meezinger is hij wellicht minder geschikt.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:bankje schreef op 23 april 2013 @ 09:31:

Andre van Duin Dit is toch ook verschrikkelijk!
Volgens Joop van de Ende vindt 60% van de Nederlanders het lied mooi. De score in onze poll is 6%. Onze poll kan dus niet kloppen.

Wie van jullie zijn er allemaal puppets van Nico Dijkshoorn?
quote:zoembaya schreef op 23 april 2013 @ 09:37:

Volgens Joop van de Ende vindt 60% van de Nederlanders het lied mooi. De score in onze poll is 6%. Onze poll kan dus niet kloppen.

Wie van jullie zijn er allemaal puppets van Nico Dijkshoorn? Ik! Ik bid elke morgen tot hem en 's avonds lees ik de kinderen voor het slapen gaan voor uit zijn werk.
quote:missmicky schreef op 23 april 2013 @ 09:24:

[...]

Absoluut!

Ik heb er niet om gevraagd, ik heb geen tekst aangeleverd, ik heb niet meegezongen (en ga ik ook niet doen), ik heb niet gedreigd op Twitter of wat dan ook. En toch wordt er over mij gesproken. De Nederlander. Ik hoef geen lied, ik wil niet meezingen en ik ga op 30 april lekker struinen langs de kraampjes. Lekker met mijn gezin op pad. Ik zing graag maar dan graag iets anders en al helemaal geen lied dat me door JE en consorten of een of ander comité door de strot wordt geduwd.Dit is dus woord voor woord hoe ik er ook over denk.
Een slechte poging tot grappig doen.
quote:juniper213 schreef op 23 april 2013 @ 08:50:

[...]

Wat ik jammer vind, is dat Ewbank en consorten zich daar nu wel heel gretig aan vastklampen en alleen daarnaar wijzen. En zichzelf daar ver boven verheven voelen. Het plebs dat anoniem met modder durft te gooien, poeh poeh, dat is echt beneath us. Jaloers, Nederlandse kleinzieligheid bla bla bla. Door zich daarop te richten, leiden ze af van waar het om gaat: een lied dat gecomponeerd is, nou goed in elkaar geflanst is een beter woord, wat door een schare BN-ers eruit wordt getetterd. En dat moet dan Nederland vertegenwoordigen? En zijn mensen het daar niet mee eens, dan zijn ze kleinzielig en jaloers op de status van meneer Ewbank. Ik vrees dat deze lui niet in de gaten hebben, dat het volk wat naar hun concerten komt, niet heel NL vertegenwoordigt. In dit kikkerlandje zijn ze succesvol, maar wel bij een bepaalde groep, en die groep is niet heel NL. De rest van NL kijkt zeker bij deze gelegenheid wel naar een tekst, wel naar de melodie. Het komt door Joop, die met zijn commerciële insteek die Ewbank uitkoos. Maar voor een nationaal lied kies je toch een wat gedegen tekstschrijver. En die zijn er in Nederland.

Helemaal mee eens. De reacties van Ewbank en andere BN'ers zegt wel wat over hun houding. Wij zouden het lied allemaal moeten omarmen, en we zijn een ondankbaar rotvolk omdat we dat niet doen. Ik denk dat het succes sommigen van hen naar het hoofd is gestegen omdat ze gewend zijn dat honderdduizenden hun platen kopen en naar hun optredens gaan. Daardoor denken ze dat heel Nederland hun muziek mooi vindt en ze alle Nederlanders vertegenwoordigen. De meerderheid van de Nederlanders houdt echter niet van hun muziek.

Ik vind de commotie (op de bedreigingen en persoonlijke beledigingen na) prachtig, het is een soort revolutie van het 'domme' volk dat zegt: 'Tot hier en niet verder. Wij vinden het een slecht nummer en we zitten hier helemaal niet op te wachten. De BN'ers zijn gewend aan adoratie en niet aan kritiek en zijn er gezien hun reacties totaal door verrast. Ik zou zeggen: een goede les in nederigheid en zelfreflectie.
quote:LouisaVuitton schreef op 23 april 2013 @ 09:30:

[...]

Concrete suggesties kan ik je zo 123 niet geven....Ik vind wel dat niet alles bij het oude hoeft te blijven. Er zijn de laatste decennia zoveel mooie liedjes gemaakt door Nederlandse componisten.

Natuurlijk hoeft het niet bij het oude te bijven! Ook tegenwoordig wordt heel mooie muziek gemaakt, er zijn ook vandaag de dag enorme talenten en de smaak van muziek is ook veranderd.

Maar wat ik bedoel is: luister nou eens naar het contrast. Luister naar de Krönungsmesse van Mozart voor die Leopold en dan naar het koningslied voor Willem-Alexander. De ene is een keizer (w van) waardig en de andere is een slap deuntje met een (w van) waardeloze en gebrekkige tekst. Het verschil maakt dat je je inderdaad diep gaat zitten schamen, al is het niet op de manier en om de reden voor de schaam die Ewbank en consorten wisten dat zou komen.

Er is niets koninklijks of waardigs aan, het is niet eens een operettekroning, nee, we krijgen een musicalkoning.

Het is een belediging en een aanfluiting en inderdaad misschien wel de beste manier om (w van) Weg met de monarchie het is 2013 te zeggen.
Spreuken 18:2
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het met de bedreigingen en beledigingen nogal mee vindt vallen. Ik heb dat overzichtje in NRC gezien en er staan een paar dingen tussen waarvan ik denk "nou nou, moet dat nou?". Maar de meest beledigende tweets die ik heb gezien komen van Ewbank zelf.

Ik kan me trouwens dan wel weer voorstellen dat hij boos is op de meewerkende BN-ers die hun mond hebben gehouden terwijl hun lied werd afgebrand. Dat vind ik ook nogal laf.
Er zitten nare tussen, niet fraai, maar om nou te zeggen massaal bedreigd? Nope. Die opmerking naar de vrouw met de baby, die een zeer beschaafd commentaar plaatste, zegt veel over de klasse van meneer Ewbank (en zijn beheersing van de NL taal). Zo eentje wil ik wel, nee hij maakt er 'zo een wil ik er wel' van... zucht!
quote:LouisaVuitton schreef op 23 april 2013 @ 08:56:

Eric, die zijn goede vriend sinds het voorval al een paar keer aan de telefoon had, geeft toe: "John is niet zo blij nu. En dat is een understatement. Daar heeft het feit dat zijn lied nu toch wordt uitgevoerd niet veel aan veranderd. Hij vond het een rare ervaring dat bijna iedereen alleen maar toekeek terwijl hij werd afgeslacht. Alleen Paul de Leeuw kwamvoor hem op, en Marco Borsato twitterde."

Hier kan ik me dan wel weer wat bij voorstellen. Waarom heeft dat Comite hem ruim twee dagen lang laten bungelen? En de andere tekstschrijvers en artiesten? Die hadden vrijdag al met een statement moeten komen.

Aan de andere kant heeft JE het natuurlijk ook wel over zichzelf afgeroepen, door zich bij DWDD te presenteren als eindverantwoordelijke.

En dan de presentatie van je lied beginnen met de woorden: 'Ik stap net uit het vliegtuig uit Ibiza.' Tja. Voor het oog van Neerlands volk, dat door een diepe crisis gaat, moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen en met een scheef oog kijkt naar de kosten van de troonswisseling (getuige een fulminerende Prem die daar in dezelfde uitzending over los ging en door JE smakelijk werd uitgelachen).

Ik heb niets tegen mensen die hun talenten benutten en daar (grof) geld mee verdienen. JE is een selfmade man, daar heb ik alleen maar bewondering voor, ook al zijn zijn creaties absoluut niet mijn smaak. Maar als je je succes zo opzichtig gaat zitten flaunten tijdens de presentatie van je baggerstuk, dan moet je niet gek opkijken dat je kop eraf gaat in dit land dat het maaiveld van de middelmatigheid als maatstaf hanteert. Dat is lullig en onterecht, maar zo werkt het.
Ik geloof daar niet zo in 'maaiveld van de middelmatigheid als maatstaf'. Dat is iets van de oude calvinistische generatie, niet meer van deze generatie, waarin schitteren en excelleren juist het streven is.
quote:zoembaya schreef op 23 april 2013 @ 10:06:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het met de bedreigingen en beledigingen nogal mee vindt vallen. Ik heb dat overzichtje in NRC gezien en er staan een paar dingen tussen waarvan ik denk "nou nou, moet dat nou?". Maar de meest beledigende tweets die ik heb gezien komen van Ewbank zelf.

Ik kan me trouwens dan wel weer voorstellen dat hij boos is op de meewerkende BN-ers die hun mond hebben gehouden terwijl hun lied werd afgebrand. Dat vind ik ook nogal laf.ja haha en achteraf gaat Ali B. gauw zeggen dat hij het rapstukje ook wel stom vond, maar dat hij er eerder maar niks van zei maar nu moet hij natuurlijk zijn huid redden.
quote:wdr schreef op 23 april 2013 @ 10:00:

[...]. Ik zou zeggen: een goede les in nederigheid en zelfreflectie.In nederigheid en zelfreflectie? Ik zie het ze nog steeds niet doen, jammer genoeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven