Entertainment alle pijlers

Help, ons kind is te dik!

06-01-2011 19:02 1552 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waar ik dit topic moet plaatsen, bij Entertainment, omdat het om een programma gaat, en volgens mij lijkt op andere reality-programma's zoals Help, mijn man is klusser!, Help, mijn man heeft een hobby, of dat het bij Kinderen hoort, omdat het over kinderen gaat.

Het gaat om het programma waarnaar de topic-titel vernoemd is. Het gaat om te dikke kinderen. Het wordt niet gepresenteerd door John Williams, maar door Nicolette van Dam.

Het is er elke donderdag op om 20:30 op RTL4, met ingang van vandaag; dus vanavond de eerste aflevering.

Wie gaat kijken?
World of Warcraft: Legion
Ja, dat denk ik dus ook altijd bij dat soort dingen. Hoezo, gewoon weggooien? Geef het weg!
quote:hatseklats schreef op 13 januari 2011 @ 21:00:

Wel handig, die bijkeukensupermarkt aan huis dacht ik ook al, wat een heerlijk grote voorraadkast achter die deur. Dan zul je niet snel misgrijpen.
quote:Bella1 schreef op 13 januari 2011 @ 23:48:

wat ik me afvraag.....zou al dat voedsel nou echt weggegooid worden???!!!!!!!

kunnen ze dat niet aan de voedelbank/leger des heils/daklozen opvang geven??

Ik bedoel.....zoveel mensen die zulke dingen niet kunnen betalen. En in dat programma gooien ze het gewoon weg....ongelofelijk vind ik dat.

Ik denk dat het strategisch is, dat weggooien. Door het in de prullenbak te gooien maak je duidelijker dat het rommel is. Het is gewoon troep. Troep die je niet in je lijf wil hebben en alleen nog maar goed is voor de prullenbak.

In zekere zin is het wel zonde. Maar ik denk niet dat de voedselbank zit te wachten op een paar 2e hands koekjes.

Trouwens: of het echt weggegooid is is niet eens zeker. Die ene ouders hadden de zak stiekem uit de bak gehaald en naar boven gebracht. Waar ben je dan mee bezig??
quote:Guinevieve schreef op 14 januari 2011 @ 09:33:

Ik denk dat het strategisch is, dat weggooien. Door het in de prullenbak te gooien maak je duidelijker dat het rommel is. Het is gewoon troep. Troep die je niet in je lijf wil hebben en alleen nog maar goed is voor de prullenbak.

En toch vind ik dit niet de goede manier.

Als je een kind echt álles wat 'slecht' is ontzegt, maak je het verlangen ernaar alleen maar groter.

Het is veel beter om een snoepje of koekje gewoon deel te laten uitmaken van het 'normale leven'. Maar dan ook in normale hoeveelheden. Met één koekje 's middags bij de thee is helemaal niets mis. En als je kinderen dat leert, kunnen ze daar de rest van hun leven profijt van hebben.

Want heel veel eetproblemen (en ik ben dus ervaringsdeskundige) komen voort uit het verbieden van bepaalde etenswaren. Wat je niet mag, wordt extra aantrekkelijk.

Afvallen doe je door drie maal per dag gezond te eten, en voldoende te bewegen. En af en toe een snoepje of een koekje past makkelijk in die levensstijl.
Dat las ik laatst ook ergens, dat je je (iets) te dikke kind niet echt op dieet moet zetten, maar moet leren met beleid te eten. Dus wel een koekje/snoepje, maar niet twee. Dus wel chips, maar dan een bakje, in plaats van eten uit de zak, en bijvoorbeeld alleen eten in het weekend.

Anders wordt de verleiding inderdaad te groot, en wordt er een keer toch gezondigd, dan is het ook meteen schranzen.

Ik denk wel dat het geen kwaad kan om de voorraad slechte dingen te verminderen, om de verleiding wat minder groot te maken, maar helemaal uit het huis bannen is ook weer zo drastisch.

Ik denk dat het vooral de mentaliteit is. Niet zo zeer die ene keer per week sporten, maar in het algemeen wat meer bewegen, dus te voet naar (basis)school, zodat je meer beweging hebt dan fietsen, maar zeker niet met de auto.
Maar dat is ook wat de coach van het programma gisteravond zei. Ze zetten de kinderen niet op dieet, maar willen hun een gezonde eetstijl bijbrengen in 3 maanden tijd, en daarbij zullen de kinderen ook wel wat kilo's afvallen, maar daar ligt niet de nadruk op. We hebben nu de eerste twee afleveringen gehad, kennismaking zit erop en ik denk, met die proeverij van gisteravond, dat daarmee de essentie van het programma naar voren gaat komen. Ik ben ook erg benieuwd naar de volgende afleveringen.
Toch weer schokkend hoor. 3 Keer per week vette patat met grote klodders saus. Die kinderen leren helemaal niet wat "normaal" eten is. Zagen julie hoeveel jus dat meisje over haar boontjes deed? En de hoeveelheden chips en frisdrank die ze naar binnenwerkt. Niet normaal.

Thuis hebben we het programma omgedoopt in: "help ons kind heeft obesitas en het is onze eigen schuld".

Deze kinderen zullen altijd een probleem houden vrees ik. Zo sneu!
quote:designed schreef op 13 januari 2011 @ 21:58:

he fijn, er is een topic over HMKITD!

Het programma is nuttig, het is voor deze kinderen een absolute must om af te vallen, hun gewicht is veel te hoog. Maar écht afslanken, écht een levensstijl verbeteren, zal nu het een opgelegde beslissing is niet lukken maar pas wanneer ze zelf willen.

Ik wens ze iig heel veel succes!

Designed...ik snap je punt. Maar deze kinderen zijn op een leeftijd van een jaar 6-7-8 zoveel aangekomen. Op deze leeftijd heb je als kind echt nog niet door dat je verkeerd bezig bent. Dat moet echt van de ouders komen. Die moeten zeggen: Stop...tot hier en niet verder !!! Je behoedt ze daarmee problemen voor later.

Als kinderen wat ouder zijn, snappen ze zelf ook wel dat je met een overgewicht van 20 kilo of meer, niet echt lekker in een groep ligt en je je niet lekker in je vel voelt. Maar vooral in het geval van die Enrico van vorige week, is dat dus veel te laat. Die moet nu op z'n 12e al een heftig afslankprogramma volgen.

Op latere leeftijd kunnen ze zelf hun levensstijl "uitkiezen" of eventueel aanpassen, maar op deze leeftijden is dat echt een taak van de ouders !
Even off topic: breezerananas, jouw motto is mij echt op het lijf geschreven

Zó'n hekel aan het huishouden!
quote:Lotte35 schreef op 14 januari 2011 @ 11:12:

[...]

En toch vind ik dit niet de goede manier.

Als je een kind echt álles wat 'slecht' is ontzegt, maak je het verlangen ernaar alleen maar groter.

Het is veel beter om een snoepje of koekje gewoon deel te laten uitmaken van het 'normale leven'. Maar dan ook in normale hoeveelheden. Met één koekje 's middags bij de thee is helemaal niets mis. En als je kinderen dat leert, kunnen ze daar de rest van hun leven profijt van hebben.

Want heel veel eetproblemen (en ik ben dus ervaringsdeskundige) komen voort uit het verbieden van bepaalde etenswaren. Wat je niet mag, wordt extra aantrekkelijk.

Afvallen doe je door drie maal per dag gezond te eten, en voldoende te bewegen. En af en toe een snoepje of een koekje past makkelijk in die levensstijl.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Daarnaast is het natuurlijk ook heeeeel belangrijk WAT je eet EN dat je beweegt..............je kunt best regelmatig snoepen, maar eet dan een eierkoek of indische cake en geen gevulde koeken of roomboter dingen. Dat is zoooooooooooo slecht!

Mijn kinderen snoepten vroeger best veel, aten patat etc, maar deden veel aan sport. Mijn kinderen sporten gemiddeld 3 a 4 x per week, fietsten naar school, etc.

Wat ik nu zie bij die jonge kinderen is dat ze uren (ja, schrikbarend) achter de computer zitten, de nintendo zit aan ze vast geplakt en ze worden vaak met de auto naar school gebracht.

Het dik worden is, denk ik, dan ook een logisch gevolg.

En welke gek heeft bedacht dat het drinken van liters frisdrank (cola, 7 up, etc) goed is voor een kind van 8!!!!!!!!!!!!!!! Gelijk opsluiten en de sleutel weggooien!

En dan die frikandellen en kaasbroodjes en klodders mayonaise. Daar blijft niemand slank bij............zelfs niet als je 7 dagen in de week sport.
mee eens hoor, maar als je naar die Tim kijkt, die sport, gaat op de fiets naar school en was tot voor 3 jaar terug een gewone slanke jongen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Moeder past zelf amper op de bank naast pa. Wat een voorbeeld. Ik kijk met kromme tenen naar dit programma.
"ik voel me erg schuldig". Joh! Nu pas?! Ga je schamen, vrouw!
naar de herhaling aan het kijken?
Ben ook de herhaling aan het kijken. Ik was ook zo'n gigantisch kind ,mijn moeder gooide ook maar alles erin bij ons. We waren allemaal, zonder uitzondering, gigantisch. En niet een beetje mollig, nee gigantisch.

Ik woog uiteindelijk op mijn 18e 120 kg bij een lengte van 1.70.

En nog heeft mijn moeder niet het idee dat er ergens iets is misgegaan. Natuurlijk at ik het zelf op, en helemaal vanaf 14 ofzo luister je niet meer. Maar dan zegt mijn moeder: ja jullie wilden geen gezonde dingen eten. Ik denk dan: ja maar ik was 5, je had me gewoon kunnen dwingen? Hoe lomp dan ook, het heeft een gigantische aanslag op mijn lichaam gehad. Ik ben gaan weight watcheren toen ik 19 was, en in 2 jaar 50 kg afgevallen, voor het eerst een gezond gewicht in mijn hele leven, en nog zag ik er niet slank uit. Overal huid, striae..En nu weeg ik weer rond de 90 kg, het is levenslang dat je hebt, en echt, ik geloof oprecht dat je als kind beschermd kunt en moet worden door je ouders voor zoveel overgewicht. Vind het zo sneu om dit nu te zien op tv.
Yellowlove, hoe kijkt je moeder er nu tegenaan als je het bespreekbaar maakt? Of vindt zij dik zijn gewoon niet erg?

Iedereen heeft natuurlijk zo zijn eigen beeld bij mooi zijn en het is ook pas van de laatste jaren dat mensen zo dik zijn en er van alle kanten over de gezondheidsrisico's wordt geschreeuwd. Vroeger was dat volgens mij veel minder..
Ik kan me voorstellen dat het je dwars zit, hoe je moeder ermee om is gegaan. Gewoon gemakzucht lijkt het.

Het is toch ook zo dat hoe meer overgewicht als kind, hoe moeilijker het is als volwassene om af te vallen?
Nee, ze snapt wel dat het niet goed is, maar zegt dat wij niet wilden afvallen en snoep wilden. Dat geloof ik allemaal best, aangezien we kinderen waren, maar ik vind het niet verantwoordelijk hoe zij ermee omgegaan is. Ze is zelf trouwens niet echt dik, was altijd slank als jonge vrouw, en is nu misschien 10 kg te zwaar, maar volgens mij nog net een gezond BMI. En onze huisarts heeft wel degelijk iets gezegd tegen haar erover, dat het echt niet gezond was hoe dik wij allemaal waren.

Nou ja, gelukkig ben ik nu volwassen, en kan ik zelf proberen de strijd aan te gaan met mijn gewicht

Ik vond die Naomi zo zielig in het programma...
Jeetje wat heb ik me groen en geel geergerd aan die ouders van Naomi

"Ja dan wil je geen discussies of dat je kinderen boos op je zijn, dus dan zeg je maar weer ja"

Snap zulke ouders werkelijk waar niet. Je laat je kind dus naar vrije lust chips, koeken en frisdrank pakken want ja...opvoeden is zo lastig, dat is echt te veel moeite.

Ik vind het gewoon een vorm van kindermishandeling dit......weliswaar houden die ouders van hun kinderen, maar als je echt het beste met ze voor hebt dan ben je streng voor ze en dan is nee dus ook gewoon nee.

Die Naomi was toch doodongelukkig met haar lichaam? dat merkte je aan alles
quote:Mayaelf schreef op 06 januari 2011 @ 19:23:

Helemaal mee eens met bovenstaande.

En wat ook niet leuk is, is dat je eigen gespierde spijker (oftewel een gewoon gezond mooi slank ventje) een spijkerbroek aan moet waar hij ter hoogte van taille en billen 2 keer in kan én dus altijd broeken met adjustable weist of met een riem aan moet.

Oké.. hier volgen nog veeeeele pagina's met opmerkingen na, ben net begonnen te lezen, dus misschien moster, maar oké.

Ik heb 2 kinderen. Ééntje neigt naar overgewicht, ééntje is ook een gespierde spijker, zoals hierboven genoemd. Beide heb ik hetzelfde eetpatroon aangeleerd, beide sporten 3x per week en bewegen ongeveer evenveel.

Zoals ik er op zich niets aan kan doen dat de jongste een 'gespierde spijker' is, waarbij elke broek van de kont zakt, zo kan ik (en zij) er ook niet zo heel veel aan doen dat de oudste naar overgewicht neigt. Wel weet zij (inmiddels) dat zij dus op moet passen met snoepen en vet eten. Ze is nu 13, dus moet dat ook echt zelf doen, ik ben niet meer continue bij.

Wat wil ik hiermee zeggen?

Ik ben het met iedereen eens dat kinderen die echt zwaar overgewicht hebben, waarschijnlijk een verkeerd eet-/leefpatroon hebben. Maar.. het is niet per definitie zo dat 'gespierde spijkers' dus een goed eet-/leefpatroon hebben. Naast eten en bewegen zit er gewoon genetisch af en toe ook wat dwars/mee.
Later is nu
Eens dreamer!

Ik heb 2 nichtjes (zusjes van elkaar) en eentje heeft overgewicht, en die ander neigt naar ondergewicht. De dunne heeft ook niet zoveel met eten, wil liever spelen en dingen doen (ze is 6) en de andere is wel meer met eten bezig. Het zit er gewoon in denk ik, en mijn zus doet echt haar best om wel de jongste veel te laten bewegen e.d.
Natuurlijk kan je niet van elk dik of dun kind zeggen dat het te weinig of te veel te eten krijgt

Maar die ouders van Naomi deden gewoon niets om hun kind gezond te houden en die dieetiste zei op een gegeven moment ook dat Naomi's overgewicht geen medische oorzaak had maar dat het echt puur kwam door slechte voeding.

Haar broertje en zusje waren trouwens helemaal niet dik. Terwijl die waarschijnlijk ook alles mogen eten wat los en vast zit, maar die zullen dan de aanleg er niet voor hebben denk ik?

Ik heb niet het hele programma gezien dus wellicht is daar nog een verklaring voor gegeven.
Ik heb trouwens dit programma niet gezien (mijn kinderen wel) maar heb wel zo m'n vragen bij de 'verouderingsfoto's' waar jullie het over hebben. Bij het programma (een programma) van Sonja Bakker hadden ze dat ook. Maar nooit lieten ze zien, hoe je zou verouderen als je slank was en gezond at. Er werd, volgens mij, voorgedaan alsof je ineens niet meer zou verouderen als je gezond at. Nou.. wake up, zou ik zeggen, dan verouder je ook en ik denk dat je dan ook niet graag ziet hoe je er over 20 jaar uitziet.

Dat is gewoon niet iets dat je graag ziet.
Later is nu
quote:rosanna08 schreef op 14 januari 2011 @ 14:14:

mee eens hoor, maar als je naar die Tim kijkt, die sport, gaat op de fiets naar school en was tot voor 3 jaar terug een gewone slanke jongen

Dit heb ik vast gemist, maar wat is dat de oorzaak van zijn overgewicht?

Ik heb het programma niet echt gezien namelijk.
quote:Schilderspalet schreef op 14 januari 2011 @ 16:41:

[...]

Dit heb ik vast gemist, maar wat is dat de oorzaak van zijn overgewicht?

Ik heb het programma niet echt gezien namelijk.daar was die deskundige ook nog niet helemaal achter, er was lichamelijk geen reden aan te geven, maar hij is in 3 jaar tijd bijna verdubbeld qua omvang zo op het oog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven