Entertainment alle pijlers

Expeditie Robinson 2025

11-08-2025 12:52 673 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 31 augustus start het nieuwe seizoen en vandaag zijn de deelnemers bekendgemaakt.

Amijé Roos (food influencer)
Camiel Kesbeke (augurkenmeneer)
Churandy Martina (atleet)
Demi de Boer (content creator)
Florentien van der Meulen (nieuwslezeres)
Kevin Hassing (acteur en kinderboekenschrijver)
Koen Pieter van Dijk (mefiapersoonlijkheid)
Lies Zhara (DJ / creator)
Linda Wagenmakers (zangeres)
Marieke Westenenk (actrice)
Mátyás Bittenbinder (bioloog)
Nordin Besling (radio dj)
Robin Martens (actrice)
Roelof Hemmen (presentator)
Roos Dickmann (actrice)
Stefania Liberakakis (zangeres)
Tobias Camman (programmamaker)
Twan Kuyper (acteur/ content creator)
Vincent Croiset (acteur)
Yesim Candan (columnist/radiomaker)
vivapimpelmees wijzigde dit bericht op 16-11-2025 21:32
5.08% gewijzigd
Klopt er zijn meerdere jaren geweest dat het ver ging. Fatima en de pokerbroers speelden het ook heel hard, Eva werd twee(?) jaar geleden ook buitengesloten. In de tijd van de onbekende Nederlanders heeft er zelfs iemand wel eens met een mes staan zwaaien.

En hierin zie je ook dat iedereen verschillend met spellen omgaan. In vele families eindigt een bordspel in ruzie door een aantal fanatiekelingen.

Nee ik hou ook niet van de manier van Amije en Kevin, maar dit soort personen zijn er elk jaar. En soms redden ze het tot het einde en soms ook niet.
Irregular_Choice schreef:
08-12-2025 14:21

Ik heb verder het idee dat Amije het spel gewoon tactisch (of hard) speelt.
Het gaat bij haar verder dan dat. Ook toen Linda terugkwam van afvallerseiland deed ze heel lelijk.
Linda verdiende het niet. En oneerlijk dat Koen en Robin eruit moesten, want die waren veel beter in de proeven dan Linda.
Terwijl Linda notabene uit kamp Zuid kwam. Amije wilde C er per se uit hebben, want dat is de sterkste. Maar Linda ook, want dat was de zwakste. Ze was ook boos toen Marieke zelf was opgestapt en het plannetje om iemand anders weg te stemmen, was mislukt.
Ik vind haar heel naar en arrogant. Terwijl ik haar in het begin wel leuk vond. Ik houd juist wel van fanatieke mensen. Maar niet van mensen die zichzelf boven de groep zetten.

Nordin mag van mij winnen. Tobias zou ik ook een goede grap vinden.
verder maakt het me niet uit, als het Amije het maar niet is.
Ik vond het ook echt heel stom dat er een proef was die NATUURLIJK een groepsproef zou worden. Ik denk dat de productie zeker leidend is in welke proeven ze op welk moment inzetten en dat ze dat helemaal niet allemaal van te voren bepalen. Ik denk dat de productie ook toen met dat duel met Roeland heeft bepaald op het moment zelf dat het een evenwichtsproef moest zijn en hup, daar ging hij.

Het was zoveel leuker en ook eerlijker geweest als het een echte individuele proef was. Zoals je ook mag verwachten als speler na de samensmelting.
Nee, echt HEEEEL stom.

Ik spoel meestal door naar de proef, en dan weer naar de eilandraad omdat ik al dat gekonkel al heel lang stom vind. Maar ja, nu moet ik dan zelfs de proeven doorspoelen. Wat blijft er dan over?
LizzyLee schreef:
08-12-2025 14:38
Buitensluiten, gaslighten en op de persoon spelen is pestgedrag. Raar dat je dit niet ziet. Dat heeft niets met de proef te maken, want daar kunnen ze idd niets aan doen, maar wel met gedrag en uitspraken. De mensen in kwestie hebben daar zelf last van, Churandy zat gewoon te huilen! En Vincent trok het eerder ook niet. Amijé wilde niet eens met ze samen bij een kampvuur zitten en zat ze daar alsnog te negeren. Het zijn geen vijanden, maar gewoon mensen! Waar je leuke gesprekken mee kan voeren als je wil, maar dat kon ze niet. Dan is het geen spel meer hoor.
Maar het zou nu individueel moeten zijn, dat je het nog steeds over groepjes hebt is tekenend voor wat er gebeurt. De bondjes nemen de overhand, ipv eerlijk spel. Iedereen zou een proef moeten kunnen winnen, want er zijn verschillende proeven in fysieke of meer mentale vorm. Nooit zijn er zo duidelijk twee kampen geweest na de samensmelting, waarbij 2 mensen al van tevoren het onderspit gingen delven. Dat is gewoon niet eerlijk meer. Natuurlijk konden de kandidaten aan deze proef niets doen, maar de productie wel. Dit is zo geen individuele proef meer, waardoor 2 mensen geen eerlijke kans hadden. De kandidaten kunnen wél iets doen aan hun gedrag en uitspraken, want dit pestgedrag is niet ok.
Mensen ergeren zich al langer aan de bondjes, omdat het de sfeer verpest en bepaalde mensen geen kans geeft. Gisteren was wel de overtreffende trap daarin, mede door de opzet vd proef. Dat is denk ik waarom veel mensen nu boos zijn.
Dit dus. Jij weet het beter te verwoorden dan ik.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
MidasWolf schreef:
08-12-2025 10:03
In plaats van het blokkenspel was “de eetproef” hier meer op zijn plaatst geweest. Dan lagen de kansen veel meer open.
Eens.
LizzyLee schreef:
08-12-2025 14:38
, Churandy zat gewoon te huilen!
Mijn hart brak toen ik dat zag :(
Ik had vroeger wel het idee dat er meerdere proeven achter de hand waren, maar dat zal wel niet want bij deze proef stond de uitkomst natuurlijk al vast.
Ook vond ik het vreemd dat er dan op dit moment een spa set werd aangeboden ipv een schotel met eten voor winnaar, waarbij ik het idee had dat het grotere bondje wel echt een voordeel kreeg.
Nordin mag er van mij wel echt uit, ik vind hem niet leuk en hij wil mensen alleen maar naaien en dat was in het begin niet anders.
Jammer dat C een misplaatst gevoel van galantheid had en dat hij de munt terug gaf, want Nordin heeft die ook maar toevallig gekregen.
himalaya schreef:
08-12-2025 08:48
Volgens mij ging het niet alleen op/over de pagina(s) van ER zelf, maar ook de bagger die de (ex) deelnemers op hun social media over zich heen krijgen.

En hoezeer ik sommige mensen een overwinning niet gun, het komt niet in me op om diegene op een algemene of persoonlijke pagina dan uit te gaan schelden of zelfs te bedreigen.
Toetsenbordhelden zijn rare wezens..
Klopt inderdaad. Mensen raken er helemaal van over de zeik en schelden deelnemers uit (iig op instagram en tiktok) en las ook dat er bedreigingen waren geuit. Dat het maar een spel is, is bij sommige kijkers ook niet helemaal duidelijk.

Ik vind bondjes en het spel tactisch spelen leuk en hoort ook bij het spel. Het is meer dan alleen maar sterk zijn. Kijk anders naar al die andere overlevingsprogramma's ipv ER als je dit slecht trekt. Ben het er wel mee eens dat meerdere mensen buitengesloten leken te worden van de groep op het eiland. Dat is wel vaker aan de hand geweest en soms passen mensen ook gewoon niet en roept het heel veel irritatie op als je dan samen moet leven, maar ik heb het idee dat C vooral buiten de groep stond vanwege zijn kans op winst en juist omdat hij stil was.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Ik vond Nordin in het begin ook niet leuk maar ik vind Camiel en Matias maar meelopers. Ze zaten toevallig vanaf het begin in het goede kamp.

Qua winnen nu misschien dan toch Lies, vind haar ook niet heel leuk maar ze is wel goed in de spelletjes.
Pelle schreef:
08-12-2025 15:15
Het gaat bij haar verder dan dat. Ook toen Linda terugkwam van afvallerseiland deed ze heel lelijk.
Linda verdiende het niet. En oneerlijk dat Koen en Robin eruit moesten, want die waren veel beter in de proeven dan Linda.
Terwijl Linda notabene uit kamp Zuid kwam. Amije wilde C er per se uit hebben, want dat is de sterkste. Maar Linda ook, want dat was de zwakste. Ze was ook boos toen Marieke zelf was opgestapt en het plannetje om iemand anders weg te stemmen, was mislukt.
Ik vind haar heel naar en arrogant. Terwijl ik haar in het begin wel leuk vond. Ik houd juist wel van fanatieke mensen. Maar niet van mensen die zichzelf boven de groep zetten.

Nordin mag van mij winnen. Tobias zou ik ook een goede grap vinden.
verder maakt het me niet uit, als het Amije het maar niet is.
Dit. Ze maakt het persoonlijk, fokt anderen op, creëert groepen, en behandelt mensen niet gelijk en dat is wel degelijk pesten. Ook die proef met blokjes heeft niks te maken met hoe sterk iemand is, maar heeft alles te maken met iemand buitensluiten. Dat ligt bij de productie. En daar hadden zij ook moeten ingrijpen. Sowieso de hele opzet met die kampen kiezen werkt pesten in de hand.
Die kampen mogen ze van mij al jaren afschaffen. Gewoon meteen in het begin ieder voor zich.
Het is al gezegd, maar na de samensmelting zouden de proeven individueel zijn.
Deze proef was niet individueel.
En dat eenmansbondje is ook een wassen neus gebleken.

Mooi die broederschap tussen C en Nordin.
Nordin moet het maar gaan doen. Voor Twan, C en zichzelf.

Alleen Matyas en Tobias kunnen nog weg gestemd worden. Het zal Tobias wel worden.

Ik hoop dat de finale gaat tussen Nordin, Matyas en Camiel en dat Nordin dan wint.
Ik snap dat ‘Wij Zijn Kamp Zuid En Dat Blijven We’ nooit zo.

Bijzondere psychologie dat wanneer je iemand in een bepaald kamp zet, of een bepaalde kleur band geeft in wat voor spel dan ook, dat ze direct vóór hun kleur zijn en tégen De Ander.
En daar soms heel ver in willen gaan.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
09-12-2025 10:49
Ik snap dat ‘Wij Zijn Kamp Zuid En Dat Blijven We’ nooit zo.

Bijzondere psychologie dat wanneer je iemand in een bepaald kamp zet, of een bepaalde kleur band geeft in wat voor spel dan ook, dat ze direct vóór hun kleur zijn en tégen De Ander.
En daar soms heel ver in willen gaan.
Beetje mensen eigen hé.
Pak een andere bevolkingsgroep Ipv kamp zuid...
Waarom het dan in dit spel wel geaccepteerd wordt...
Ik zou het leuk vinden als ze weer terug gaan naar hoe je in de eerste edities won: dmv een 'positieve' eilandraad. Volgens mij mocht iedereen van na de samensmelting stemmen wie er moest winnen van de laatste kandidaten. Dat vond ik altijd leuk, daarmee moet je ook een beetje 'vrienden' blijven met iedereen of iedereen moest het je gunnen omdat je zo'n 'echte' robinson was. Maar ja, blijkbaar doet gekonkel de kijkcijfers goed ofzo.

Ik vond het toen ook altijd mooi dat de proeven heel simpel waren en meer gericht op wat het met je doet op zo'n eiland (honger, slecht slapen, afvallen/spierverlies). Klassieke proef natuurlijk de balkenproef, maar ook geheugenproeven, een proef met tijd inschatten (iets van op precies 15 min. in een cirkel gaan staan, gene die het dichtst bij zat won), de eetproef natuurlijk. Allemaal wat simpelere proeven die gingen over hoe goed je balans/tijdsbesef/geheugen etc nog was als je moe/hongerig bent. Dat waren wat bij betreft ook proeven die minder duidelijk geschikt voor mannen/kracht zijn. Die 'spectaculaire' proeven van nu vind ik vaak helemaal niet zo boeiend en zeker die teamproeven aan het begin te zeer gericht op kracht, waardoor de vrouwen zo het onderspit delven in die stemmingen.

Die proef van zondag vond ik inderdaad erg flauw op dit moment in de expeditie en dit soort proeven doen ze al wel langer, maar zijn wel redelijk 'nieuw', voor mijn gevoel pas de laatste paar jaar dat ze die 'pest'proeven doen. Soms vond ik het wel werken, omdat je gedwongen wordt om kleur te bekennen en het veel bloot kon leggen in het kamp, maar dat was nu echt niet nodig, die scheidslijnen lager er al zo duidelijk en het werd alleen maar onmogelijk gemaakt voor de 'underdog'.

En ik vind het tegenwoordig jammer dat er dus zoveel aandacht naar al die proeven gaat en het gekonkel. Ik kan me nog een vroeg seizoen herinneren met 2 (volgens mij belgische) meisjes, die alleen maar een beetje op het strand/de rotsen lagen te zonnen. Iedereen verveelde zich kapot en ergerde zich aan die meisje die niets in het kamp deden, maar dat deerde hun niets, zij hadden het gezellig samen. Dat vond ik mooie tv, om die verveling te zien en hoe iedereen daar verschillend mee om ging.
Maar goed, blijkbaar is dat 'saaie' wat ik mooi vind niet wat kijkcijfers oplevert, want gaandeweg is het alleen maar 'spectaculairder' geworden. Wat mij betreft jammer, doe mij maar weer een back to basics editie mét stemmen op het eind wie er wint :)
Ik ben het van A tot Z met je eens, dahlia.

Die enorme stellages en uitgebreide speluitleg vind ik niks aan. Laat mij maar meer van het dagelijks leven daar zien.
Poep, wie heeft jou gescheten?
De slaapproef! Met zo’n bal in je hand in een hangmat liggen en je moest wakker blijven. Zo simpel, maar ook zo leuk!
dahlia400 schreef:
09-12-2025 20:27

[respectvolle knip]

En ik vind het tegenwoordig jammer dat er dus zoveel aandacht naar al die proeven gaat en het gekonkel. Ik kan me nog een vroeg seizoen herinneren met 2 (volgens mij belgische) meisjes, die alleen maar een beetje op het strand/de rotsen lagen te zonnen. Iedereen verveelde zich kapot en ergerde zich aan die meisje die niets in het kamp deden, maar dat deerde hun niets, zij hadden het gezellig samen. Dat vond ik mooie tv, om die verveling te zien en hoe iedereen daar verschillend mee om ging.
Maar goed, blijkbaar is dat 'saaie' wat ik mooi vind niet wat kijkcijfers oplevert, want gaandeweg is het alleen maar 'spectaculairder' geworden. Wat mij betreft jammer, doe mij maar weer een back to basics editie mét stemmen op het eind wie er wint :)

Oh ik herinner me opeens dat liedje van Raymond van 't Groenewoud, Twee meisjes op het strand! Dat was zo tof!
Als je niet wilt dood gaan, dan moet je niet geboren worden.
Oh ja, dat liedje erbij ja! Slaapproef vond ik ook mooi, maar ik vind het eigenlijk altijd jammer als er mensen naar huis moeten vanwege een proef, vind het toch altijd passender als het via stemmen gaat (behalve op afvallerseiland, maar dan ben je al weggestemd), maar goed, dat past geloof ik sowieso meer in de filosofie die het programma eerst had en minder bij het huidige 'spectaculaire'.

Vond het dit jaar ook jammer dat Koen op die manier afviel (met Robin had ik niet zoveel, dus minder erg). Maar ik blijf het toch altijd een fascinerend programma vinden, dus blijf kijken. Ik denk dat veel mensen zich verkijken op wat het verblijf op zo'n eiland met je doet, mensen reageren soms heel hard op kandidaten over wat ze doen, hoe ze reageren of domme fouten die ze maken, maar ik denk dat je van honger en slecht slapen soms gewoon anders reageert dan je in het dagelijks leven doet (waar je ook nog eens weg kunt lopen uit een situatie) en dat blijft interessant om naar te kijken.
Heel mooi verwoord Dahlia en helemaal eens. Ik heb me telkens afgevraagd waar
het precies zit dat ik het nu minder leuk vind. Want iedereen geeft dan het antwoord dat bondjes er al lang zijn. En dat klopt ook, want vrienden maken is ook een bondje natuurlijk op een bepaalde manier. Maar het zit vooral in het stuk wat de honger en uitputting met je doet inderdaad. Je verwoordt het goed, ook wat betreft de proeven en reden dat vrouwen er vaker als eerste uit gaan.
Kattentuintje schreef:
09-12-2025 23:41
Oh ik herinner me opeens dat liedje van Raymond van 't Groenewoud, Twee meisjes op het strand! Dat was zo tof!
Ja! Klopt!
louise1 schreef:
09-12-2025 22:12
Ik ben het van A tot Z met je eens, dahlia.

Die enorme stellages en uitgebreide speluitleg vind ik niks aan. Laat mij maar meer van het dagelijks leven daar zien.
Heb het idee dat we daar veel minder van zien idd. Het gekonkel wel, maar de mooie gesprekken enzo niet. Lijkt me sterk dat die er niet zijn. Tobias had het over zijn overleden broer, Matyas over dieren maar verder heb ik de mensen amper leren kennen. Van Churandy had ik veel meer willen horen, die man is niet voor niets olympisch kampioen en mental coach. Daarom ook zo triest dat juist hij de moed in de schoenen zakte en het niet meer zag zitten...
LizzyLee schreef:
10-12-2025 10:28
Heb het idee dat we daar veel minder van zien idd. Het gekonkel wel, maar de mooie gesprekken enzo niet. Lijkt me sterk dat die er niet zijn. Tobias had het over zijn overleden broer, Matyas over dieren maar verder heb ik de mensen amper leren kennen. Van Churandy had ik veel meer willen horen, die man is niet voor niets olympisch kampioen en mental coach. Daarom ook zo triest dat juist hij de moed in de schoenen zakte en het niet meer zag zitten...
Ik denk dat we die gesprekken niet meer zien, omdat het zogenaamde bners zijn en ze niet willen dat hun prive dingen uitgezonden worden. Dat maakt het idd heel stom, want je ziet minder van de groepsdynamiek en het dagelijkse overleven op een eiland. Over Churandy zeiden meerdere wel dat hij niet echt iets zei in gesprekken, dus denk niet dat hij iets verteld heeft over hoe hij in het leven staat en hoe hij zo gemotiveerd en positief bleef. Jammer inderdaad, want ik had ook wel meer van hem willen zien/hem iets meer leren kennen als persoon
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Roxy21 schreef:
10-12-2025 17:16
Ik denk dat we die gesprekken niet meer zien, omdat het zogenaamde bners zijn en ze niet willen dat hun prive dingen uitgezonden worden. Dat maakt het idd heel stom, want je ziet minder van de groepsdynamiek en het dagelijkse overleven op een eiland. Over Churandy zeiden meerdere wel dat hij niet echt iets zei in gesprekken, dus denk niet dat hij iets verteld heeft over hoe hij in het leven staat en hoe hij zo gemotiveerd en positief bleef. Jammer inderdaad, want ik had ook wel meer van hem willen zien/hem iets meer leren kennen als persoon
Churandy heeft een hechte vriendschap met Nordin en Vincent opgebouwd. Dat doe je niet door niets te zeggen. Vincent heeft gezegd dat Churandy hem altijd aanspoorde om door te zetten. Vincent heeft zich niet voor niks opgeofferd om Churandy te redden. Vincent heeft het hem ook persoonlijk verteld dat hij kanker heeft.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven