Entertainment alle pijlers

Help, ons kind is te dik!

06-01-2011 19:02 1552 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waar ik dit topic moet plaatsen, bij Entertainment, omdat het om een programma gaat, en volgens mij lijkt op andere reality-programma's zoals Help, mijn man is klusser!, Help, mijn man heeft een hobby, of dat het bij Kinderen hoort, omdat het over kinderen gaat.

Het gaat om het programma waarnaar de topic-titel vernoemd is. Het gaat om te dikke kinderen. Het wordt niet gepresenteerd door John Williams, maar door Nicolette van Dam.

Het is er elke donderdag op om 20:30 op RTL4, met ingang van vandaag; dus vanavond de eerste aflevering.

Wie gaat kijken?
World of Warcraft: Legion
quote:tulip21 schreef op 16 januari 2011 @ 11:35:

Ik lees al even mee, en kijk het programma ook. Tja, bij sommige kinderen waren de broers en zusjes niet te dik. Terwijl ze ook overal bij kunnen. Maar die hebben misschien vanuit hen zelf een rem. En dat meisje en die jongens niet. Die kunnen gewoon vanuit hun zelf geen maat houden. En ik denk dat dat wel in het kind zelf zit. Bijv. er zijn ook mensen die verslavingsgevoelig zijn. Is het niet aan roken, dan daarna opletten voor iets anders. Dus er is volgens mij wel degelijk sprake van aanleg, in het niet op tijd stoppen met eten. Ik zie dit verschil al bij mijn twee kinderen (overigens prima op gewicht). Maar mijn kleinste zoon zegt gewoon: buik is vol. Ook al bied ik hem nog een koek aan. En mijn oudste zoon neemt ondanks een bord eten toch die koek (als voorbeeld).

Maar ik vindt dat je daar juist als ouders je verantwoordelijkheid hebt. Om die kinderen die geen maat kunnen houden te leren hoe ze dit wel kunnen. Door regels te stellen en eventueel met trucjes leren dat ze dit wel kunnen. Hebben ze later ook veel aan. En niet denken, ach die is al 12 of zo en dan moeten ze het zelf kunnen. Kijk naar je kind, kijk naar wat hij/zelf wel of niet kan. Je kunt niet elk kind met elkaar vergelijken. Ik vindt het erg sneu om te zien. Die kinderen zijn nu onzeker en worden gepest. Volgens mij is dat nog het ergste van te dik zijn. Want dit is echt niet goed voor hun zelfvertrouwen.

Zo dit moest ik ff kwijt.

Inderdaad Tulip, helemaal mee eens.

Die ouders hebben de verantwoordelijkheid en het erge is: ze doen er totaal niets mee. Er moet een programma van RTL4 aan te pas komen om het op te lossen.

Stel, ze hadden de normaal eten op tafel gehad en de kids deden iets aan sport of lieten al eens de hond uit, dan snap ik dat je wanhopig wordt. Maar die ouders hebben er helemaal niets aan gedaan! Een schandaal is het.
quote:Rik78 schreef op 16 januari 2011 @ 13:38:

[...]

Wat neem jij het persoonlijk op zeg:) Nergens voor nodig!

Ik zeg nergens dat jij laag opgeleid bent of lees je dat ergens tussen de regels?

Wat ik wil zeggen: je dochter is dik en je zoon niet terwijl hij wel snoept. Dus er is snoep in huis. Zou het niet een idee zijn om snoep gewoon eens voor een maandje of 2 te bannen uit huis?

Verder is het een feit dat 95% van obesitas patienten de ziekte heeft zonder medische reden (dus ook geen genen).

Simpelweg te veel eten en te weinig bewegen.

Ga eens met je dochter naar de dokter om dat eens te bekijken en of er een medische oplossing is. je spreekt Dreamer persoonlijk aan, goh hoe zou het dan komen dat ze zich aangesproken voelt

Verder geeft ze ook duidelijk aan dat dochter neigt naar overgewicht en dat die moet oppassen om niet dik te worden, niet dat ze dik is. En wat betreft bewegen, 5 x per week trainen voor waterpolo lijkt mij beweging genoeg.

Als je iets in het algemeen bedoelt, zet dat er dan bij en spreek iemand niet persoonlijk aan
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
ben het overigens wel eens met de posting die je daaronder hebt geplaatst
heel lief om voor Dreamer op te komen Rosanna maar zoals je in mijn en haar postings kan lezen hadden wij het over 'de lager opgeleiden en volksbuurten' in het algemeen maar Dreamer reageert toch van 'maar ik heb wel 3 jaar opleiding gehad over voeding'. Daarom reageer ik dat ze het persoonlijk niet moet opvatten, zo bedoel ik dat niet.

5x per week waterpolo is zeker netjes maar je kan nooit de situatie beoordelen. Misschien heeft haar dochter inderdaad sterke aanleg en heeft ze echt pech daarmee of we moeten lezen wat Dreamer niet schrijft. Dat haar dochter misschien stiekem eet, dat Dreamer elke dag roombotersauzen op tafel zet, een loempia al groenten vindt, en als toetje volle yoghurt eet. Je weet het niet.
quote:Margheritaa schreef op 16 januari 2011 @ 11:10:

[quote]dreamer schreef op 15 januari 2011 @ 17:19:

[...]

Bij mijn magere zoon (11 jaar, 34 kg) ben ik idd minder streng op snoepen. Ik ben er overdag niet (werk ja.. het is een schande, al die drukke moeders) en dan neemt hij wat vaker zoetigheid op brood. Helaas.

Hoezo door je werk kan je zoon snoepen enzo.

Dreamer dan zorg je toch dat je geen/weinig snoep of zoetigheden in huis hebt! Dan kan je het ook niet eten.Zakgeld
Later is nu
quote:Rik78 schreef op 16 januari 2011 @ 13:38:

[...]

Wat neem jij het persoonlijk op zeg:) Nergens voor nodig!

Ik zeg nergens dat jij laag opgeleid bent of lees je dat ergens tussen de regels?

Wat ik wil zeggen: je dochter is dik en je zoon niet terwijl hij wel snoept. Dus er is snoep in huis. Zou het niet een idee zijn om snoep gewoon eens voor een maandje of 2 te bannen uit huis?

Verder is het een feit dat 95% van obesitas patienten de ziekte heeft zonder medische reden (dus ook geen genen).

Simpelweg te veel eten en te weinig bewegen.

Ga eens met je dochter naar de dokter om dat eens te bekijken en of er een medische oplossing is.

Ik heb al gezegd dat het een stokpaardje is. Excuus.

Vooral door dit soort topics, de 'beschuldigende' toon als je kind wat te dik neigt te zijn en de 'jubeltoon' van moeders (ouders) wiens kind niet dik is. Want ZIJ doen het kennelijk goed. Ik reageer ook alleen om aan te tonen dat e.e.a. niet standaard met elkaar verband houdt.

Met mijn dochter liep en loop ik al in het ziekenhuis. Kinderarts zei letterlijk: "ik zie dat meneer (haar vader dus) ook wat aan de dikke kant is en mevrouw (ik dus, de moeder) niet... het is bekend dat het in de genen kan zitten.. als u maar zorgt dat het níet erger wordt en niet met het kind gaan lijnen, dat is helemaal niet goed" Kinderarts zag dus geen probleem.

Ik wilde hier trouwens niet meer reageren. E.e.a gaat inmiddels behoorlijk off topic, niet meer over het programma. Ik kwam in eerste instantie alleen even 'illustreren', maar zag reacties naar mezelf, die ik toch even wilde beantwoorden.

Dit programma gaat niet over mijn kinderen en ik weet dat ik het goed doe/probeer te doen. Ik weet ook dat mijn kinderen inmiddels die leeftijd hebben, waar je niet alles meer in de hand hebt. Helaas.
Later is nu
Overigens wordt volgens mij genetische aanleg niet als 'medische oorzaak' gezien maar langzamerhand wel erkend als mogelijke oorzaak. e.e.a. lijkt me nog wel lastig te scheiden, want met genen komt natuurlijk gelijk ook milieu/opvoeding/eetgewoonte mee.

Mijn reactie over de 'volksbuurt', geen geld en toch dik was overigens eveneens ter illustratie. Dat het écht bij mijn man in de familie zit. Wij wonen nu niet in een volksbuurt.

Laag opgeleid hoeft overigens niet dom te zijn. Onwetendheid ook niet.
Later is nu
Onlangs was bij het programma "Pavlov" een aflevering over dik zijn, met acteur Edo Brunner, een stevige heer. Daaruit bleek, dat dik zijn in de genen kán zitten, maar dat dat ook weer niet zo'n grote invloed heeft, dat hij niet slank zou kunnen zijn. Maar het zou hem altijd meer moeite kosten.

Overigens heb ik twee nichtjes, waarvan bij eentje het dik worden ook in de genen zou zitten. Ze bleek toch (stiekem) veel te snoepen. Nu is ze trouwens na 40 jaar met een programma voor verantwoorde voeding en sport wel slank geworden.
quote:yellowlove schreef op 14 januari 2011 @ 15:14:

Nee, ze snapt wel dat het niet goed is, maar zegt dat wij niet wilden afvallen en snoep wilden. Dat geloof ik allemaal best, aangezien we kinderen waren, maar ik vind het niet verantwoordelijk hoe zij ermee omgegaan is. Ze is zelf trouwens niet echt dik, was altijd slank als jonge vrouw, en is nu misschien 10 kg te zwaar, maar volgens mij nog net een gezond BMI. En onze huisarts heeft wel degelijk iets gezegd tegen haar erover, dat het echt niet gezond was hoe dik wij allemaal waren.

Nou ja, gelukkig ben ik nu volwassen, en kan ik zelf proberen de strijd aan te gaan met mijn gewicht

Ik vond die Naomi zo zielig in het programma...

Ik had een vergelijkbare moeder als die van jou. Ik ben nu 36 en nog veel te zwaar. Ja, nu ben ik volwassen, maar wat je op zo'n jonge leeftijd geleerd hebt, is zo moeilijk om af te leren en om te buigen ondanks dat je heel goed weet hoe het moet. Ik zit nu in therapie voor mijn eetstoornis (BED), dat is zwaar, heel zwaar en intensief.

Dus ja, als volwassen kan je zeker de strijd aangaan, maar wat treurig is het in de belangrijkste fase in je leven, de fase waar je basis wordt gevormd het zo ontzettend verkeerd is aangeleerd.
quote:Waldorf114 schreef op 14 januari 2011 @ 14:35:

Moeder past zelf amper op de bank naast pa. Wat een voorbeeld. Ik kijk met kromme tenen naar dit programma.Gelukkig hoeft dik zijn geen slecht voorbeeld te zijn. Ik kan als dikke moeder heel goed het voorbeeld geven hoe het niet moet/moest en hoe het wel moet. Mijn zoon van 7 is ook absoluut niet te dik, mag ook alles eten, niets is echt ongezond (enkele uitzonderingen daargelaten). Wat ik belangrijk vind is dat het voedsel niet per definitie ongezond is, maar de hoeveelheid die je er van eet/drinkt.
Kan ook de andere kant opslaan: ik ken een dikke moeder, die vroeger heel slank was. Haar dochter is nu ook heel slank, maar durft niets te eten, uit angst net zo dik te worden als haar moeder. De moeder geeft nu op zich gezond voorbeeld, maar is toch een schrikbeeld voor haar 13 jarige dochter. Wel jammer.
Later is nu
quote:dreamer schreef op 17 januari 2011 @ 16:58:

Kan ook de andere kant opslaan: ik ken een dikke moeder, die vroeger heel slank was. Haar dochter is nu ook heel slank, maar durft niets te eten, uit angst net zo dik te worden als haar moeder. De moeder geeft nu op zich gezond voorbeeld, maar is toch een schrikbeeld voor haar 13 jarige dochter. Wel jammer.

Misschien best generaliserend, maar ik kan mij voorstellen dat in deze maatschappij het gevoeliger ligt bij meisjes dan bij jongens.

Van mijn zoon mag ik vooralsnog niet 'dun' worden, zoals hij dat zegt. Hij vindt het nu zo lekker zacht om te knuffelen Is het tenminste nog ergens goed voor...
Jippertje, mijn man heeft het ook altijd over vrouwen die hij te dun vindt, terwijl ik dan denk "mwoah.. zo'n figuur zou ik wel willen" maar toch handig dat hij dat niet nodig vindt

Vanavond ga ik ook maar eens kijken heb gisteren wel voorstukje gezien met die snoeplade (kind zo braaf "neehoor, die hebben we niet.." en toen ging er een kast open....)

Ik koop zelf dus eigenlijk altijd alleen maar snoep voor St. Maarten. Wat we daarvan overhebben blijft ook lang liggen. Maarja,zoals ik al eerder zei: het zakgeld gaat wel deels naar snoep.
Later is nu
Ik vind hier dingen van.
Hoi!
Lekker druk joeppiieee.
Ik steek meteen maar even van wal: die moeders hebben toch overal de meeste moeite mee.
Waarom hebben zulke jonge kinderen een tv op de slaapkamer? Of is dat normaal? (Kan hoor, ik heb geen kinderen.)
Ik vind hier dingen van.
de moeders vinden het moeilijk om streng te zijn voor hun kinderen

nog een kijker...
Die moeders zijn ook op 1 na te dik...
blijkbaar Caaf, er is een hoop veranderd sinds wij kind waren
Tjeuhmig, een supermarkt als voorraadkast. Daar zou ik ook mee de mist in gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven