Entertainment alle pijlers

Hoe verouderen TV-series en programma’s van vroeger?

17-02-2020 21:30 123 berichten
Een tijdje terug heb ik met mijn vrouw een oude aflevering van Friends gekeken. Zo rond de eeuwwisseling vond ik dit best grappig. Nu vond ik het op de een of andere manier outdated. Humor: flauw. Relatieperikelen Ross en Rachel: suf. Geloofwaardigheid: mensen die niets lijken te doen maar een appartement in Manhattan hebben, really?! Waarom was deze serie ooit zo populair.

Uit nieuwsgierigheid en nostalgie ben ik nog wat andere TV-programma’s gaan kijken; lang leve Youtube.

Alles van Kooten en De Bie: nu vaak nog verrassend actueel en erg scherp. Knap hoe sommige typetjes en uitdrukkingen nog steeds bekend zijn (prof. Dr. Ing. Akkermans, Jacobse en Van Es, ‘daar ben ik voor behandeld’ etc.

Jiskefet: nog steeds leuk. Ook sketches die me niet zo konden bekoren, vind ik nu grappig (oa dierenwinkel).

Zeg eens Aaa: komt oubollig over, past helemaal niet meer in de tijdgeest, grapjes zijn cringy.

Henk Spaan / Harry Vermeegen (Pisa, Verona): mist toch wat diepgang. Kopje koffie glazenwasser is echt te flauw.

Wie heeft er aanvullingen? Welke series en programma’s zijn ‘goed’ verouderd, en welke zijn niet meer om aan te zien?
anoniem_353486 wijzigde dit bericht op 17-02-2020 21:37
Reden: Spelvoutjes
0.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lambchop schreef:
18-02-2020 20:09
Die blijft geweldig, heb ik op dvd. Ik kijk er zeker een keer per jaar naar.

In het algemeen denk ik dat series die in het verleden spelen misschien special effects missen, maar die blijven goed in mijn ogen. Zoals De zomer van '45, Dagboek van een herdershond, De brug.

Series die in het hier en nu speelden in die tijd erger ik me meer aan. Hoewel sommigen gewoon leuk blijven.
Vroeger keken wij altijd Vrienden voor het Leven. Dat is qua kleding en zo echt niet meer aan te zien. Ik vond het echt vroeger hilarisch, maar het leidt teveel af.

Blackadder, Faulty Towers, Allo Allo, die zijn nog steeds leuk om te zien. Misschien ook omdat het vroeger er al niet spectaculair uitzag maar wel vaak een lekker tempo en leuke humor.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Frasier
Schone schijn
Allo allo
Toen was geluk heel gewoon

Allemaal series die ik nog met enige regelmaat kijk. Blijven leuk!
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
18-02-2020 22:30
Mee eens! Dat vond ik als tiener al irritant bij The Cosby Show, dat net wat te brave en harmonieuze gezin. Het was wel interessant geweest als Bill Cosby iets meer zichzelf had kunnen spelen en af en toe een buurmeisje aanrandde na iets in haar cola te hebben gedaan.

Amerikanen hebben denk ik ook wat minder met cynische, meer zwarte humor dan Europeanen. Alleen Married with Children, eind jaren ‘80, was wel een frisse tegenreactie op al te veel braafheid en moraal. Ik denk niet dat Married with Children nu nog gemaakt kan worden omdat er te veel mensen aanstoot aan nemen.
A different world was een leuke spin off van the Cosby Show, met hun een na oudste dochter gespeeld door Lisa Bonet. Geweldige serie met leuke types zoals de verwaande Southern beauty Whitley, Dwayn Wayne etc. Ik zou die serie wel weer eens willen zien. Ik lag toen soms helemaal dubbel van het lachen, ik weet niet of ik dat nu weer zou doen.

The A team zenden ze weer uit, maar die is zo fout! Dat was vroeger eigenlijk al. De ergste ongelukken met vrachtwagens, crashes met vliegtuigen of helicopters, en allemaal houden ze er een paar krassen en wat gescheurde kleren aan over. Het ging nergens over en toen vond ik dat kennelijk goed genoeg, maar nu niet meer.

Op Ons laten ze veel oude series zien, zoals Upstairs downstars en the Onedin line. Waren vroeger heel populair, werd massaal naar gekeken. Upstairs vind ik nog enigszins leuk, maar the Onedin line, met de fameuze begintune kan me niet meer bekoren.
dianaf schreef:
19-02-2020 09:37

Blackadder, Faulty Towers, Allo Allo, die zijn nog steeds leuk om te zien. Misschien ook omdat het vroeger er al niet spectaculair uitzag maar wel vaak een lekker tempo en leuke humor.

Van de andere series weet ik het niet, maar Blackadder is ook wel serieus veel moeite in gestoken om kwaliteit te krijgen. Goeie schrijvers, goeie acteurs. Meer productietijd dan tegenwoordig voor veel series gebruikelijk is.
Het eerste seizoen was ook veel duurder qua productie (buitenlocaties en dergelijke), maar toen hadden ze de vorm nog niet goed gevonden en sloeg het ook niet echt aan. Nu zou een serie dan van de buis gehaald worden, maar de BBC heeft toch een tweede seizoen laten maken, maar dan met veel lagere productiekosten. Er is wat gewijzigd aan het concept en het schrijfteam, en toen sloeg het wél aan.
redbulletje schreef:
18-02-2020 23:01
Die is een paar jaar geleden nog herhaald. Heb toen nog wel 'ns wat afleveringen gekeken, vond het wel 'n beetje traag, maar toch leuk om weer 'ns te zien.
Ah die heb ik dan gemist.
Op RTL lounge wordt nu Baywatch herhaald. Dat is ook wel wennen, want behoorlijk gedateerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit Shaka Zulu te kijken, ook alweer uit 1986. Maar ik vind het nog steeds een geweldige serie.
Alle reacties Link kopieren
sakamanga schreef:
19-02-2020 16:43
Ik zit Shaka Zulu te kijken, ook alweer uit 1986. Maar ik vind het nog steeds een geweldige serie.
Oh ja die hebben wij ook nog eens opnieuw gekeken maar dat is denk ik ook alweer 15 jaar geleden realiseer ik me nu.

North & south heb ik een tijdje geleden ook af en toe een aflevering weer gezien, was ook nog steeds leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf allycbeal leuk vindwn maar sex and the city kan ik niet meer uitstaan.

Friends vond ik toen het op tv kwam echt verschrikkelijk, allemaal 'oude' mensen en hun relatie gedoe. 5 jaar geleden alles gezien en vond het echt leuk. Zelfde met greys anatomy.
Alle reacties Link kopieren
Met Patrick Swayze, zo leuk vond ik die serie. En How the West was won zou ik ook nog weleens willen zien.
Alle reacties Link kopieren
Frederika-Jael schreef:
19-02-2020 16:55
Ik blijf allycbeal leuk vindwn maar sex and the city kan ik niet meer uitstaan.

Friends vond ik toen het op tv kwam echt verschrikkelijk, allemaal 'oude' mensen en hun relatie gedoe. 5 jaar geleden alles gezien en vond het echt leuk. Zelfde met greys anatomy.
Ally McBeal vond ik geweldig vroeger! Die humor was echt over the top :mrgreen:
Moet dat echt weer eens gaan kijken... maar hoe??
Alle reacties Link kopieren
North and South heb ik nog wel eens herhalingen van gezien. Maar het heeft veel afleveringen. Zo'n lange serie wordt niet meer gemaakt.
Als er een lange serie wordt gemaakt, heeft elke aflevering zijn eigen verhaal, en niet verhaallijnen die uitgesmeerd lopen over de hele serie.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
19-02-2020 19:52
North and South heb ik nog wel eens herhalingen van gezien. Maar het heeft veel afleveringen. Zo'n lange serie wordt niet meer gemaakt.
Als er een lange serie wordt gemaakt, heeft elke aflevering zijn eigen verhaal, en niet verhaallijnen die uitgesmeerd lopen over de hele serie.
Huh hoezo veel afleveringen? Volgens mij zijn het er niet zoveel hoor. Ik dacht maar 6 of 8 of zo per seizoen.
iones schreef:
19-02-2020 19:52
North and South heb ik nog wel eens herhalingen van gezien. Maar het heeft veel afleveringen. Zo'n lange serie wordt niet meer gemaakt.
Als er een lange serie wordt gemaakt, heeft elke aflevering zijn eigen verhaal, en niet verhaallijnen die uitgesmeerd lopen over de hele serie.
Ik heb die serie (3 seizoenen) op dvd en het zijn in totaal maar 6 dvd's.
In totaal maar 15 afleveringen volgens wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/North_and ... iniseries)
Alle reacties Link kopieren
Hill street blues. Geen spierwitte tanden, opgespoten lippen, gigantische borsten. Wat een verademing vergeleken met de politieseries van nu.
En E.R. wordt nu ook herhaald op RTL 4. Blijf goed.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-02-2020 20:01
Ik heb die serie (3 seizoenen) op dvd en het zijn in totaal maar 6 dvd's.
In totaal maar 15 afleveringen volgens wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/North_and ... iniseries)
Ja zie je zoiets dacht ik ook.
Alle reacties Link kopieren
fretra schreef:
19-02-2020 20:09
Hill street blues. Geen spierwitte tanden, opgespoten lippen, gigantische borsten. Wat een verademing vergeleken met de politieseries van nu.
En E.R. wordt nu ook herhaald op RTL 4. Blijf goed.
Hoho, alleen de amerikaanse he. En die kijk ik dan ook niet graag .Geef mij maar de europese. De britse en de Scandinavische bijvoorbeeld. Allemaal echte mensen, realistisch.
Alle reacties Link kopieren
Miami Vice met Don Johnson,James "Sonny" Crockett met zijn partner Ricardo "Rico" Tubbs (Philip Michael Thomas).Geweldige serie met ijzersterke synthesizer muziek van Jan Hammer.Laatst dvd serie gekocht en teruggekeken.Nog steeds erg aangenaam vermaak met pure 80's sfeer,muziek,kleding,haardracht,streetdancin etc :heart:

https://www.youtube.com/watch?v=dEjXPY9jOx8
Vraag blijft,why is the rum gone?
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Blackadder :heart:
Alle reacties Link kopieren
Wat mij opvalt is dat veel kostuumdrama's van de BBC ondertussen gedateerd zijn geraakt. Niet de Pride and Prejudice-versie met Colin Firth trouwens, die is nog steeds goed. Maar de oudere series zijn sloom, slecht belicht, en vaak ook houterig geacteerd.

Ik ben tegenwoordig helemaal in de ban van het oude Hollywood. Ik kijk veel films uit de jaren '30 en '40 en het valt me op dat daar pareltjes tussen zitten die nog steeds heel erg de moeite waard zijn. Die films zijn weliswaar in een ander tempo dan we nu gewend zijn. Scènes worden vaak wat langer uitgespeeld. En er zitten soms grapjes in die nu niet meer kunnen. Maar o, wat zijn ze mooi gemaakt, met zoveel oog voor detail en snelle gevatte dialogen. Echt genieten nog steeds. :flirting:
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
19-02-2020 12:40
Van de andere series weet ik het niet, maar Blackadder is ook wel serieus veel moeite in gestoken om kwaliteit te krijgen. Goeie schrijvers, goeie acteurs. Meer productietijd dan tegenwoordig voor veel series gebruikelijk is.
Het eerste seizoen was ook veel duurder qua productie (buitenlocaties en dergelijke), maar toen hadden ze de vorm nog niet goed gevonden en sloeg het ook niet echt aan. Nu zou een serie dan van de buis gehaald worden, maar de BBC heeft toch een tweede seizoen laten maken, maar dan met veel lagere productiekosten. Er is wat gewijzigd aan het concept en het schrijfteam, en toen sloeg het wél aan.
Lijkt mij dat je dan eerder een serie/film krijgt die nadien nog lang leuk blijft.
Ik zie af en toe dingen voorbij komen waarbij ik mij afvraag welke onbenul dit geschreven heeft. Of het misschien aan mij ligt, maar dat echt slecht geacteerd wordt. En misschien ben ik gewoon verwend. Dat kan ook nog.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
26-02-2020 16:27
Lijkt mij dat je dan eerder een serie/film krijgt die nadien nog lang leuk blijft.
Ik zie af en toe dingen voorbij komen waarbij ik mij afvraag welke onbenul dit geschreven heeft. Of het misschien aan mij ligt, maar dat echt slecht geacteerd wordt. En misschien ben ik gewoon verwend. Dat kan ook nog.
Bedoel je dan series van nu of van vroeger?
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
26-02-2020 16:41
Bedoel je dan series van nu of van vroeger?
Nu. Ik zie weinig vernieuwing. Maar waarschijnlijk moet ik die vernieuwing op Netflix of zo zoeken en niet op de reguliere tv. Eigenlijk ook wel met films. Toch knap dat ze een remake maken van films die leuk waren maar relatief weinig verhaal hadden en het voor elkaar kregen om nog minder verhaal in de remake te stoppen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven