Entertainment alle pijlers

Dramaserie de vuurwerkramp

02-05-2025 19:41 61 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het voelt een beetje vreemd om dit bij entertainment te plaatsen, omdat het een vreselijke ramp was natuurlijk, het is dus zeker niet verkeerd bedoeld.

Wie gaat kijken of heeft deze serie al gezien ( ik weet niet of het op netflix of videoland staat).
Heal the world, make it a better place.
yasmijn schreef:
03-05-2025 10:09
Ik woonde daar niet.
Ik was daar op een verjaardagsborrel bij vrienden. En toen brak de hel los.

Nu, tot op de dag van vandaag, als ik de echte beelden zie, of door die wijk kom, of er zelfs over schrijf, heb ik nog kippenvel. Het is inderdaad traumatisch geweest. Ik heb toen een paar weken later, alle gebeurtenissen op dit forum beschreven, hoe wij het hadden meegemaakt.

Nogmaals, deze serie had nooit gemaakt mogen worden. Echt vreselijk voor mijn stad. En dat vindt iedereen hier.
Ik woon totaal niet in de buurt, maar ben het helemaal met je eens. Dit is toch geen onderwerp om eens een "lekkere wegkijker" over te maken. Werkelijk tenenkrommend en dat is zacht uitgedrukt
Ik kan me voorstellen dat dat zo voelt als het je persoonlijk raakt, maar geldt dat dan niet voor alle gedramatiseerde verhalen? Over de Bijlmerramp, de toeslagenaffaire, maar ook 9/11 en JFK, er zijn talloze gedramatiseerde films en series gebaseerd op echte gebeurtenissen.

Voor mij als buitenstaander is het vooral een "oh ja, wat was dat vreselijk", maar een belediging zie ik er niet in. Wel tenenkrommend slecht geacteerd, maar dat vind ik vaak bij NL producties.
Ik vond vrij duidelijk dat die vrouw de directeur van de opslag is. En dat kan dan ook prima uitgebeeld worden door een vrouw ipv een man, maar is misschien wel even schakelen.
Manunui schreef:
03-05-2025 10:40
Ik kan me voorstellen dat dat zo voelt als het je persoonlijk raakt, maar geldt dat dan niet voor alle gedramatiseerde verhalen? Over de Bijlmerramp, de toeslagenaffaire, maar ook 9/11 en JFK, er zijn talloze gedramatiseerde films en series gebaseerd op echte gebeurtenissen.

Voor mij als buitenstaander is het vooral een "oh ja, wat was dat vreselijk", maar een belediging zie ik er niet in. Wel tenenkrommend slecht geacteerd, maar dat vind ik vaak bij NL producties.
Ik vond vrij duidelijk dat die vrouw de directeur van de opslag is. En dat kan dan ook prima uitgebeeld worden door een vrouw ipv een man, maar is misschien wel even schakelen.
Ik kom ook uit Enschede en vind dus niet dat het nooit gemaakt mag worden. Er zijn meer series gemaakt oa over de toeslagenaffaire en de bijlmerramp en die heb ik ook gekeken net als meer mensen.

Wel is het soms schakelen en klopt het daarom niet omdat je gewoon veel meer kennis en verwachtingen hebt. Maar persoonlijk stoort me dat nep accent meer, net als het Amsterdamse accent van de rechercheur.
EmilyinParijs2 schreef:
03-05-2025 10:53
Ik kom ook uit Enschede en vind dus niet dat het nooit gemaakt mag worden. Er zijn meer series gemaakt oa over de toeslagenaffaire en de bijlmerramp en die heb ik ook gekeken net als meer mensen.

Wel is het soms schakelen en klopt het daarom niet omdat je gewoon veel meer kennis en verwachtingen hebt. Maar persoonlijk stoort me dat nep accent meer, net als het Amsterdamse accent van de rechercheur.
Ik vraag me dan af... er zijn toch genoeg echte acteurs uit omgeving Enschede te vinden. Bekende en minder bekende. Had die dan gecast denk ik dan.
Manunui schreef:
Ik kan me voorstellen dat dat zo voelt als het je persoonlijk raakt, maar geldt dat dan niet voor alle gedramatiseerde verhalen? ODe dver de Bijlmerramp, de toeslagenaffaire, maar ook 9/11 en JFK, er zijn talloze gedramatiseerde films en series gebaseerd op echte gebeurtenissen.

Ik ben het hier helemaal mee eens. En al die oorlogsfilms, is toch ook vreselijk om naar te kijken door degenen die het hebben meegemaakt, al zijn de meeste mensen er niet meer i.v.m. hoge leeftijd. Maar voor hun nabestaanden zijn deze films ook heftig. Ikzelf kijk zowiezo geen oorlogsfilms meer. In deze tijd worden er veel van zulke films vertoond op tv maar ik sla ze liever over.

De dramaserie vuurwerkramp gisteravond bekeken. Zoals al eerder iemand hier op het forum zei, ze hadden beter gewoon Nederlands kunnen spreken dan Twents. Ik weet nog niet of ik de andere delen nog ga bekijken.
En daarbij heeft het accent niets met Twents te maken. Het had een Enschedees accent moeten zijn, dat komt ook niet uit de verf. De Twents taal is heel wat anders en heeft er niets mee te maken.

En al die flutverhaaltjes tussendoor.

Het is werkelijk tenenkrommend slecht.
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
yasmijn schreef:
03-05-2025 10:09
Ik woonde daar niet.
Ik was daar op een verjaardagsborrel bij vrienden. En toen brak de hel los.

Nu, tot op de dag van vandaag, als ik de echte beelden zie, of door die wijk kom, of er zelfs over schrijf, heb ik nog kippenvel. Het is inderdaad traumatisch geweest. Ik heb toen een paar weken later, alle gebeurtenissen op dit forum beschreven, hoe wij het hadden meegemaakt.

Nogmaals, deze serie had nooit gemaakt mogen worden. Echt vreselijk voor mijn stad. En dat vindt iedereen hier.

Heel logisch dat het traumatisch is geweest. Het is een vreselijke ramp geweest.
EmilyinParijs2 schreef:
03-05-2025 10:53

Zo zie ik het ook.
Ik vind het juist een heel mooi eerbetoon aan de stad en een teken dat de ramp niet vergeten is.

Vorig jaar heb ik ook een tvserie over de vuurwerkramp gezien, met Wilfred Baijens, die vond ik ook heel goed en indrukwekkend.
Manunui schreef:

Precies, we kijken allemaal ook massaal films over de tweede wereldoorlog, over 9/11 en andere rampen.

Dat die vrouw de directrice was, was mij meteen duidelijk, dat zegt ze ook in de aflevering zelfs.
Dat het in het echt geen vrouw was, maakt toch niks uit, het is geen 1 op 1 kopie van de ramp. Het is feiten en fictie door elkaar heen.

Ik vind het heel respectvol gemaakt.
MissNuada schreef:
02-05-2025 20:57
Denk ook dat het Twents van aantal niet om aan te horen is, zeker voor tukkers. :roll: :lol:
Voor Sallanders ook niet hoor.
Enschede huilt

Enschede huilt
Een buurt, die wel veel zorgen had,
maar die ook vol verhalen zat,
vol humor en gezelligheid,
die buurt zijn we voor eeuwig kwijt.

Daar waar het vol van kinderen was,
verschillend van geloof en ras,
maar in hun spel gelijkgezind
loopt nu geen enkel kind.

In de oorlog stond de stad in brand
op Pathmos, Zwik en Hogeland:
meer dan een halve eeuw nadien
kun je daarvan nog sporen zien.

Nu is, in de heerlijke maand mei,
bij vogelzang, zo vrij en blij,
de stad opnieuw iets aangedaan
dat nooit en nooit voorbij zal gaan.

Arm Enschede, verberg je in
de armen van je koningin
en huil, want daar is reden voor
en huil dan maar aan één stuk door.

17 mei 2000, Willem Wilmink

Tot op de dag van vandaag schiet ik hier van vol.
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
calvijn1 schreef:
02-05-2025 23:13
Ik heb een voorstukje gezien en ik vond het zo tenenkrommend slecht "geacteerd"
Nou dan ben je niet de enige...dacht dat ik te kritisch was maar idd. Toch kijk ik hem af
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
MargjeM schreef:
03-05-2025 11:50
Voor Sallanders ook niet hoor.
En zelfs voor Achterhoekers niet…
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Judith86 schreef:
03-05-2025 11:30
Zo zie ik het ook.
Ik vind het juist een heel mooi eerbetoon aan de stad en een teken dat de ramp niet vergeten is.

Vorig jaar heb ik ook een tvserie over de vuurwerkramp gezien, met Wilfred Baijens, die vond ik ook heel goed en indrukwekkend.
Welke serie is dat met Wilfred Baijens? Kan het niet vinden via Google?
Judith86 schreef:
03-05-2025 11:30
Zo zie ik het ook.

Welke serie is dat met Wilfred Baijens? Kan het niet vinden via Google?
Ik zie dat Thomas Acda erin speelt. Dan sla ik sowieso over.
Ik kom helemaal niet uit de buurt van Enschede, maar ik herinner me dit nog als de dag van gisteren. Ik weet nog hoe er op TV gesproken werd over een hele woonwijk die weggevaagd was.
Ook herinner ik me dat er een studente omgekomen is; Marjolein. Op één of andere manier heb ik dat altijd onthouden.

Ik ken ook niets van het dialect, maar ik begrijp sowieso niet dat er dan geen lokale acteurs gecast worden. Je ziet dat ook vaak bij Brabants of Limburgs; klinkt vaak nergens naar als het gedaan wordt door niet-Brabanders of niet-Limburgers. Bijvoorbeeld Tygo Gernand in Van God Los en Undercover.
Ik ben halverwege en heb Google er naast. Feiten checken

Ik vind het niet sensatiebelust
Lila-Linda schreef:
03-05-2025 07:23
Ondanks dat we de rookwolken hadden gezien, hadden we niet door hoe erg het was. Zo net voordat sociale media de tempo van nieuwsvoorziening gingen bepalen.
En we zaten met een groep ESF te kijken en verbaasd en boos (schaam) dat het werd afgebroken

Toen kwamen de beelden. Leek wel oorlogsgebied.
Ik had die dag het nieuws gevolgd en kwam erachter omdat mijn ouders de tv aan hadden staan om iets anders te kijken die middag wat onderbroken werd. Kan me ook goed voorstellen dat je er die avond pas achter kwam, social media was er nog niet echt, het was zaterdag en ik kan me ook nog herinneren dat het die dag mooi weer was.

Mede door deze ramp ben ik banger geworden voor vuurwerk en kan ik echt niet begrijpen dat mensen gewoon schijt hebben aan alle regels, risico's en buren etc door het al maanden in huis op te slaan om garage boxen midden in een woonwijk vol proppen met illegaal vuurwerk. Maar goed de meeste mensen die nu met illegaal vuurwerk spelen hebben destijds niks meegekregen van de ramp of waren nog niet geboren denk ik.
yasmijn schreef:
03-05-2025 11:21
En daarbij heeft het accent niets met Twents te maken. Het had een Enschedees accent moeten zijn, dat komt ook niet uit de verf. De Twents taal is heel wat anders en heeft er niets mee te maken.

En al die flutverhaaltjes tussendoor.

Het is werkelijk tenenkrommend slecht.
Het is geen documentaire he.
Het is fictie.
Caroline van der Plas had ook al moeite met dat onderscheid.
Graze schreef:
03-05-2025 15:41
Ik had die dag het nieuws gevolgd en kwam erachter omdat mijn ouders de tv aan hadden staan om iets anders te kijken die middag wat onderbroken werd. Kan me ook goed voorstellen dat je er die avond pas achter kwam, social media was er nog niet echt, het was zaterdag en ik kan me ook nog herinneren dat het die dag mooi weer was.
We hadden 's middags door, dat er iets was gebeurd. Je zag de rook. En we hadden bezoek dat ook onderweg veel rook had gezien
Maar Zo groot dat hadden we niet door

Het was ook nog zelfs voor de Nokia 3310. En foto's maken of internet op je telefoon was echt nog toekomstmuziek
Fidanzata schreef:
03-05-2025 14:08

Ik ken ook niets van het dialect, maar ik begrijp sowieso niet dat er dan geen lokale acteurs gecast worden. Je ziet dat ook vaak bij Brabants of Limburgs; klinkt vaak nergens naar als het gedaan wordt door niet-Brabanders of niet-Limburgers. Bijvoorbeeld Tygo Gernand in Van God Los en Undercover.
En met Rotterdams, Amsterdams of Haags. Het is echt niet alleen Twente, Brabant, Limburg etc waarvan het accent niet 100% accuraat is. Je moet het uiteindelijk doen met acteurs die beschikbaar zijn. En het is praktisch onmogelijk om dat te doen. Binnen een stad kan het al per wijk verschillend zijn. Het gaat er om dat we met z'n allen ongeveer kunnen plaatsen waar iemand vandaan zou kunnen komen. En ik denk dat er niemand is die bij het "Twents" accent in De Vuurwerkramp niet denkt dat het om ergens in het oosten gaat.

En zoals anderen al zeggen: het is fictie, geen natuurgetrouwe, wetenschappelijke documentaire.
Appletje schreef:
03-05-2025 16:21
En met Rotterdams, Amsterdams of Haags. Het is echt niet alleen Twente, Brabant, Limburg etc waarvan het accent niet 100% accuraat is. Je moet het uiteindelijk doen met acteurs die beschikbaar zijn. En het is praktisch onmogelijk om dat te doen. Binnen een stad kan het al per wijk verschillend zijn. Het gaat er om dat we met z'n allen ongeveer kunnen plaatsen waar iemand vandaan zou kunnen komen. En ik denk dat er niemand is die bij het "Twents" accent in De Vuurwerkramp niet denkt dat het om ergens in het oosten gaat.

En zoals anderen al zeggen: het is fictie, geen natuurgetrouwe, wetenschappelijke documentaire.
Dank voor je toelichting ...
Uiteraard was het gewoon een voorbeeld.
Appletje schreef:
03-05-2025 16:21
En ik denk dat er niemand is die bij het "Twents" accent in De Vuurwerkramp niet denkt dat het om ergens in het oosten gaat.
Dat is dan wel gek want in ‘het oosten’ praten ze nergens zoals in deze serie.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
03-05-2025 16:35
Dat is dan wel gek want in ‘het oosten’ praten ze nergens zoals in deze serie.
Nee.
En als het in het Nederlands was gedaan was het niet goed omdat het in Nederlands was.
Als het in het Enschedees was gedaan hadden ze alleen het plaatselijke amateurtoneel kunnen inschakelen en waren de acteerprestaties nog beroerder.
Als het in het Twents was gedaan was het niet best want dat praten ze niet in Enschede.

Het is niet goed of het deugt niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven