Indrukwekkende documentaires...
maandag 21 september 2009 om 21:47
maandag 24 juni 2013 om 21:57
quote:Ginnyy schreef op 24 juni 2013 @ 21:30:
Wat een dappere meid waz ze zeg. Respect. Welke aandoening had ze precies?Dat was ook mijn vraag, ik kwam er te laat voor in de docu. Bijzonder dat de mogelijkheid bestaat om zo voor je einde te kiezen. Hoewel er zoveel gevallen zijn, waarbij artsen niet willen meewerken of het niet meer kan/mag omdat de patient op het laatst zover heen is dat hij/zij de vraag op het laatst niet meer kan beantwoorden (teken van wilsbekwaamheid). Deze jonge vrouw kon dat gelukkig nog wel, omringd door dierbaren. Maar wat zal dat moeilijk zijn, voor iedereen ook zijzelf.
Wat een dappere meid waz ze zeg. Respect. Welke aandoening had ze precies?Dat was ook mijn vraag, ik kwam er te laat voor in de docu. Bijzonder dat de mogelijkheid bestaat om zo voor je einde te kiezen. Hoewel er zoveel gevallen zijn, waarbij artsen niet willen meewerken of het niet meer kan/mag omdat de patient op het laatst zover heen is dat hij/zij de vraag op het laatst niet meer kan beantwoorden (teken van wilsbekwaamheid). Deze jonge vrouw kon dat gelukkig nog wel, omringd door dierbaren. Maar wat zal dat moeilijk zijn, voor iedereen ook zijzelf.
maandag 24 juni 2013 om 22:28
Vroeg me ook af waar haar vader was. Misschien wilde hij niet in beeld komen. Eerst zijn vrouw eraan verloren en nu ook nog zijn dochter.
Las net hier dat ze Spierdystrofie had. Welke vorm zal het geweest zijn. Arme meid. Wat verdrietig dat ze zo een keuze heeft moeten maken... Gelukkig kon ze hem maken, maar op deze leeftijd hoor je niet over zulke dingen na te hoeven denken..
Las net hier dat ze Spierdystrofie had. Welke vorm zal het geweest zijn. Arme meid. Wat verdrietig dat ze zo een keuze heeft moeten maken... Gelukkig kon ze hem maken, maar op deze leeftijd hoor je niet over zulke dingen na te hoeven denken..
dinsdag 25 juni 2013 om 13:18
Tja mooi, biiterzoet komt in mij op. Je hebt een erfelijke ziekte en je kent het pijnlijke ellendige verloop ervan. Je kunt niet echt relaties opbouwen, niet aan een gezin beginnen, want je weet dat je slechts kunt opbouwen maar daarna niet meer genieten van wat je bent begonnen (een gezin, een huwelijk). Dus de rest van de wereld gaat door, je geliefde verlaat je (blijft wel een intense vriendschap, maar hart is wel gebroken door breuk vanwege gebrek aan toekomst). Dus wat kun je doen, waar heb je dan nog wel controle over? Feesten en kiezen voor een zo kort mogelijke lijdensweg. En ja, heel mooi dat dit kan, deze keuze maken. Het lijkt me ergens heel prettig zeggenschap te hebben over het moment van het einde en je uitvaart, omdat de ziekte je leven eigenlijk al zo heeft overgenomen en heeft bepaald. Controle terug nemen, maar eigenlijk niet kunnen winnen. Zo dubbel.
dinsdag 25 juni 2013 om 14:18
Inderdaad mooie post Juniper!
Het bitterzoete voor mij persoonlijk was dat ik geconfronteerd werd met de dood van mijn pleegzus.
Zij pleegde nu 13 jaar geleden zelfmoord op 28 jarige leeftijd.
Ze had psychoses en hoorde stemmen.
Ze ging kliniek in en uit.
Om haar heen gingen haar zussen, vriendinnen, trouwen, samenwonen , kregen kinderen.
Zij wist dat ze dat allemaal nooit zou kunnen.
En koos in een helder moment voor haar dood.
Ik zou haar zo graag zo'n dood als Priscilla hebben gegund.
Met iedereen waar je van houdt om je heen.
Ipv hoe ze dood is gegaan , op een afschuwelijke manier waarbij ze ook nog onbekenden heeft betrokken.
Ik denk niet dat ze haar euthanasie hadden laten plegen.
Al was ze ook ongeneeslijk ziek.
Het bitterzoete voor mij persoonlijk was dat ik geconfronteerd werd met de dood van mijn pleegzus.
Om haar heen gingen haar zussen, vriendinnen, trouwen, samenwonen , kregen kinderen.
Ipv hoe ze dood is gegaan , op een afschuwelijke manier waarbij ze ook nog onbekenden heeft betrokken.
dinsdag 25 juni 2013 om 15:14
Maar ontopic:
(hopelijk ben ik geen mosterd)
Van de week Sugarman gezien, erg goed en bijzonder.
Over een Amerikaanse muzikant die zonder dat hij het weet een superster is in Zuid-Afrika.
En Kumare, over iemand die zich voordoet als Guru en allerlei volgelingen krijgt.
Was stof tot nadenken over religie, erg interessant maar ook pijlijk (voor de volgelingen)
(hopelijk ben ik geen mosterd)
Van de week Sugarman gezien, erg goed en bijzonder.
Over een Amerikaanse muzikant die zonder dat hij het weet een superster is in Zuid-Afrika.
En Kumare, over iemand die zich voordoet als Guru en allerlei volgelingen krijgt.
Was stof tot nadenken over religie, erg interessant maar ook pijlijk (voor de volgelingen)
woensdag 26 juni 2013 om 13:19
quote:eefjewentelteefje schreef op 25 juni 2013 @ 14:18:
Eefje ik heb deze even voor je opgezocht, voor je zus is het te laat,maar er is eindelijk verandering gaande op dat vlak
http://www.ikonrtv.nl/uitzendingDyn.aspx?lIntType=12
Eefje ik heb deze even voor je opgezocht, voor je zus is het te laat,maar er is eindelijk verandering gaande op dat vlak
http://www.ikonrtv.nl/uitzendingDyn.aspx?lIntType=12
woensdag 26 juni 2013 om 13:47
Dames, ik ben misschien wel dikke mosterd, maar ik heb toch een vraag. Misschien kunnen jullie "documentaire-meesteressen" hem terugvinden.
Gisteren zat Tijl Beckandt bij Linda en hij had een fragment uit een docu over een kleinzoon van een SS'er die een concentratiekamp bezocht en vanalles over zich heen kreeg. Totdat een oude Joodse man (overlevende) daar een einde aan maakte door hem de hand te komen schudden..
Zo'n indrukwekkend fragment! Ik kreeg er kippevel van. Weten jullie waar dit vandaan komt?
Ik krijg het niet opgegoogled.
Gisteren zat Tijl Beckandt bij Linda en hij had een fragment uit een docu over een kleinzoon van een SS'er die een concentratiekamp bezocht en vanalles over zich heen kreeg. Totdat een oude Joodse man (overlevende) daar een einde aan maakte door hem de hand te komen schudden..
Zo'n indrukwekkend fragment! Ik kreeg er kippevel van. Weten jullie waar dit vandaan komt?
Ik krijg het niet opgegoogled.
Huts!
woensdag 26 juni 2013 om 14:04
quote:BellatrixVanDetta schreef op 26 juni 2013 @ 13:47:
Dames, ik ben misschien wel dikke mosterd, maar ik heb toch een vraag. Misschien kunnen jullie "documentaire-meesteressen" hem terugvinden.
Ik krijg het niet opgegoogled.'Hitler´s Children'?
Ik krijg het niet opgegoogled.'Hitler´s Children'?
dinsdag 2 juli 2013 om 18:24
quote:netniet schreef op 24 juni 2013 @ 00:19:
Oh God, al 2 dagen houdt deze docu mij bezig. De documentaire Mercy Mercy. Ik vond alles heel aangrijpend maar bij 47 minuten kon ik mijn ogen niet geloven, ik heb nog nooit zo'n koude blik gezien in iemands ogen als bij deze adoptiemoeder. Ik denk dat dit mens compleet geschuffeld is ook al is ze psychotherapeute, ze kan de boom in van mij. En vanaf 49 minuten kan ik alleen maar denken, oh gottegot, wat is er gebeurd dat ze dit arme kind zo psychisch kapot hebben gemaakt. Nog nooit heb ik een kind zo in shock gezien. Mijn eindconclusie: Adoptie is in dit geval puur eigenbelang van de adoptie-ouders, hoe haal je het in je vege kop om kinderen bij zulke liefdevolle ouders weg te willen halen. Ouders zijn compleet radeloos en uit liefde voor hun kinderen kwamen ze door totaal verkeerde voorlichting tot deze rampzalige beslissing. Ouders werd verteld dat ze binnen een paar jaar zouden overlijden, dat was dus helemaal niet waar, ze krijgen hiv medicatie van de staat waar ze gewoon oud mee kunnen worden. Grote schande!
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1339712Ook helemaal met je eens. Wat een ego heeft die vrouw zeg. En wat een triestheid. Gek he, dat ze hechtingsproblemen heeft. En nu nog meer. Echt heel triest en een voorbeeld dat de Westerse wereld zeker niet zaligmakend is. De liefde van de echte ouders ontroerde me
Oh God, al 2 dagen houdt deze docu mij bezig. De documentaire Mercy Mercy. Ik vond alles heel aangrijpend maar bij 47 minuten kon ik mijn ogen niet geloven, ik heb nog nooit zo'n koude blik gezien in iemands ogen als bij deze adoptiemoeder. Ik denk dat dit mens compleet geschuffeld is ook al is ze psychotherapeute, ze kan de boom in van mij. En vanaf 49 minuten kan ik alleen maar denken, oh gottegot, wat is er gebeurd dat ze dit arme kind zo psychisch kapot hebben gemaakt. Nog nooit heb ik een kind zo in shock gezien. Mijn eindconclusie: Adoptie is in dit geval puur eigenbelang van de adoptie-ouders, hoe haal je het in je vege kop om kinderen bij zulke liefdevolle ouders weg te willen halen. Ouders zijn compleet radeloos en uit liefde voor hun kinderen kwamen ze door totaal verkeerde voorlichting tot deze rampzalige beslissing. Ouders werd verteld dat ze binnen een paar jaar zouden overlijden, dat was dus helemaal niet waar, ze krijgen hiv medicatie van de staat waar ze gewoon oud mee kunnen worden. Grote schande!
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1339712Ook helemaal met je eens. Wat een ego heeft die vrouw zeg. En wat een triestheid. Gek he, dat ze hechtingsproblemen heeft. En nu nog meer. Echt heel triest en een voorbeeld dat de Westerse wereld zeker niet zaligmakend is. De liefde van de echte ouders ontroerde me
dinsdag 2 juli 2013 om 18:28
Wellicht al genoemd, maar ik vind extreem leven van Nathalie Righton in Afghanistan erg goed. Zij laat een stukje van haar leven als journalist ( unembeded) in Kabul zien
http://www.kijktvonline.nl/zenders/Nieu ... ederland_2
http://www.kijktvonline.nl/zenders/Nieu ... ederland_2
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
dinsdag 2 juli 2013 om 18:37
More than hony, goede docu over de bijen, en hoe belangrijk ze zijn in de voedsel industrie. Schokkend om te zien dat er geen bijen meer zijn in China en daar nu met de hand bevrucht moet worden. Het geeft een goed beeld, dat bijen meer als voor honing zijn. Natuurlijk weten we dat wel. Maar om te zien hoe er met deze beesten om wordt gegaan ( manipulatie) en wat ze voor ons betekenen in de massa voedsel industrie. Zet je wel aan het denken.
Food inc. Vond ik ook een heel leerzame docu.
Al speelt dit zich in de USA af, denk je nooit meer hetzelfde over wat er op je bord ligt.
Food inc. Vond ik ook een heel leerzame docu.
Al speelt dit zich in de USA af, denk je nooit meer hetzelfde over wat er op je bord ligt.
woensdag 3 juli 2013 om 19:12
Mercy mercy gekeken na alles wat ik er hier over las.
Wat erg, dat meisje leek wel een pop op het laatst. Alleen nog maar sociaal wenselijke antwoorden. Terwijl het bij het ophalen zo'n gek extravert grietje was.
En waarom hadden ze haar haar zo lelijk geknipt?
Ik zag trouwens niet wat ze nou verkeerd deed tijdens het eten. Een zenuwtrek ofzo waar de moeder niet tegen kon?
Ik vond die Deense ouders gewoon niet zo leuke mensen. Ook niet voor een evt makkelijker kind.
Wat erg, dat meisje leek wel een pop op het laatst. Alleen nog maar sociaal wenselijke antwoorden. Terwijl het bij het ophalen zo'n gek extravert grietje was.
Ik zag trouwens niet wat ze nou verkeerd deed tijdens het eten. Een zenuwtrek ofzo waar de moeder niet tegen kon?
Ik vond die Deense ouders gewoon niet zo leuke mensen. Ook niet voor een evt makkelijker kind.
woensdag 3 juli 2013 om 19:43
Ik heb vorige week een Nederlandse docu gezien over het ontstaan van de supersize-menu's.
Ik dacht gezien te hebben dat er nog een deel van was en dat wil ik graag kijken, maar ik ben de naam van de docu kwijt en ik kan het op uitzending gemist niet terug vinden.
Iemand hier die het weet?
Edit: Gevonden. Het heet 'Wie maken je dik'. Jammer genoeg zijn deel 1 en 2 niet beschikbaar om te kijken. Link naar deel 3
Ik dacht gezien te hebben dat er nog een deel van was en dat wil ik graag kijken, maar ik ben de naam van de docu kwijt en ik kan het op uitzending gemist niet terug vinden.
Iemand hier die het weet?
Edit: Gevonden. Het heet 'Wie maken je dik'. Jammer genoeg zijn deel 1 en 2 niet beschikbaar om te kijken. Link naar deel 3
zondag 7 juli 2013 om 21:56
quote:Moonlight82 schreef op 03 juli 2013 @ 19:12:
Heb de docu ook net gezien.
Het arme meiske zou bindingsangst hebben, nou dat vind ik zo gek nog niet, als je naar die adoptie ouders kijkt.
Wat een stel akelige koele kouwe kikkers. Gatverdamme.
In en in triest, dat dit allemaal mogelijk is.
Het kind bezoeken eens in de 3 weken, om de beurt.
Geen woorden voor.
Heb de docu ook net gezien.
Het arme meiske zou bindingsangst hebben, nou dat vind ik zo gek nog niet, als je naar die adoptie ouders kijkt.
Wat een stel akelige koele kouwe kikkers. Gatverdamme.
In en in triest, dat dit allemaal mogelijk is.
Het kind bezoeken eens in de 3 weken, om de beurt.
Geen woorden voor.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
zondag 7 juli 2013 om 21:57