Entertainment alle pijlers

Het Viva-boekentopic - deel 5

10-06-2012 15:24 3103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vers boekentopic!





Deel 4 is vol dus ik ben zo vrij om een nieuw topic te openen.



Voor iedereen die mee wil schrijven over boeken en alles wat er mee te maken heeft: lezen, schrijvers, genres, boekenkasten, leeslijstjes, klassiekers, strandboeken, boekenbeurzen, literatuur, non-fictie, nieuwe hypes en vergeten pareltjes... hier kunnen ze besproken, getipt, afgeraden en gerecenseerd worden.
What a nuanced anxiety
Ik ben bezig in Strange Weather van Joe Hill (een zoon van Stephen King). Het is een bundel met 4 novella’s. De eerste vond ik in ieder geval goed!
Alle reacties Link kopieren
Aanbieding van dagblad Trouw, maar je hoeft geen lezer te zijn om er gebruik van te mogen maken: complete trilogie van Jane Gardam voor 90 cent. Ik had er nog nooit van gehoord, maar 1 van de delen is kennelijk DWDD boek geweest. En allemaal positieve reviews op bol.com En bovendien, 90 cent!

http://www.cosseewebshop.com/e-book-de- ... pleet.html

Alleen vandaag. En de belangstelling is groot, dus het kan even duren voordat je erdoor heen komt.
En je krijgt een download in je email.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag lees ik De verborgen tuin van Sarah Jio uit. Heb nog een boek van haar liggen maar eerst iets anders. Heb weer een stapeltje van de bieb dus kan kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nu Kokoro - Natsume Sōseki

Moet mezelf steeds pushen om verder te lezen, terwijl ik het wel een heeel erg goed boek vind. Beetje vreemd. Ik wil het eigenlijk ook niet uit hebben maar ben nu al bijna klaar. Bijzonder boek in ieder geval.
Ik ben nog steeds bezig in Anna Karenina. Ik vind het wel leuk, maar pfff. Het is een soort soap en erg lang.

Verder heb ik My Cousin Rachel uit. Niet zo goed als Rebecca, maar zeker een aanrader als je van dat type boek houdt.

Nu ben ik begonnen in Half Broke Horses van Jeannette Walls (van The Glass Castle, omdat ik dat vorig jaar erg mooi vond). Ik dacht dat het een non fictie was, maar het is een op feiten gebaseerde roman, als ik het goed begrijp. Het gaat over haar oma. En ik vond die oma in het vorige boek ook een fascinerend iemand, waar ik wel meer over wilde weten.
Alle reacties Link kopieren
Dagboek uit de rivier van Frederik Baas. Frederik Baas is een pseudoniem van Jan van Mersbergen staat op dat boek, waarom hij dan niet zijn eigen naam gebruikt snap ik niet als het er gewoon bij staat.
Ben dus even gaan googelen en kwam het antwoord min of meer tegen. Jan van Mersbergen schrijft literatuur en nu dus een “ literaire thriller” waarmee zoveel andere schrijvers succes hebben in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Leuk Georgie, ik heb hier nog een dubbelroman liggen met zowel 'het glaskasteel' als 'ontembare paarden' maar ik moet eerst nog mijn huidige boek uitlezen, te weten deel 2 van 'de verborgen universiteit' van Nathalie Koch. Dikke aanrader wat mij betreft, Deel 1 vond ik echt heel mooi en heb ik met veel plezier gelezen, deel 2 leest tot nu toe ook erg lekker weg moet ik zeggen ☺
Alle reacties Link kopieren
Ik lees “ Ik ken je nog” van ene Alice Fokkelman. Over een vrouw en degene die haar als kind gepest heeft komt tegenover haar wonen. Maar wat is het een zeikwijf zeg.
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment lees ik Alleen met de goden van Alex Boogers. Wel okee vakantieleesvoer. Op Storytel luister ik De heilige Rita van Tommy Wieringa. Het heeft een loom sfeertje wat ik heel prettig vind.
booksandtea schreef:
18-07-2018 16:58
Ik lees nu Kokoro - Natsume Sōseki

Moet mezelf steeds pushen om verder te lezen, terwijl ik het wel een heeel erg goed boek vind. Beetje vreemd. Ik wil het eigenlijk ook niet uit hebben maar ben nu al bijna klaar. Bijzonder boek in ieder geval.
Die vond ik heel mooi. Ik vond de symboliek van traditioneel Japan vs modern Japan (voor die tijd) erg mooi. Lees je m in de Nederlandse of Engelse vertaling?
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
21-07-2018 21:27
Die vond ik heel mooi. Ik vond de symboliek van traditioneel Japan vs modern Japan (voor die tijd) erg mooi. Lees je m in de Nederlandse of Engelse vertaling?
Inmiddels heb ik m uit en ik vind het een prachtig boek. Ik realiseer me nu ik het uit heb pas hoe meesterlijk dit boek is geschreven en ik baal eigenlijk dat ik tijdens het lezen niet goed genoeg heb genoten van dit boek. Ik heb de Nederlandse vertaling gelezen. Ik vond de symboliek ook heel erg mooi. Hoe hij de thema's egoïsme, liefde en onschuld heeft verwerkt vond ik nog het allermooist.

Heb jij nog meer van hem gelezen?
Alle reacties Link kopieren
Leerschool van Tara westover...prachtig boek. Over een jonge vrouw die in een `mormoons gezin opgroeit en zich toch los weet te maken. Hartverscheurend.
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
19-07-2018 19:33
Leuk Georgie, ik heb hier nog een dubbelroman liggen met zowel 'het glaskasteel' als 'ontembare paarden' maar ik moet eerst nog mijn huidige boek uitlezen, te weten deel 2 van 'de verborgen universiteit' van Nathalie Koch. Dikke aanrader wat mij betreft, Deel 1 vond ik echt heel mooi en heb ik met veel plezier gelezen, deel 2 leest tot nu toe ook erg lekker weg moet ik zeggen ☺
ik ben 2 keer begonnen aan de verborgen universiteit, nu staat hij op mijn lijst:laat maar
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Echt? Grappig hoe verschillend mensen dan zijn he, ik vind het echt een mooie serie en heb het ook aan een vriend aangeraden, die het ook erg mooi vind.
booksandtea schreef:
21-07-2018 22:10
Inmiddels heb ik m uit en ik vind het een prachtig boek. Ik realiseer me nu ik het uit heb pas hoe meesterlijk dit boek is geschreven en ik baal eigenlijk dat ik tijdens het lezen niet goed genoeg heb genoten van dit boek. Ik heb de Nederlandse vertaling gelezen. Ik vond de symboliek ook heel erg mooi. Hoe hij de thema's egoïsme, liefde en onschuld heeft verwerkt vond ik nog het allermooist.

Heb jij nog meer van hem gelezen?
Nee, nog niet. Maar ik zou graag I am a cat willen lezen.
lizenlotte schreef:
19-07-2018 19:33
Leuk Georgie, ik heb hier nog een dubbelroman liggen met zowel 'het glaskasteel' als 'ontembare paarden' maar ik moet eerst nog mijn huidige boek uitlezen, te weten deel 2 van 'de verborgen universiteit' van Nathalie Koch. Dikke aanrader wat mij betreft, Deel 1 vond ik echt heel mooi en heb ik met veel plezier gelezen, deel 2 leest tot nu toe ook erg lekker weg moet ik zeggen ☺
Ik zit op 3/4 van Half Broke Horses en ik vind het echt een aanrader.

Verder ben ik ein.de.lijk door Anna Karenina heen. Ik zou het 4 sterren op Goodreads hebben gegeven, als het niet zo ontzettend laaaaaaaaaaaang was geweest, haha. Het werd 3*. Op het laatst vond ik het wel genoeg geweest. Al met al viel het me erg mee. Qua schrijfstijl was het echt heel goed leesbaar. Een soort Russische soap. En ik soms verbaasde ik me dat het door een man geschreven was. Ik vond dat hij vrouwelijke karakters heel overtuigend bracht. Wat ik jammer vond was dat het boek nog doorging na het imo logische einde. Maar voor liefhebbers van boeken over relaties, met goed uitgewerkte karakters en een beetje interesse in Russische geschiedenis is het beslist een aanrader. Iemand dit gelezen?

Nu ben ik begonnen aan de volgende klassieker. Tess of de d'Urbervilles van Thomas Hardy. Na het eerste deel dacht ik er even over om er mee te kappen. Ontzettend rolbevestigend, over een onschuldige, naiëve, hulpeloze vrouw (volledig tegen gesteld aan Half Broke Horses, nu ik er overnadenk). Ik begrijp dat het deels komt door de tijd waarin het is geschreven, maar pff. Dan nog. Maar nu wordt het wel iets beter, dus ik zet nog even door.
booksandtea schreef:
18-07-2018 16:58
Ik lees nu Kokoro - Natsume Sōseki

Moet mezelf steeds pushen om verder te lezen, terwijl ik het wel een heeel erg goed boek vind. Beetje vreemd. Ik wil het eigenlijk ook niet uit hebben maar ben nu al bijna klaar. Bijzonder boek in ieder geval.
Die ga ik even checken. Klinkt interessant!
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
21-07-2018 23:09
ik ben 2 keer begonnen aan de verborgen universiteit, nu staat hij op mijn lijst:laat maar
Deel 1-2 heb ik ooit gelezen, omdat hier op het forum meerdere mensen het zo leuk vonden, maar ik vond het niet echt wat. Wel goed geschreven, maar die hoofdpersoon deed continu onwaarschijnlijk domme dingen. Ik vond het gewoon niet geloofwaardig meer.
Ik gaf het 2 sterren in mijn review op bol.com
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de verborgen universiteit ondertussen tijdelijk omgeruild voor een letterlijk wat lichter boek, nl 'de krijtman' van C.J. Tudor. Die neem ik iets makkelijker mee de tuin in qua dikte nl ;)
Alle reacties Link kopieren
Kokoro klinkt interessant, leuke tip.

Ik heb vakantie dus tijd om wat meer te lezen dan de twee boeken per maand van eerst haha.

How to Be Human: The Manual, Ruby Wax
Wax duikt samen met een neurowetenschapper en een boeddhistische monnik in het menselijk brein en de psyche. Ze beschrijven hoe de mens in elkaar zit volgens deze visies en hoe je het best om kunt gaan met dingen als gedachten, emoties, relaties, jaloezie, verslaving, etc. Het idee is dat ze voortbouwt op haar eerder boeken over mindfulness en psychisch welbevinden, maar het is meer een herhaling van zetten; dezelfde informatie in een net ander jasje. Best vermakelijk als je haar eerdere werk niet kent, en de gesprekjes tussen de wetenschapper, monnik en Ruby zijn best grappig. Maar ik vond het nogal tegenvallen, en het kwam ook over alsof het heel gehaast geschreven was, met makkelijke grappen en weinig nieuwe inzichten.
Wel een mooi hoofdstuk over compassie.

Joe Speedboot, Tommy Wieringa
Eindelijk deze klassieker gelezen en wat een geweldig boek. Humoristisch en ontroerend, met geweldige dialogen en metaforen die elke keer raak zijn en origineel zonder gekunsteld aan te voelen.

Donderdagmiddagdochter, Stevo Akkerman
Een gelovig stel verliest hun kindje direct na de geboorte, en beiden zoeken op hun eigen manier naar antwoorden en zingeving na dit verlies. Daarbij komen sluimerende verschillen in geloof scherper naar voren en dit dreigt hen uit elkaar te drijven. Mooi geschreven verhaal over geloof, begrip, verlies en de zoektocht naar de balans tussen verklaring en vertrouwen. Er zijn geen simpele antwoorden en dat is soms onverdraaglijk, Akkerman maakt dat in dit boek heel goed invoelbaar. Het is een klein boekje en dat is maar goed ook want het ligt zwaar op de maag. Goed maar ook verstikkend.

Nu bezig in Sapiens van Harari en deel 6 van Wheel of Time.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
22-07-2018 10:25
Ik heb de verborgen universiteit ondertussen tijdelijk omgeruild voor een letterlijk wat lichter boek, nl 'de krijtman' van C.J. Tudor. Die neem ik iets makkelijker mee de tuin in qua dikte nl ;)
En daarom ben ik zo blij met mijn e-reader. Zo lekker licht. :kneel:
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Kunnen jullie mij helpen aan een boekentip?

Normaal gesproken hou ik van enigszins snobistische literatuur. Boeken die ik 5 sterren heb gegeven zijn oa Kokoro, Lolita, The crimson petal and the white, Het achtste leven , Reis naar het einde van de nacht, Norwegian Wood, 1984 en Karakter.

Omdat ik in een heel erg stressvolle periode zit kan ik me nauwelijks concentreren. Ik lees steeds twee pagina's en ben dan alweer zo de draad kwijt dat ik maar weer stop met lezen.

Nu zoek ik een heel erg makkelijk leesbaar boek, dat wel goed geschreven is. Ik hou niet van young adult, chicklit, misdaad of fantasy, dus daarmee vallen al veel makkelijke boeken af. Wie heeft de gouden tip?
Alle reacties Link kopieren
Heb je hendrik groen al gelezen? Pogingen iets van het leven te maken & zolang er leven is.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa, ik heb de meeste boeken die jij goed vindt ook gelezen dus misschien heb je wat aan mijn smaak.

Heb je naast Norwegian Wood ook andere boeken van Murakami gelezen? Ik vind dat een heel mooi boek maar ook wat zwaarder dan zijn meeste andere werk. Hij heeft ook boeken met korte verhalen, fijn voor als je concentratie je in de steek laat.

Rachel Joyce heeft mooie boeken: The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry, The Love Song of Miss Queeny Hennessey (soort van vervolg op Harold Fry) en Perfect. Lekker leesbare boeken waarin kleine, menselijke drama's op een ontroerende manier worden beschreven. Maar karakters zijn breekbaar en maken fouten maar zijn in de kern goed.

Jenny Lawson (online bekend als 'The Bloggess') schrijft hilarisch over haar leven en haar strijd met psychische stoornissen. Ze heeft een enorm talent voor het verstrikt raken in debiele situaties. Leuke boeken zijn Let's Pretend This Never Happened en Furiously Happy.
What a nuanced anxiety
@Fragolisa, mss The Seven Husbands of Evelyn Hugo van Taylor Jenkins Read. Je zou dit ergens Chicklit kunnen noemen, maar heeft wel meer diepgang, is niet suikerzoet en is goed geschreven. Het is imo meer historische fictie.

Of misschien wat dunnere boeken, zoals Breakfast at Tiffany's, of Of Mice and Men, of 84, Charing Cross Road.

Of boeken die voor een jonger publiek bedoeld zijn, maar geen moderne YA, zoals To Kill A Mockingbird, of A Tree Grows in Brooklyn.

En ik houd ook niet van YA, en soms hoor ik dit zo omschreven, maar ik vond The Unseen World van Liz Moore mooi, en het las makkelijk en is een page turner. Of A Secret Life of Bees misschien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven