Entertainment alle pijlers

Kinderen als verdienmodel: de keerzijde van online roem

28-10-2025 07:09 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Steeds meer ouders zetten hun kinderen in de spotlight op sociale media. Met schattige filmpjes en gesponsorde posts verdienen ze geld en aandacht, maar de grens tussen delen en uitbuiten vervaagt snel. Kinderen groeien op met camera’s die elke emotie vastleggen, vaak zonder te begrijpen wat dat betekent voor hun privacy.

De overheid wil ingrijpen en heeft een bekende insta-mama-influencer uitgenodigd voor een gesprek.

Goed of niet?

Verder heeft Ivan (jaja van de Kraantjes) hard uitgehaald naar deze influ-mama.
Ze waren toch dikke mik?
postduifje123 wijzigde dit bericht op 28-10-2025 10:38
26.90% gewijzigd
Wat wil je met dit topic?
Hadden we hier niet al eens een langlopend topic over in het voorjaar?
En TO ben jij niet (gezien je postgeschiedenis) deel van de oorzaak? Jij volgt al jaren fanatiek vlogfamilies. En zolang je dat blijft doen blijf je ook deel van het probleem natuurlijk. Als al die mensen als jij nu eens een hobby gaan zoeken ipv continu die families te scrollen helpt dat ook al denk ik. Elke view is weer een tikkie extra in dat verdienmodel

Daar waar vraag is, komt content. Mensen kijken juist voor de kinderen en die (meestal moeders die chronisch kritiek krijgen op hoe en wat ze doen). Er is echt niemand die zit te wachten op een inkijkje in het leven van tweeverdieners zonder kinderen met een poes en een cavia. Nope, mensen gaan JUIST om die kinderen kijken. Kortom. Vraag = verdienmodel. Werkt heel simpel. Waren er geen volgers had dit nooit bestaan en dus ook het probleem niet.
BuzzieBee schreef:
28-10-2025 07:16

En TO ben jij niet (gezien je postgeschiedenis) deel van de oorzaak?
Oh nou even geloept en eens.

Zeer schadelijk voor kinderen. Vind het een vorm van kindermishandeling.

Ik heb zelf kinderen en die zijn nergens online te vinden.

Niet eens op mijn whatsapp-profielfoto. Zolang ze zelf geen toestemming kunnen/willen geven komen ze niet online.
.
Ik volg ze niet….geen enkele influencer. Ik betaal voor hun gratis zooi door naar de unboxing te kijken? Geen behoefte aan.
Ik zou niet weten wie een bekende insta-mama-influencer is. Waarom uitnodigen voor een gesprek, Gewoon niet meer toestaan, zo moeilijk is dat toch niet
BuzzieBee schreef:
Hadden we hier niet al eens een langlopend topic over in het voorjaar?
En TO ben jij niet (gezien je postgeschiedenis) deel van de oorzaak? Jij volgt al jaren fanatiek vlogfamilies. En zolang je dat blijft doen blijf je ook deel van het probleem natuurlijk. Als al die mensen als jij nu eens een hobby gaan zoeken ipv continu die families te scrollen helpt dat ook al denk ik. Elke view is weer een tikkie extra in dat verdienmodel

Daar waar vraag is, komt content. Mensen kijken juist voor de kinderen en die (meestal moeders die chronisch kritiek krijgen op hoe en wat ze doen). Er is echt niemand die zit te wachten op een inkijkje in het leven van tweeverdieners zonder kinderen met een poes en een cavia. Nope, mensen gaan JUIST om die kinderen kijken. Kortom. Vraag = verdienmodel. Werkt heel simpel. Waren er geen volgers had dit nooit bestaan en dus ook het probleem niet.
Zeg maar gerust obsessief.
Ik weet niet wat ik lees. Veel afzeiken. Alles is nep, maar toch jaren volgen.
En komen posten als er door iemand al een halve dag niet is gepost.
En daar doe jij dus aan mee; het schenden van de privacy van de kinderen. Weet niet wat ik sneuer vind: de maker of de kijker.
‘De keerzijde van de online roem’… Ik denk dat het voor die ouders helemaal geen keerzijde is want kassa. Dat ze het maar gaan verbieden. Als ze er geen cent mee kunnen verdienen zal het snel afgelopen zijn met de zogenaamde spontane behoefte alles te filmen.
Wat ik er echt van vind kan ik niet schrijven hier want dan heb ik zo een ban te pakken.

Snap verder weinig van lui die naar zoiets kijken. Lijkt mij retesaai, al die saaie zeikverhaaltjes over andermans kinderen verpakt in één grote reclame/sponsoring/product placement.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Pelle schreef:
28-10-2025 07:54
Mensen zoals TO houden deze kinderarbeid draaiende. Heel erg kwalijk.
Pelle schreef:
28-10-2025 07:54
Is dit niet een beetje overdreven? Als ik loep zie ik 3x een post op 1 dag, maar de post daarvoor is een paar maanden daarvoor en de post daarvoor al het jaar ervoor ongeveer.

Ik zie hier heel normaal postgedrag en geen obsessie, gewoon iemand die een topic volgt. Genoeg mensen hier op Viva reageren heel veel meer dan deze TO.
Solsol schreef:
28-10-2025 10:17
Is dit niet een beetje overdreven? Als ik loep zie ik 3x een post op 1 dag, maar de post daarvoor is een paar maanden daarvoor en de post daarvoor al het jaar ervoor ongeveer.

Ik zie hier heel normaal postgedrag en geen obsessie, gewoon iemand die een topic volgt. Genoeg mensen hier op Viva reageren heel veel meer dan deze TO.
je leest me verkeerd. Ik vind het obsessief als je een influencer nep vindt, maar wel jaren volgt. En als je van slag bent als een influencer een halve dag niks gepost heeft. Ik zeg nergens dat TO obsessief post, maar dat ze obsessief volgt.
pelle wijzigde dit bericht op 28-10-2025 14:24
0.70% gewijzigd
Solsol schreef:
28-10-2025 10:17

In een post schrijft ze dat ze bepaalde families al jaren dagelijks volgt en het meteen meldt als een van die influencers een halve dag niets gepost heeft. Dat is best wel obsessief. Daar ging het meer over. Niet over haar postgedrag hier op het forum.
BuzzieBee schreef:
28-10-2025 14:20
In een post schrijft ze dat ze bepaalde families al jaren dagelijks volgt en het meteen meldt als een van die influencers een halve dag niets gepost heeft. Dat is best wel obsessief. Daar ging het meer over. Niet over haar postgedrag hier op het forum.
Ja ik had je inderdaad verkeerd begrepen, excuus. De inhoud is inderdaad wel wat bijzonder als het zo op een rijtje zet
BuzzieBee schreef:
Er is echt niemand die zit te wachten op een inkijkje in het leven van tweeverdieners zonder kinderen met een poes en een cavia. Nope, mensen gaan JUIST om die kinderen kijken.
Ooooooh ik wil de poes en cavia zien :-D Echt :-D
Ik las eens dat ze er in Frankrijk al wetgeving over zouden hebben. Je bent als ouder verplicht om je eigen kind te betalen per video op een rekening die geblokkeerd staat tot het kind 18 is. Vind ik al beter dan hoe het nu is, maar dan nog wordt het kind online gezet op een leeftijd dat het nog niet goed de gevolgen daarvan kan begrijpen natuurlijk.
Is dit een poging om de topics over vloggers weer nieuw leven in te blazen? Zo ja, mag niet.
Merys schreef:
30-10-2025 00:49
Is dit een poging om de topics over vloggers weer nieuw leven in te blazen? Zo ja, mag niet.
Hoezo, mag niet? Waarom niet?
Uhm..dit was toch al in mei?
Je brengt het alsof het recent is maar volgens mij is mevr bellinga in mei al op gesprek geweest bij de minister.

Of bedoel jij iets anders/ nieuws?
Wat vind je tot nu toe van de reacties op je bericht, TO?
.
Rosanna1985 schreef:
30-10-2025 01:01
Hoezo, mag niet? Waarom niet?

Topics over familie vloggers liepen keer op keer op bagger en bashen uit waardoor de mods het uiteindelijk helemaal hebben verboden.
Ik dacht dat dit inmiddels wel weer een beetje over het hoogtepunt van de hype heen was maar blijkbaar zijn de familie/kind influencers nog steeds big business?
Barnsteen schreef:
30-10-2025 08:04
Wat vind je tot nu toe van de reacties op je bericht, TO?
Ik denk niet dat we die nog terugzien, zoals met zoveel TO's die de antwoorden niet aanstaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven