Kinderen als verdienmodel: de keerzijde van online roem
dinsdag 28 oktober 2025 om 07:09
Steeds meer ouders zetten hun kinderen in de spotlight op sociale media. Met schattige filmpjes en gesponsorde posts verdienen ze geld en aandacht, maar de grens tussen delen en uitbuiten vervaagt snel. Kinderen groeien op met camera’s die elke emotie vastleggen, vaak zonder te begrijpen wat dat betekent voor hun privacy.
De overheid wil ingrijpen en heeft een bekende insta-mama-influencer uitgenodigd voor een gesprek.
Goed of niet?
Verder heeft Ivan (jaja van de Kraantjes) hard uitgehaald naar deze influ-mama.
Ze waren toch dikke mik?
De overheid wil ingrijpen en heeft een bekende insta-mama-influencer uitgenodigd voor een gesprek.
Goed of niet?
Verder heeft Ivan (jaja van de Kraantjes) hard uitgehaald naar deze influ-mama.
Ze waren toch dikke mik?
postduifje123 wijzigde dit bericht op 28-10-2025 10:38
26.90% gewijzigd
dinsdag 28 oktober 2025 om 07:16
Hadden we hier niet al eens een langlopend topic over in het voorjaar?
En TO ben jij niet (gezien je postgeschiedenis) deel van de oorzaak? Jij volgt al jaren fanatiek vlogfamilies. En zolang je dat blijft doen blijf je ook deel van het probleem natuurlijk. Als al die mensen als jij nu eens een hobby gaan zoeken ipv continu die families te scrollen helpt dat ook al denk ik. Elke view is weer een tikkie extra in dat verdienmodel
Daar waar vraag is, komt content. Mensen kijken juist voor de kinderen en die (meestal moeders die chronisch kritiek krijgen op hoe en wat ze doen). Er is echt niemand die zit te wachten op een inkijkje in het leven van tweeverdieners zonder kinderen met een poes en een cavia. Nope, mensen gaan JUIST om die kinderen kijken. Kortom. Vraag = verdienmodel. Werkt heel simpel. Waren er geen volgers had dit nooit bestaan en dus ook het probleem niet.
En TO ben jij niet (gezien je postgeschiedenis) deel van de oorzaak? Jij volgt al jaren fanatiek vlogfamilies. En zolang je dat blijft doen blijf je ook deel van het probleem natuurlijk. Als al die mensen als jij nu eens een hobby gaan zoeken ipv continu die families te scrollen helpt dat ook al denk ik. Elke view is weer een tikkie extra in dat verdienmodel
Daar waar vraag is, komt content. Mensen kijken juist voor de kinderen en die (meestal moeders die chronisch kritiek krijgen op hoe en wat ze doen). Er is echt niemand die zit te wachten op een inkijkje in het leven van tweeverdieners zonder kinderen met een poes en een cavia. Nope, mensen gaan JUIST om die kinderen kijken. Kortom. Vraag = verdienmodel. Werkt heel simpel. Waren er geen volgers had dit nooit bestaan en dus ook het probleem niet.
dinsdag 28 oktober 2025 om 07:39
Oh nou even geloept en eens.
Zeer schadelijk voor kinderen. Vind het een vorm van kindermishandeling.
Ik heb zelf kinderen en die zijn nergens online te vinden.
Niet eens op mijn whatsapp-profielfoto. Zolang ze zelf geen toestemming kunnen/willen geven komen ze niet online.
.
dinsdag 28 oktober 2025 om 07:54
Zeg maar gerust obsessief.BuzzieBee schreef: ↑28-10-2025 07:16Hadden we hier niet al eens een langlopend topic over in het voorjaar?
Ik weet niet wat ik lees. Veel afzeiken. Alles is nep, maar toch jaren volgen.
En komen posten als er door iemand al een halve dag niet is gepost.
dinsdag 28 oktober 2025 om 09:31
‘De keerzijde van de online roem’… Ik denk dat het voor die ouders helemaal geen keerzijde is want kassa. Dat ze het maar gaan verbieden. Als ze er geen cent mee kunnen verdienen zal het snel afgelopen zijn met de zogenaamde spontane behoefte alles te filmen.
Wat ik er echt van vind kan ik niet schrijven hier want dan heb ik zo een ban te pakken.
Snap verder weinig van lui die naar zoiets kijken. Lijkt mij retesaai, al die saaie zeikverhaaltjes over andermans kinderen verpakt in één grote reclame/sponsoring/product placement.
Wat ik er echt van vind kan ik niet schrijven hier want dan heb ik zo een ban te pakken.
Snap verder weinig van lui die naar zoiets kijken. Lijkt mij retesaai, al die saaie zeikverhaaltjes over andermans kinderen verpakt in één grote reclame/sponsoring/product placement.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
dinsdag 28 oktober 2025 om 09:39
dinsdag 28 oktober 2025 om 10:17
Is dit niet een beetje overdreven? Als ik loep zie ik 3x een post op 1 dag, maar de post daarvoor is een paar maanden daarvoor en de post daarvoor al het jaar ervoor ongeveer.
Ik zie hier heel normaal postgedrag en geen obsessie, gewoon iemand die een topic volgt. Genoeg mensen hier op Viva reageren heel veel meer dan deze TO.
dinsdag 28 oktober 2025 om 10:21
je leest me verkeerd. Ik vind het obsessief als je een influencer nep vindt, maar wel jaren volgt. En als je van slag bent als een influencer een halve dag niks gepost heeft. Ik zeg nergens dat TO obsessief post, maar dat ze obsessief volgt.Solsol schreef: ↑28-10-2025 10:17Is dit niet een beetje overdreven? Als ik loep zie ik 3x een post op 1 dag, maar de post daarvoor is een paar maanden daarvoor en de post daarvoor al het jaar ervoor ongeveer.
Ik zie hier heel normaal postgedrag en geen obsessie, gewoon iemand die een topic volgt. Genoeg mensen hier op Viva reageren heel veel meer dan deze TO.
pelle wijzigde dit bericht op 28-10-2025 14:24
0.70% gewijzigd
dinsdag 28 oktober 2025 om 14:20
In een post schrijft ze dat ze bepaalde families al jaren dagelijks volgt en het meteen meldt als een van die influencers een halve dag niets gepost heeft. Dat is best wel obsessief. Daar ging het meer over. Niet over haar postgedrag hier op het forum.Solsol schreef: ↑28-10-2025 10:17Is dit niet een beetje overdreven? Als ik loep zie ik 3x een post op 1 dag, maar de post daarvoor is een paar maanden daarvoor en de post daarvoor al het jaar ervoor ongeveer.
dinsdag 28 oktober 2025 om 15:34
Ja ik had je inderdaad verkeerd begrepen, excuus. De inhoud is inderdaad wel wat bijzonder als het zo op een rijtje zet
donderdag 30 oktober 2025 om 00:16
donderdag 30 oktober 2025 om 00:17
Ik las eens dat ze er in Frankrijk al wetgeving over zouden hebben. Je bent als ouder verplicht om je eigen kind te betalen per video op een rekening die geblokkeerd staat tot het kind 18 is. Vind ik al beter dan hoe het nu is, maar dan nog wordt het kind online gezet op een leeftijd dat het nog niet goed de gevolgen daarvan kan begrijpen natuurlijk.
donderdag 30 oktober 2025 om 08:51
Topics over familie vloggers liepen keer op keer op bagger en bashen uit waardoor de mods het uiteindelijk helemaal hebben verboden.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in