Entertainment alle pijlers

Netflix: Unorthodox

03-04-2020 10:09 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
KAN SPOILERS BEVATTEN

Een Netflix original serie over een Chassidische vrouw uit Brooklyn die haar gearrangeerde huwelijk ontvlucht. . De serie is losjes gebaseerd op Deborah Feldmans autobiografie Unorthodox: The Scandalous Rejection of My Hasidic Roots. Ook is het de allereerste Netflix serie in Jiddisch.
De serie geeft een bijzonder open en heftige kijk in de gesloten orthodoxe Joodse wereld van Williamsburg, Brooklyn.


Wie heeft de serie nog meer gezien? Ik heb er zelf onwijs van genoten. Het is een zeer realistische maar ook educatieve serie die echt de werkelijkheid heeft vertaald. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.
anoniem_396914 wijzigde dit bericht op 03-04-2020 10:19
1.84% gewijzigd
Ik had de film The Awakening of Motti Wolkenbruch (ook op Netflix) al gekeken en daar al een beetje gezien hoe het er aan toe gaat in de (ultra) orthodoxe Joodse gemeenschap, maar deze serie is (o.a.) veel indringender, waarschijnlijk omdat de hoofdpersoon een vrouw is en en totaal geen zeggenschap heeft.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 03-04-2020 15:31
3.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Miriammm schreef:
03-04-2020 14:03
Ben wel benieuwd hoe dat dan werkt. Jodendom wordt toch 'doorgegeven' via de lijn van de moeder? Zou dat dan wel even zwaar wegen als je moeder bekeerd is?
Ja, dat snapte ik ook nooit bij Sex and the City, toen Charlotte zich moest bekeren voor Harry :) Moest daar weer aan denken bij de mikwe-scene.

Een bekeerde vrouw is toch niet hetzelfde als een geboren joodse?

Hebben jullie ook One of us gezien, trouwens? Documentaire over dezelfde gemeenschap in New York, heel indringend.
pingu wijzigde dit bericht op 03-04-2020 15:34
11.60% gewijzigd
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
ook gezien, hoe dat vrouwen zo willen leven en dan andere vrouwen als schande zien omdat zij niet zo willen leven, maar dat is in elke strenge geloofgemeenschap zo, maar dat afscheren van het haar vond ik ook wel heel raar ritueel
Alle reacties Link kopieren
Motti Wolkenbruch speelt in Zürich, en daar heb je verschillende stromingen.....
En dan heb je ook nog de Lubavic , En dat vind ik bijna een sekte
JobEva schreef:
03-04-2020 15:45
Motti Wolkenbruch speelt in Zürich, en daar heb je verschillende stromingen.....
En dan heb je ook nog de Lubavic , En dat vind ik bijna een sekte

Ik heb geen kennis van de verschillende Joodse stromingen, maar vind dit soort films / series wel erg intrigerend.

De gemeenschap in Unorthodox, is die representatief voor de gemiddelde orthodoxe Joodse gemeenschap?
Alle reacties Link kopieren
https://nl.wikipedia.org/wiki/Satmar

Het gaat om deze gemeenschap.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
https://forward.com/life/442798/i-left- ... ssion=true

Kwam ik ook tegen op mijn google-rondje. Lezen op eigen risico! Het heeft mijn bewondering voor de serie getemperd.
't Is al met al een heel gedoe
Pingu schreef:
03-04-2020 16:32
https://forward.com/life/442798/i-left- ... ssion=true

Kwam ik ook tegen op mijn google-rondje. Lezen op eigen risico! Het heeft mijn bewondering voor de serie getemperd.
Ik heb gisteren gekeken.

Ik was ontroerd, heb gehuild en was de rest van de dag van slag. Het hield me bezig en ging onder mijn huid zitten.

Maar er waren ook dingetjes. Hoezo was haar vaginisme in Berlijn opeens voorbij?
En hoe kan ze stiekem piano lessen nemen waarmee de huur van de lerares werd verrekend? Dan is het toch niet stiekem?

Haar spontane karakter verandering in Berlijn vond ik niet heel storend. Dat was een wedergeboorte na het zwemmen. Ze kon zichzelf eindelijk zijn.
-Lucille- schreef:
03-04-2020 20:43
Ik heb gisteren gekeken.

Ik was ontroerd, heb gehuild en was de rest van de dag van slag. Het hield me bezig en ging onder mijn huid zitten.
Ik had exact hetzelfde, ik vond het ook vrij schokkend, al had ik in Israel ook genoeg Orthodoxe mensen gezien. Die ik door deze serie beter begrijp.
-Lucille- schreef:
03-04-2020 20:43

Maar er waren ook dingetjes. Hoezo was haar vaginisme in Berlijn opeens voorbij?

Op mij kwam dat anders over. Zij had met haar man totaal geen voorspel of (seksuele) aanraking van welke soort dan ook. Geen wonder dat penetratie pijnlijk is en niet lukt als je niet opgewonden en gortdroog bent. Dat die voorlichtingmevrouw met die dilatorset kwam was in mijn optiek alleen zo omdat in die gemeenschap de vrouw geen seksualiteit mag hebben en er toch kinderen moesten komen. Ligt m.i. in lijn met dat haar man later aan die prostituée vraagt wat een vrouw fijn vindt in bed.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip, vandaag afgekeken. Indrukwekkend.
Vond de ‘making of’ die er na kwam ook interessant om te zien.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
04-04-2020 13:48
Bedankt voor de tip, vandaag afgekeken. Indrukwekkend.
Vond de ‘making of’ die er na kwam ook interessant om te zien.
O ja, goeie, die kan ik ook nog kijken.

Heb ook The Awakening of Motti Wolkenbruch geprobeerd, maar daar kwam ik niet helemaal in.
't Is al met al een heel gedoe
icequeen2000 schreef:
03-04-2020 15:34
ook gezien, hoe dat vrouwen zo willen leven en dan andere vrouwen als schande zien omdat zij niet zo willen leven, maar dat is in elke strenge geloofgemeenschap zo, maar dat afscheren van het haar vond ik ook wel heel raar ritueel
Getrouwde joodse vrouwen moeten hun hoofd bedekken. Ze dragen dan vaak een pruik. Daarom ging haar haar eraf. Ze was net getrouwd.
Pingu schreef:
03-04-2020 16:32
https://forward.com/life/442798/i-left- ... ssion=true

Kwam ik ook tegen op mijn google-rondje. Lezen op eigen risico! Het heeft mijn bewondering voor de serie getemperd.
Ja, ik kan me wel wat voorstellen bij wat ze schrijft, met name het ongebalanceerde beeld dat gecreëerd wordt. Ik heb dat denk ik zelf wat aangevuld door voorkennis en het helpt als je Shtisel al gezien hebt, waar bijvoorbeeld veel meer aandacht wordt gegeven aan het studeren wat mannen doen. Ik denk ook dat het gewoon keuze vanuit een ander perspectief en concept zijn, maar ik kan me de bezwaren van deze vrouw wel een beetje voorstellen.
Miriammm schreef:
03-04-2020 14:03
Ben wel benieuwd hoe dat dan werkt. Jodendom wordt toch 'doorgegeven' via de lijn van de moeder? Zou dat dan wel even zwaar wegen als je moeder bekeerd is?
Op zich volgens mij wel, maar je wordt naar ik ooit begrepen heb niet overal voor vol aangezien. Lijkt me geen makkelijke positie. Terwijl dat bekeren inderdaad een heel proces is. Vooral bij de orthodoxen en zeker in een land als Nederland waar het op een joodse wijze leven een stuk lastiger is dan in Israël.
Alle reacties Link kopieren
Dan vind je de docu one of us ook interessant. Die gaat daarover, maar dan met echte mensen en gebeurtenissen.
...
Alle reacties Link kopieren
Ook op Netflix?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ja
Alle reacties Link kopieren
SPOILER!
Pingu schreef:
03-04-2020 14:02
In het Netflixtopic zei iemand dat het een open einde had, dat vond ik juist helemaal niet.
Dat was ik.

Ik zou juist graag willen weten hoe het nu met haar en haar baby verder gaat. Hoe ze haar leven verder vormgeeft na de beslissing om niet terug te gaan, ze is natuurlijk compleet wereldvreemd.
En ook of ze aangenomen wordt na haar auditie.

Hoe de familie in Williamsburg reageert als Yanky en Moishe met lege handen terugkomen. Zo veel vragen maar zo weinig antwoorden.

Het is een serie die me niet loslaat.
"Nee" is ook een antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Meyana schreef:
06-04-2020 21:39
SPOILER!



Dat was ik.

Ik zou juist graag willen weten hoe het nu met haar en haar baby verder gaat. Hoe ze haar leven verder vormgeeft na de beslissing om niet terug te gaan, ze is natuurlijk compleet wereldvreemd.
En ook of ze aangenomen wordt na haar auditie.

Hoe de familie in Williamsburg reageert als Yanky en Moishe met lege handen terugkomen. Zo veel vragen maar zo weinig antwoorden.

Het is een serie die me niet loslaat.
Ik vind het juist fijn dat het niet is ingevuld. Maar het is wel duidelijk voor welke wereld ze kiest. De serie laat mij ook nog niet los, lang geleden dat ik zo werd gegrepen door een verhaal.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
En Moishe heeft gezegd dat ze terug zullen komen als de baby er is/om de baby te halen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het het ook een indrukwekkende serie. Ik ben zelf atheïst en vind het altijd intrigerend om iets over een strenge geloofsgemeenschap te zien. Verbaas mij altijd hoe ver het gaat, hoeveel invloed het heeft. Ik vind het proces van haar heel mooi om te zien. Vanuit de groep kiezen voor individueel belang, ook al raak je daarmee alles wat je kent kwijt.
Ik had zelf ook graag nog antwoorden gehad op alle vragen van de berichten hierboven.. maar dat is meer persoonlijk. Ik hou niet zo van open eindes. Ik zie het ook wel echt als een open einde. Hoe gaat het met haar en haar moeder, de auditie, haar ontwikkeling in Duitsland, de zwangerschap, Yanky etc.
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren
Krulliebollie, ik heb precies hetzelfde. Ik ben niet gelovig, maar vind strenge geloofsgemeenschappen heel boeiend. Soms betrap ik me op de gedachte: wat lijkt het me heerlijk om geen twijfel te kennen, om alle keuzes voor je gemaakt te zien. Maar ik realiseer me ook dat dat geen realistisch beeld is. Achter de deuren is veel leed, dat zie je ook goed in de Netflixdocu One of Us. Zoveel geestelijke en lichamelijke mishandeling, zoveel machtsmisbruik en intimidatie.

Hoe het verder gaat met Esty :) Ik denk dat Esty wordt aangenomen, bij haar moeder gaat wonen, haar kind krijgt, een eigen woonplek vindt. Yanky keert terug naar de VS, maar ontworstelt zich daar uit de gemeenschap. En Moishe...die gaat gewoon in New York weer verder met anderen terroriseren.
De acteur die Moishe speelt vond ik trouwens geweldig. Op zijn wiki las ik dat hij in Amsterdam heeft gestudeerd, grappig.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
One of us op mijn lijstje gezet. Die ga ik binnenkort ook kijken.

Hahaha.. geloven in iets wat je niet zeker weet maar wat je hele leven richting geeft klinkt makkelijk maar geeft je uiteindelijk niets behalve gebaande paden. Je hoeft niet te denken maar je mag ook niet afwijken. Ik ben daar te eigengereid voor denk ik. Al ben ik wel katholiek opgevoed maar heb mij uitgeschreven. Gelukkig zijn mijn ouders ook niet echt gelovig. Mijn moeder komt wel uit een geloviger Europees land. Mijn familie vond het gek dat wij onze dochter niet lieten dopen, dat wij niet gingen trouwen.. maar ja mijn keuze.. deed gelukkig verder ook niemand moeilijk over.

Dat Yanky zich zou ontworstelen uit de gemeenschap was ook mijn fantasie. Hij was daarvoor te bereid om maar Esty te kijken, haar wensen en behoeften. Moishe zou aan drank, drugs en gokken bezwijken.
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het ook een mooie en fascinerende serie. Ik heb daarna ook het boek van Deborah Feldman gelezen, ook boeiend. De inkijk in deze, voor mij vreemde wereld vond ik fascinerend. Daarnaast vond ik de beklemmende sfeer erg mooi neergezet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven