Entertainment alle pijlers

No more boys and girls: can our kids go gender free?

10-09-2019 20:29 309 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er hier veel vrouwen rondlopen die - in ieder geval hier - met grote regelmaat discussiëren over seksisme, rolpatronen, ongelijkheid tussen de seksen, etc. Ik kwam net bij het rondstruinen op youtube een vrij recent BBC programma tegen dat hier over gaat.
Het gaat over een experiment waarbij ze een schoolklas volledig genderneutraal gaan benaderen en dan bekijken welk effect dat op leerprestaties, zelfvertrouwen, toekomstdromen, etcetera heeft. Erg interessant!

Het zijn twee afleveringen van ongeveer een uur, dus je moet er wel even voor gaan zitten.

Het lijkt me leuk om met geïnteresseerden hierover verder te praten.

Hier de link:

https://youtu.be/wN5R2LWhTrY
fashionvictim wijzigde dit bericht op 10-09-2019 21:13
7.23% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-09-2019 09:53
Dat soort dingen deed ik ook 't liefst. Maar mijn ervaring is dat er toch meer jongens aan mee deden. Meiden hadden ook wel 'ns een vandaag ga ik met de barbies, of zullen we vadertje/moedertje spelen dag. Ik had zo'n meisje/meisje ook als vriendinnetje, maar daar sprak ik alleen mee af om te gaan tekenen ofzo. Hutten bouwen, skelteren in het bos, deed ik vooral met de buurjongens. Rollerskaten en hoepelen weer met meisjes. Mooie geel/blauwe skates!
maar je had wel de vrijheid om te doen wat je leuk vond en met wie.
wij slapen nooit.
Ik ben van het houten speelgoed en daar is nog heel veel neutraal speelgoed te vinden. In made in China plastic meuk winkels kom ik zo min mogelijk. Mijn dochter heeft er ook totaal geen interesse in. Die is van de dieren en tekent graag dus daar kun je alle kanten mee op.

Ik werk zelf in de kinderkleding en wij hebben veel neutrale kleurrijke merken. Veel seventies dingen of mooie tijdloze kleding. En ja, deze kleding en dit speelgoed kosten meer. Maar ik ben groot voorstander van weinig spullen van goede kwaliteit die je daarna kunt doorgeven of verkopen.
En huis vol plastic rommel en de kast vol kleding gemaakt door kinderen..neu, liever niet.
Alle reacties Link kopieren
DeKenau schreef:
11-09-2019 10:04
Ik ben van het houten speelgoed en daar is nog heel veel neutraal speelgoed te vinden. In made in China plastic meuk winkels kom ik zo min mogelijk. Mijn dochter heeft er ook totaal geen interesse in. Die is van de dieren en tekent graag dus daar kun je alle kanten mee op.

Ik werk zelf in de kinderkleding en wij hebben veel neutrale kleurrijke merken. Veel seventies dingen of mooie tijdloze kleding. En ja, deze kleding en dit speelgoed kosten meer. Maar ik ben groot voorstander van weinig spullen van goede kwaliteit die je daarna kunt doorgeven of verkopen.
En huis vol plastic rommel en de kast vol kleding gemaakt door kinderen..neu, liever niet.
En als je nu niet van hout en seventies houdt?
Am Yisrael Chai!
redbulletje schreef:
11-09-2019 09:53
Dat soort dingen deed ik ook 't liefst. Maar mijn ervaring is dat er toch meer jongens aan mee deden. Meiden hadden ook wel 'ns een vandaag ga ik met de barbies, of zullen we vadertje/moedertje spelen dag. Ik had zo'n meisje/meisje ook als vriendinnetje, maar daar sprak ik alleen mee af om te gaan tekenen ofzo. Hutten bouwen, skelteren in het bos, deed ik vooral met de buurjongens. Rollerskaten en hoepelen weer met meisjes. Mooie geel/blauwe skates!
Ik had vroeger een groep vrienden met wie ik altijd door de buurt struinde, hutten bouwen en bomen klimmen. Ik was vooral van het fantasiespel, verkleden, dieren, samen grappen bedenken, hutten bouwen etc. Nul interesse in poppen of vadertje/moedertje etc. Mijn dochter is precies zo. Het enige wat in deze tijd anders is is dat de kinderen allemaal op de bso zitten, dus veel minder in de wijk spelen (hier althans)
Dat jongens/meisjes gedoe zie je alleen maar in de commercie, gewoon een verdienmodel. Ik hou me er verre van, meer kan ik niet doen.

Hoe je thuis met je partner omgaat, dát is wel heel belangrijk voor de beeldvorming van een kind denk ik.
Alle reacties Link kopieren
DeKenau schreef:
11-09-2019 10:04
Ik ben van het houten speelgoed en daar is nog heel veel neutraal speelgoed te vinden. In made in China plastic meuk winkels kom ik zo min mogelijk. Mijn dochter heeft er ook totaal geen interesse in. Die is van de dieren en tekent graag dus daar kun je alle kanten mee op.

Ik werk zelf in de kinderkleding en wij hebben veel neutrale kleurrijke merken. Veel seventies dingen of mooie tijdloze kleding. En ja, deze kleding en dit speelgoed kosten meer. Maar ik ben groot voorstander van weinig spullen van goede kwaliteit die je daarna kunt doorgeven of verkopen.
En huis vol plastic rommel en de kast vol kleding gemaakt door kinderen..neu, liever niet.

houten speelgoed komt ook grotendeels uit China.

voorheen kwam het uit de voormalig oostbloklanden, toen had het nog van die vale kleuren.
wij slapen nooit.
fashionvictim schreef:
11-09-2019 10:09
En als je nu niet van hout en seventies houdt?
In de kleding is meer dan genoeg te vinden, maar speelgoed is heel erg lastig inderdaad als je geen hout wil. Ik was laatst in een meukzaak en zag dat zelfs Lego helemaal verpest is door dat jongen/meisje gedoe.
Voor mijn dochter heb ik van dat magnetische speelgoed (smartmax?) Vind ze geweldig en is zowaar neutraal.
Alle reacties Link kopieren
DeKenau schreef:
11-09-2019 10:10
Ik had vroeger een groep vrienden met wie ik altijd door de buurt struinde, hutten bouwen en bomen klimmen. Ik was vooral van het fantasiespel, verkleden, dieren, samen grappen bedenken, hutten bouwen etc. Nul interesse in poppen of vadertje/moedertje etc. Mijn dochter is precies zo. Het enige wat in deze tijd anders is is dat de kinderen allemaal op de bso zitten, dus veel minder in de wijk spelen (hier althans)
Dat jongens/meisjes gedoe zie je alleen maar in de commercie, gewoon een verdienmodel. Ik hou me er verre van, meer kan ik niet doen.

Hoe je thuis met je partner omgaat, dát is wel heel belangrijk voor de beeldvorming van een kind denk ik.
En wat ze om zich heen zien op school, op clubjes, in winkels, op tv, enz. enz.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
valentinamaria schreef:
11-09-2019 10:11
houten speelgoed komt ook grotendeels uit China.

voorheen kwam het uit de voormalig oostbloklanden, toen had het nog van die vale kleuren.
Veel wel helaas. Al zijn er nog steeds 'made in Germany' merken te vinden in die wereld. Wij verkopen ook speelgoed en dat is allemaal in europa gemaakt. Maar daar betaal je uiteraard ook voor. En het wordt steeds minder.
Solomio schreef:
11-09-2019 10:15
En wat ze om zich heen zien op school, op clubjes, in winkels, op tv, enz. enz.
Ik ben wel benieuwd wat zwaarder weegt. Ik kom uit een gezin met een werkende moeder en een thuisblijfvader. Qua onderwijs zat ik zeker op een progressieve school. Maar de plaats waar ik woonde was heel oldschool, om ons heen alleen maar thuisblijfmoeders en ik zag al jong veel ongelijkheid om me heen. Vooral toen ik tiener werd. Meisjes deden alles voor een jongen, jongens werden serieuzer genomen, er werd minder naar meisjes geluisterd (niet bij mij thuis dus) vroeg settelen en samenwonen etc.
Ik heb het idee dat je voorbeeld thuis heel bepalend is..
Alle reacties Link kopieren
Zag laatst een docu van Sunny Bergman over dit onderwerp. Genderrollen worden aangeleerd.
Zelf stoor ik me vaak als ik cadeautjes voor kinderen koop.
Alle reacties Link kopieren
DeKenau schreef:
11-09-2019 10:22
Ik ben wel benieuwd wat zwaarder weegt. Ik kom uit een gezin met een werkende moeder en een thuisblijfvader. Qua onderwijs zat ik zeker op een progressieve school. Maar de plaats waar ik woonde was heel oldschool, om ons heen alleen maar thuisblijfmoeders en ik zag al jong veel ongelijkheid om me heen. Vooral toen ik tiener werd. Meisjes deden alles voor een jongen, jongens werden serieuzer genomen, er werd minder naar meisjes geluisterd (niet bij mij thuis dus) vroeg settelen en samenwonen etc.
Ik heb het idee dat je voorbeeld thuis heel bepalend is..
Ik kan het zo snel niet vinden, maar volgens mij is het voorbeeld van peers vele malen belangrijker dan wat je thuis meekrijgt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-09-2019 10:35
Ik kan het zo snel niet vinden, maar volgens mij is het voorbeeld van peers vele malen belangrijker dan wat je thuis meekrijgt.
Klopt, en naarmate kinderen ouder worden, wordt dit effect sterker. Maar ook mijn zoontje kwam toen hij amper vier was al heel beteuterd van school en zei: ‘Mama, ik hou niet meer van bloemen. Want bloemen zijn voor meisjes.’ Nu kon ik hem nog uitleggen dat bloemen er zijn voor iedereen en dat hij fijn zelf mag bepalen waar hij van houdt. Maar ik kan me niet voorstellen dat hij op zijn tiende mijn commentaar nog even zwaar laat meewegen.
Solomio schreef:
11-09-2019 10:35
Ik kan het zo snel niet vinden, maar volgens mij is het voorbeeld van peers vele malen belangrijker dan wat je thuis meekrijgt.

Maar die peers halen hun ideeën toch ook ergens vandaan? Zoals het voorbeeld met de bloemen: die kinderen hebben ergens (thuis?) geleerd dat bloemen voor meisjes zijn.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
11-09-2019 11:25
Maar die peers halen hun ideeën toch ook ergens vandaan? Zoals het voorbeeld met de bloemen: die kinderen hebben ergens (thuis?) geleerd dat bloemen voor meisjes zijn.

vreemde gedachtengang ook.
eigenaren van bloemenwinkels zijn vaak mannen, hoveniers zijn meestal mannen.
bloemenkwekers zijn vaak mannen.
wij slapen nooit.
valentinamaria schreef:
11-09-2019 11:37
vreemde gedachtengang ook.
eigenaren van bloemenwinkels zijn vaak mannen, hoveniers zijn meestal mannen.
bloemenkwekers zijn vaak mannen.
Chefkoks zijn vaak mannen, stylisten zijn vaak mannen, beroemde kappers zijn meestal man, modeontwerpers idem.
Hoe komt het dan dat vrouwen zelfs in de hen van jongs af aan opgelegde interessesfeer niet vaker opvallen in de top?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-09-2019 11:53
Chefkoks zijn vaak mannen, stylisten zijn vaak mannen, beroemde kappers zijn meestal man, modeontwerpers idem.
Hoe komt het dan dat vrouwen zelfs in de hen van jongs af aan opgelegde interessesfeer niet vaker opvallen in de top?
precies, heel vreemd.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-09-2019 11:53
Chefkoks zijn vaak mannen, stylisten zijn vaak mannen, beroemde kappers zijn meestal man, modeontwerpers idem.
Hoe komt het dan dat vrouwen zelfs in de hen van jongs af aan opgelegde interessesfeer niet vaker opvallen in de top?
De documentaire geeft daar een ‘mooi’ inkijkje in. Heb je hem al bekeken?

Al bij zevenjarigen blijken bijna alle jongetjes zichzelf beter/slimmer dan gemiddeld te vinden en de meisjes zichzelf juist slechter/dommer. Terwijl daar objectief geen reden voor is en meisjes het op school juist vaak beter doen dan gemiddeld. Je zelfbeeld en je beeld van wat meisjes en jongens in het algemeen kunnen presteren, is van enorme invloed op hoe je later je leven inricht.

Wie de top haalt, is over het algemeen niet alleen heel goed in zijn/haar vak, maar kan zichzelf ook presenteren en durft zichzelf voor het voetlicht te brengen. Er zijn tienduizenden steengoeie kappers, maar er zijn er maar een paar die zelfverzekerd genoeg zijn om zichzelf de beste te noemen. En dat is een kwaliteit die in onze maatschappij niet alleen niet aan meisjes wordt geleerd: het wordt ze actief afgeleerd. Wat dat is niet lief en snoezig.
Alle reacties Link kopieren
Griebus67 schreef:
11-09-2019 12:29
De documentaire geeft daar een ‘mooi’ inkijkje in. Heb je hem al bekeken?

Al bij zevenjarigen blijken bijna alle jongetjes zichzelf beter/slimmer dan gemiddeld te vinden en de meisjes zichzelf juist slechter/dommer. Terwijl daar objectief geen reden voor is en meisjes het op school juist vaak beter doen dan gemiddeld. Je zelfbeeld en je beeld van wat meisjes en jongens in het algemeen kunnen presteren, is van enorme invloed op hoe je later je leven inricht.

Wie de top haalt, is over het algemeen niet alleen heel goed in zijn/haar vak, maar kan zichzelf ook presenteren en durft zichzelf voor het voetlicht te brengen. Er zijn tienduizenden steengoeie kappers, maar er zijn er maar een paar die zelfverzekerd genoeg zijn om zichzelf de beste te noemen. En dat is een kwaliteit die in onze maatschappij niet alleen niet aan meisjes wordt geleerd: het wordt ze actief afgeleerd. Wat dat is niet lief en snoezig.


maar dat is toch hartstikke stom?

zelf heb ik weinig last van valse bescheidenheid, maar als ik iets niet kan zeg ik dat ook gewoon.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
11-09-2019 11:25
Maar die peers halen hun ideeën toch ook ergens vandaan? Zoals het voorbeeld met de bloemen: die kinderen hebben ergens (thuis?) geleerd dat bloemen voor meisjes zijn.
Ja, klopt. En ik dacht dus dat dat tegenwoordig nauwelijks nog voorkwam, dus dat mijn kinderen wat dat betreft een leuk fijn genderneutraal wereldbeeld zouden krijgen.
Ik kwam bedrogen uit en het is tegenwoordig nog erger.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
11-09-2019 11:37
vreemde gedachtengang ook.
eigenaren van bloemenwinkels zijn vaak mannen, hoveniers zijn meestal mannen.
bloemenkwekers zijn vaak mannen.
Maar bloemen op je kleding is dan weer iets anders.
Tis ook nog best ingewikkeld voor een kind om daar allemaal uit wijs te worden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
ik ga die docu dus echt niet kijken.
straks ga ik me nog schamen voor al die keren dat ik heb gezegd een enorme stijve van mezelf te krijgen als ik weer iets gefixt heb....
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
11-09-2019 12:41
maar dat is toch hartstikke stom?

zelf heb ik weinig last van valse bescheidenheid, maar als ik iets niet kan zeg ik dat ook gewoon.
Het gaat dus om het tegenovergestelde: meisjes leren al van heel jongs af aan dat ze vooral niet mogen zeggen dat ze iets goed kunnen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-09-2019 12:50
Het gaat dus om het tegenovergestelde: meisjes leren al van heel jongs af aan dat ze vooral niet mogen zeggen dat ze iets goed kunnen.
dat staat echt enorm ver van mij af.

mijn vader zei altijd, als je je niks verbeeld ben je ook niks.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Deze documentaire heb ik een tijd terug gezien op de BBC, heel interessant.

Ik heb zelf een dochter en die probeer ik mee te geven dat ze alles kan bereiken wat ze wil.

Ik zorg er voor dat haar speelgoed niet stereotype is. Ze heeft een echte mix van Duplo, treinbanen, blokken, een keukentje, gereedschap, maar dan ook weer een pop met een roze poppenwagentje.

Haar kleding zoek ik ook met zorg uit. Ik houd niet van meisjeskleding met veel roezeltjes enzo, waarin de beweging beperkt wordt. Ze heeft een mix van kleding van de jongens- en meisjesafdeling. Soms is het roze, soms zijn het 'jongens'-kleuren, maar vaak is het gewoon vrij neutraal.

Er is ook onderzoek gedaan, waaruit bleek dat meisjeskleding vaak huis- en prooidieren bevat en jongenskleding roofdieren. Sinds ik dat heb gelezen let ik er dus op dat ze ook kleding met beren, tijgers en wolven heeft en niet alleen met konijnen.

Misschien dat sommigen hier dat al te ver vinden gaan.

Wat ik zelf heel erg vind is dat ik merk dat mensen haar heel anders benaderen als ze in een jurkje is, dan wanneer ze neutraal gekleed is :cry: .

Zelf vind ik deze website heel goed: http://lettoysbetoys.org.uk/. Ik volg ze ook op Twitter. Ze hebben net een campagne gedaan om meer dinosaurussen op meisjeskleding te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
11-09-2019 12:59
dat staat echt enorm ver van mij af.

mijn vader zei altijd, als je je niks verbeeld ben je ook niks.
Van mij niet helaas. Mijn vader vond dat ik na het VWO maar moest gaan werken. Ik weet bijna 100% zeker dat hij dat niet tegen een zoon had gezegd. Ik heb hem ook vaak denigrerende opmerkingen over vrouwen in hoge posities horen maken, zoals dat ze zich wel omhoog geslapen zouden hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven